به گزارش تابناک، جلیل سالاری ، در نشست خبری امروز (۲۱مرداد 1402) بیان کرد: در بخش داخل، زمانی که ما وارد پالایش و پخش شدیم چالشهای عدیدهای در این مجموعه بود. دولت گذشته تعهداتی را گذاشته و رفته بودند. هفت الی هشت میلیون لیتر بنزین در دولت قبل،در قالب چک یا تعهد، صادر شده است و پول این صادرات وارد کشور نشده است. تعهداتی نیز بوده است که پول آنها دریافت و مصرف شده است ولی محموله آنها تامین نشده و ما باید آنها را تعیین تکلیف میکردیم.
وی ادامه داد: شرکتهای ما علی رغم اینکه در دوره قبل صادرات داشتهاند ولی همه آنها زیانده بودهاند و مشمول ماده 144 میشدند. این مسئله در جای خود جای بحث دارد که چگونه علیرغم این که ما بازار صادراتی داشتهایم و کارمزد صادراتی میگرفتیم، همه شرکتها زیان انباشته داشتهاند. اینها در صورتهای مالی عملکردی تاثیر زیادی دارد.
سالاری با اشاره به توسعه زیرساختها گفت: در زمینه توسعه، هرگونه احداث خط لوله، ذخیرهسازی و ... به تناسب رشدی که در کشور است قاعدتا یک تکلیف است. چون ظرفیت ذخیرهسازی را باید متناسب با نیاز کشور ببینیم. درحالیکه شما میبینید در نیروگاهها ظرفیتی اضافه نشده است، گاها ما ۶ یا ۷ بار در سال این مخازن را خالی و پر میکردیم و اینها باید ظرفیت ۴۵ روزه را پیشبینی میکردند.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه ذخایر استراتژیک کشور، باید متناسب با مصرف کشور مخازن جدید ایجاد شود و با الگوی حمل تنوع داده شود. در سال گذشته از 144میلیارد لیتری که عملکرد حجمی ما بوده است، چیزی حدود ۶۰درصد فرآورده را با نفتکش جابجا کردهایم. یعنی یک رشد 106 درصدی داشتهایم. در بخش ریلی 33 درصد رشد داشته ایم. در بخش خطوط 6 درصد رشد داشتهایم.