بازدید 10057

واکنش سازمان بازرسی به شائبه «فرمان احتکار خودروسازان» با هدف افزایش قیمت

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: بررسی‌های این سازمان نشان می‌دهد، احتکاری از سوی خودروسازان صورت نگرفته است.
کد خبر: ۱۱۹۶۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰ 02 October 2023

واکنش سازمان بازرسی به شائبه «فرمان احتکار خودروسازان» با هدف افزایش قیمت

فرشته فراهانی ــ به گزارش تابناک اقتصادی؛ در روز‌های اخیر، برخی اخبار غیررسمی با اشاره به اینکه کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو، چندان به مذاق خودروسازان خوش نیامده است، تاکید داشتند: دو خودروساز بزرگ داخلی مجددا به دنبال اخذ مجوز افزایش قیمت هستند و از سوی دیگر، چون هنوز مجوز‌های افزایش قیمت را نگرفته‌اند، تولیدات خود را احتکار کرده‌اند. حتی به این نکته نیز اشاره شد که یکی از خودروسازان با وجود اینکه انبارهایش مملو از یک نوع از خودروهایش بود در دور دوم عرضه یکپارچه اقدام به عرضه خودرو نکرد، در حالی که پیش از این اعلام کرده بود، این نوع خودرو را در نوبت دوم سامانه یکپارچه عرضه می‌کند.  

در این باره رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران به خبرنگار فارس گفت: عرضه خودرو در دو ماه گذشته به بازار نسبت به اوایل امسال کاهش یافته است. وی با بیان اینکه ادامه این روند روی قیمت خودرو در بازار اثرات نامطلوبی خواهد داشت، گفت: هر زمان که خودروسازان به دنبال افزایش قیمت هستند؛ عرضه به بازار را کاهش می‌دهند. این فعال بازار خودرو اظهار داشت: اقدام خودروسازان در کاهش عرضه خودرو برای افزایش قیمت، اقدام تازه‌ای نیست و تقریبا به یک عرف تبدیل شده و بازار خودرو با این وضعیت آشناست. مؤتمنی افزود: خودروسازان با کاهش عرضه خودرو به بازار به دنبال آن هستند تا مجوز افزایش قیمت از شورای رقابت را بگیرند.  

واکنش رئیس سازمان بازرسی چه بود؟

ذبیح الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور امروز دوشنبه (۱۰ مهر) در نشست شورای عالی قوه قضاییه در این باره گفت: با وجود طرح مطالبی در روز‌های گذشته در برخی مطبوعات درباره احتکار خودرو‌های دو شرکت خودروساز، همکاران ما در سازمان بازرسی در بررسی‌هایی که انجام دادند به این موضوع نرسیدند.

وی افزود: شرکت ایران‌خودرو در سال جاری ۲۶۷ هزار و ۶۲۰ خودرو تولید کرده که از این میزان ۲۵۴ هزار و ۸۰۳ دستگاه فاکتور (ایفای تعهد) شده و ۱۳ هزار و ۷۸۶ دستگاه نیز در سیر شماره‌گذاری هستند؛ همچنین حدود ۱۷ هزار خودروی این شرکت، هنوز به دلیل مشکلات مربوط به استاندارد یا سایر مسائل، فاکتور نشده‌اند.

رئیس سازمان بازرسی ادامه داد: شرکت سایپا نیز در امسال ۲۴۵ هزار و ۴۵۳ دستگاه خودرو تولید کرده که از این میزان ۲۲۶ هزار و ۶۶۲ دستگاه فاکتور ایفای تعهد شده و همچنان ۱۲ هزار و ۱۸۷ خودرو به دلیل عدم دریافت مجوز از سازمان استاندارد یا مشکلات محیط زیستی، شماره‌گذاری نشده‌اند.

خداییان درباره روند واردات خودرو‌های نو و کارکرده به کشور گفت: با وجود آنکه مدت زیادی از تصویب قانون مربوط به واردات خودرو‌های کارکرده می‌گذرد، هنوز دستورالعمل و آیین‌نامه واردات این خودرو‌ها از سوی دولت صادر نشده و به همین دلیل، تاکنون واردات خودروی کارکرده به کشور نداشته‌ایم. انتظار ما از دولت این است که در اسرع وقت، نسبت به صدور دستورالعمل و آیین‌نامه مربوط به واردات خودرو‌های کارکرده، اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به نام نویسی حدود ۳۳ هزار تن برای واردات خودرو‌های نو به کشور گفت: تا امروز کمتر از چهار هزار دستگاه خودرو نو به گمرکات کشور وارد شده و از این تعداد، کمتر از دو هزار دستگاه ترخیص شده‌اند.

رئیس سازمان بازرسی با اشاره به آمار پایین خودرو‌های وارداتی نو به گمرکات کشور در مدت گذشته اظهار داشت: مشکلاتی نظیر «روند اخذ مجوز استاندارد خودروها»، از جمله دلایل اصلی آمار پایین خودرو‌های وارداتی نو به گمرکات کشور طی مدت اخیر بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۴
استاندارد، راهنمایی رانندگی، ایمنی، کمیته آلودگی هوا و .... همگی با خودروسازان هماهنگ هستند. و به محض اینکه خودروسازان بخوان تولید یک خودرو ارزان قیمت رو کم و یا متوقف کنند، به یکی از این ها دستور میدن که یه ایرادی، تبصره ای و ... اعلام کنید تا ما بهانه ای برای حذف خودرو قبلی داشته باشیم. و ما مردم ساده هم فکر میکنیم این سازمان ها به فکر ما هستند. در حالی که دستور از مافیا صادر میشه.
جالب اینه که خودرویی که تولیدش قطع میشه، از فرداش یه علامتی ، حرفی کنارش میزارند (مثلا ساینا S ساینا R، ساینا R++ ) با 50 میلیون افزایش قیمت دوباره میفروشن، توجیح میکنند که استاندارد اجازه شماره گذاری قبلی رو نمیداد ،ما عوض کردیم. خخخخخخ
اگر این سازمانهای دولتی! به جای اینکه به فکر دولت بودنند به فکر مردم بودنند. فقط به دلیل آلودگی هوا در 6 ماهه دوم سال ، در این دو خودروسازی رو گل میگرفتند (حداقل 10 هزار نفر در سال به دلیل آلودگی هوا ناشی از خودروهای ایرانی دارن میییمیییرند!)
البته تنها چیزی که تو ایران ارزش نداره عمر ادمها است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
خودرو شاسی بلند مخصوص نمایندگان نبود کارکنان دیوان عدالت اداری هم از این رانت بی یهره نبودند
نفوذ مافیای خودرو در تمام ارکان کشور بخصوص سازمان بازرسی
کارشون رو بلدند، باز هم پیروز خودروسازان هستند
تو گفتی و ما باور کردیم!!؟
از شاسی بلندها چه خبر؟!
راستی ماشین اقای رئیس بازرسی چیه ؟
نهادهای نظارتی در این کشور ، در خواب سنگینی هستند .
قانون فقط برای مردم عادی است.
ولله مامردم به این دولت میخندیم براستی دروغگوست
دروغ گفتن هم عین آب خوردن شده
گاری سازان داخلی همیشه به هر بهانه و روشی باعث گران شدن خودرو شدن و مافیا با قدرت از اونها حمایت میکنه
گاری سازان داخلی همیشه به هر بهانه و روشی باعث گران شدن خودرو شدن و مافیا با قدرت از اونها حمایت میکنه
ماشین تحویل احتکار میکنن همکارتون و آقای ذبیح اللهیان همشون رشوه میگیرن مگه کورن بخصوص مگه همکار بازرستون رفته همه پارکینکای کارخونه ها فیلم تصویری زنده از تلویزیون پخش کردهv
فساد کل کشور را فراگرفته
مثل اينكه بله ، شما هم به همون چيزي كه من فكر ميكنم فكر ميكنيد؟
بیچاره من غمگین و تنها،دل کندم از دنیای ....
این چیز تازه آب نیست و تو این چن سال بارها اتفاق افتاده
شما دو تا خودرو ساز رو با این تولیدات وحشتناک چه از نظر مصرف سوخت چه از نظر ایمنی و چه از نظر بروز بودن به مردم تحمیل کردین برای روزهای تحریم و نبود خودرو و الان که کشور بهشون نیاز داره خون نکردم رو تو شیشه کردن یعده شیتیل بگیر هم تمام قد پشتشون ایستادن
انشالله که بازرسان درست گفته باشند و شاسی بلند نگرفته باشند .
پس چرا ایرانخودرو با اینکه سورن پلاس بنزینی که ۱۰۵ میلیون بهمن ۱۴۰۱ گرفته بود بعد ۹ ماه انتظار دعوتنامه داده یه ماهه تکمیل وجه کردیم تحویل شهریور و مهر ماه ۱۴۰۲ را هنوز فاکتور نکرده و تحویل نمیده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تعجب نکنید. شما شاهد ماست مالی سیستمی هستید. همه با هم هماهنگ هستند . قانون و مردم فدای سرمایه داران
جالبتر هم خواهد شد وقتی دزدومدیروناظریکی میشن،ومردم هم باورخواهند کرد ،به کدام پشتوانه وقتی همه یکی میشن وحتی برادرمان یک بارراست نگفتن،باکدام آبرو بیانیه میدن
خودروسازها الان بیشتر قطعه دپو میکنن تا خودرو کامل!دردسرشم کمتر...
تا وقتی دولت دستش تو جیب خودرو ساز و بانک مرکزی و طلا و ارز و نفت و معادن و کارخانه های بزرگ است نه خودرو پایین می یاد و نه چیزای دیگه . یک سفزه ای بازه همه به غیر از ملت با هم میخورند
مديرعامل سايپا چند روز قبل ميگفت با حذف قيمت گذارى دستورى سيصدهزار خودرو آماده عرضه س
يعنى احتكار و عدم عرضه
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری