به گزارش «تابناک» به نقل از همشهری، آمارهای سازمان هواپیمایی کشوری نشان میدهد ۵۰ فروند هواپیمای جدید به ناوگان هوایی ایران اضافه شده است. از این تعداد تاکنون ۲۰ فروند عملیاتی شده و بقیه تا پایان تابستان عملیاتی خواهد شد. با اضافه شدن این هواپیماها ۴۶۰۰ صندلی به ظرفیت ناوگان هوایی اضافه خواهد شد.
برنامه افزایش ظرفیت ناوگان هوایی کشور، با راهبرد خرید هواپیما، ادامه دارد. طبق اطلاعات موجود تعداد کل هواپیماهای در اختیار ناوگان هوایی کشور در حال حاضر ۳۳۷ فروند است که از این تعداد ۱۳۹ فروند زمینگیر است. در حال حاضر بین ۱۸۰ تا ۱۹۸ فروند از این تعداد هواپیما، عملیاتی و فعال است. بهگفته محمد محمدیبخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری برای پاسخگویی به عرضه و تقاضای صنعت حملونقل هوایی تجاری ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم.
اضافه شدن ۴۶۰۰ صندلی به ناوگان هوایی
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز روز گذشته درگفتوگو با همشهری جزئیات بیشتری از ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور ارائه کرد و گفت: در ۱۸ماه گذشته ۱۳ هلیکوپتر و ۵۰ هواپیما، جمعا ۶۳ فروند، وارد ناوگان هوایی کشور شده که از این تعداد ۲۰ فروند عملیاتی شده و بقیه آنها تا پایان تابستان وارد ناوگان خواهد شد.
جعفر یازرلو با بیان اینکه با اضافه شدن این هواپیماها ۴۶۰۰ صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه خواهد شد، در مورد نوع هواپیماهای وارد شده گفت: هواپیماهایی که وارد ناوگان هوایی ایران شدهاند انواع مختلفی دارند، اما در شرایط فعلی نمیتوان بهطور دقیق در مورد آنها اظهارنظر کرد، با این حال میتوان گفت این هواپیماها متناسب با اقلیم و بسته به نیاز کشور کاربردهای مختلفی دارند. بهگفته او متوسط عمر هواپیماهای اضافه شده به ناوگان هوایی کشور ۲۲ سال است.
او در پاسخ به این پرسش که آیا روند ورود هواپیماهای جدید ادامه خواهد یافت، گفت: بله سازمان هواپیمایی کشوری برای افزایش ظرفیت ناوگان هوایی کشور ۲ سیاست یعنی واردات و همچنین تعمیر و بازسازی هواپیماهای زمینگیر را در پیش گرفته است.
یازرلو ادامه داد: برنامه اصلی ما این است که به موازات واردات هواپیماهای جدید هواپیماهایی که قابلیت بازآمد دارند را پس از تعمیر و بازسازی به ناوگان هوایی کشور اضافه کنیم و در این زمینه اقدامات قابل توجهی از سوی شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای هوایی در حال انجام است.
زمینگیر شدن ایتیآرهای برجامی
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که هواپیماهای ایتیآر که در زمان برجام خریداری شدند در چه شرایطی هستند گفت: خرید این هواپیماها در دولت قبل و توسط هواپیمایی هما انجام شد. در این دوره جمعا ۱۳ هواپیمای ایتیآر خریداری شد که در حال حاضر از این تعداد ۱۰ فروند زمینگیر هستند و فقط ۳ هواپیما عملیاتی هستند.
او افزود: میتوان گفت با توجه به شرایط اقلیمی ایران انتخاب هواپیماهای ایتیآر گزینه مطلوب و هوشمندانهای نبود و میتوانست گزینههای بهتری برای خرید هواپیماهای جدید انجام شود.
۱۸۰ هواپیمای عملیاتی
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مورد تعداد هواپیماهای زمینگیر گفت: ما ۱۳۹ فروند هواپیمای زمینگیر با سن ۲ سال به بالا داریم که باید به مرور به ناوگان کشور برگردد. محمدیبخش اضافه کرد: ما تا پایان تابستان ۱۴۰۰ تعداد ۳۳۰ فروند هواپیما داشتیم که ۱۰۰ فروند آن عملیاتی بود، اما امروز به عدد ۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی رسیدهایم.
او درباره خرید هواپیما از کشور چین گفت: برای رسیدن به عدد ۵۵۰ هواپیمای عملیاتی، همه مسیرها را خواهیم رفت، خرید و ساخت هواپیما هم جزو برنامههای ماست. او همچنین درباره تعمیر و نگهداری هواپیماها درکشور گفت: امروز هیچ هواپیما و هلیکوپتری از داخل کشور برای تعمیر و نگهداری به خارج از کشور فرستاده نمیشود و این نشان از توان متخصصان داخلی دارد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: امروز بیش از یکهزار قطعه هواپیما با مجوز بینالمللی درکشور طراحی، تولید و نصب میشود و ما به بیش از ۶۰ نقطه دنیا پرواز داریم و هفتهای ۵۰۰ پرواز بینالمللی برقرار کردهایم.
وی با اشاره به تحریمهای سنگین صنعت حملونقل هوایی کشور از ابتدای انقلاب اسلامی، گفت: در تعمیر و نگهداری هواپیماهایی که در قالب برجام خریداری کردهایم، با وجود آنکه با مجوز آمریکا بوده است، شرکتهای سازنده هیچ خدماتی به ما نمیدهند، حتی نشریات، قطعات و نرمافزار هم به ما نمیدهند، پشتیبانی هم نمیکنند، اما ما امروز روی پای خودمان ایستادهایم و با همین هواپیماها روزانه ۱۸۰۰ پرواز انجام میدهیم. محمدیبخش تأکید کرد: ایمنی خط قرمز سازمان هواپیمایی کشوری است.