آرش محبی نژاد، با بیان اینکه در حال حاضر در زمینه تامین ارز، بانک مرکزی با قطعه سازان همکاری لازم را ندارد، عنوان کرد: یکی از مشکلات اصلی و عدیده امسال قطعه سازان، تامین مایحتاج صنعت خودرو و تامین ارز برای مواد اولیه و ملزومات وارداتی است که ساخت داخل ندارد.
وی با بیان اینکه متاسفانه تا این لحظه با وجود تمام مکاتبات، رایزنیها و جلساتی که برگزار شده، مشکل تامین ارز حل نشده است، اظهار امیدواری کرد با دستور رییس جمهور و پی گیریهای مجلس شورای اسلامی، ارز مورد نیاز تامین شود تا بانک مرکزی بتواند بخشی از آن را در اختیار قطعه سازان قرار دهد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور با بیان اینکه در اکثر مواقع صحبت از تامین ارز و حواله مورد نیاز از طریق بازار آزاد میشود که مابه التفاوت قیمت آن با ارز نیما، نه برای خودروساز قابل پذیرش است و نه ما میتوانیم به راحتی در دفاتر خود به این صورت عمل کنیم، تصریح کرد: اگر ارز به این صورت تامین شود، مابه التفاوت پرداختی مازاد را قطعه ساز یا خودروساز نمیتواند در دفاتر خود ثبت کند.
وی با اشاره به تاثیر مشکلات عدم تامین ارز بر روی صنعت خودروسازی کشور، عنوان کرد: برنامه تولید امسال خودروسازان به بیان سخنگوی وزارت صمت، یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه و برآورد اولیه نیز دو میلیون دستگاه بوده است، خاطرنشان کرد: یعنی برنامه تولید امسال حدودا دو میلیون دستگاه خودرو است.
محبی نژاد با بیان اینکه نمیخواهیم بگوییم این برنامه محقق نمیشود، اما تولید خودرو مطابق با برنامه زمان بندی و تعداد اعلام شده، سه پیش شرط اولیه کوتاه مدت دارد، گفت: تامین نقدینگی لازم برای افزایش تولید اولین پیش شرط آن است. نقدینگی امسال باید افزایش تیراژ تولید و تورم را پوشش دهد.
وی افزود: باید به گونهای برنامه ریزی کنیم که این نقدینگی تامین شود، اما تا این لحظه برنامهای از سوی وزارت صمت یا نهادهای دیگر مدون یا مشخص نشده است.
به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور، پیش شرط دوم برای تولید خودرو مطابق با برنامه زمان بندی شده، تامین مواد اولیه داخلی و ارز مورد نیاز برای آن و به نوعی تامین منابع لازم از جمله برق و گاز است و پیش بینی میکنیم در آینده نه چندان دور تامین مواد اولیه داخلی نیز با چالش روبرو خواهد شد.
وی با بیان اینکه پیش شرط سوم نیز، اصلاح قیمت گذاری خودرو است، یادآور شد: قیمت گذاری دستوری بلای جان صنعت خودرو شده و علارغم تمام رایزنیها تاکنون هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.
محبی نژاد راهکار بلند مدت برای تولید خودرو مطابق با برنامه زمان بندی شده را، سرمایه گذاری بر روی زیرساختهای خودروسازی دانست و گفت: سالیان سال است که در صنعت خودرو سرمایه گذاری اساسی انجام نشده است.