بر خلاف دستورالعمل اعلامی سازمان ملی استاندارد ایران

سلاجقه: واردات خودرو‌های کارکرده، نیازمند دریافت تایید از سازمان محیط زیست است

در بحث خودرو‌های وارداتی، نظر سازمان حفاظت محیط زیست این بود که باید خودرو‌ها هم از نظر پیمایش مورد ارزیابی قرار بگیرند و هم از نظر سن. ما سه سال مدنظرمان بود، ولی در کمیسیون با توجه به مسائلی که اعضای مختلف مطرح کردند، پنج سال به تصویب رسید و از نظر پیمایش هم تصمیم گرفته شد که خودرو‌های دارای استاندار یورو ۵ باشند. البته خودرو‌های وارداتی نیازمند مجوز‌های محیط زیستی هستند.
کد خبر: ۱۱۹۵۱۵۸
|
۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۰ 27 September 2023
|
4526 بازدید
|

سلاجقه: واردات خودرو‌های کارکرده نیازمند دریافت تایید از سازمان محیط زیست استبه فاصله دو هفته از ابلاغ دستورالعمل واردات خودرو‌های کارکرده، سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان اعلام کرده که واردات این خودرو‌ها، نیازمند دریافت تایید از ایشان است.

به گزارش «تابناک»؛ نیمه شهریورماه بود که سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعمل واردات خودرو‌های دست دوم را منتشر و تاکید کرد که «مسئولیت اجرا و اطلاع این دستورالعمل بر عهده اداره‌های کل استانی و دفتر ارزیابی کیفیت کالا‌های صادراتی و وارداتی و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده هیات نظارت است» تا برخی این گونه نتیجه بگیرند که این واردات بی نیاز از دریافت تایید از سازمان محیط زیست کشورمان است.

این برداشت بیشتر از این رو تقویت شد که در بند ۶ این دستورالعمل، وسائل نقلیه دست دوم وارداتی باید دست کم یکی از شروطی که مهمترین آن‌ها در زیر آمده است را داشته باشد:

الف) دارای گواهی صحه‌گذاری تأیید نوع صادره از سازمان طی پنج سال گذشته باشد.
ب) از نمانام‌های معتبر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، انگلیس، ژاپن و کره جنوبی ذکر شده در کاربرگ "نمانام‌های معتبر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، انگلیس ژاپن یا کره جنوبی" به شماره مدرک ۴-۱۵۲/۲۶۹/د باشد.
ج) دارای شماره تأیید نوع کلی خودرو (WVTA) مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد.
د) هر دستگاه دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (COC) باشد.
ه) هر دستگاه دارای گواهی GCC ارگان تأیید کننده خودرویی کشور‌های حوزه خلیج فارس (GSO) باشد و هر دستگاه دارای ارائه گواهینامه تأییدیه کشور چین CCC باشد.
ز) هر دستگاه دارای گواهی تأییدیه کشور‌های اتحادیه اوراسیا EAC باشد.

این‌ها فهرست مواردی هستند که به نظر می‌رسد واردات خودرو‌های دست دوم به کشورمان را بی نیاز از دریافت تاییدیه از سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست کرده است. ملزوماتی که پیشتر بر آن‌ها تاکید شده بود، اما ظاهرا در دستورالعمل بازتاب نیافته و لذا برخی این گونه نتیجه گیری کرده اند که «خودرو‌های کارکرده از کسب مجوز سازمان استاندارد و محیط زیست معاف شدند.»

آنچه خواندید، عنوان خبری است که در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشورمان بازتاب وسیعی داشت، اما حالا واکنش سازمان محیط زیست کشورمان را در پی داشته که تاکید دارد این گونه نیست و واردات خودرو‌های دست دوم نیازمند دریافت تایید از این سازمان است. نکته‌ای که علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشورمان بیان کرده و تاکید دارد که در تدوین مقررات واردات، این امور مدنظر قرار گرفته است.

وی در این باره می‌گوید: «در بحث خودرو‌های وارداتی نظرمان [دیدگاه سازمان حفاظت محیط زیست] این بود که می‌بایست خودرو‌ها هم از نظر پیمایش مورد ارزیابی قرار بگیرند و هم از نظر سن؛ ما سه سال سن مد نظرمان بود، اما در کمیسیون با توجه به مسائلی که اعضای مختلف مطرح کردند، پنج سال به تصویب رسید و از نظر پیمایش هم تصمیم گرفته شد که خودرو‌های دارای استاندار یورو ۵ باشند و پیمایش قابل قبولی داشته باشند.»

سلاجقه می‌افزاید: «البته خودرو‌های وارداتی نیازمند مجوز‌های محیط زیستی هستند؛ حتی اگر سازمان استاندارد هم اعلام کرده باشد، مطمئن باشید که هرگونه وارداتی به کشور، مستلزم دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست است و خودرو‌های وارداتی هم باید مجوز‌های محیط زیستی را دریافت نمایند.»

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۳۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
همش بهانه برای انحصار خودرو سازان
مگر اتومبیل های تولید داخل استاندارزیست محیطی دارند؟ مگر استاندارد یور۵ دارند تمامی آنها؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
خیر
ولی به نظر شما بهتر نیست خودروهای روز وارد بشوند و کیفش رو بکنیم!
باز هم باید درجه چند وارد کنیم؟ درجه چند رو که خودمون تولید می‌کردیم!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
امان از بدهکاری برخی مسئولین به برخی انحصارطلبان ،بانکها،لابی ها
در کشورهی اروپایی برای تولید خودرو (اونم با با عمر کمتر از 5سال) همه استاندارهایی دارند و رعایت میکنند دقت داشته باشید هم دارند هم واقعا رعایت میکنند که اصلا برای محیط زیست مشکل ندارند یا کم دارند از طرف دیگه امکاناتی دارند که آلایندگی خودرو برای محیط زیست را مشخص میکنند که ما این را نداریم و باید از اونها بگیریم اونوقت این آقا برای اینکه سنگ بندازه سر راه واردات خودرو (مدیونید اگر فکر کنید چیزی بهش می ماسه) خودش را صد راه قرار میده
مردم در فشار اقتصادی مملکت بخاطر این فشارها به آشوب کشیده شده اینشون خودش را سرباز ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
تا زمانی که از این واردات دولت و .... درآمد کافی کسب نکنند وارداتی نخواهد بود با چنین شرایطی هم این خودروها چند برابر قیمت اصلی به مردم فروخته خواهند شد که تاثیری در کاهش قیمت ها و کاهش فروش خودروهای چینی و خودرهای داخلی نداشته باشد
آزادی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
خودرو های داخلی مجوز محیط زیست رو دارن یا فقط به خارجی ها گیر میدین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
من پرایدم رو تو پارکنگ مسقف روشن میکنم باید ماسک شیمیایی بزنیم وگرنه زنده از پارکینگ نمیای بیرون. من نمیدونم چطور ممکنه یه خودروی 1300 سی سی نیم وجبی اندازه یک کارخونه پتروشیمی آلودگی ایجاد کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
بنزینی که تولید میشه تاییدیه محیط زیست رو نمیخواهد ؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
عجب! یعنی پراید و تیبا و نیسان ابی و … از محیط زیست مجوز دارند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
متاسفانه مافیای خودرو داره تمام زورش میزنه که خودرو ارزان وارد نشه
مسخره
|
United States of America
|
۰۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
اول سازمان استاندارد بعد اسقاط خودرو الان محیط زیست بعد آموزش پرورش بعد سازمان بانوان بعد سازمان حفظ ارزشهای چی..بعد وزارت نفت بعد بنیاد ..بعد سکاو سیما ..دلتون نمیاد قیمت پایین بدید به مردم ..دشمنان اصلی این مرز و بوم ..چه مینی و دشمنی با مردم دارید .....یعنی الان ایرانکسرو و سایگا مجوز محیط و زیست و استاندارد دارند ولی بنز و تویوتا ۲۰۲۰ ندارند .
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
قطعا خودروهای وارداتی کارکرده 20 ساله نیز ار خودروهای صفر داخلی ما آلودگی کمتری تولید می کنند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
تمامی نهادها،ارگانها، سازمانها،ادارات،مجلس،شورای نگهبان،شورای رفاقت،مجمع تشخیص،سازمان حمایت همه وهمه باید تاییدیه بدن تا خودروهای وارداتی به کشور وارد بشه، واقعا خنده آوره!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
وزارت ورزش رو فراموش کردی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
این آقای سلاجقه یکی از مصادیق انتصاب نابخردان در راس امور است که از رئیسی انتظار بیش از آن هم نمی توان داشت.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟