وعده‌ای که رنگ باخت و هیچ کس آن را گردن نمی‌گیرد؟!

آقایان مسئول؛ خودروی وارداتی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی، همان خودروی اقتصادی است؟

وزیر وقت صمت سال گذشته گفته بود: واردات خودروهای اقتصادی به منظور دسترسی قشرهای متوسط با درآمد کمتر جامعه و همچنین ارتقای کیفی صنعت خودروی کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت. حالا با رونمایی از قیمت شش خودروی وارداتی به صورت علی‌الحساب، ابهامات زیادی مطرح شده است.
کد خبر: ۱۱۹۸۸۲۰
|
۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳ 16 October 2023
|
20303 بازدید
|

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بیش از یک سال از ابلاغ آیین نامه واردات خودرو توسط هیات وزیران می‌گذرد و حالا با گذشت بیش از هفت ماه از زمانی که متقاضیان این خودرو‌ها با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی وارد چرخه قرعه کشی برای نوبت دهی خرید خودرو‌های خارجی شدند، قرار است سرانجام سازوکار عرضه تعدادی از خودرو‌های وارداتی، عملیاتی شود.

این چکیده بسیار کوتاهی بود که در یک کلام از خلف وعده مسئولان مرتبط با واردات خودرو در وزارت صمت خبر می‌دهد. به بیان دیگر، قرار بود تا پایان بهار امسال همه خودرو‌های وارداتی به دست متقاضیان برسد، ولی حالا چندین ماه از این تاریخ گذشته است و در نهایت با پیگیری رسانه‌ها و انتقاد متقاضیان خودرو‌های وارداتی، مسئولان صمت آستین همت را بالا زده اند و در گام اول از یک شاهکار عجیب رونمایی کرده اند؛ شاهکاری که با نگاهی به آیین نامه شهریورماه سال گذشته دولت برای واردات خودرو، بیشتر خودنمایی می‌کند.

آقایان مسئول؛ خودروی وارداتی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی، همان خودروی اقتصادی است؟

بر اساس این گزارش؛ سال گذشته در آیین نامه واردات خودرو‌های خارجی به کشور، به صراحت بیان شد: واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز و اولویت واردات با خودرو‌های زیر ۱۰ هزار یورو (فوب) است.

اما این شاهکار چیست؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید سراغ «سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های وارداتی» برویم. با ورود به این سامانه ـ که قرار است خودرو‌های وارداتی را به دست ثبت نام کنندگان با اولویت مشخص شده برساند ـ دیده می‌شود که در بالای این سامانه نوشته شده: «طرح یکپارچه عرضه خودرو‌های وارداتی بر مبنای فرآیند نوبت دهی» و در ادامه بیان شده: هدف از این طرح، عرضه گسترده و شفاف خودرو‌های وارداتی می‌باشد.

خودرویی به نام Seltos که توسط شرکت «کوشا خودرو نگین» وارد شده است. قیمت این خودرو در سامانه یکپارچه علی الحساب یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان درج شده است؛ قیمتی بسیار بالا که با توجه به تبصره یک در اطلاعیه مذکور، قرار است بالاتر هم برود.



در ادامه نیز اطلاعیه شماره ۲ عرضه خودرو‌های وارداتی بر مبنای فرآیند نوبت دهی طرح یکپارچه عرضه خودرو- مهر ۱۴۰۲ منتشر شده است که بیان می‌کند: «به اطلاع آن دسته از متقاضیان محترم سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های وارداتی که در مرحله اول ثبت نام نموده و اولویت آن‌ها مشخص شده می‌رساند، سامانه جهت انتخاب خودرو‌ها به شرح جدول زیر از روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۳ تا ساعت ۲۳:۵۹ روز سه شنبه ۱۴۰۲/۷/۲۵ در دسترس است.»

اما در ادامه با شش مدل خودروی وارداتی روبه رو می‌شویم که صدرنشین آن ها، خودروی کره‌ای از شرکت کیاموتورز است؛ خودرویی به نام Seltos که توسط شرکت «کوشا خودرو نگین» وارد شده است. قیمت این خودرو در سامانه یکپارچه علی الحساب یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان درج شده است؛ قیمتی بسیار بالا که با توجه به تبصره یک در اطلاعیه مذکور، قرار است بالاتر هم برود.

در تبصره نخست اطلاعیه بیان شده است: «قیمت فروش محاسباتی علی الحساب اعلام شده، قیمت در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و ... و در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد.» این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود، عرضه خودرو‌های وارداتی منتظر تعیین قیمت از طرف شورای رقابت است، اما حالا قیمت شش خودروی وارداتی «علی‌الحساب» در سامانه یکپارچه بارگذاری شده است که جای سوال و شفاف سازی از سوی وزارت صمت و شورای رقابت دارد؛ بنابراین تا اینجای کار مشخص است که خودروی seltos وارداتی با در نظر گرفتن دلار ۵۰ هزار تومانی، معادل ۳۶ هزار دلار یا ۳۴ هزار یوروست. اما سامانه یکپارچه مشخص نکرده که قرار است کدام مدل از این خودرو وارد شود؛ چون در بازار دوبی، در چهار نوع عرضه می‌شود و قیمت روز این چهار مدل نیز در بازه ۷۶ تا ۱۰۱ هزار درهم، معادل ۱۹.۶ تا ۲۶ هزار یوروست.

حال ابهامی که مطرح می‌شود این که خودروی مدنظر از مدل seltos  کدام نوع است؟ اگر بالاتر از ۲۰ هزار یوروست که عملا تخلف صورت گرفته  و از سقف قانونی بالاتر است و حتی با در نظر گرفتن سقف ۲۰ هزار یورویی، این سوال مطرح است که پس خودرو‌های اقتصادی حداکثر۱۰ هزاریورو چه شد؟ چرا این خودرو‌ها هیچ شباهتی به «خودروی اقتصادی» ندارند؟ هرچند در این میان، بد نیست اشاره ای داشته باشیم به صحبت وزیر سابق صمت، سید‌رضا فاطمی‌امین، وزیر وقت صمت که در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ گفته بود: واردات خودروهای اقتصادی به منظور دسترسی قشرهای متوسط با درآمد کمتر جامعه و همچنین ارتقای کیفی صنعت خودروی کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اما سایر تبصره‌های اطلاعیه جدید سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های وارداتی چه می‌گوید؟

تبصره ۲ تاکید دارد: قیمت قطعی خودرو‌های مذکور پس از ارایه کلیه مستندات و مدارک مثبته و بر اساس آخرین ضوابط و مقررات تعیین و اعلام می‌گردد.

تبصره ۳- ملاک قیمت قطعی خودرو، رقم اعلامی و مصوب توسط شورای رقابت خواهد بود.

تبصره ۴- مبلغ پرداختی در این مرحله و پس از فراخوان اولیه صورت گرفته ۵۰ درصد قیمت علی الحساب خواهد بود که پس از واریز مبلغ مذکور نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضی توسط شرکت واردکننده اقدام می‌گردد.

اما تبصره ۵ ـ اتمام حجت با مشتریان است و می‌گوید: عدم واریز وجه در مهلت مقرر اعلامی و پس از فراخوان صورت گرفته، به منزله انصراف از طرح بوده و متقاضی از اولویت بندی سامانه حذف می‌شود.

سیاستگذار در بند ششم بیان داشته است: حداکثر زمان تحویل خودرو برای قرارداد‌های منعقده ۳ ماه می‌باشد؛ لذا واردکنندگان باید حداکثر تا سه ماه پس از انعقاد قرارداد نسبت به صدور دعوتنامه تکمیل وجه براساس قیمت قطعی اعلام شده توسط شورای رقابت اقدام کنند و همزمان تحویل خودرو به متقاضی صورت پذیرد.

چالش شورای رقابت و صمت همچنان ادامه دارد


اگر از ابهامات مطرح در سازوکار خودرو‌های وارداتی بگذریم، چالش وزارت صمت و شورای رقابت همچنان قابل تامل است. همان طور که در ابتدا اشاره شد «پیش از این اعلام شده بود عرضه خودرو‌های وارداتی منتظر تعیین قیمت از طرف شورای رقابت است، اما حالا قیمت‌ها علی الحساب است. این در شرایطی است که طی هفته‌های گذشته، بار‌ها اعلام شده بود، عرضه این خودرو‌ها منتظر قیمت‌گذاری شورای رقابت است، ولی سپهر دادجوی توکلی، مدیرکل روابط‌عمومی شورای رقابت به دنیای اقتصاد گفته است: نه‌ تنها این قیمت‌ها توسط شورای رقابت تعیین نشده بلکه حتی «هنوز یک برگ درخواست برای قیمت‌گذاری خودرو‌های وارداتی به شورای رقابت نرسیده است»؛ بنابراین پرسشی که مطرح می‌شود، اینکه کدام نهاد و براساس چه فرمولی این قیمت‌ها را تعیین کرده است؟ مجری طرح واردات خودرو در وزارت صمت یا شورای رقابت؟ مگر قرار نبود خودرو‌های اقتصادی وارد شود؟ اگر seltos از سقف ۲۰ هزار  یورویی بالاتر باشد، کدام دستگاه مسئول است؟ گمرک، وزارت صمت، مجری طرح واردات خودرو، شورای رقابت و یا حتی مسئول تامین ارز؟ باید منتظر ماند تا شاید یکی از بخش‌های اقتصادی دولت، این ابهامات را برای مردم شفاف سازی کند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱۵
ناشناس
|
France
|
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
وقتی افرادی که فقط فکر رانت و منفعت شخصی و جناحی خودشونن مسوول بشن چیزی جز این انتظار نمیره. واقعا فکر میکنین اینا به فکر مردم و جامعه هستن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
یعنی هنوز در بین اکثریت قاطع مردم ایران، کسی پیدا

میشود که به قولها و وعده ها و شعارهای مسولان باور

داشته باشد !!!!!!!؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
تا قبل از تشدید تحریم ها، در این مملکت بنز، هیوندا، رنو، نیسان، مزدا.... تولید می شد.

آنانی که تحریم ها را نعمت (البته برای خود) می دانند، مسئول بازار مکاره خودرو و سایر بازارها از مسکن گرفته تا سوزن نخ هستند.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
دقت فرمایید یک اشتباهی این وسط رخ داده...وزیر محترم صمت یا کارشناسان محترم آن وزارتخانه تشخیص درست داده اند که قشر متوسط در دنیا ماشین ۱۸۰۰ تومانی سوار میشن ...مشکل این است که تصمیم سازان و تصمیم گیران نمی خواهند نمی توانند یا
شاید هم نمی دانند که باید حقوق پرداختی به قشر طبقه
متوسط قابلیت خرید چنین خودرویی را داشته باشد..می گید نه یک آمار از خودروهای طبقه متوسط ضعیفترین کشورهای همسایه (نمیخاد راه دور برید) بگیرید.
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
ب فکر اخرت باشین.. دنیا ماشین حرف مفتن
بنده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
از دولت سید محرومین عجیب نیست
خدای شکر بعد از اقدامات این دولت قیافه بعضی از دوستان ارزشی دیدن دارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
تحصیل متعلق به پولدارها؛ بهداشت مخصوص پولدارها؛ ماشین مخصوص پولدارها ؛ خانه مخصوص پولدارها .......همه نیازهای اساسی مخصوص فقط پولدارها ؛ بدبختی و سختی و......مخصوص افراد بی پول و!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
مردم از دست خودروسازهای داخلی به تنگ آمده اند و قرار بود با واردات خودرو کمی مردم نفسی تازه کنند اما واردات را هم دادند دست شرکتهایی خودرویی. خوب شرکت خوردرویی هم چنان قیمت خودروی وارداتی را بالا می برد که مردم دوباره به همان تولیدات بنجول اینها روی بیاورند. به عبارت دیگر دولت خود که شریک خودرو ساز است و سود خودرساز را بر منافع ملت ترجیح می دهد در اصل "گوشت را به دست گربه سپرده است"
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
دوست عزیز یکی از آیتم‌های که شخصی در این مملکت مسئول بشه این است که بتواند خوب وعده بدهد الان 13 سال است ش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
قراربود آب و برق هم مفتی باشه ولی نشد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
دولت محرومان!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
دولت، دولت اغنیاست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
منظورتون دولت مرحومان است؟!
سیاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
دولت فقط بفکر درامد زایی از واردات و گمرکی هست . با تعرفه نجومی بیش از صد در صد انتظار حمایت از مردم را نداشته باشید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
دولت محروم پرور
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
تا وقتی به این حقیقت تن ندهید که
اقتصاد یک علم است، نه یک سلیقه و وسیله,
و بازار را عرضه و تقاضا تنظیم میکند, نه دستور و رانت،
و مدیریت نیازمند دانش و قانون است, نه رابطه و فساد،
هیچ کاری درست انجام نمیشود.
هیچ زیرآبی هم ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
کلاهبرداری خودروسازها:
دعواتنامه پرداخت شاهین اومده به تاریخ تحویل هفته چهارم اسفند 1403 یعنی 18 ماه بعد.
الان باید 290میلیون واریز کنی و تا 18 ماه بعد یک ریال سود بهت نمیدن. در موعد تحویل هم مابقی قیمت رو به قیمت روز ازت میگیرن.
فقط 290 میلیون خواب پولش برای 18 ماه میشه 108 میلیون.
قیمت تحویل هم ک قیمت روز هست و خودروسازا مجوز گرفتن هر 3 ماه یکبار افزایش قیمت بدن ینی ممکنه شاهین 6 بار تو این 18 ماه گرون بشه

دیگه دزدی از این واضح تر؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
خلایق هرچه لایق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
همینها هم ببینید چند اگهی می شوند. مگه چندتا دادند
مظلوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
خون به دل مردم کرده این مجلس و این وزارت خانه صمت بی سمت و سو ..............

این نمایندگان بخدا بی درداند
اینجوری میخواهید قیمت ماشین کنترل کنید ، نمایندگان انقلابی ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
چقدر شما خوش باورید که هنوز فکر میکنید که این جماعت دلشان برای کشور و مردم میسوزد !!؟؟

و توانایی و تجربه و قصد و نیت مثبت انجام کار و خدمت در هر زمینه ای را دارند!!؟

اکثریت قاطع این مسولان بدای منافع بزرگ خود و خانواده و فامیل و ایل و قوم و جناح خاص خود هستند و بس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
نمایندگان شاسی بگیر نجومی بگیر
با ودرودشون ب مجلس دنا اتومات توربو شارژ گرفتن بعدش هم شاسی بلند

انتظار داری ب فکر مردم باشن؟

رای بی رای
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
درفاصله سالهای 83تا 97 که واردات آزاد بود مشکلی پیش اومد؟ مشکل فعلی اینه که مشکلاتی درست میکنند وسپس برای حل مشکلات خودساخته راهکار ارائه میدهند.راه حل واردات خودرو یک کلمه ساده است : دولت بگوید واردات آزاد وتمام. هرکمپانی خارجی خواست بیاید مراکزفروش وخدمات پس از فروش دایرکند وبا ارز دست مردم وایرانیان مقیم خارج(که مقداری فوق تصوراست) خودرو واردشود. نه بهانه مشکلات ارزی بیاورند ونه چیز دیگر.دولت هم ازبابت مالیات واردات درامدی کلان نصیبش شود. ضمن اینکه محد.دیتهای خودساخته ومضحک ومطلقا غیرموجه مثل حجم موتور2500 راهم بردارند تا مردم حق انتخاب متناسب با نیاز وبودجه خود داشته باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
اصلاً تمام راه حل های ما با همه دنیا فرق می کند.
sina
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
تا چند وقت پیش دو شرکت ال جی و سامسونگ توی ایران نمایدگی داشتند که خودمون بیرونش کردیم چون جای بعضی ها رو تنگ کرده بودند.
موسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
هیچ وقت بفکر مردم نبودین و نخواهید بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
این که شما نداری بخری تقصیر دولته؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
خودتو زدی به کوچه علی چپ ها. می گه چرا باید به 3 برابر قیمت جهانی به فروش برسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
کی ما رو ندار کرد و شما رو دارا
رضا
| United States of America |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
قطعا ،پوپولیست ها توقع مردم را بالا می برند بدون انکه امکان رسیدن به ان خواسته ها وجود داشته باشد.اگر به ارزوی عوام باشد رفاهی بالاتر از المان با تولید ملی یک بیستم ان را می خواهند البته شتر در خواب بیند پنبه دانه
رضا
| United States of America |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
تو همه جای دنیا 90 درصد ندار هستند و 10 درصد دارا که سلاطین اقتصاد هستند و کل جامعه از صدقه سر انها نان می خورد.اما بعضی ملت ها قانع هستند و می فهمند رفاه در طول زمان طولانی در اثر کار و تلاش زیاد حاصل میشود عده ای هم مثل مردمان ما بلاخص نسل جوان هستند که دیر امدن و زود می خواهند بروند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
هشتگ ساندیس
شما فعلا خودرور رو ول کن برو تو صفحات اخبار جنگ ساندیس بخور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
۱۱:۱۷

همون 90 درصد نداری که شما میگی سرانه درامدشون 20 برابر ایران هست
حقوق پایه قانون کار آلمان 2800 یورو هست و کارمندان با تخصص 4000 یورو حقوق میگیرن. یعنی ماهی 250 میلیون تومن معادل 30 ماه حقوق کارمند ایرانی

حالا تو به اینا میگی 90 درصد ندار؟ پس ما چی هستیم؟ پلنگتن؟ پلنگتن هم وضعش بهتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
بله دقیقا اختلاف طبقاتی و فقر و ضعف مردم تقصیر دولتهاست.
رضا
| United States of America |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
عزیز اونی که 3000 یورو میگیره 3000 یورو هم اجاره خانه میده بنزین لیتری 150 هزار تومان هم میزنه اگر نفر دوم در خانواده کار نکنه از گرسنگی میمیرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
آقا رضا ایران را باید با امارات و قطر و کویت و عربستان مقایسه کنید البته موقعیت و منابع ایران بسیار بیشتر از همین کشورها است و وضعیت مردم ایران هم باید حداقل برابر وضعیت مردم آنها باشد
رضا
| United States of America |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
عزیزم مشگل شما توهم است قطر 700 هزار نفر جمعیت دارد و امارات 5 میلیون بومی اینجا 90 میلیون نفر جمعیت دارد در کشور 90 میلیونی مردم باید ور بکشند کار کنند و خلق ثروت کنند تا گشنه نمانند و جایی برای مفت خوری با پول فروش 2 میلیون بشکه نفت وجود ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
۱۱:۴۷
قشنگ معلومه پاتو از روستاتون بیرون نذاشتی ! قیمت اقلام خوراکی در آلمان و ایران در حد 2 برابر اختلاف قیمت دارن و گاها کمتر. یعنی با سرانه دارمد 20 برابری هزینه خوراکیشون کمتر از 2 برابر ایران هست. به عبارتی قدرت خرید یک آلمانی 10 تا 15 برابر ایرانی هست.
برو این دروغاتو جای دیگه بگو ک خریدار داشته باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
آقا رضا ایران چند برابر قطر وسعت دارد چند برابر این کشورها منابع و ذخایر مختلف دارد چند برابر این کشور موقعیت جغرافیای و آب و هوایی بهتر دارد چند برابر این کشورها تاریخ دارد چند برابر این کشورها محصولات شناخته شده مانند فرش و زعفران و پسته و ... دارد چند برابر این کشورها موقعیت توریستی دارد در ضمن مردم ایران چند برابر مردم این کشورها کار و فعالیت می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
جالبه اینجا یه نفر به اسم رضا اومده به همه اثبات کنه ما وضعمون از بقیه کشورا بهرته.
بابا ملت کور نیستن دارن سطح رفاه کشورای حاشیه خلیج فارس و اروپارو میبینن.
ما تو حداقلا موندیم. ملت دیگه فقط خونه و ماشین واسشون رویا نیست حتی پسته و بادم و گوشت و اقلام خوراکی هم واسشون رویا و خاطره شده.

تو چقدر حقوق میگیری این دروغارو گخش کنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
آره تقصير دولت و مجلس و ... است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
از بابا جونت یا ننه جونت پول مفت به ارث رسیده گویا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
دیگه هیچی درست نمیشه
بهروزالدوله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
چقدر بدبخت شدیم که خودروی چینی که خود چینی ها نگاهش هم نمیکنند برای ما لاکچری شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
خودت خودرویی بساز که چینی ها بهش نگاه کنند
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟