شکایت خودروسازان از شورای رقابت به دیوان عدالت

عرضه خودرو در بورس کالا در حالی با توجه به مصوبه سال گذشته شورای رقابت فعلا به حالت تعلیق درآمده که برخی خودروسازان برای ابطال آن دست به دامان دیوان عدالت اداری شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۸۰۶۰۸
|
۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵ 26 June 2023
|
13977 بازدید
|

به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای اقتصاد، شورای رقابت سال گذشته در قالب دستورالعملی اعلام کرد همه خودروها باید در سامانه یکپارچه عرضه شوند و این موضوع به معنای پایان عرضه خودرو در بورس کالا بود. پس از ابلاغ این دستورالعمل، شورای رقابت و وزارت صمت با هماهنگی یکدیگر طرح فروش بزرگ خودرو از مسیر سامانه یکپارچه را به راه انداختند و دیگر خودروهای سواری در بستر بورس عرضه نشدند.

در‌حال‌حاضر نیز دو مرحله از فروش بزرگ خودرو از مسیر سامانه یکپارچه به اجرا درآمده که در نتیجه آن عنوان می‌شود بالغ بر دو میلیون تعهد تا پایان سال ۱۴۰۳ روی دوش خودروسازان قرار گرفته است. این در حالی است که سیاستگذار همچنان بر قیمت‌گذاری دستوری اصرار دارد و اجازه عرضه خودروهای سواری، چه محصولات متعلق به ایران‌خودرو و سایپا و چه خودروهای بخش خصوصی، را خارج از سامانه یکپارچه نمی‌دهد. همین هفته پیش بود که با وجود اعلام بورس کالا مبنی بر عرضه یکی از محصولات متعلق به خودروساز بخش خصوصی، آگهی مربوطه لغو شد و عرضه خودروی موردنظر به حالت تعلیق درآمد.

دلیل تعلیق عرضه این خودرو در بورس کالا مخالفت نهادهای مختلف به‌ویژه شورای رقابت و وزارت صمت بود؛ چه آنکه آنها این اقدام را غیر‌قانونی و برخلاف دستورالعمل ابلاغی (از سوی شورای رقابت) مبنی بر فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه عنوان کردند. این اتفاقات در حالی رخ داده که اولا خودروسازان وابسته به دولت با چالش تامین نقدینگی برای جهش تولید مواجه هستند و ثانیا شرکت‌های خودروساز بخش خصوصی نیز گرفتار قیمت‌گذاری دستوری (از سوی شورای رقابت) شده‌اند. خصوصی‌ها تا همین سه ماه پیش تنها با الزام عرضه محصولات خود در سامانه یکپارچه مواجه بودند، اما شورای رقابت تصمیم گرفت به قیمت محصولات آنها نیز ورود کند.

در نتیجه این ورود، قیمت کارخانه‌ای خودروهای بخش خصوصی کاهش پیدا کرد، موضوعی که نارضایتی خصوصی‌ها یا همان مونتاژکاران را به دنبال داشت. آنها برای اینکه خود را از تبعات قیمت‌گذاری دستوری نجات دهند، عرضه خودرو در بورس کالا را دوباره بر سر زبان‌ها انداختند و حتی تا پای بازگشت به این بستر نیز رفتند، اما فعلا به دلیل حجم زیاد مخالفت‌ها، صلاح را در تعلیق عرضه خودرو در بورس می‌بینند. این در حالی است که از آن سو دست به دامان دیوان عدالت اداری شده‌اند تا از مسیر این نهاد، مجوز عرضه محصولاتشان در بورس کالا را بگیرند.

در این مورد، یک منبع آگاه در گفت‌و‌‌گو با «دنیای اقتصاد» گفت: خودروسازان بخش خصوصی شکوائیه‌ای درباره الزام عرضه محصولاتشان در سامانه یکپارچه و همچنین اعمال قیمت‌گذاری دستوری از سوی شورای رقابت، به دیوان عدالت اداری ارسال کرده‌اند. به گفته وی، به‌زودی نتیجه رای دیوان عدالت اداری درباره این شکوائیه اعلام خواهد شد و خودروسازان خصوصی بسیار امیدوارند که دیوان دستورالعمل شورای رقابت مبنی بر قیمت‌گذاری دستوری و الزام عرضه خودرو در سامانه یکپارچه را ابطال کند. اگر این اتفاق رخ بدهد، خودروسازان بخش خصوصی می‌توانند بار دیگر و بدون مانعی قانونی، محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
رانت خوری و سودهای چند برابری لذت داشته براشون. ادامه ش را می خوان
پاسخ ها
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
شورای محترم رفاقت اینقدر این طفلان مسلم رو اذیت نکنید
طاهر رضایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
دلار سی و هشت هزار تومنی میگیرن و ماشین ها رو سه برابر میفروشن
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
خودرو سازان خود جزئی از دولت هستند و تا واردان خودرو آزاد نشود مشکل رانت و فروش چند برابری قیمت خودرو نسبت به قیمت جهانی ادامه خواهد داشت؟؟؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
یه مشت فرغون از رده خارج بی کیفیت و آشغالهای چینی رو به سه برابر قیمت کارخونه توو بورس میفروختن معلومه الان باید شاکی باشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
بیچاره مردمی که اندوخته های خود را فروختند تا بتوانند خودروی ثبت نام کنند. غافل از اینکه بی پناه ترین قشر همین مردم اند که فقط برای راهپیمایی ها و نمایش قدرت از آنها استفاده می شود. حکایت امروز مردم حکایت آهوی بیچاره ای است که دعوای شیر و ببر را نظاره می کند و منتظر است ببیند طعمه کدامشان خواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
بالاخره از سود کلان عرضه خودرو در بورس کالا نمیشه گذشت حیفه
مردم هم که بازیچه سفته بازان بورس و گیج و حیران از کلاهی که سرشون میره
البته تا سری نباشه کلاهی هم نخواهد بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
80 میلیون مردم ایران هم از شورای رقابت و خودروسازان شکایت داریم. ولی گوش شنوا نیست. مردم هر روز جان می دهند با این لگن های ساخت داخل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
انحصار را بردارید و اجازه دهید مردم بتوانند خود وارد کننده اتومبیل باشند و خود خودرو سازان خارجی در ایران نمایندگی دایر کنند و مالیات را بر مبنا سود شرکت ها نه فروش تعیین کنید و تعرفه ها را کاهش دهید
اینگونه قطعا قیمت خودرو واقعی میشود و رقابت واقعی شکل میگیرد
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
شکایت از خودرو سازان را به کجا باید برد.
مولا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
وقتی خودرو در کشور انحصاریه و واردات ممنوعه یا با تعرفه خیلی بالا انجام بشه قیمت ها هم باید دستوری و طبق یک پروتکل باشه هر وقت واردات خودرو با تعرفه مناسب ازاد شد و فضای رقابتی در کشور ایجاد شد اونوقت خودروساز ها و مونتاژی ها هر قیمتی که خواستند رو محصولاتشون بزارن . اصلا چرا باید قیمت خودرو در کشور ما نسبت به همسایگان این همه اختلاف داشته باشه ؟مونتاژ کار های چینی قیمت محصولاتشون تا سه برابر گران تر از خود تولید کننده چینی گزاشتن کجای دنیا خودرو در بورس عرضه میکنن اونم بورس ایران که ارزش سهام مصنوعی و غیر شفاف زیاد میشه و ناگهان هم سقوط میکنه.
میثم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
دیگ از دیگ شکایت کرده
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟