وعده جدید یک مقام مسئول در صمت؛

خودرو‌های وارداتی را آخر پاییز بشمارید/ وعده واردات ۲۰۰ هزار خودرو تا پایان بهار امسال، به سال آینده موکول شد؟!

این روزها، نگاه متقاضیان خودرو، به پاستور دوخته شده است، چون بنا بر قانون تا به امروز باید تکلیف آیین نامه پیشنهادی وزارت صمت برای واردات خودرو‌های کارکرده توسط هیات وزیران روشن می‌شد، اما همچنان خبری نیست. در این میان، آخرین وضعیت واردات خودرو‌های صفرکیلومتر هم نکات قابل تاملی دارد.
کد خبر: ۱۱۹۰۱۲۱
|
۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳ 29 August 2023
|
18112 بازدید
|

به گزارش تابناک اقتصادی؛ «۲۰۰ هزار خودروی خارجی تا پایان سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ وارد کشور خواهد شد» شاید مرور این عبارت برای بسیاری از مخاطبان تکراری باشد؛ وعده‌ای که از سوی مسئولان سابق وزارت صمت به مردم داده شد و حالا با گذشت دو ماه از پایان این مهلت، شمار بسیار اندکی خودرو به کشور وارد شده است.  

در این شرایط که یک سال از ابلاغ آیین نامه واردات خودرو‌های صفرکیلومتر خارجی می‌گذرد، روز گذشته شاهد مراسم تحویل خودرو‌های وارداتی به مشتریان در نمایشگاه بین‌المللی تهران بودیم. مراسمی که بهتر بود ماه‌های پایانی سال گذشته برگزار می‌شد تا نشان دهد، عزم جدی برای واردات خودرو در صمت وجود دارد؛ اما با همه این مسائل، ورود خودرو‌های خارجی، با سرعت لاک پیشتی همراه شد و حالا در هفته‌های پایانی تابستان ۱۴۰۲، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت در جمع خبرنگاران گفته است: تاکنون حدود ۵ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده و بسیاری از شرکت‌هایی که در انتظار پیمودن مراحل تأییدیه استاندارد، گمرک و محیط زیست بودند، این تأییدیه‌ها را دریافت کرده‌اند، بنابراین با توجه به تسریع صدور این تأییدیه‌ها، حجم اصلی واردات از پایان ماه جاری تا ماه آینده آغاز می‌شود. همچنین با اتفاقاتی که در بحث ترخیص افتاده و با همراهی بانک مرکزی این تعهد را می‌دهیم که تا اواخر آذرماه همه تعهدات ثبت‌نامی در خصوص خودرو‌های وارداتی را پاسخگو باشیم.

این در حالی است که پیشتر و در هفته‌های پایانی سال قبل، ده‌ها هزار ایرانی با مسدود سازی ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی خود، چشم انتظار تعیین تکلیف وضعیتشان برای ماراتن خودرو‌های خارجی بودند و در نهایت با دلایل عجیب، حدود ۳۳ هزار تن تایید شدند و سایر افراد بعد از چند هفته بلوکه شدن ۵۰۰ میلیون تومان، از گردونه خارج شدند.

حال روز گذشته مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت با بیان اینکه ۳۳ هزار نفر برای خودرو‌های وارداتی ثبت‌نام کرده بودند، گفت: با انصراف ۲ هزار نفر، اکنون باید تعهدات‌مان را برای ۳۱ هزار نفر پاسخگو باشیم و با مدلی که پیش می‌رود، امیدواریم این خودرو‌ها همان طوری که گفته شد تا آخر آذر تحویل داده شود. مهدی ضیغمی یادآور شد: با اتفاقاتی که در بحث ترخیص افتاده و با همراهی بانک مرکزی این تعهد را می‌دهیم که تا اواخر آذرماه همه تعهدات ثبت‌نامی در خصوص خودرو‌های وارداتی را پاسخگو باشیم.

وعده‌ای که تاکید بر شمارش خودرو‌های وارداتی در پایان پاییز ۱۴۰۲ دارد؛ یعنی شش ماه بعد از پایان مهلتی که پیشتر وعده داده شده بود. این در شرایطی است که سال گذشته، وزیر وقت صمت چندین بار اعلام کرده بود که خودرو‌های وارداتی از «هفته آینده» یا «دو هفته آینده» وارد کشور می‌شوند. با وجود این، نه‌ تنها هفته‌های بعد بلکه ماه‌های بعد نیز پشت سر گذاشته شد، اما خیابان‌های کشور میزبان خودرو‌های خارجی نشدند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص آخرین وضعیت ورود ۲۰۰ هزار خودروی صفرکیلومتر خارجی به کشور اظهار داشت: فکر نمی‌کنم واردات ۲۰۰ هزار خودرو تا پایان سال محقق شود، اما با توجه به احتمال واردات خودرو‌های کارکرده پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال رکورد واردات خودرو شکسته شود؛ ضمن آنکه این پیش‌بینی وجود دارد که سال آینده واردات ۲۰۰ هزار خودرویی که قبلا اعلام شده بود، محقق شود. 

بنابراین این وعده خودرویی مسئولان در وزارت صمت، چندین ماه دیگر تمدید شد و باید منتظر ماند و دید که سال ۱۴۰۳، بالاخره تعداد خودرو‌های خارجی صفرکیلو متر (و نه کارکرده) به ۲۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید؟!

 

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴۵
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
مطمئن باشید هرحرفی مسئولین بزنند وعده تو خالی است !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
مرسی عملکرد مسئولین که تا این حد اعتمادسازی کرده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
با شروع واردات خودرو قیمت ارز سر به فلک می کشد . واردات خودرو ارز می خواهد و بزرگترین منبع این ارز ، ارزهای ذخیره شده در زیر بالشت خانواده ها است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
خیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
اتفاقا اگر دولت خوب عمل کنه و دستور العمل درستی تبیین کنه همین ارزهای توی بالشت به سمت بازار سوق پیدا می کنه
مولا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
برادر من سالانه چندین میلیارد دلار ارز بابت همین خودرو سازهای داخلی و مونتاژ کارها برای تولیداتشون از مملکت داره خارج میشه تا ماشین های از رده خارج و بیکیفیت تولید بشه که کلی خسارت مالی و جانی به مردم و مملکت تحمیل میکنن . از مصرف سوختشون گرفته و عمر کوتاهی که دارن و سریع مستحلک میشن
کلی خسارت به مملکت میزنن خسارتی که میزنن ارز بری کمتر از واردات خودرو نداره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
اصلا اینطور نیست. مگر تا سال 96 که واردات آزاد بود قیمت ارز سر به فلک کشید. از زمانی سر به فلک کشید که واردات ممنوع شد. نکته دوم اینکه همین ارز را شرکت های مونتاژ کار مصرف می کنند و قطعات وارد می کنند و خودرو را به ده برابر قیمت به من و شما می فروشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
سالانه 20 میلیارد دلارقاچاق داریم که درصورت ازادی واردات خودرو که حداکثر2-3 میلیاردمیشود ازهمون 20 میلیارد کم میشود.کلا ازادی واردات هیچ تقاضای اضافی دربازارارز ایجادنمیکند. این حرفو مافیای خودرو درست کرده که ازادی واردات تقاضا وبه تبع اون قیمت ارز رو بالا میبره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
خروج ارز برای خودرو دست دوم اشتباه محض است چون این خودروها از سرزمین گرمی مثل امارات وقتی وارد ایران می شوند مشکلات تعمییراتی آنها تازه شروع می شود دولت بجای واردات خودرو دست دوم که در شان ایرانی نیست باید اجازه واردات بهترین خودروهای اروپایی و ژاپنی و حتی آمریکایی نو را بدهد البته واردات خودرو ارز بر است ولی حداقل تا پنج سال نیاز به تعمییرات اساسی ندارند ، بعضی از خودروها مثل خودروهای آلمانی دست دومشان مثل سرطان است چون موتور این خودروها با حرارت بالا کار می کنند و خرید دست دوم آنها اشتباه محض است.
مخاطب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
در عنوان خبر آمده : (( طبق قانون تا به امروز بایستی تکلیف آیین نامه پیشنهادی وزارت صمت برای واردات خودرو‌های کارکرده توسط هیات وزیران روشن می‌شد، اما همچنان خبری نیست )) یک علت تکراری دارد مانند بسیاری از موارد مشابه و طبق معمول ، آیین نامه ی مذکور در کشاکش بین دلالان محترم خوردرو ، مافیای خودرو سازان داخلی و انواع رانت خواران دولتی و خصولتی و غیره و ذالک گیر کرده و هر وقت دعواهای پیدا و پنهانشون تمام شد وسهم هر کدومشون از این سفره ی جدیدی که با پولهای مردم بدبخت و قیمتهای دولا پهنا پهن شده مورد توافق همشون قرار گرفت ان شالله آیین هم اجرایی خواهد شد . فعلا گویا مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده . . . . . . . .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
در علم اقتصاد واردات کالا از جمله خودرو خروج ارز نیست بلکه تولید ثروت است به همین کشورهای عربی همسایه ایران نگاه کنید تا جایی که میتوانند کالا و خودرو وارد کشورشان میکنند و از این طریق ثروتمند شدند یک مثال ساده میزنم شما یک خودرو 500 میلیون تومانی وارد کشور میکنید حالا انرا بفروشید یک میلیارد تومان و 500 میلیون تومان تولید ثروت کنید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
فکر کنم با همین دست فرمون شما دارن کشور رو اداره می کنن که به این روز افتاده
asd
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
اقتصاددانهای دنیا باید دربرابر شما سر تعظیم بر زمین بگذارند!
از شوخی گذشته شما حساب کرده اید که ارزی که برای خودرو 500 میلیونی خارج شده چطور باید به کشور وارد
شود اگر خودروسازان بی عرضه ی ما توان صادرات داشتند میشد این ارز را مبدا واردات خودرو کرد یا اگر مانند کشورهای دیگر مثل آدم نفت می فروختیم باز هم میشد این را مبدا ارز برای واردات خودرو در نظر گرفت ولی بیشتر ارز حاصل از صادرات ایران برای دور زدن تحریمات سوخته ویا دزدیده میشود.
شایان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
مزاح فرمودند....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
تولید ثروتی که زیر دست تو با یه تصادف علاوه بر دود شدن سرمایه اصلی کلی هزینه بیشتر هم تحمیل میکنه برای خسارات وارده به دیگران و جاده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
این خودروهای داخلی هم صادر میکنند مهم پول است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
از فاطمین امین چه خبر؟
کسی نیز ازش بازخواست کنه؟
اسد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
سهم بچه ها رو بدین زودتر تصویب بشه بالاخره نمایندگان مجلس هم بچه اونور آب دارن با این قیمت دلار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
چرا کسی به ترک فعل افرادی که در زمینه خودرو کم کاری می کنن رسیدگی نمی کنه؟
مملکتی که رئیس جمهور از گران شدن بنزین خبر نداره و وزیر ارتباطات هیچ کارست چون از فیلترینگ و رفع فیلتر اپلیکیشن ها هیچ قدرتی نداره و بدون بازی برگزار شدن مسابقات فوتبال رو کسی گردن نمی گیره و مجلس تصویب میکنه دولت دستور میده ولی بانک مرکزی اجرا نمی کنه . یکی بگه این کشور رو چه کسی اداره می کنه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
هر وعده که دادند فقط باد هوا بود.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
اینهمه کش ولفت دادن واردات خودرو با بهانه هایی چون کمبود ارز و فلان وبهمان.... راه حل خیلی ساده است:دولت واردات را بدون قیدوشرط (البته نه شرایطی مثل فنی وزیست محیطی ) آزاد کند هیچ ارزی هم ندهد. چون دست مردم وایرانیان مقیم خارج انقدر ارز هست که هیچ نیازی به ارزدولت وجود ندارد به این ترتیب واردات نامحدود وبدون مشکل انجام و مسئله حل میشود. به عبارت دیگر در موضوع واردات خودرو دولت هیچ کاری نکند قضیه خودبخود حل است. چون آنچه فعلادولت انجام میدهد ممانعت ناخواسته یا عمدی (بعلت فشارمافیای خودرو ) است. دولت کاررا به مردم بسپارد موضوع کاملا حله وانقدرهم دنگ وفنگ بوجود نمیاید.
پاسخ ها
بهروز
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
اونوقت اون همه سرمایه گذاری بابت مونتاژ و ساخت خودروهای بنجل چی میشه؟
اونهمه خودرو به قیمت نحومی تا زمستلن ۱۴۰۳ فروخته شده چی میشه؟
پورسانت و کمیسیون و رانت دلالها و قطعه سازها و وارد کننده ها چی میشه؟
تکلیف اونهمه کارگر که ۲ برابر نیازشون با بهره وری نزدیک به صفر که توصیه ای استخدام کردن چی میشه؟
ا تکلیف قراردادهای که با بنجل سازهای چیتی و بلند مدت بستن که به نوعی سیاسی هم هست چی میشه؟
همه اینها بشه باد هوا که شما دلت تویوتا کمری۵۰۰ میلیونی کرده؟
بشیید تا بیارن دم خونه تحویلتون بدن.
کارت ملی هم همراه داشته باسید.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟