درآمد قاچاقچیان سوخت ساعتی ۱۰ میلیارد تومان!/ رکورد مصرف بنزین اسفندماه شکسته شد

جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت پخش در نشست خبری گفت: میانگین مصرف بنزین در سال ۱۴۰۲ تا ۲۳ اسفندماه روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بوده که نسبت به سال قبل ۱۳ درصد رشد داشته است. روند مصرف بنزین صعودی است و در اسفند میانگین مصرف ۱۱۷.۴ میلیون لیتر بوده و اخیرا به ۱۳۳ میلیون لیتر نیز رسیده است. رکورد مصرف بنزین در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ روی عدد ۱۴۳ میلیون لیتر بوده است.
کد خبر: ۱۲۲۷۳۱۴
|
۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰ 16 March 2024
|
9040 بازدید
|

به گزارش تابناک، بحران حوزه انرژی فراتر از بنزین است و کل حامل‌های انرژی ما اعم از بنزین، گازوئیل، گاز، برق و همه حامل‌های دیگر، در حال حاضر در مرز ناترازی قرار دارند، یا به عبارت دیگر می‌توان گفت اوضاع کنونی، حاکی از بروز ناترازی در این زمنیه است.

هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت در این باره عنوان کرد: سرانه مصرف انرژی در ایران نسبت به کشورهای هم‌دما بیش از دو برابر است و شدت مصرف انرژی در چند دهه اخیر همواره صعودی بوده؛ یعنی منابع هیدروکربنی در ایران غیربهینه مصرف می‌شود و خلق ارزش نمی‌کند.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما، اجرای استاندارد‌های تولید تجهیزات موردغفلت قرار گرفته و سالانه بیش از یک میلیون خودروی جدید به ناوگان حمل‌ونقل اضافه می‌شود که به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر میانگین ۱۱ لیتر بنزین مصرف می‌کنند، در حالی که طبق استاندارد جهانی باید این میزان حداقل ۴۰ درصد کاهش یابد.

چرا سبد سوخت ما متنوع نیست؟

قیمت بنزین در ایران ارزان است و این موضوع باعث عدم صرفه اقتصادی برای ورود سوخت‌های جایگزین دیگر به سبد سوخت کشور می شود. به عنوان مثال، هم اکنون صنعت سی‌ان‌جی، حدود ۲۵ میلیون متر مکعب در روز، معادل ۲۵ میلیون لیتر بنزین در روز ظرفیت دارد و می‌تواند به ناترازی بنزین کمک کند اما به دلیل یکسان بودن قیمت هر دو سوخت لزومی برای استفاده از سی ان جی در سبد مصرف سوخت احساس نمی‌شود.

وقتی با ناترازی انرژی مواجه هستیم، بدین معناست که یک ظرفیتی برای استفاده از انرژی و برای تولید ثروت داریم که از بین رفته است و از کشور ارزبری می‌کند.

در ایران، ۱۲۰ میلیون لیتر مصرف و ۱۰۵ میلیون لیتر تولید بنزین داریم. حدوداً ۱۵ میلیون لیتر ناترازی داریم. تا ۱۰ سال آینده این ناترازی بنزین به ۱۱۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد؛ یعنی ما باید ۲۵ میلیارد دلار، نصف ظرفیت درآمدزایی از صادرات نفت خود را مصرف کرده تا بنزین وارد کنیم.

دهک دهم ۱۷ برابر بیشتر از دهک اول از انرژی بنزین بهره‌مند است. در گاز و برق هم بهره مندی سه برابری وجود دارد. در بحث مصرف در صنایع، گاز با قیمت کمی ارزان‌تر برای ایجاد مزیت رقابت در صنایع پتروشیمی توزیع می شود، که در نهایت متانول که یک ماده نیمه‌خام است به دست می آید. ارزش این ماده نیمه‌خام از ارزش صادراتی گاز کمتر است. از سوی دیگر، ارز عایدی در دست پتروشیمی هاست و در واقع سود این انرژی ارزان به پتروشیمی‌ها و سایر بخش‌های دیگر مثل فولادی‌ها می‌رسد. فولادی‌ها با رانت انرژی که در اختیار آنها قرار گرفته، همان زنجیره‌های ابتدایی را توسعه دادند و نیمه‌خام فروشی انجام می‌دهند.

تا وقتی انرژی دولتی باشد، صنعت به سمت بهره‌وری حرکت نمی‌کند

۱۵ درصد از سوخت مایع شامل گازوئیل و مازوت که به نیروگاه‌ها داده می‌شود، قاچاق می‌گردد. همچنین روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود و درآمد قاچاقچیان ساعتی ۱۰ میلیارد تومان است.

ایران سومین تولیدکننده بزرگ گاز جهان و همچنین سومین تولیدکننده بزرگ نفت اپک است، ولی تخمین زده می شود در ده سال آینده منابعی برای صادرات انرژی ندارد. در گاز به ناترازی سنگین خورده‌ایم. ما سال ۹۹ سه میلیارد دلار بنزین صادر کردیم. الآن طبق براوردهایی که داریم، سه میلیارد دلار باید واردات داشته باشیم. در گاز هم به همین صورت، ما حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب در روز ناتراز هستیم.

ظرفیت بهینه‌سازی‌ کشور حدود ۲۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی گاز در سال است و همین ناترازی که حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب است، ناشی از همین عدم بهینه‌سازی است که در واقع دارد سالانه ۲۰ میلیارد دلار به کشور خسارت وارد می‌کند.

طبق گزارش ستاد راهبری تحول دولت مردمی، در سال ۹۸، معادل ۷۲۱ میلیون بشکه نفت خام، انرژی در کشور قبل از رسیدن به مردم و در شبکه تولید تا توزیع هدر می‌رود. این میزان هدررفت انرژی، معادل فروش نفت ایران در شرایط غیرتحریمی است که به دلیل قیمت یارانه‌ای انرژی در زنجیره هدر می‌رود.طبق این گزارش، حدود ۱۵.۵ درصد از گاز تولیدی کشور معادل ۱۵۲ میلیون متر مکعب در روز، قبل از رسیدن به مصرف‌کننده خانگی، صنایع و نیروگاه‌ها در شبکه تولید، انتقال و توزیع هدر می‌رود.

این اعداد به ما هشدار می‌دهند و زنگ خطری هستند برای کشوری که منابع زیادی دارد؛ اما در حوزه ی صنعت ناتوان عمل و به میزان قابل توجهی هدر رفت انرژی را تجربه می‌کند. صنایع دولتی تمایل و انگیزه ی کافی برای توجه و رسیدگی به روند تولید و نگهداری تجهیزات ندارند. غربی ها مدت هاست یافته‌اند، نفع شخص با پیشرفت و توسعه رابطه مستقیم دارد و جلوگیری از هدررفت منابع بهترین راه جبران ناترازی در همه ی حوزه های انرژی است و این جز با ایجاد سازوکاری خصوصی امکان‌پذیر نخواهد بود.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۸۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
حتما با بیست لیتری هم قاچاق می کنند؟!!!به جای آمار دادن و مقدمه چینی برای گران کردن جلوی قاچاق را بگیرید وخودروی با کیفیت به مردم بدهید
پاسخ ها
محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
در کشورهای پیشرفته ، دولت‌ها یارانه نمی دهند حتی به بنزین و فقط به افراد فاقد درآمد نصف مبلغ خط فقر را می دهند ، مثل آمریکا ، در آنجا روی پمپ بنزین ها نیز نوشته اند که حدود ۱۰٪ مالیات نیز گرفته می شود ، ، سه خلاف رانندگی يعنی ابطال گواهینامه برای شش ماه ، و خلاصه از خریدهای مردم ، مالیات ۱۰٪ی گرفته می شود ،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
قاچاق . به نام مرز نشینها به کام ‌مرکز نشینها .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
از بی عرضه گی نمیدونن چیکار کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
یه خارجی مقیم ایران و یه ایرانی که قصد سفر به ترکیه و عراق داره دم مرز، حجم باک ماشینش چه پر باشه و چه خالی ضرب در سی الی چهل هزار تومن شده و پول ازش میگیرید انکار هم نکنید هزاران نفر این مسیر رو میرند و میدونند این کار رو میکنید پس یه آدم عادی و معمولی نمیتونه بنزین یارانه ای خارج بکنه و باید برید ببینید کسی که ساعتی ده میلیارد کاسبه حداقل هر ساعت باید سیصد تا پونصد هزار لیتر (معادل حداقل بیست نفتکش) از کشور خارج بکند!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
جناب محمدی عزیز
در ایران هم نه تنها از خلاصه خریدهای مردم، بلکه از وام که صرف خرید هر جی شود باز 10 درصد دیگر شامل مالیات می شود 10 درصد مالیات اخذ می شود
همچنین از درآمد مردم هم مالیات اخذ می گردد
نیز از دارائی های مردم هم مالیات اخذ می شود
نیز از رفت و آمد مردم در اتوبان ها هم مالیات اخذ می شود
محمدی جان این ها بخشی از مالیاتی است که از مردم اخذ می شود
ناشناس2
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
خب بهونه تون واسه کمتر کردن سهمیه بنزین هم پیدا شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
قبلا که سهمیه مردم را خوردند و یک لیوان آب هم روش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
قشنگ فاز افزایش قیمت بنزین دارن
آزاد
|
Spain
|
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
ساعتی 10 میلیارد یعنی قاچاق با تانکر ها و کشتی های عظیم سوخت بر . هیچ فرد عادی قادر به جابجایی اینهمه سوخت نیست چه برسد به قاچاقش . بجز اینکه به حلقه های قدرت و ثروت حکومت وصل باشد . بهتر بود جای فرافکنی و مقصر جلوه دادن مردم ، یک سوزن هم به خودشان می زد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
اگه کارت سوخت‌ها اینقدر بی مصرف هست، جمعش کنید اینقدر وقت مردم تلف نشه.اگرم مشکل جای دیگه هست، که ناکارامدی رو میرسونه
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
زمان جنگ عراق روزی یک میلیون نفت برای سوریه مجانی می دادین . الان هم که متحد شما ست. مطمئنا الان هم دارید نفت و سوخت رو به پاکستان و یمن مفت می فرستید پای مردم می نتو.یسید. جنگ رو در جهان تمام کنید تا بین شما و جنگ طلب ها فرق باشه و به وضع مملکت برسید . اگر البته ایرانی هستید
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
به کسی مربوط نیست که مردم چقدر بنزین مصرف میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
پرو شدی غربگدا مواظب باش نری تو گونی
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
حلقه بزرگی این سود تو جیبشون میره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
خب وقتی ریز آمار قاچاق سوخت رو دارید جلوشو هم بگیرید اگر جراتشو دارید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
آفرین ، ولی حیف که جراتشون را ندارند
فقط
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
جالبه که آماری از مصرف و قاچاق گازوییل 300 تومنی را اعلام نمیکنند
بلیط اتوبوس تهران اصفهان 200 هزار تومان است معادل 660 لیتر گازوییل در صورتیکه حداکثر 100 لیتر گازوییل یعنی 30 هزار تومان مصرف میشود.
کرایه تریلی تهران اصفهان 15 میلیون تومان است.که مبلغ گازوییل در مقابل آن بسیار بسیار ناچیز است.
چه مافیایی پشت گازوییل است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
سوخت ارزانه، اما قیمت اتوبوس و تریلی رو هم بفرمایید ، سوخت رو که راننده و مسافر یا بار مصرف نمیکنن ، وسیله مصرف می‌کنه و وسیله هم مفت نیست! قیمت نگهداری و لوازم یدکی و ... هم جای خود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
یعنی اتوبوس بیست میلیارد تومنی فقط صد لیتر گازوییل میسوزونه و قطعات و روغن و استهلاک و بیمه و مالیات و لاستیک و ...نداره؟ البته اتوبوس هیبریدی هم بیشتر از صد لیتر گازوییل میسوزونه تو این مسیر داداش. لاستیک خارجی برای اتوبوس سالی یک بار حداقل و ده حلقه میشود مدل چینی متوسط دویست میلیون تومان، روغن سه بار، واسکازین یک الی دو بار، تعمیر و تنظیم موتور و لنت ترمز و باتری و ...خودت بزن ببین چند میشه! یه دستمزد تراش سر سیلندر و تعمیر انژکتور و ...چند میشه؟ فقط شعار ندیم بهتره
ناشناس
|
Austria
|
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
چه طوریه یک مگس از مرز نمیتونه رد بشه....این حجم از قاچاق رو که با دبه ۳ لیتری خیار شور نمیشه انجام داد......نیاز به تانکر داره!!!یعنی ده ها تانکر دائما در هر ساعت دارن میرن و میان!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
قاچاقچی های نامرد،من یه فکر خوب دارم، قیمت سوخت رو ببرید بالا تا دیگه صرف نکنه قاچاق کنند، آره همینه،حال قاچاقچی ها رو بگیرید،
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
چرا دولت آمار مصرف با کارت سوخت رو جداگانه اعلام نمیکنه تا مشخص بشه قاچاق از کجا و چه گروهی صورت میگیره.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟