به گزارش تابناک اقتصادی؛ در شرایطی که در روزهای اخیر پاسکاری وزارت صمت و شورای رقابت بر سر اعلام قیمت های جدید خودروهای داخلی، فضای مبهمی را در بازار خودرو ترسیم کرده بود، سرانجام ساعاتی قبل، مدیرعامل سایپا دست به کار شد و قیمت های جدید را رسانه ای کرد.
این در حالی است که پیش از این در این گیرودار، که وزارت صمت و شورای رقابت بر سر مرجع اعلام لیست قیمت جدید خودروها مشغول جدل بودند، معاون اول رئیسجمهور، عصر روز پنجشنبه با نامهای خطاب به شورای رقابت، میز بازی را به هم زد و مصوبه مربوطه را به نوعی از اعتبار ساقط کرد.
محمد مخبر در نامهای خطاب به رئیس شورا و مرکز ملی رقابت، خواستار تجدیدنظر در قیمتگذاری خودرو در اوضاع کنونی شد. او در این نامه قیمتهای پایهای (کارخانهای) ارائه شده در جلسه اخیر شورای رقابت را افزایشی غیرمتعارف دانسته که آثار تورمی دارد. در نامه معاون اول رئیسجمهور، با اشاره به اینکه اصلاح یکباره قیمتها در اوضاع کنونی مناسب نیست، از شورای رقابت خواسته شده تا در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت به فوریت نسبت به تجدیدنظر در قیمتگذاری مذکور اقدام شود.
محمد علی تیموری، مدیرعامل سایپا امروز در یک برنامه خبری درباره افزایش قیمت خودرو، اظهار داشت: آخرین افزایش قیمت خودروهای کارخانهای سایپا و ایران خودرو، مربوط به آذرماه ۱۴۰۰ بوده است و در سال ۱۴۰۱ هیچ افزایش قیمت کارخانهای نداشته ایم. خوشبختانه شورای رقابت و سازمان حمایت به عنوان دو نهاد تصمیم گیری و تصمیم ساز در رابطه با تعیین قیمتها از پنج ماه قبل کار کارشناسی خود را آغاز کردند و مبنای قیمت گذاری شان گزارش شش ماهه اول حسابرسی بود که توسط سازمان حسابرسی انجام شده بود و این را مبنای قیمت گذاری برای خودروساز گذاشتند.
تیموری اظهار داشت: در روش دوم سه خودرو معادل خودروهایی که در ایران است براساس گرید کیفیت و سایز قیمتی بررسی کرد تا معلوم شود که قیمت گذاری چقدر منطبق با قیمتهای وارداتی است. مدیرعامل سایپا بیان داشت: حداکثر افزایش قیمتی که بعد از ۱۸ ماه تعیین شده، میانگین حدود ۲۹ درصد است. وی اظهار داشت: همه خودروهای داخلی که شورای رقابت تشخیص داده که زمینه رقابت برای آن وجود ندارد، در حیطه قیمت گذاری خودروِ شورای رقابت قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید
مدیرعامل سایپا در پاسخ به این که آیا قیمتهای اعلامی بعد از اعلام مصوبه اصلاح شده یا همان قیمتهای تعیین شده در مورخ ۱۵ فروردین است، گفت: قیمت اولیه که شورای رقابت تعیین کرد، بیش از این عدد و میانگین آن بالای ۴۰ درصد بود، بعد از دستور معاون اول رئیس جمهور قیمتها دوباره توسط سازمان حمایت و شورای رقابت پایش و قیمتی تعیین شد که افزایش تولید مناسبی، محقق شود.
وی در مورد قیمت خودروهایی که قبلا پیش فروش شده است، گفت: در قراردادهای خودروهای پیش فروش شده آمده است که قیمت خودرو به روز و قیمت درب کارخانه خواهد بود؛ بنابراین همه تمام کسانی که ثبت نام کرده اند به قیمت های روز، خودرو به آنها عرضه می شود.
مطابق اطلاعات دریافتی از منابع آگاه در دو خودروساز بزرگ کشور، حداکثر افزایش قیمتی ۴۲ درصد و کمترین آن ۱۰ درصد است.
در ادامه جدول تغییرات قیمتی تولیدات ایرانخودرو و سایپا و تفاوت قیمتی این محصولات با نرخهای بازاری آمده است.
*میانگین افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا نسبت به قیمت قبلی ۲۹ درصد است.