به فاصله دو هفته از ابلاغ دستورالعمل واردات خودروهای کارکرده، سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان اعلام کرده که واردات این خودروها، نیازمند دریافت تایید از ایشان است.
به گزارش «تابناک»؛ نیمه شهریورماه بود که سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعمل واردات خودروهای دست دوم را منتشر و تاکید کرد که «مسئولیت اجرا و اطلاع این دستورالعمل بر عهده ادارههای کل استانی و دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده هیات نظارت است» تا برخی این گونه نتیجه بگیرند که این واردات بی نیاز از دریافت تایید از سازمان محیط زیست کشورمان است.
این برداشت بیشتر از این رو تقویت شد که در بند ۶ این دستورالعمل، وسائل نقلیه دست دوم وارداتی باید دست کم یکی از شروطی که مهمترین آنها در زیر آمده است را داشته باشد:
الف) دارای گواهی صحهگذاری تأیید نوع صادره از سازمان طی پنج سال گذشته باشد.
ب) از نمانامهای معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلیس، ژاپن و کره جنوبی ذکر شده در کاربرگ "نمانامهای معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلیس ژاپن یا کره جنوبی" به شماره مدرک ۴-۱۵۲/۲۶۹/د باشد.
ج) دارای شماره تأیید نوع کلی خودرو (WVTA) مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد.
د) هر دستگاه دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (COC) باشد.
ه) هر دستگاه دارای گواهی GCC ارگان تأیید کننده خودرویی کشورهای حوزه خلیج فارس (GSO) باشد و هر دستگاه دارای ارائه گواهینامه تأییدیه کشور چین CCC باشد.
ز) هر دستگاه دارای گواهی تأییدیه کشورهای اتحادیه اوراسیا EAC باشد.
اینها فهرست مواردی هستند که به نظر میرسد واردات خودروهای دست دوم به کشورمان را بی نیاز از دریافت تاییدیه از سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست کرده است. ملزوماتی که پیشتر بر آنها تاکید شده بود، اما ظاهرا در دستورالعمل بازتاب نیافته و لذا برخی این گونه نتیجه گیری کرده اند که «خودروهای کارکرده از کسب مجوز سازمان استاندارد و محیط زیست معاف شدند.»
آنچه خواندید، عنوان خبری است که در خبرگزاریها و رسانههای مختلف کشورمان بازتاب وسیعی داشت، اما حالا واکنش سازمان محیط زیست کشورمان را در پی داشته که تاکید دارد این گونه نیست و واردات خودروهای دست دوم نیازمند دریافت تایید از این سازمان است. نکتهای که علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشورمان بیان کرده و تاکید دارد که در تدوین مقررات واردات، این امور مدنظر قرار گرفته است.
وی در این باره میگوید: «در بحث خودروهای وارداتی نظرمان [دیدگاه سازمان حفاظت محیط زیست] این بود که میبایست خودروها هم از نظر پیمایش مورد ارزیابی قرار بگیرند و هم از نظر سن؛ ما سه سال سن مد نظرمان بود، اما در کمیسیون با توجه به مسائلی که اعضای مختلف مطرح کردند، پنج سال به تصویب رسید و از نظر پیمایش هم تصمیم گرفته شد که خودروهای دارای استاندار یورو ۵ باشند و پیمایش قابل قبولی داشته باشند.»
سلاجقه میافزاید: «البته خودروهای وارداتی نیازمند مجوزهای محیط زیستی هستند؛ حتی اگر سازمان استاندارد هم اعلام کرده باشد، مطمئن باشید که هرگونه وارداتی به کشور، مستلزم دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست است و خودروهای وارداتی هم باید مجوزهای محیط زیستی را دریافت نمایند.»