آیا گرگ توتم مردم آذربایجان است؟

محمد جعفری قنواتی در مقاله‌ای ادعای حرمت گرگ در فرهنگ مردم آذربایجان را بررسی کرده است.
کد خبر: ۱۱۷۸۱۹۸
|
۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴ 07 June 2023
|
63026 بازدید
|

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، محمد جعفری قنواتی، پژوهشگر فرهنگ عامه در مقاله‌ای با عنوان «آیا گرگ توتم مردم آذربایجان است؟» (نقد و بررسی تاریخی متن‌شناختی یک ادعا) که در شماره ۲۰، دوفصلنامه علمی (مقاله علمی - پژوهشی) «آینه میراث» مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب منتشر شده، ادعای حرمت گرگ در فرهنگ مردم آذربایجان را بررسی کرده است.

 او در مقدمه این مقاله یادآور شده است: چند سالی است که برخی از پژوهشگران و نویسندگان که خود را «هویت‌طلب» معرفی می‌کنند، در نوشته‌های خود فرهنگ مردم آذربایجان را با فرهنگ اقوام ترک یکسان می‌انگارند و تلاش فراوان می‌کنند که آن را متفاوت از فرهنگ ایران بنمایانند. آن‌ها تأکید می‌کنند که اسطوره‌ها، افسانه‌ها، حماسه‌ها، آیین‌ها و باورهای مردم آذربایجان همان اسطوره‌ها، افسانه‌ها و آیین‌های اقوام ترک است. این کار با هدف ایجاد پشتوانه نظری برای شکل‌دهی به مفهوم «ملت آذربایجان» صورت می‌گیرد. تبلیغ و فعالیت گسترده پیرامون کتاب «دده قورقوت» و معرفی آن به‌عنوان «حماسه مردم آذربایجان» مصداق روشنی از فعالیت‌هایی از این‌ دست است. کتابی که به گفته سجاد آیدنلو، اساساً هیچ ارتباطی با تاریخ و فرهنگ آذربایجان ندارد.

 از مصادیق دیگر این فعالیت‌ها که به‌ویژه طی سال‌های اخیر گسترش پیدا کرده، تبلیغ این ادعاست که گویا گرگ و به‌خصوص گرگ خاکستری (بوز قورد) در فرهنگ مردم آذربایجان مقدس است. بر اساس این ادعا گرگ توتم قبایل ترک و از جمله مردم آذربایجان بوده و ازاین‌رو در باورهای مردم آذربایجان از احترام و جایگاه ویژه برخوردار است. البته همچنان که چند دهه پیش اساساً روشنفکران و اهل کتاب آذربایجان با داستان‌های دده‌قورقوت آشنا نبودند، موضوع توتم بودن گرگ در فرهنگ مردم آذربایجان نیز مسبوق به سابقه نبوده است و تبلیغ آن به سال‌های اخیر مربوط می‌شود. این موضوع مانند بسیاری از موضوع‌های دیگر که «هویت‌طلبان» طرح می‌کنند، پیش از آن که ریشه فرهنگی داشته باشد، خاستگاه سیاسی دارد.

 قنواتی در این مقاله با بررسی اجزای متفاوت فولکلور آذربایجان به بررسی و نقد ادعای حرمت گرگ در فرهنگ مردم آذربایجان پرداخته است. او پیش از این‌که وارد بحث اصلی شود، درباره توتم و توتم‌باوری نوشته است: «توتم موجودی است که اعضای یک طایفه یا قبیله یا یک گروه انسانی آن را نیای مشترک خود می‌پندارند و از نظر آن‌ها مقدس است. در عین حال، بنا بر باور آن‌ها این موجود از آن قبیله یا گروه انسانی دیگر محافظت می‌کند. بر همین اساس، باورها، آداب و آیین‌هایی در این گروه و در ارتباط با آن موجود شکل می‌گیرد که توتم‌باوری نامیده می‌شود. توتم اغلب یک حیوان، و گاه یک گیاه و در مواردی نادر یک شیء بی‌جان است. یکی از اصول رایج در جوامع توتم‌باور، ممنوعیت کشتن یا خوردن توتم است.» این درحالی است که گرگ در اساطیر ایران موجودی اهریمنی، تباه‌کننده، درنده و دزد معرفی شده است؛ مثلاً در وندیداد (باب ۱۳ بند ۱۷) گرگ و دزد کنار هم آمده‌اند. یا در هوم یشت (بندهای ۱۸ و ۱۹) نیز گرگ و راهزن و مرگ در کنار هم با کارکردی مشابه آمده است. یا با بررسی اوستا مشخص می‌شود که گرگ در دو معنی به کار رفته است؛ نخست جانوری درنده که نماد جانوران اهریمنی و حتی خود اهریمن است و دوم به‌صورت مجاز و در معنی دیویسنان و مردم گرگ‌سرشت. در متون پهلوی نیز از گرگ کم‌وبیش با همین صفات سخن رفته است.

  در فولکلور مناطق مختلف ایران از جمله فولکلور آذربایجان نیز گرگ با معنای دزد و جانوری درنده‌خو بازتاب داشته است؛ البته کسانی که گرگ را توتم مردم آذربایجان می‌دانند، نکاتی برخلاف واقعیت‌های فرهنگی آذربایجان مطرح کرده‌اند مثلاً محمد رحمانی‌فر در «نگاهی نوین به تاریخ دیرین ترک‌های ایران» می‌نویسد: «گرگ در ترکی برخلاف فارسی همواره بار معنایی مثبت داشته و دلیل بر فرزانگی و دانایی بوده است.» البته او هیچ شاهد مثالی از زبان و فرهنگ مردم نقل نکرده و فقط جمله‌ای از کتاب دده‌قورقوت می‌آورد. جوانشیر فرآذین در «پژوهشی در اسطوره دده‌قورقود» نیز ضمن نقل همین جمله اضافه می‌کند: «مردم آذربایجان در ضمن مسافرت مشاهده گرگ را (برخلاف روباه) به فال نیک گرفته و آن را خوش‌یمن می‌دانند.» عمار احمدی در «اسطوره گرگ‌ها» می‌نویسد: «ترکان آذربایجان هرچند که از قبایل و تیره‌های متفاوت تشکیل شده‌اند و حتی قبایل ترکان غیر آذربایجان نیز یک توتم واحد دارند و آن توتم واحد بین ترکان، گرگ است. در واقع گرگ در بین اکثر قبایل ترک‌زبان از احترام ویژه‌ای برخوردار است.»

  قنواتی در ادامه مقاله به بررسی افسانه‌ها، ضرب‌المثل‌ها و باورهای مردم آذربایجان پرداخته تا ببیند آیا «گرگ نمادی از فرزانگی و دانایی است یا خیر؟»؛ این پژوهشگر فرهنگ عامه افسانه «روباهی که گرگ را به دام می‌اندازد و طعمه را به دست می‌آورد» را شاهد مثال می‌آورد: «روباه پیه/ گوشتی در باغی می‌بیند که در حقیقت تله است و چون حدس می‌زند که باید کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه باشد، به سراغ گرگ می‌رود و با وعده غذای چرب‌ونرم او را به باغ می‌آورد. هنگامی که گرگ به طرف طعمه حمله می‌برد، دست/ گردنش در تله می‌افتد و طعمه به سوی دیگری پرت می‌شود و روباه طعمه را می‌خورد.» افزون بر این‌که صمد بهرنگی و بهروز دهقانی این افسانه را ثبت کرده‌اند، انجوی نیز روایت‌هایی از آذرشهر، اردبیل و ارومیه از این افسانه ثبت کرده است. هرچند روایت‌های مشابهی از این افسانه در گوشه‌کنار ایران مانند تنکابن، اردکان، کاشان، بندرعباس، اراک، هندیجان، شهرکرد و الیگودرز ثبت شده است. حتی روایتی از این افسانه به زبان سغدی نقل شده است، نظامی نیز در داستان خسرو شیرین به این موضوع اشاره کرده و مولوی نیز در دفتر مثنوی به آن اشاره داشته است.

 یا افسانه «گرگ سبدبافی یاد می‌گیرد» که بر اساس این روایت روباه، گرگ طمع‌کار و احمق را فریب می‌دهد. او را درون سبد گذاشته و درِ سبد را می‌بندد و سپس از بالای کوه رها می‌کند. (افزون بر روایت‌هایی که در آذربایجان ثبت شده، (بهرنگی و دهقانی) چند روایت در خراسان، خوزستان، استان مرکزی، کردستان و لرستان نیز ثبت شده است.) یا داستان معروف «گرگ و بزغاله‌ها» که در ایران بیشتر با نام بزک زنگوله‌پا یا شنگول و منگول مشهور است. این داستان همه خصائل منفی گرگ را یک‌جا دارد: درندگی، فریبکاری و جهالت و گولی؛ اما نکته مهم در روایت‌های آذربایجانی این است که افزون بر ژرفت‌ساخت، روساخت آن‌ها نیز کاملاً مانند روایت‌های مناطق دیگر ایران است. در گنجینه انجوی شیرازی ۱۲ روایت آذربایجانی از آن موجود است که پیش از سال ۱۳۵۶ ثبت شده‌اند.

  قنواتی نمونه‌هایی از ضرب‌المثل‌های میان مردم آذربایجان را که رایج است آورده که همه بر خوی درندگی گرگ دلالت دارند و در هیچ‌کدام نشانی از تقدس گرگ دیده نمی‌شود: «گرگ اگر روسفید بود روز روشن بیرون می‌آمد.» «به گرگ گفتند: تو را چوپان کرده‌اند، گریه کرد. گفتند: چرا گریه می‌کنی؟ گفت: می‌ترسم دروغ باشد.»، «حرف گرگ را زدیم، گوشتش نمایان شد.» و «گرگ موی عوض بکند اما خوی عوض نکند.» و... .

  در باورهای مردمی آورده است: چوپانان آذرشهر بر این باورند که اگر کسی ناخودآگاه کلمه «قورد» به معنی گرگ را بر زبان آورد، سر و کلمه گرگ همان ساعت در همان‌جا پیدا می‌شود. ازاین‌رو هنگامی که کسی به‌اشتباه چنین کلمه‌ای به زبان آورد، بلافاصله نرمه گوش خود را بگیرد و بکشد و بگوید «دئو قولاغینا قورقوشوم» (گوش شیطان کر) و «آدی گلسین، اوزو یوخ» (اسمش به زبان آید ولی خودش نیاید) مشخص است چنین باوری فقط در ارتباط با نیروهای شرور و اهریمنی می‌تواند مصداق داشته باشد.

  تبریزی‌ها بر این باورند که اگر پیه گرگ به تن کسی بخورد همه او را به چشم گرگ می‌بینند که این باور در مناطق دیگر ایران هم رایج است.

  یا بازی «گرگم و گله می‌برم» که ناظر بر درنده‌خویی گرگ است، در مناطق آذربایجان نیز اجرا می‌شود.

  این پژوهشگر فرهنگ عامه همچنین با اشاره به این‌که غالب پژوهشگرانی که دیدگاهشان در مقاله نقد و بررسی شده است بر روی ترک بودن قطران تبریزی، خاقانی، نظامی و مولوی تأکید دارند و حتی رحمانی‌فر نوشته نظامی و مولوی اگرچه به فارسی شعر گفته‌اند اما به ترکی فکر می‌کرده‌اند به بازتاب خصائل گرگ در اشعار آن‌ها پرداخته می‌شود.

  قطران تبریزی از گرگ با صفت «مردم‌خوار» یاد می‌کند: «گرگ مردم‌خوار شد با میش سوی آبخور/ از پی دیدار ایشان گرگ مردم‌خوار گشت» یا در جای دیگری آورده است: «چون شبانی تو و ماه چون رمه و فتنه چو گرگ/ بی‌شبان گرگ بود در رمه‌ها بره‌ربای).

  خاقانی نیز گرگ و فرعون را مترادف هم می‌آورد: «همه فرعون و گرگ پیشه شدند/ من عصا و شبان نمی‌یابم». نظامی نیز در پنج گنج، گرگ را درنده‌خو و اهریمنی توصیف کرده است. «سوم موبد چنان زد داستانی/ که با گرگی گله راند شبانی/ رباید گوسفندی گر خونخوار/ درآویزد شبان با او به پیکار/ کشد گرگ از یکی سو تا تواند/ ز دیگر سو شبان تا وارهاند/ چون گرگ افزون بود در چاره‌سازی/ شبان را کرد باید خرقه‌بازی.»

  همام تبریزی نیز گرگ را به دزد تشبیه کرده است: «هم‌نفس شد سگِ شبان با گرگ/ گله با سگ خوردن کنون یا گرگ/ دزد و خازن چون یار غار شوند/آفت مال شهریار شوند» / در منظومه حیدربابایه سلام شهریار نیز گرگ موجودی درنده‌خوست که باید چشمانش را کور کرد تا بره‌ها آسوده بچرند. «گدیکلرده قوردلاری توت، بوْغگینان/ قوْی قوزولار آیین-شایین اوْتلاسین/ قوْیونلارون قویروقلارین قاتلاسین».

 او با بررسی افسانه‌ها، ضرب‌المثل‌ها و باورهای مردم آذربایجان نشان داده است که گرگ نه تنها نماد فرزانگی و دانایی نبوده و نزد مردم هم از احترام ویژه‌ای برخوردار نیست همواره نماد انسان‌های طمع‌کار، شرور و درنده‌خو بوده است.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹۷
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۳۰۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
اینم بنویسید بحه کسی که خیلی جسور باشه می گویم "مثل گرگ".
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
همینکه می گی ازنژاد کرکید میزان استحکام اندیشه هایتان رانشان می دهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
برای دعوای نژادی ، این خرافه خلق شده و الا گرگ در بین هیچ یک از اقوام ایرانی جایگاه قابل ستایشی ندارد . ردشو بزنید قطعا می رسید به استعمار . و الا نماد گرگ ، افتخار به همراه نمی اورد که کسانی بخواهند با ان کسب افتخار کنند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
مراقب باشید هر جا پای اقوام به میان بیایید ، نفوذیها در قالب کامنت یا مثبت و منفی گله ای و البته جهت دار ، جو به راه خواهند انداخت .
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
گرگ دقیقا در تمام فرهنگ آذربایجان وجود داشته . و فضای مجازی خداروشکر منابع و اسناد مورد نیاز رو کرده .هم آذربایجان ترک هستن هم تاریخش
یکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
رضا جان در خصوص استحکام اندیشه دوستانی که فکر میکنن با آلمانی ها که از هر لحاظ زمین تا آسمون فرق دارن، هم نژاد هستن و می‌خوان خودشونو بهشون بچسبونن یکم حرف بزن
ارش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
ان شیر است که می گویند در فرهنگ ایرانی می گویند مانند شیر جسور است گرگ پست وذلیل است شیر در ادبیات ایران نماد قدرت است نه گرگ
یک مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
غروره الکی چیز بدی است..چه ترک چه فارس چه کرد و بلوچ در وهله اول باید به انسانیت فکر کنیم...هیچ چیزی
بالاتر از انسانیت نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
گرگ نماد نظم، همبستگی وپشتکار است.
آراز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
من تورکم ،تورک آزربایجان .ما تاریخ خودمان را بلدیم شما برای خودتان تاریخ سازی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
تاریخ آذربایجان یعنی زرتشت، یعنی دفاع از ایران و ایرانی بودن محض
رضا مدیاتک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
واژه کورد گرفته شده از گرگ فارسی است یک تعداد پانترک کم سواد اینرا نماد خود کرده اند یک زمان هم نام بابک را که همان پاپک فارسی است ترکی جلوه می دادند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
اگر تورک هستی پس آذربایجانی نیستی و اگر آذربایجانی هستی پس تورک نیستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
،یادش بخیر دختر افغان که تو چشم من زل زد و گفت تو بابات تورکه پس ایرانی نیستی هی روزگار هی ...منی که اجدادم زمین وقفی دراین خاک داشتن ...امان از نژاد پرستی ،امان از قوم پرستی که مردمانی که صدها سال کنار هم زندگی داشته اند را از هم جدا می کند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
ای صهیونیست بدبخت
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
یکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
تورکم، آتام بابک، یوردوم آذربایجان،
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
دوست عزیز تورک بودن یا هرجای دیگه بودن مهم نیست مهم انسانیت توست سعی کن انسان باشی و انسان دوست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
ناشناس
دوخت یمه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
بی سواد اذربایجان یعنی سرزمین اتش وهزارسال است این طوری می نویسند نه باز
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
توهم گرگ بودن و خود را تافته جدا بافته دانستن خودش هزار سال جنگ است رد پای انگلیس و اسرائیل برای تکه پاره کردن هویت ایرانیان و به جان هم انداختن آنها به وضوح قابل مشاهده است منطقه خاورمیانه و ابران هیچ وقت به سمت پیشرفت و توسعه نخواهد رفت تا مغز ها توسعه پیدا نکند با این اوصاف جنگ ها و ویرانی ها و نسل کشی ها در پیش است. یا حق
آذری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
تو هنوز یاد نگرفتی که آذربایجان رو با ز ننویسی جناب!. در کدام متن آذربایجان با ز آمده؟!
محمد حسین نظرلو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
توصیه میکنم نظر کارشناسان طرف مقابل را هم در خصوص همین مقاله درج کنید تا قضاوت با خواننده باشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
ازقدیم پیرهای روستا می گفتن اگه در عین سفر گرگ دیدی خوش یمن هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
عقل و اسطوره هاتون در حد همون پیرمردهای روستا هست
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
خوب که چی. می خواهد ارتباط فرهنگی یک قسمت از ایران را با دنیای اطراف کم کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
دنیای اطراف هم اتفاقا جزو ایران تاریخی و ایران فرهنگی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
این مقاله جانبدارانه و خط دهی شده چیزی نیست جز احساس وحشت از بیدار شدن حس هویت طلبی ملیتهای درون کشور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
یک ملت داریم آن هم ملت بزرگ و سرفراز ایران. آرزوی ملتها شدن ایران را به گور می برید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
مگه تا حالا خواب بودید خخخ این علیف دائم الخمر و قمارباز و عردوغان عثمانی بد جور صهیونیستی تون کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
هانسی هویت قارداش؟ گوزله کی خرافه لری (قورد موردی) هویت یرینه قالب ایلمسنلر آذربایجان مینلر ایلدی کی هویتی ایران دیر
ترجمه: برادر جان مراقب باش که خرافاتی مثل اعتقاد به گرگ و امثال آنرا به عنوان هویت جا نزنند. هزاران سال است که هویت اصلی آزدربایجان، ایران است.
Atabəy
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
منظورش طالبان افغانی و تاجیک ها هست که همشون به زبان دری محاوره می کنند
آذری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
فرار نکنید، جواب بدهید حضرات پانتورک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
مگر در داخل تورکیه گرگ را محترم میدانند نخیر عزیز با ورود اسلام جایگاهش رااز دست داد اما عزیز من برو و قدری بیشتر و صحیح مطالعه بفرما مثلا قورت میدانی در تبریز تداعی کننده چه موضوعی است و کلی ذرب المثلهای دیگر در خود آذربایجان و جود دارند خلاصه اینکه بی مهری به مردم مظلوم انسوی ارس و ارمنی پرستیها از یاد و خاطر مردم این سوی ارس بدون پرداخت هزینه پاک نخواهد شد برای مشتی ارمنی بدجور اعتبارتان بر باد فنا رفت دیگر لکوموتیو ملی گرایان راه افتاده و هر روزه سرعت میگیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
میزان سوادت از دیکته "ذرب المثل" ت کاملا پیداست. به احتمال خیلی زیاد در کل عمرت 10 جلد کتاب هم نخوندی
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
الان ملت تورک درنده خو و وحشی و دزد شدن اما هادی چوپان بدنساز اهل شیراز به خودش لقب گرگ ایرانی رو میده برا مردم میشه نماد قدرت همه میدونن گرگ نماد قدرت و بخواطر گروه بودن نماد همبستگی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
آدم عاقل. بحث سر بدپنداری گرگها نزد ترکهاست. چرا چرند میبافی؟
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
گرگ همیشه برای مردم تورک نماد قدرت نماد نترس بودن بود شجاع بودن داشت حالا شماها میخواهید بااین نظریات چه احدافی دارید نمیدونم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
یاشاسین آذربایجان
گرگ نماد آذربایجان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
گرگ نماد مغولستان است و آتش و آتشکده نماد آذربایجان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
گرگ نماد چنگیز مغول در صحرای معولستان و قراقوم هست دوست داشتی تشریف ببر به زادگاه واقعیت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
چنگیز یکی از اسامی محبوب ترکهاست نمونه اش چنگیز وثوق برادر بهروز. از چین گرفته تا اسیای مرکزی و سیبری و قفقاز تا اسیای غربی و اناتولی و کناره های دجله
و فرات و شرق اروپا سرزمین ترکان است تو در برابر ترکان قطره هم نیستی برو جغرافی بخوان چپ و راست و بالا و پایین هر جا بری خاک ترکهاست و تو به احتمال زیاد ارمنی هستی که خودت و همکیشانت تو خاک اذربایجان گذران عمر می کنی
محمدعلی احراری
| Germany |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
یکی یک حرف عوضی گفته،نوشته اگرتورک هستی
آذربایجانی نیستی!!!!!باید بگویم آذربایجانی غیر تورک هم داریم واما تورک یعنی آذربایجانی شش دونگ.از عوضی ها حرف عوضی بعید نیست
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟