تابهحال فکر کردهاید که چرا رنگ تاکسیها زرد است؟ نقاطی از دنیا هم هستند که از رنگهای دیگر استفاده میکنند یا حتی در ایران هم رنگهای دیگری مانند نارنجی یا سبز برای خودروهای تاکسی استفاده میشود اما رنگ غالب در شهرها و کشورهای مختلف زرد است. اگر دوست دارید درباره علت انتخاب رنگ زرد برای انواع تاکسی تلفنی و معمولی باخبر شوید، با ما همراه باشید.
منابعی غیرمؤثق دلیل زردبودن رنگ تاکسیها را در کشور ایتالیا پیدا کردهاند. بنا به اظهارات نویسندهای بهنام جود استوارت (Jude Stewart) که در کتابی به بررسی معانی فرهنگی رنگها پرداخته، رنگ زرد تاکسیها به قرن ۱۵ میلادی بازمیگردد.
بنا به آنچه در کتاب استوارت نوشته شده، مردی ایتالیایی که کسبوکاری خانوادگی در حوزه پست داشته، برای متمایزکردن وسایل نقلیه تحویل بستههای مردم از رنگ زرد استفاده میکرده است. در واقع، این فرد با زردکردن وسایل جابهجایی بستههای پستی باعث شده که روند حملونقل پستی مشخصتر و بهینه شود. این رنگ از سوی همه قابلپذیرش بوده چون نشانهای از هیچ حزب یا کشور خاصی نبوده است.
زرد هم رنگ شاخصی است و توجه همه را به خود جلب میکند و هم معنای فرهنگی و مذهبی خاصی نداشته و جنجالبرانگیز نبوده است. برای همین این رنگ پرنشاط و بیحواشی توانسته جای خود را در دنیای حملونقل و تاکسیها بهخوبی پیدا کند.
در آمریکا هم تاکسیها رنگهای مختلفی داشتهاند. درمیان آنها، تاکسیهایی بهرنگ قهوهای، قرمز و سبز هم دیده میشده است. در سال ۱۹۰۷ میلادی، تاجری بهنام هری آلن (Harry Allen) اقدام به واردکردن تاکسیهایی مجهز به تاکسیمتر و بهرنگ زرد از فرانسه به آمریکا کرد.
تاکسی خطی و تاکسی تلفنی زرد کمکم به گزینه اصلی حملونقل تبدیل شد و در جهان هم مورد پذیرش قرار گرفت. یکی از شرکتهای معروف در این زمینه متعلق به فردی بهنام جان هرتز (John Hertz) بود که نقش مهمی در توسعه تاکسیرانی در آمریکا در طول سالهای ۱۹۱۵ میلادی داشت.
گفته میشود که فردی بهنام آلبرت راکول (Albert Rockwell) هم با الهام از حملونقل شهری در اروپا اقدام به راهاندازی شرکت تاکسیرانی در آمریکا کرد. همسر او به رنگ زرد علاقه زیادی داشت و پیشنهاد داد که رنگ تاکسی را زرد انتخاب کنند. در واقع، اگرچه تاکسیهای زرد کمکم رواج پیدا کرده بودند اما اجباری در انتخاب رنگ زرد برای آنها نبود.
علاقه همسر راکول به رنگ زرد همان و پسندیدهشدن این رنگ از سوی کشورهای مختلف برای تاکسیهایشان هم همان. در واقع، بنا به این داستان، نظر شخصی یک فرد در رواج چنین رنگی برای تاکسیها نقش مهمی داشته است. بعدتر شرکتهای دیگر هم از انتخاب این رنگ متمایز و مناسب برای تشخیص در شب و مه استقبال کردند. حرکت خودرویی رنگی در دل شب امنیت بیشتری بههمراه دارد.
بهمرور زمان، شرکتهای آمریکایی معروفی پا به میان گذاشتند و شروع به راهاندازی شرکتهای تاکسیرانی کردند. این شرکتها رنگ زرد را برای خودروهای تاکسی میپسندیدند و به پذیرش چنین رنگی از سوی مردم کمک کردند. کمکم، رنگکردن تاکسیها با رنگ زرد اجباری شد و بهحالت قانونی نظاممند درآمد.
شرکتهای تاکسیرانی در دهه ۹۰ میلادی در دنیا توسعه پیدا کردند. یکی از دلایل اصلی استفاده از رنگ زرد از سوی آنها هم ایجاد تمایز بود. وجود چنین رنگی باعث میشد که مشتریان بهراحتی تاکسیها را شناسایی کنند و از سوی دیگر به این خودروهای شاخص و رنگی اعتماد بیشتری داشتند.
با شلوغترشدن شهرها و شکلگرفتن مفهوم ترافیک، وجود چنین تمایزی بسیار ضروری بهنظر میرسید. دیگر برای تشخیص خودروهای مسافرکش کار سختی وجود نداشت و همه میدانستند که اتومبیلهای زردرنگ تاکسی و برای تردد عمومی هستند.
در واقع، علاوهبراینکه رنگ زرد باعث تمایز تاکسیها میشود، در قلب و ذهن مخاطب هم ماندگار میشود و از نقطهنظر بازاریابی و برندسازی گزینهای بسیار مناسب بهنظر میرسد.
با تغییر روند کسبوکار تاکسیها، رنگشان هم دیگر مانند گذشته فقط زرد نیست. این روزها، شمار انواع تاکسی تلفنی تهران و شهرستانهای دیگر بسیار زیاد شده است. تاکسیهای اینترنتی هم پا به میدان گذاشتهاند و رنگ و مدلهایشان متنوع است. بهعبارت دقیقتر، این روزها تاکسیهایی مشغول به کار هستند که درخواست سفر با آنها از راه سوپراپها و برنامههای رایانهای در فضای مجازی ثبت و پیگیری میشود. هرکس با هر خودرویی در هر رنگی میتواند به ناوگانهای تاکسی آنلاین بپیوندد و در صورت پذیرش، مسافرکشی کند.
کمکم، چشمهایمان از دیدن تاکسیهایی فقط بهرنگ زرد به خودروهای رنگارنگ دیگر هم عادت کرده است. سبک تازه تاکسیرانی و روشهای جدید بهغیر از درخواست تاکسی تلفنی با تماس مستقیم، بسیار محبوباند و رفاه زیادی برای همه ما بههمراه میآورند. این روزها، تصور حملونقل بدون خودروهای اینترنتی و خدمات تاکسی آنلاین دشوار است.
در ایران، بهجز تاکسیهای زرد و تاکسیهای اینترنتی که رنگ و مدل متنوع دارند، چند رنگ ویژه هم برای تاکسیها تعریف شده است:
تاکسیهای ارگانهای دولتی در کشور بهرنگ زرد هستند و تاکسیهای شرکتهای دیگر به رنگ سبز یا موارد دیگرند. برای استفاده از خدمات تاکسی یا باید در ایستگاهها بهطور مستقیم منتظر بمانید یا با شماره تاکسی تلفنی تماس بگیرید تا در محل اعلامی بهدنبالتان بیاید. برای تاکسیهای اینترنتی هم که باید از اپلیکیشنها و اینترنت استفاده کنید. تعریف رنگهای خاص برای خدمات شهری مختلف، نظم و آرامش بیشتری برای شهروندان بههمراه میآورد.
مسیر حملونقل در دنیا با سرعت جذابی تحول و تکامل پیدا کرده است. سیستم تاکسیرانی در نقاط مختلف دنیا با وجود تاکسیهای زردرنگ و خودروهای گوناگون از گذشته تاکنون در راه رشد بوده است. این روزها دیگر افراد اندکی بهدنبال شماره تاکسی تلفنی هستند و بیشتر از تاکسیهای اینترنتی استفاده میشود. بااینکه دقیق نمیدانیم رنگ زرد تاکسی از کجا ریشه گرفته اما تا رساندن ما به این نقطه تکاملیافته از حملونقل یعنی استفاده از فضای مجازی و برنامههای کاربردی برای درخواست تردد و رفتوآمد، انتخاب بسیار خوبی بوده است. تاکسیهای زردرنگ در کشورهای مختلف، کارمان را برای شناسایی خودروهای عمومی حملونقل راحت میکردند و میکنند. این رنگ پرنشاط و متمایز انتخاب هوشمندانه و جذابی بوده است؛ هرچند که نمیدانیم بهطور دقیق برای نخستینبار از سوی چه کسی پیشنهاد شده است.