واردات خودرو و این همه حاشیه

«پسته و سیب» صادر کنیم، «خودروهای خارجی» بیاوریم/ اول تایید شد، سپس تکذیب و در نهایت نامه انتقادی به رئیس جمهور

پیشنهاد صادرات محصولات کشاورزی و استفاده از ارز حاصل از این صادرات برای واردات خودرو، به چالش جدی بین مجلس و بانک مرکزی تبدیل شده و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس را هم عصبانی کرده است. هرچند خبر‌ها حاکی از این است که تامین ارز واردات خودرو‌های کارکرده، با منشا ارز خارجی انجام خواهد شد.  
کد خبر: ۱۱۹۵۲۲۱
|
۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱ 27 September 2023
|
12320 بازدید
|

تایید و تکذیب و نامه جنجالی به رئیس جمهور بر سر این طرح؛ پسته و سیب صادر کنیم، خودرو بیاوریم!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ با آغاز نیم سال دوم، عملا یک سال از ابلاغ قانون واردات خودرو می‌گذرد؛ آیین نامه‌ای که قرار بود تا پایان سال گذشته صد هزار خودروی خارجی صفرکیلومتر را وارد کشور کند و ۱۰۰ هزار تای دیگر نیز تا پایان بهار امسال؛ اما عملا تا پایان مرداد، کمتر از ۲ هزار خودرو به طور قطعی از گمرک ترخیص و وارد کشور شد. این روند لاک پشتی، نشان از چالش‌ها و موانع بسیار در مسیر واردات خودرو به کشور دارد.

موضوعی که امروز خاندوزی وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیات دولت به آن اشاره داشته و گفته است: اجرای کند آیین‌نامه واردات خودرو در شش ماه اول امسال چند دلیل داشت: یک بخش این بود که اولویت‌های تخصیص و سرمایه‌گذاری پیشتر از آن مطرح شده بود و بعد از آن، تخصیص ارز به واردات خودرو انجام می‌گرفت. البته ابلاغ این آیین‌نامه نیز زمان‌بر شده بود و پیش‌بینی می‌کنیم، این مسأله در شش‌ماه دوم سال سریع‌تر و بیشتر انجام بگیرد.

حال با وجود مشکلات و البته کم کاری مسئولان مرتبط با اجرای این قانون، چند ماهی است، با مصوبه مجلس و شورای نگهبان، دولت ملزم به واردات خودرو‌های کارکرده نیز شده است. به بیان دیگر، دولت باید تا اوایل شهریورماه، آیین نامه واردات خودرو‌های دست دوم با عمر کمتر از پنج سال را تعیین تکلیف و برای اجرا، ابلاغ می‌کرد؛ آیین نامه‌ای که البته در مدت قانونی، توسط وزارت صمت تهیه و به هیات وزیران نیز ارسال شد، ولی گویا در پیچ و خم تایید نهاد و دستگاه‌های مرتبط است. از محیط زیست و استاندارد گرفته تا بانک مرکزی و گمرکات، همه و همه در این فرآیند زمان‌بر شریک شده اند تا با وقت کشی بسیار، آیین نامه این واردات به سرانجام برسد، تا جایی که سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به چرایی عدم تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودرو‌های دست دوم به تابناک اقتصادی گفته بود: با توجه به اینکه نیاز کشور، مساله تامین خودروست، تکلیف قانون گذار هم واردات خودروست. در این باره، متن اولیه آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده، حدود یک ماه قبل از سوی وزارت صمت به هیات دولت ارسال شد و چند جلسه در کمیسیون زیربنایی هیات دولت مورد بررسی قرار گرفت. به جهت اینکه ملاحظات فنی ناظر به استاندارد‌های آلایندگی، میزان مصرف سوخت، خدمات پس از فروش و تامین قطعات، داشتن نمایندگی در داخل کشور و احراز سن خودرو باید در نظر گرفته شود و چون خودرو‌هایی در گمرک ابراز شد که واقعا شرایط را نداشتند و یا به لحاظ سقف قیمتی که برای واردات خودرو وجود داشت، به غلط و به دروغ ارزش خودروی پایین‌ترین نسبت به عدد واقعی اظهار می‌کردند. البته قرار بود پیش از اینکه آیین نامه اجرایی شود، این مفاد حل و فصل شود. مساله ارزی هم که اشاره داشتید، از سمت بانک مرکزی مطرح است. امید ما این است که تا مهر به پایان نرسیده، این مصوبه را در هیات دولت هم داشته باشیم.

سرعت گیر دلاری در مسیر خودرو‌های وارداتی!

مسلما مهم‌ترین عامل در به نتیجه نرسیدن آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده و حتی تسهیل فرآیند واردات خودرو‌های صفرکیلومتر به کشور، چالش تامین ارزی در بسته اجرای سیاست تثبیت ارزی و اقتصادی است. اما با  وجود این، در روز‌های گذشته، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از طرحی خبر داده بود که به نظر می‌رسید این مشکل را حل کند. پورابراهیمی در نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان  گفته بود: طی آخرین تصمیم دولت، واردات خودرو یا قطعات آن با ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی میسر شد. اکنون تمامی صادرکنندگان می‌توانند ارز را به واردات خودرو خود یا دیگران اختصاص دهند؛ اظهارنظری که بلافاصله با واکنش بانک مرکزی مواجه شد و این بانک اعلام کرد: انتشار برخی اخبار و ادعا‌ها مبنی بر اینکه طی آخرین تصمیم، واردات خودرو یا قطعات آن با ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی میسر شد، تکذیب می‌شود.

حتی در این میان، قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های اصلی صادرات خشکبار بحث برگشت ارز حاصل از صادرات بوده اظهار داشت: اما روش تهاتر از جمله واردات خودرو هنوز به مرحله تصویب نرسیده است. علیرضا پیمان پاک در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه هیچ‌گونه جلسه‌ای در دولت با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری درباره تخصیص ارز کشاورزی به واردات خودرو تشکیل نشده است، افزود: معاون اول رئیس‌جمهوری صرفا دستور بررسی چالش‌های صادرات خشکبار و رسیدگی به دغدغه کشاورزان در این حوزه را داده و جلسه مرتبط با واردات خودرو و مسائل ارزی در حضور ایشان تشکیل نشده است.

نامه‌ای به رئیس جمهور

با تکذیبیه بانک مرکزی و صحبت‌های قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، سرانجام سوم مهرماه، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور با انتقاد از عملکرد مسئولین بانک مرکزی، خواستار تذکر جدی به مسئولین بانک مرکزی و ابلاغ مصوبات کمیته ارزی دولت جهت گره‌گشایی از مشکلات صادرات محصولات کشاورزی برای بهبود تراز منفی تجاری کشور شد.

در بخشی از این نامه آمده است: «... با عنایت به وضعیت مناسب تولید امسال محصولات کشاورزی بویژه پسته، که برآورد می‌شود، حدود ۲۲۰ هزار تن باشد، لزوم اخذ تصمیمات ویژه در جهت تسهیل صادرات و ارزآوری این محصولات امری مهم و ضروری است. بر این اساس  هفته قبل کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در راستای وظایف ذاتی خود اقدام به برگزاری نشست تخصصی با موضوع بررسی مشکلات و راهکار‌های تسهیل صادرات محصولات کشاورزی نمود. در این نشست که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و جمعی از مدیران ارشد دولت (غیبت غیر موجه رییس کل بانک مرکزی) و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی برگزار گردید، مشکلات مهم و اساسی مرتبط با صادرات محصولات کشاورزی به ویژه محصول  پسته از سوی نمایندگان بخش خصوصی در سه بخش تامین سرمایه در گردش محصولات صادراتی، تسهیل صدور گواهی استاندارد و تسهیل در تسویه تعهدات ارزی، مطرح گردید. با توجه به اهمیت ویژه موضوع تسویه تعهدات ارزی صادرکنندگان بخش کشاورزی، اینجانب از چند روز قبل با مذاکره تلفنی با شخص رییس کل بانک مرکزی، آقای دکتر فرزین، زمان و ساعت برگزاری این نشست مشترک را نهایی و دعوتنامه کتبی نیز ارسال گردید، ولی باکمال تاسف و علی‌رغم حضور تمامی مدعوین بخش دولتی به ویژه وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و نیز مدعوین بخش خصوصی، ایشان در بدعتی جدید نه خودشان و نه معاونین بانک مرکزی در جلسه حاضر نشدند و لذا موضوعات جمع بندی جلسه مرتبط با مسائل ارزی با اظهار نظر قائم مقام محترم  وزیر جهاد کشاورزی، مدیران سازمان توسعه تجارت ایران و نهایتا وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی انجام گردید.

جناب آقای رئیس جمهور در این جلسه قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، آقای دکتر پیمان‌پاک، خبر دادند که  اخیرا در جلسه کمیته ارزی دولت با حضور آقای دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور موضوع اختصاص ارز ناشی از صادرات محصولات کشاورزی به واردات خودرو مورد توافق قرارگرفته و به زودی ابلاغ و اجرایی خواهد شد و همچنین مدیران سازمان توسعه تجارت ایران در جلسه مطرح کردند که واردات قطعات خودرو نیز مشمول توافقات اختصاص ارز ناشی از صادرات محصولات کشاورزی گردیده است. علی‌رغم اینکه مباحث مزبور از طرف نمایندگان دولت با  حضور  وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی مطرح و مبنای جمع بندی مباحث ارزی در این نشست گردید، بانک مرکزی در اقدامی غیرمسئولانه و خارج از روال متداول روابط بین مجلس و دولت اقدام به صدور بیانیه علیه کمیسیون اقتصادی مجلس و تکذیب مطالب ارائه شده نمایندگان دولت در این نشست در فضای رسانه‌ای کشور نمود. جای بسی تاسف و تعجب است که بانک مرکزی به جای حضور در این نشست و حل مشکلات صادرکنندگان و کمک به بهبود تراز منفی تجاری کشور (شش میلیارد دلار تراز منفی تجاری شش ماهه اول سال ۱۴۰۲) با این رفتار غیر مسئولانه در پی حاشیه‌سازی و ایجاد تنش در روابط مجلس و دولت محترم می‌باشد و این در حالی است که پرونده تخلفات مسولین فعلی بانک مرکزی به درخواست تعداد زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب اعمال ماده (۲۳۴) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دستور کار کمیسیون اقتصادی جهت ارجاع به دستگاه قضایی کشور می‌باشد. "

سخن پایانی

به نظر می‌رسد، پیشنهاد صادرات محصولات کشاورزی همچون پسته و سیب و استفاده از ارز حاصل از صادرات این محصولات برای واردات خودرو، به یک چالش جدی بین مجلس و بانک مرکزی تبدیل شده و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس را هم عصبانی کرده است؛ هرچند برخی خبر‌ها حاکی است که تامین ارز واردات خودرو‌های کارکرده، با منشا ارز خارجی انجام خواهد شد.  

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
شش ماه سال مردم را با واردات خودرو سرکار گذاشتیم خدا را شکر مونده شش ماه دیگه اون هم خدا فرجه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
چرا صادرات پسته که آنقدر گران است و قیمت داخلی برای
مصرف کننده بالا؟ چون آقاای پورابراهیمی اهل کرمان است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
از افغان هایی که روزانه دارند وارد ایران می شوند و در آینده به تهدید ملی تبدیل می شوند چه خبر؟ چرا با اخبار زرد از موضوع اصلی و نگرانی اصلی که الان توی جامعه هست دارید طفره میرید؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
به جای واردات خودرو و خروج ارز از کشور چرا به فکرسرمایه گذاری برای تولید خودرو های خارجی با کیفیت غیر چینی در ایران نیستید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
با راه اندازی خط تولید خودروهای کره ای و ژاپنی در کشور نه تنها جلوی خروج ارز گرفته میشه بلکه باعث ایجاد بیش از 1میلیون شغل در کشور خواهید شد. چرا همیشه راه سخت و پر هزینه با سود کم برای مردم را انتخاب می کنید؟؟؟؟؟؟؟؟
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
واردات را هم انحصاری به کاسبان تحریم و آغازاده های

ساکن کانادا و آمریکا و اروپا و نهادها و بنیادها ی خاص

جزو مافیای قدرت و ثروت خواهند داد

و همچون مونتاژ خودروهای چینی که با ۴ تا ۵ برابر

قیمت فروش در دوبی و عراق به مردم فلکزده ایران

میفروشند ، این بازار واردات خودروهای نو و دست دوم
را هم خواهند خورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
مثل واردات گوشت کنیایی در مقابل نیسان آبی
اقتصاد مفتضح تر از این نمی شود معلوم نیست این طرحهای آبکی را کی شبها در خواب می بیند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
دوست عزیری که پیشنهاد دادید به جای ورادات خودرو تکنولوژی ساخت خودرو خارجی را وارد کنیم مگر الان خودرو سازمان چکار میکنند آیا غیر از این است که خودور سازهای ما باهمین شعارها 50 سال است که فقط مونتاز می کنند و چند برابر قیمت کارخانه اصلی به مردم
...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
واردات خودروی دست دوم خیانت به کشور و عامه مردم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
میرسلیم تویی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
تولید و فروش اشغالهای خودرو نسازان داخلی چی !؟!؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
دعوای بین مجلس و دولت حکایت دعوای بین شیر و پلنگی است که بیچاره آهویی منتظر و نظاره گر این دعواست که ببیند طعمه کدامشان خواهد شد نظاره گر این دعوا مردم بینوا هستند
محمد شریفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
مال زمانی بود که کشور کادیلاک و بنز تولید می کرد.
اونموقع در شان ملت ایران نبود و خیانت بود.
الان ملت ایران از عراق جنگ زده هم گشنه ترن پس اشکالی نداره خودرو دست دوم سوار بشن.....
وقتی درآمد ملت ایران شده ماهی دویست دلار دیگه هیچ اشکالی نداره که خودرو دست دوم سوار بشن یا تاناکورا بپوشن ، حتی اشکالی نداره که روزی یک بار غذا بخورن اونم اشکنه بدون تخم مرغ لطفا گوشی دست دوم رو هم امکان وارد شدن و ریجستر شدنش رو بدین به زودی باید این کار رو هم بکنیم.....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
خودروهای لگن داخلی با قیمتهای نجومی چطوررر؟؟تعهد و خدمت به ملت است با این همه کشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
ماشین خودت چیه؟
بیشترین خودرویی که دوستات و فامیلات دارن چیه؟
آشغالترین ماشین خارجی ازبهترین ماشین ایرانی ، خیلی خیلی بهتره.
پژو 206 و 405 و غیره که تکنولوژیشون مال عصیر دقیانوس هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
باید با مشارکت شرکتهای مطرح مثل کره کارخانجات داخلی آشغال ساز تعطیل و خودرو با کیفیت تولید کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
مافیای خودرو
سیدمهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
لعنت به مافیای خودرو ک ملت رو اینطوری اسیر خودش کرده
حکومت با گذشت 45 سال هنوز حتی در همین یک مورد خودرو هم نتونسته موفق عمل کنه و مشکل رو حل کنه
مردم همیشه فدای مافیای خودروسازان بودن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
فقط خودورو؟ (استکیر لبخند با عینک دودی)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
شما نگران وارادت خودرو و صادرات پسته هستید ولی زیر گوشتون داره اتفاقا فاجعه آمیزی اتفاق می افته. چرا جلوی افغان ها را به ایران نمی گیرید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
دوسال یک کوییک از سایپا خریده ام ده بار به نمایندگی مراجعه کرده ام هنوز نفهمیده اند چرا باطری آن دشارژ می شود
یک مشت آشغال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
فساد و تبعیض از هر نوعش در مملکت بیداد می کند
خدایا به دادمان برس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
واردات خودرو سر کاریست !


فقط و فقط برای روان درمانی جهت کاهش قیمت خودرو در بازار است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
اتفاقا تلاش زیادی میشه ک قیمت خودرو کاهش پیدا نکنه
در شرایط رکود کامل که ملت میلی به خرید خودرو ندارن به یکباره خودروسازا با همکاری شورای رقابت قیمت کارخانه رو افزایش میدن!
علتش اینکه میخوان رکود رو بشکنن و بازار رو گرم کنن و تورم جدید ایجاد کنن

واقعا عجیبه! در 5 ماه اخیر ک ظاهرا قیمت دلار ثابت بوده چرا سایپا باید به یکباه این همه افزایش قیمت داشته باشه؟
ملت رو اسیر خودشون کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
با آب بسیار باارزش در شرایط بحران آبی کشور، محصول کشاورزی تولید کنیم و صادر کنیم و از ارز حاصل از آن خودرو وارد کنیم؟ چه کسی همچین طرح خائنانه ای را تصویب کرده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
تا حالا که خودرو وارد نمیشد با ارز محصولات کشاورزی چکار می کردین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
آمدیم و واردات خودرو خارجی هم انجام گرفت.

آیا فکر می کنید که خریداران می توانند از پس مخارج نگهداری و سرویس و خرید وسایل یدکی این ماشین ها بر بیانند؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
وقتی فقط یک چراغ یک ماشین کره ای 40 میلیون تومان است، یا هزینه تعویض روغن و فیلترهای آن 8 میلیون تومان می شود، چطور مردم عادی می توانند ماشین خارجی بخرند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
بله میتوانند چون هزینه انها در سال پنچم به بعد یک دهم هزینه س پراید و 206 و پارس و ....در سال اول است!؟!؟!؟!
و پنج سال اول بر خلاف داخلیها هیج هزینه ای ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
چطور مردم کشورهای فقیرتر از ما مثل عراق و افغانستان میتونند از پس هزینه های تعمیر ونگهداری ولی ما با این همه ثروت خدادای از بدیهیات زندگی محروم باشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
راه حل شما چیه؟ همچنان سوار لگن های داخلی بشیم
ناایمن
آلوده
گران
پرمصرف
بی کیفیت
از رده خارج
بدون آپشن
شرایط پرداخت ظالمانه
کبود نسبت به تقاضا
و .....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
واردات خودرو اولویت مردم و اقتصاد کشور نیست و نباید فعلا برای آن اقدامی شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
ای شیطون فکر کردی نمیفهمیم !؟!؟ خودتی !؟!؟ یا میر سلیمی یا از اخوانش!؟!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
تازه ماشین خریده نگرانه نکنه ارزون بشه
1000 سال بعد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
جوابها را كه بخوانی میفهمی مردم ایران و این تمدن داغون تر ازونیه كه كسی براش دلسوزی كنه.. تمسخر و لودگی و حسادت و بخل بخش بزرگی از این تمدنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
انگار سود خودرو خارجی رو چه تولیدش چه وارداتش بنام کرمان سند زدن... علی برکت الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
چاره اساسی کار واردات نیست.
چاره کار بهبود روابط خارجی با کشورهای مهم دنیا است. آمدن صنایع خودروسازی بزرگ دنیا به ایران، سرمایه گذاری و تاسیس کارخانه اتوموبیل سازی در این مملکت است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
بانک مرکزی مسئول کنترل نرخ ارز است و نباید به نماینده مجلس پاسخگو باشد. قرار نیست نماینده های مجلس تصمیمی مضر برای اقتصاد کشور بگیرند که نرخ ارز و زندگی 80 میلیون ایرانی را تحت تاثیر منفی قرار بدهد و بانک مرکزی بگوید چشم
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟