«قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو» برای واردات خودروی کارکرده در ۲۸ خرداد در مجلس به تصویب رسید و در ۱۴ تیر از سوی شورای نگهبان تایید و در چهارم مردادماه برای اجرا از سوی رئیسجمهور به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور ابلاغ شد؛ اما این قانون هنوز اجرایی نشده است و همچنان روی میز هیات وزیرات خاک می خورد! آن طور که ضیغمی، معاون وزیر صمت گفته است، باید دو تا سه هفته دیگر صبر کنیم تا هیات وزیران مصوبه نهایی قانون واردات خودروهای کارکرده را ابلاغ کند.
به گزارش تابناک اقتصادی؛ در این شرایط که بسیاری چشم انتظار به سرانجام رسیدن قانون واردات خودروهای کارکرده هستند، انتشار دستورالعمل صدور تاییدیه وسایل نقلیه دست دوم وارداتی توسط سازمان ملی استاندارد ایران ـ که تاریخ تصویب اولیه آن مربوط به نیمه مردادماه است ـ نشان می دهد که معیارهای استاندارد برای ورود خودروهای کارکرده به کشور چگونه خواهد بود.
اما در این میان، یکی از مهم ترین ابهامات در خصوص واردات این خودروها به کشور، برندهای موجود در بازار خودرویی دنیا برای ورود به کشورمان است؛ چون سال گذشته و در زمان اعلام جزئیات ورود خودروهای صفرکیلومتر به کشور، وزیر صمت تاکید داشت، خودروهای فرانسوی جایی در لیست خودروهای وارداتی نخواهد داشت. دلیل این مساله نیز از زبان فاطمی امین این گونه بیان شد: خودروسازهای فرانسوی سابقه خوبی به لحاظ تعهداتشان در ایران ندارند و در حال حاضر برنامهای برای اجازه دادن به واردات خودروهای فرانسوی نداریم.
بنابراین این پرسش برای بسیاری مطرح است که کدام برندهای خودرویی (کارکرده) اجازه ورود به کشور را خواهند داشت؟ در پاسخ به این پرسش باید به دستورالعمل سازمان ملی استاندارد اشاره داشت.
در بخشی از این دستورالعمل نوشته شده است: وسلیه نقلیه دست دوم وارداتی باید حداقل دارای یکی از شرایط زیر باشد:
الف) دارای گواهی صحه گذاری تایید نوع صادره از سازمان استاندارد طی پنج سال گذشته باشد،
ب) از نمانام های معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلیس، ژاپن و کره جنوبی باشد،
ج) دارای شماره تایید نوع کلی خودرو (WVTA) مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد،
د) هر دستگاه دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (COC) باشد،
ه) هر دستگاه دارای گواهی GCC ارگان تایید کننده خودرویی کشورهای حوزه خلیج فارس (GSO) باشد،
و) هر دستگاه دارای ارائه گواهینامه تاییدیه کشور چین CCC باشد،
ز) و هر دستگاه دارای گواهی تاییدیه کشورهای اتحادیه اوراسیا EAC باشد.
اما اشاره بند «ب» به فهرست نمانام های معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلیس، ژاپن و کره جنوبی، کدام خودروهای تولیدی را شامل می شود؟
آن گونه که سازمان استاندارد اعلام کرده است؛ خودروهای ساخت «بنز، بی ام و، سئات، اشکودا، آئودی، فولکس واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا و ایویکو» از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و انگلیس خواهد بود. همچنین خودروهای تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی و مزدا از کشور ژاپن و در نهایت خودروهای ساخت کیا، هیوندای و سانگ یانگ از کشور کره جنوبی اجازه ورود به کشور را خواهند داشت.
آنچه مشخص است، در میان خودروهای کارکرده وارداتی، خبری از خودروهای آمریکایی نیست و در بند (ب) از خودروهای چینی هم ردپایی دیده نمی شود. این در حالی است که در بند (و) گفته شده: «هر دستگاه دارای ارائه گواهینامه تاییدیه کشور چین CCC باشد.» بنابراین با توجه به این توضیح، ورود خودروهای چینی هم امکان پذیر خواهد بود. همچنین بر خلاف خودروهای صفرکیلومتر، این بار در خودروهای کارکرده، مجوز ورود خودورهای فرانسوی همچون رنو و پژو تا به این لحظه صادر شده است، در حالی که سال گذشته سخنگوی وقت وزارت صمت اظهار داشت: به خاطر رفتار غیر حرفهای که فرانسویها در سالهای گذشته داشتهاند، دیگر اجازه ثبت سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی را نمیدهیم.
در پایان باید بر این نکته تاکید داشت که همچنان خبری از به سرانجام رسیدن آیین نامه واردات خودروهای کارکرده توسط هیات وزیران نیست. آیین نامه ای که در هفته های گذشته به پیشنهاد وزارت صمت تهیه و برای تصویب به هیات وزیران نیز ارسال شده است. آن گونه که یکی از نمایندگان مجلس در روزهای گذشته بیان داشته است، اجازه واردات خودروهای کارکرده تا سقف پنج سال برای اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد. این در شرایطی است که برای واردات خودروهای صفر کیلومتر به دلیل الزام به انتقال تکنولوژی، اشخاص حقیقی اجازه واردات خودرو نداشتند، اما حالا این مسیر برای همه تسهیل شده و باید منتظر موافقت هیات وزیران بود.