«انتظار میرود دانشگاهها که در خط مقدم جبهه فرهنگی قرار گرفتهاند، از سوی مسئولان و توده مردم مورد حمایت ویژه قرار گیرند.»
به گزارش «تابناک»، با شروع سال تحصیلی جدید، بار دیگر مراکز آموزشی در کانون توجه قرار گرفته و فرصت بازخوانی برخی رویدادهای رقم خورده در این مراکز در سال تحصیلی گذشته فراهم آمده است. مسائل مختلفی که در امثال دانشگاه تهران رقم خورده و بهانهای شده تا خبرگزاری فارس با سیدمحمد مقیمی، رئیس این دانشگاه در این باره گفتگو نماید. گفتوگویی که برخی نکات مطرح شده در آن پیش رویتان قرار دارد:
* با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ بحث مهارتآموزی دانشجویان را به صورت جدی و گسترده اجرایی خواهیم کرد؛ اردوهای راهیان پیشرفت و مهارتورزی را به صورت ویژه در دستور کار داریم به طوری که تمام دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران بتوانند اردوهای مهارتی را تجربه کنند.
* امروزه دیگر برای همگان مسجل شده است جبههای که در مقابل ملت ایران گشوده شده، جبهه فرهنگی است و دشمنان تلاش میکنند با روشهای مختلف مبناهای فکری و عقیدتی مردم، بویژه قشر فرهیخته دانشگاهی را با ارائه اطلاعات نادرست و شبههانگیز و با سوء استفاده از برخی کاستیهای اقتصادی و مدیریتی، ویران سازند و مبناهای فکری کاملاً متفاوت با پیشینه تمدنی ایرانی و اسلامی ما را جایگزین سازند.
* طبیعی است در این عرصه، دانشگاه در خط مقدم قرار دارد و در این میان دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی بسیار مورد طمع دشمنان است.
* با یک شرایط پویایی مواجه هستیم، هر روز موضوعی جدید در محیط دانشگاه مطرح میشود و نیاز است متناسب با این موضوعات که از جنسهای مختلف هستند، اقدامات محتوایی و شکلی متناسب از سوی مدیریت دانشگاه به مرحله اجرا درآید. در این شرایطی که من آن را نبرد فرهنگی و رسانهای نامگذاری میکنم، نیازمند این هستیم که سربازان و فرماندهان خط مقدم را از جنبههای مختلف تغذیه کنیم.
* همه میدانیم که ساختار دانشگاههای ما برای چنین شرایطی طراحی نشده و همانند دانشگاههای دیگر کشورها بر اساس مأموریتهای علمی و پژوهشی ساختاربندی شده است، اما بر خلاف دانشگاههای دیگر کشورها، دانشگاههای کشورمان با سیاستهای تحریمی و تخریبی دشمنان همواره مورد هجمه هستند.
* با وجود چالشهایی که سال گذشته داشتیم، ولی دانشگاه تهران همچنان رتبههای بالا را در عرصه جهانی کسب کرده و در مقایسه با سالهای گذشته در برخی از نظامهای رتبهبندی جهانی حائز رتبه اول شده و در این شرایط، رتبههایی را کسب کرده که هیچ دانشگاه ایرانی تاکنون موفق به کسب آن نشده است.
* در حال حاضر تقریباً در همه رتبهبندیهای معتبر بینالمللی، دانشگاه تهران در سطح ملی در رأس است و در آخرین رتبهبندی که مربوط به دانشگاه ملی تایوان است، با ارتقای ۸۳ پلهای در رتبهبندی عملکرد مقالههای علمی دانشگاههای جهان به رتبه زیر ۳۰۰ دنیا دست پیدا کردهایم که البته رتبه زیر ۳۰۰ دنیا طی ۲ سال گذشته در رتبهبندی وبومتریکس هم سابقه دارد.
* تا چنین موفقیتهایی مطرح میشود، در کنارش چند موضوع حاشیهای نیز مطرح میکنند تا شیرینی اخبار غرورآفرین را تحت تاثیر قرار دهند.
* انتظار میرود دانشگاهها که در خط مقدم جبهه فرهنگی قرار گرفتهاند، از سوی مسئولان و توده مردم مورد حمایت ویژه قرار گیرند و با مشاهده برخی تحرکات و اقدامات ناپسند که توسط عده معدودی و با هدف تخریب وجهه دانشگاه صورت میگیرد، بردباری پیشه کنند.
* مدتی است در فضای مجازی و رسانههای معاند بحث خروج اساتید دانشگاهی را مطرح میکنند. باید بگویم در دانشگاه تهران در ۲ سال اخیر حتی یک مورد اخراجی نداشتهایم. مواردی وجود دارد که استاد حقالتدریس یا پیمانی بوده که بنا به دلایلی آن فرد موفق به کسب شاخصهای علمی لازم نشده و گروه آموزشی نسبت به آن فرد ارزیابی مثبت نداشته است؛ بنابراین طبیعی است وقتی قرارداد استادی یکساله است و پس از پایان مدت قرارداد مجدداً با وی قراردادی منعقد نمیشود، این حالت دیگر معنای اخراج ندارد و فقط به معنای پایان قرارداد رسمی سازمان است.
* در مقایسه بازه زمانی ۲ سالهای که از دوره مدیریت جاری دانشگاه میگذرد با سالهای قبل در دانشگاه تهران، ما حتی کمترین ریزش را داشتهایم و رویکردمان یک رویکرد مثبت و همکاری، همدلی و فرصت دادن به افراد است.
* معتقدیم از طریق تمام ذینفعان دانشگاه باید نسبت به هنجارها و ارزشها حساسیت داشته باشیم و مقررات را رعایت کنیم؛ اما افرادی نیز هستند که این مقررات را رعایت نمیکنند. در برخی موارد نیز به منظور حفظ مصالح محیط علمی، مواجهه قاطعانه داریم.
* [در خصوص جلسه دفاع دانشجویی با لباس تروریستهای پژاک]توضیح و موضع رسمی دانشگاه تهران طی اطلاعیهای منتشر شد، اکثریت قاطع از اعضای هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی نیز بیانیهای در محکومیت این اشتباه فاحش صادر کردند. گذشته از اینکه برگزاری جلسه دفاع برای فرد محروم از تحصیل، موضوعیتی نداشته است، نوع مواجهه اساتیدی که در آن جلسه حضور داشتهاند به هیچ وجه متناسب با ارزشهای ملی، دینی و دانشگاهی نبوده است.
* بر اساس گزارش کمیته ویژهای که مسوول بررسی موضوع کردم، افراد خاطی به هیأت انتظامی دانشگاه تهران و معاونت دانشجویی دانشگاه معرفی شدند. مقرر شد تا زمان صدور رأی توسط این مراجع، دو عضو هیأت علمی حاضر در جلسه از کار تعلیق شوند و تعدادی احکام انضباطی برای سایر عوامل مشارکتکننده صادر شد.
* درسآموخته مهم ما در دوره التهابات این بود که بین اساتید و دانشجویان آنطور که شایسته است ارتباط و تعامل وجود ندارد و باید بتوانیم مرجعیت استادان را تقویت و بهبود ببخشیم.
* خیلی از مسائل ما حلشدنی است، به هر حال این جوانان همه فرزندان ما هستند و پویایی و ویژگیهای خاصی دارند و حرفهایی نیز برای گفتن دارند. مدیریت و اساتید باید حرفهای جوانان را بشنوند. بخشی از مطالبات دانشجویان و اساتید به حق است. کشور با ظرفیتی که دارد شایسته جایگاه خیلی بالاتری است، ولی این جوانان تجربه کافی برای تشخیص مناسب موانع و چالشها را ندارند.
* یکی از ضعفهای ما این است که نتوانستهایم رابطه استاد و شاگردی را به خوبی برقرار کنیم، بنابراین بحث شاگردپروری باید در اولویت قرار گیرد، ضمن اینکه باید به تولیدات علمی و رتبهبندیها توجه داشته باشیم، بایستی اثربخشی دانشگاه برای حل مسائل جامعه را ارتقا دهیم و رضایت تمام ذینفعان دانشگاه را تامین کنیم.
* مسائل جامعه و دانشگاه چند لایه و پیچیده است و باید از طریق تعامل درست بین استادان و دانشجویان، ضمن تقویت مهارت علمی و تخصصی، جنبههای فرهنگی و اجتماعی را در قالب برنامههای جامع و به هم پیوسته مورد توجه قرار دهیم. این طور نیست که فعالیت فرهنگی، یک فعالیتی مجزا از فعالیت علمی باشد. همه کارکردهای دانشگاه با یکدیگر مرتبط هستند و نمیشود آنها را به صورت جدا از هم مدیریت کرد.