خط ریلی به بصره تا دو سال آینده به بهره برداری می‌رسد

وزیر راه و شهرسازی گفت: توافق کشور ما با عراق برای ساخت خط ریلی شلمچه - بصره، هجده ماه تا دو سال است، اما با توجه به اینکه این طرح مشترک است و بخشی از طرح داخل خاک ایران نیست بنابراین برای اجرای این طرح، دو سال را در نظر می‌گیریم.
کد خبر: ۱۱۹۱۰۰۴
|
۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰ 03 September 2023
|
2342 بازدید
|
۱

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مهرداد بذرپاش در ارتباط تلفنی با بخش خبر‌ی ۲۱ سیما درباره عملیات اجرایی ساخت خط ریلی شلمچه - بصره افزود: این طرح حدود چهل سال است در دولت‌های مختلف مطرح است و حتی سوابقش به پیش از جنگ ایران و عراق برمی‌گردد، اما هر دفعه به یک دلیلی انجام نمی‌شد و یا دلیل طرف ایرانی بود و یا دلیل طرف عراقی بود.

وی ادامه داد: با پیگیری‌هایی که انجام شد فروردین امسال وزیر راه عراق با دستور مستقیم نخست وزیر این کشور به ایران آمد و یک جلسه فشرده با هیئت فنی آن جا داشتیم، توافق‌نامه کلی انجام شد و بعد از آن قرار شد اختلافاتی که در گذشته بوده را در یک بازه زمانی حل کنیم.

بذرپاش افزود: یکی از اختلافات اساسی موضوع زمین بود که در جنگ تحمیلی مین‌های زیادی آن جا گذاشته شد، مین‌روبی این مسیر به طول حدود شانزده کیلومتر باید اتفاق بیفتد که مقدماتش انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در گذشته قرار بوده که ایران کل خط ریلی شلمچه - بصره را با سرمایه‌گذاری خود بسازد، هم خط هم پل، اما دولت عراق با عنایتی که نخست وزیر عراق به این طرح داشت و برای عراقی‌ها واقعاً این طرح بسیار راهبردی و مهم است در دولت عراق حدود دویست میلیون دلار سرمایه‌گذاری تصویب و بنا شد که ریل را خودشان یعنی توسط سرمایه‌گذار طرف عراقی انجام شود و ما عملیات مین‌روبی به طول شانزده کیلومتر را در اندازه حرائم اطراف خط ریل انجام دهیم.

بذرپاش ادامه داد: از آن طرف طرح ساخت یک پل تاشویی به طول هفتصد متر وجود دارد که باید اجازه عبور و مرور کشتی‌ها را بدهد و این امر بر عهده طرف ایرانی قرار داده شد یعنی همه سرمایه گذاری که در گذشته قرار بود ما انجام بدهیم بخش اعظم به طرف عراقی واگذار شد و خودشان قرار شد انجام بدهند و این هم اتفاق خوبی است و ما لازم به سرمایه‌گذاری زیادی نیستیم.

وی اضافه کرد: در حوزه کریدور‌های شمال به جنوب فعالیت‌های جدی آغاز شده که خبرهایش اشاره شده در گذشته الان اشاره نمی‌کنم الحمدالله خبر‌های خوبی هم در پیش داریم، اما در حوزه کریدور شرق به غرب یا گذرگاه شرق به غرب که در دستور کارمان قرار دارد.

بذرپاش با اشاره به اینکه این یکی از طرح‌های راهبردی ریلی کشور است، افزود: این که چهل سال همه به دنبالش بودند نشان از مهم بودن این طرح می‌دهد و باید هرچه سریع‌تر به پایان برسد و این طرح اتصال ایران به غرب آسیا و مدیترانه را فراهم می‌کند و حتی برای عراقی‌ها هم سود خوبی داردو خطوط ریلی عراق به شبکه ریلی ایران وصل می‌شود و از طریق ایران می‌تواند به کشور‌های قفقاز و یا کشور‌هایی مثل پاکستان و افغانستان یا به دریا‌های آزاد یا به دریا‌های شمال هم راه پیدا کند برای عراق هم فرصت بی‌نظیری است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: این خط ریلی برای زوار عزیز ایرانی که به عتبات عالیات می‌خواهند بروند به نجف اشرف و کربلای معلی بروند کاربرد دارد. این مسیر از شلمچه آغاز می‌شود و بعد از آن هم به نجف و کربلا می‌رسد. یک تسهیل بسیار خوبی برای زوار عزیز در چند سال آینده اتفاق می‌افتد که از مبدأ‌های موطن‌های خودشان می‌توانند با خطوط ریلی بیایند به خرمشهر و شلمچه بصره و نجف اشرف و کربلای معلی و هر مکان زیارتی که تمایل داشته باشند. این یک اتفاق بزرگی است که به برکت امام حسین علیه‌الصلاةوالسلام که در ایام اربعین عزای سرور و سالار شهیدان به سر می‌بریم اتفاق افتاد ان‌شاءالله به برکت وجود ایشان سریع‌تر طرح را به پایان برسانیم.

بذرپاش در پاسخ به این پرسش که این طرح چه زمانی به بهره برداری می‌رسد، افزود: توافقمان هجده ماه است یعنی یک و نیم سال، ولی من فکر می‌کنم بالاخره تا دو سال را باید در نظر بگیریم، چون که همه موضوعات به ما بر نمی‌گردد. طرح در داخل خاک ایران نیست و مشترک بین دو کشور است، بخش زیادی از قوانین مقررات مربوط به کشور عراق است و عراق هم قوانین و مقررات خاص خود را دارد و باید این را هم در نظر بگیریم، اما برنامه‌ریزی که در توافق‌نامه آمده هجده ماه تا دو سال است که عملا پل ما دو سال طول می‌کشد که بتوانیم طی دو سال آینده تقدیم مردم عزیز کنیم.

وی درباره تاثیرات اقتصادی این طرح گفت: اثرات زیادی دارد از جمله اینکه دسترسی ریلی ما به منطقه غرب آسیا اتفاق می‌افتد، از آن جا می‌توانیم با توافقی که با عراقی‌ها داریم به کشور سوریه یا به مدیترانه و یا سایر نقاط برویم و حتی به اردن دسترسی پیدا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: این روز‌ها تکمیل زنجیره کریدوری در همه دنیا موضوع روز است و دشمنان برای ما نقشه‌های جدی دیدند که ما موفق نشویم که این کریدور‌ها و زنجیره‌های اتصال‌های راهبردی بین‌المللی را در کشور فراهم کنیم و سنگ‌اندازی‌های زیادی می‌کنند، دشمن کم نداریم این فرصت‌های بی‌نظیر اقتصادی زمانی که تکمیل شود زنجیره‌های کریدور شمال و جنوب شرق و غرب به اندازه نفت و بلکه بیشتر برای ما می‌تواند تولید ثروت کند و برای آیندگان ما یک سرنوشت بهتری را رقم بزند.

بذرپاش گفت: دشمنان بیکار نمی‌شوند و با مسیر‌های موازی سعی می‌کنند شرکای راهبردی ما را دلسرد کنند از این که با ایران کار کنند و الحمدالله اتفاقات خوبی افتاد بعد از قطعه رشت به آستارا که با کشور روسیه توافق شد برای تکمیل کریدور جنوب به شمال کشور امروز هم با کشور عراق توافق شد الحمدالله این طرح‌هایی که سال‌های سال مانده بود به همت دولت به سرانجام می‌رسد و امیدواریم هر چه زودتر تمام و تقدیم ملت بزرگ ایران کنیم.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
صمصام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
هیچ کشوری تمایل به اجرای پروژه مشترک با ایران ندارد اگر هم داشته باشن تحت فشارهای بین المللی پشیمونشون میکنن و برای ایران فرصت سوزی میشه.مثل ماجرای خط لوله صلح که طرف پاکستانی به تعهداتش عمل نکرد و سمت خودش رو احداث نکرد اینم همون میشه. البته فعلا دکتر بذرپاش میتونه با این خبر ژست رسانه ایش رو بگیره و تا بعدا هم خدا کریمه که چه خواهد شد یا نشد.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟