بازدید 18199
گزارش کوتاه تابناک از یک مصوبه داغ؛

شنبه‌ها تعطیل می‌شود؟/ موافقین و مخالفین چه می‌گویند؟ / ورود مستقیم دو مرجع تقلید به یک دعوای شرعی در بهارستان

مجلس تصویب کرد که شنبه‌ها تعطیل شود، شورای نگهبان ده روز فرصت دارد تا مخالفت یا موافقت خود را با این مصوبه اعلام کند؛ در صورت موافقت این شورا، از خردادماه شنبه‌ها تعطیل خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۳۷۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲ 18 May 2024

تابناک؛ احسان گل محمدی: «پنجشنبه‌ها دیگر تعطیل نیست»، «شنبه‌ها تعطیل شد»؛ این دو تیتر چند روزی است که سرخط خبر رسانه‌های داخلی شده است.

ماجرا از این قرار بود که نمایندگان در نشست علنی چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه با تعطیلی شنبه‌ها با ۱۳۶ موافق، ۶۶ مخالف و ۳ رأی ممتنع موافقت کردند.

هرچند این مصوبه برای اجرایی شدن راه درازی را در پیش دارد و باید به تأیید شورای نگهبان برسد، تقریبا رسانه‌ها کار را تمام شده می‌دانند.


رسانه‌ها پیشنهاد تعطیلی شنبه‌ها را مطرح کردند!

نکته‌ای که سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نیز بر آن صحه گذاشته و اصل ارائه این مصوبه (تعطیلی روز شنبه) را بر اساس یک پروپاگاندای رسانه‌ای می‌داند.

مگر چین و آمریکا با مراوده ۱۵۰۰ میلیارد دلاری ساعت اداری مشترک دارند؟

او در واکنش به برخی که تعطیلی شنبه‌ها را فرصتی برای امکان بیشتر ارتباطات و تجارت بین المللی عنوان کرده بودند، گفت: مراودات اقتصادی آمریکا و چین ۱۵۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری است که حتی یک ساعت یا روز اداری مشترک با هم ندارند. ۸۵ درصد تجارت خارجی ما با ده کشور است که اکثر آن‌ها مسلمان هستند. از طرف دیگر، اکنون عصر ارتباطات است و عملاً روز تعطیلی و غیرتعطیلی معنایی ندارد.
 
با تعطیلی شنبه‌ها به دین مردم آسیب می‌زنید

مخالفین تعطیلی شنبه‌ها عملا مسائل شرعی را مطرح می‌کنند؛ برای نمونه، عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد در مجلس موافقین تعطیل شدن شنبه به جای پنجشنبه را به زیر سوال بردن مناسک دینی، سبک زندگی و سنت‌های مردم ایران متهم می‌کند و می‌گوید: تصمیمی بگیرید که به بعد فرهنگ ایران عزیزمان آسیب نزند. اقتصاد ما از این مساله آسیب نمی‌بیند. اقتصاد ما از تنبلی، تن پروری، عدم روحیه جهادی و عدم روحیه انقلابی‌گری آسیب می‌بیند. سال‌هاست پنج‌شنبه‌ها تهران تعطیل بوده؛ آیا به اقتصاد کشور اشکالی وارد شده است؟


تعطیلی شنبه، یعنی حکومت، آخرت مردم را رها کرده است

نماینده دیگری معتقد است اگر شنبه تعطیل شود، یعنی حکومت به فکر دین مردم نیست. علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها، می‌گوید: «۹۰ درصد تجارت ما با همسایگان است و مدل تعطیلی همسایگان هم مثل خودمان بوده و ربطی به پنج‌شنبه و شنبه ندارد؛ جریان غرب‌گرا موضوع تعطیلی شنبه را مطرح کرده است. چرا ما باید دنبال غربی‌ها برویم؟ آن‌ها باید دنبال ما بیایند. اگر به فکر دین مردم هستیم، باید پنج‌شنبه‌ها تعطیل باشد و اگر به فکر دین مردم نیستید، هر کاری خواستید بکنید.»
 
حامی تعطیلی شنبه نیستید؟ از اقتصاد هیچ نمی‌فهمید

«کسی که در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها صحبت می‌کند عملا از اقتصاد فهمی ندارد»؛ این جمله را تلویحا یکی از نمایندگان مجلس در واکنش به مخالفان تعطیلی شنبه و موافقین تعطیلی پنجشنبه گفت. محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران در مجلس همچنین ادامه می‌دهد: «با تعطیلی روز پنج‌شنبه عملاً چهار روز تعامل ما با دنیا قطع می‌شود. کسانی درباره تعطیلی پنج‌شنبه صحبت می‌کنند که کاری در حوزه اقتصادی نکرده است. ۳۶ تشکل اقتصادی در مجلس شورای اسلامی درخواست تعطیلی شنبه را مطرح کردند تا ارتباط‌مان با دنیا قطع نشود؛ چرا به فعالان اقتصادی اهمیت نمی‌دهیم؟ اکثر کشور‌های منطقه روز شنبه را تعطیل کردند، چون آن‌ها برای منافع اقتصادی کشورشان برنامه دارند؛ پس با احساسات تصمیم‌گیری نکنیم و در راستای کمک به اقتصاد حرکت کنیم. اگر اشکال فقهی هم به این موضوع وارد باشد، شورای نگهبان بررسی می‌کند. ما باید به فعالان اقتصادی، تولید کنندگان و سرمایه گذاران احترام بگذاریم و کاری نکنیم که افراد مهاجرت کنند. باید همه تلاشمان حضور پررنگ اقتصاد باشد و اگر اقتصاد اصلاح شود، سفره مردم هم اصلاح می‌شود.»


آیت الله جوادی آملی: تعطیلی شنبه‌ها بلامانع است

علاوه بر این در روز‌های گذشته نامه‌ای با عنوان «متن استفتا از آیت‌الله جوادی آملی درباره تعطیلی شنبه‌ها» در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن از قول آیت الله جوادی آملی تاکید شده: «از آنجا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار و دادوستد‌های اقتصادی جهانی و موثر در حل برخی مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه به مخالفین نیست بلکه تعامل است؛ لذا تعطیلی روز شنبه علاوه بر روز جمعه، مانعی ندارد.»

آیت الله سبحانی: با تعطیلی شنبه‌ها مخالفیم

در عین حال، آیت‌الله جعفر سبحانی از دیگر مراجع تقلید با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کرد و افزود: در چنین روز‌هایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده، آیا صلاح است در چنین شرایطی، روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود؟!

رهبر انقلاب نفیا و اثباتا درباره تعطیلی شنبه‌ها نظری نداده‌اند

بعد از تصویب این مصوبه، شایعاتی پیرامون اظهارنظر رهبر معظم انقلاب در راهرو‌های مجلس به گوش رسید؛ شایعه‌ای که خیلی زود رنگ باخت و توسط ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تکذیب شد.

براساس آنچه اسماعیلی گفته، رهبر انقلاب نفیا و اثباتا درباره تعطیلی شنبه‌ها نظری نداده‌اند و هر آنچه پیرامون نظر مستقیم و یا استفتا از دفتر ایشان مطرح می‌شود مورد تایید نیست.

توپ تعطیلی شنبه‌ها در زمین فقهای شورای نگهبان

بر اساس اصل ۹۴ قانون اساسی «شورای نگهبان موظف است مصوبات مجلس شورای اسلامی را حداکثر ظرف ده روز از تاریخ وصول از نظر انطباق بر موازین اسلام و قانون اساسی مورد بررسی قرار دهد و چنانچه آن را مغایر ببیند، برای تجدید نظر به مجلس بازگرداند. در غیر این صورت، مصوبه قابل اجراست‏.»

حال باید منتظر ماند و دید تا نظر فقهای شورای نگهبان در خصوص این پیشنهاد نزدیک به کدام طیف است؛ آیا این مصوبه را منطبق با شرع و قانون اساسی می‌دانند یا خیر؟!

در صورت موافقت شورای نگهبان از خرداد شنبه تعطیل است


به گفته رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، اگر فقهای شورای نگهبان این مصوبه را تایید کنند، احتمالا تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال اجرایی می‌شود.
 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶۵
خوبه با همین بازی ها مردم رو سرگرم کنید !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
خوب چرا نباید ایران در تعطیلی با دنیا هماهنگ باشد؟

اگر در اتخاذ هر تصمیمی در این مملکت منافع مردم و کشور لحاظ میشد
بسیاری مشکلات فعلی را نداشتیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
دقیقا آخرش هیچ تغییری رخ نمیده حاظرم شرط ببندم
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
لطفا آمار ضرر ایران از عدم هماهنگی با دنیا را منتشر کنید تا عمق ضررهای اقتصادی که به کشور به صورت روزانه از این عدم هماهنگی روزهای تعطیل وراد می شود مشخص شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
به بهونه مشکل اقتصادی بیخودی میخوان شنبه رو تعطیل کنن
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
حرام بودن دوش اب، فند و ... یادتون باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
هرکار مثبتی که در این کشور انجام بشه امثال تو هستند که یه حرف نامربوطی بزنند
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
پنجشنبه ،جمعه،شنبه،یکشنبه رو تعطیل کنید هیچ تغییر در اقتصاد رو به افول کشور نخواهیم داشت چون کل کشور فقط با فروش خام فروشی منابع طبیعی گذران میکند.
گلایه ای از ایت الله سبحانی. اقای سبحانی بد نیست از گرانی و تورم هم انتقاد کنید و وقتی مسولین را به حضور می پذیرید شفاف و با صدای رسا مشکلات مردم را بازگو کنید و در ضمن قولی که را مسولین برای رفع آن مشکل می دهند را هم پیگیری کنید تا ببینید مسولین چقدر صادق هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
گلایه ای از شما که تذکرات اقتصادی آیت الله سبحانی رو ندیدی یا نمیخوای ببینی...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
12.08
تا حالا این گلایه های ایشان !!!!!! اثری هم مثل مابقی نظرات ایشان
که سریع به عمل دیده میشه بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
واقعا ربطی نداشت
محمد هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
تعطیلی شنبه موضوع مدیریتی است و نباید آنرا به مسائل مذهبی ارتباط داد. نباید از این قاعده که تشبه به کفار حرام است سوء استفاده نمود. بسیاری از احکام مسلمانان با احکام یهودیان مشترک است، پس صرفا به دلیل اشتراک موضوع باید آن احکام را اجرا نکرد. برق، خودرو، تلویزیون، هواپیما، تلفن و سایر فناوری های نوین را کفار (غیر مسلمانان) اختراع و به ما معرفی نمودند، چون صهیونبست ها، شنبه تعطیل هستند ما نباید تعطیل باشیم، پس با این استدلال باید بجای خودرو از اسب و بجای برق از شمع استفاده کنیم؟!
شاید مشابه ترین حادثه به تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه، ماجرای تغییر قبله از بیت المقدس به کعبه باشد.
خداوند در قران در آیه 142 سوره بقره درباره تغییر قبله:
سیقول السفهاء من الناس، ما ولاهم عن قبلتهم التی کانوا علیها قل لله المشرق و المغرب
به زودى مردم كم خرد خواهند گفت: «چه چيز آنان را از قبله‌اى كه بر آن بودند رويگردان كرد؟» بگو: «مشرق و مغرب از آن خداست. مکان و زمان همه از آن خداست و انتساب شنبه به یهود یا صهیونیزم با این باور صریح قرانی در تعارض است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
مهمتر اینکه شنبه را خدا برای دینی که پیامبرش تبلیغ می کرد ، تعطیل اعلام و نه نتانیاهو!!
با سلام، از ادمین گرامی استدعا دارم مطالب اینجانب با بدون سانسور به شکل زیر منعکس فرمایند:
آیا کسانی که با تعطیلی شنبه ها مخالف هستند و استدلال می کنند که شنبه روز تعطیل دشمن است، عنایت دارند که شنبه روز تعطیل یکی از ادیان مهم ابراهیمی بوده و به امر پروردگار مقرر شده است تا تعطیل باشد و ربطی به صهیونیستهای جنایتکار ندارد. واقعاً باید گفت "این تذهبون".
تعیین روزهای هفته از شنبه تا جمعه و تقسیم روز به 24 ساعت و خیلی از قوانین دیگر در تمدن بشری، قراردادی هستند. چه فرقی میکنه چه روزی تعطیل باشه، مهم مسائل اقتصادی هستند که با دنیا درارتباط باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
الان به تعداد تعطیلی ها بیافزایید تعامل ما با خارج بیشتر می شود؟!
یا ضربه ایی به اقتصاد کشور می خورد؟!
اداره جات ها و اماکن تولیدی و خیلی جاهای دیگه که پنجشنبه ها تعطیل نیست! و بیشتر مدارس هست که تعطیل است.. قراره مدارس با خارج تعامل کنند که تعطیلی پنجشنبه هاشون ضربه ایی تعاملات اقتصادی با خارج می زنه؟!
کشورهای اسلامی سوریه پاکستان امارات و اخیرا عربستان و .... هم ظاهرا شنبه رو بهمین دلیل تعطیل می کنند بحث مذهبی نیست ضمن اینکه حضرت موسی که شنبه را تعطیل اعلام کرده پیامبر بزرگ مسلمانان هم هست بحث اسرائیل فعلی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
مگه ما پیرو حضرت موسی هستیم که طبق اون عمل کنیم؟
چرا کسی که تخصصی در یک زمینه نداره نظر الکی میده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
ابر نگاه میکنه به پایینش، میبینه خبری نیست، کویره، برای چی بباره، خب ابر رد میشه میره جای دیگه
برای ملت فرقی نمیکنه پنجشنبه تعطیل باشه یا شنبه
مشکل اساسی این مسئله در تعاملات و روابط و تجارت با دیگر کشورهاست این مشکل باید طوری حل شود که آسیبی از این جهات به کشور وارد نشود. هر چند خود مسئول عامل اصلی آسیب به کشور هستند و اگر این مشکل تعطیلی حل بشه باز هم آسیب به کشور و ملت وارد خواهد شد و مشکل اساسی پر برجا خواهد بود!
خب فقط شنبه ها و یکشنبه ها را تعطیل کنید اگر راست میگویید .
اونوقت برخی اقایان در روز روشن تو چشم ما نگاه می کنند و دروغ میگن به دین مردم اسیب نمی زنن؟ یا‌ فقط تعطیلی شنبه بده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
هر دو بده. این بدتره چون تصمیم کلانه
از گردش وضعی و انتقالی زمین روز و ماه و سال بوجود می آید و تمامی روزها و شب ها مثل هم هستند و این ما هستیم که قرداد می کنیم که امروز را چه بنامیم و یا چه روزی را تعطیل کنیم و گر نه روز ها بالذات تفاوتی ندارند. ولی ظاهراً درک این مطلب خیلی سخته !!!!!
آیا در کشور های همسایه که این تغییرات صورت گرفته در دین مردم خللی وارد شده ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
روز ها بالذات تفاوت دارند در فرهنگ اسلامی. خاصیت جمعه با شنبه و یکشنبه و... متفاوته. البته از دیدگاه اقتصادی غربی همه ی روز ها یکسانه
هیچ توجیه اقتصادی نداره ! یه عده شکم سیر آمدن شلوغش کردن میخوان این تعطیلی رو تحمیل کنند یه سری اخبار غلط و نظرات آبکی هم بهش بستن ! اصلا این مسئله برای ما اهمیتی نداره هیچ اتفاقی تو اقتصاد ما نخواهد افتاد و این حاشیه برای چیست خدا میداند ! مجلس اگر بلده بیل بزند مشکل تورم و ارزش پول ملی را حل کند این بازیها هیچ تاثیری در این مشکلات اقتصادی ومعیشتی مردم ندارد !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
دقیقا دوباره میخواند بین مردم ودین چه برنامه ای پیاده کنند وگرنه این جاهای که قرار تعطیل بشه شنبه ها اصلا به خارج ربطی نداره برای کار با خارج فقط کارها بانکی مهمه افرادی هم که با هارج کار میکنند حدودا ۸۰ درصد شغل ازاد دارند !!!!!!!ا
آقایون چرا باید تو هر زمینه‌ای نظر بدن؟ مگه ملت توی مسائلی که شما درسشو خوندید نظر میدن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
مسئله تعطیلی فقط اقتصادی نیست. شامل فرهنگ هم میشه. پس اظهار نظرشان هیچگونه دخالت در امر غیر تخصصی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
بعد اینا کار فرهنگی می‌کنن؟
این حرف دو تا از آقایون دقیقا مثل اینه که یه نقاش، درباره پی ریزی ساختمون سازی نظریه بده
اون نقاش از ساختمون، فقط نقاشی کشیدنشو بلده
نکاتی چند
اول اینکه دنیا دارد به سمت سه روز تعطیلی می رود بنابراین جمعه شنبه و یکشنبه بهترین زمان هستند و انتخاب تعطیلی شنبه از این جهت اولویت دارد
دوم اینکه اگر بحث دین باشد شنبه و. یکشنبه متناسبتر با دیگر ادیان ابراهیمی است
سوم اینکه از لحاظ گسترش صنعت توریسم خارجی غیر از تجارت خارجی هم باید به موضوع نگاه شود هماهنگی تعطیلات ایران با کشورهای همسایه مخصوصا باعث رونق بیشتر صنعت توریسم خواهد شد به عنوان مثال خالی شدن نسبی شهرهای بزرگ فرصت مناسبی برای توریسم خارجی برای مسافرت به این شهرها خواهد بود
آیا این تعطیلی مختص کارمندان دولت هست یا نه شامل کارگران هم می‌شود ؟ به نظرم شامل کارمندان دولت می‌شود ، بخاطر همین خیلی زود تصویب شد ! وگرنه اگر شامل کارگران میشد به نظرم به این زودی تصویب نمیشد ! !!!!! فقط راحتی برای کارمندان ایجاد کنید از حقوق گرفته تا مسائل دیگه ، باید برای کارگران هم تعطیلی شامل شود چراکه اینطور اگر باشد ظلم به کارگر است و این با سیاست حمایت از مستضعفین سازگار نیست ، نماینده کارگرا کجاست که حرفشو بزنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
ظاهرا افزایش حقوق شما بیشتر از کارمنده پرا باید بین عیدی ما و شما تفاوت باشه
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
الان مشکل شما کارمندان هستند؟؟
از تابناک ممنونیم بخاطر ایجاد نظرات کاربران ، امیدواریم این کادری که برای ایجاد نظرات گذاشتید همیشه پابرجا بماند ، ممنون
این مملکت از نظر اقتصاد ومعشییت حال خوبی ندارد تازه شنبه هم تعطیل کردین پنج شنبه ها هم خود مردم وکاسبه ها برای شب جمعه ویا چشن وعروسی زود تعطیل میکنند یه عده در آمد خوبی دارند دو روز کمه باید سه روز درهفته باشه تا برن شمال پول ها را خرج کنندوشاید هم شما بخاطر اینکه برق کمتری مصرف شود تا بتوانید آن را بفروشید به فکر کم درآمد نیستند
بنابه گفته علی اکبری مومنین را باتعطیلی درروز شنبه ناراحت کردید یعنی بقیه 83میلیون از2میلیون شما مومنین نیستند. یا اگر ملاک شما هستی برای تصمیمات چرا این همه جلسه پشت جلسه واین همه وقت واین همه هزینه ، همون اول شما ها بگید پنج شنبه تموم بشه .
اولا در قانون اساسی تعطیلی رسمی روز جمعه می باشد . دوم اینکه جناب میرتاج الدینی فرمودند : مراودات اقتصادی آمریکا و چین ۱۵۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری است که حتی یک ساعت یا روز اداری مشترک با هم ندارند. منظورشان چیه ؟ کمی هم به شعور خودتان احترام بگذارید .
چرا آقایان فقها باید درمورد تعطیلی شنبه نظر دهند آنها کارشناس در چند زمینه هستند که از فیزیک تا جامعه شناسی و روانشناسی تا علوم سیاسی تا پزشکی و... نظر می دهند ؟!!!
مثل همیشه همه مشکلات اصلی رو ول میکنن‌ میچسبن به یه موضوع ساده و ازش یه بحران میسازن
من بعد روحانیت و شورای سیاست گذاری ائمه‌ جمعه برای کشور تصمیم بگیرند دیگر نیازی به تصمیم مجلس هم نداریم انشاالله با نفوذی که بر شورای نگهبان دارند و تریبون های مختلفی که در اختیار آنهاست شورای نگهبان را مجبور به تصمیمی مطابق با رای خود خواهند کرد
حالا چون یک روز را یهودیان تعطیل کرده اند، دیگر آن روز به خدا و سایر ادیان تعلق ندارد؟!
این حد از استیصال و انفعال از کجا چشمه می گیرد؟!!!
کلا باید قانونی تصویب شود تا نمایندگان فعلی که بر سر کار هستند، بعد از انتخابات مجلس و تا تشکیل مجلس بعدی، هیچ قانونی وضع نکنند.

همچنین مجلس جدیدی که می خواهد تشکیل شود، حداکثر ۱ ماه بعد از انتخابات، سریعا تشکیل گردد.(انتخابات در اسفند سال گذشته و تشکیل مجلس جدید در اول اردیبهشت سال جدید).
مردم ما کارها را بطور آرام و در طول هفته انجام میدهند. همانطور که دین اسلام دعوت به آرامش، در حین کار را توصیه فرموده.

ما مثل خارجی ها نیستیم.
تعطیلات آخر هفته در فرهنگ یانکی هاست نه در فرهنگ ایرانی اسلامی.

خیلی از قوانین آنها را وارد ایران کردیم اما جواب معکوس گرفتیم، مثل "خصوصی سازی" و ....
مراجع محترم چرا هنگام افزایش سن بازنشستگی که ظلمی آشکار به کارمند و کارگر و تغییر قراردادی بود که این قشر با دولت و کارفرما بسته بود احساس تکلیف نکردند مگر نه این که مجلس در راس امور است و همه باید به تصمیمش تمکین کنند؟!!
هرچند سرکاریست اما با این تصمیم موافقم.
آیا در صورت تعطیلی شنبه، روزهای پنجشنبه که قبلا در برخی مراکز مانند مدارس یا دانشگاهها تعطیل بود، باز اعلام میش ود؟ یا این که قرار است رکورد همه دنیا را با 3 روز تعطیلی هفتگی بزنیم؟!
یک مسیله اساسی این است که دست بکشید از پنجشنبه و شنبه

بیایید ساعت کاری کشور را تا ساعت دو قرار بدهید و این موضوع اضافه کاری مزهرف را حذف کنید و یک حقوق مشخص برای کارکنان قرار بدهید
سپس کار دوم را برای مردم ممنوع کنید
و دوباره مراکز رفاه مردم را توسعه بدهید
و از مردم بخواهید کمی هم زندگی بکنند
فکر نکنید این مردم کارگر شما هستند
طبق اصل 17 قانون اساسی تعطیل رسمی جمعه می باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
ما کارگر ها واقعی جمعه ها هم کار میکنیم و دنبال یک لقمه
نونیم این ادم ها هستند که برای خدمات ندادن بهسایر مردم دنبال بهونه هستند به
احیانا راعفی پور به قضیه ورود نکرده ؟!
ما انقدر در تقویم تعطیلی داریم که نیازی به تعطیلی پنجشنبه و شنبه تحت هیچ شرایطی نداریم ، مثل ژاپنی ها هم نیستیم که ۸ ساعت کار مفید انجام دهیم ، یکی از بزرگترین اشتباهات دولت های قبلی تعطیلی پنجشنبه ها بود .
تعطیلی ؟ بیش از ۵۰ درصد افراد ۷ روز هفته را کار میکنند فقط جمعه ها تا ظهر.
بحث بر اصطلاح "تعطیلِ رسمیِ هفتگی" و مشخص شدن روز و میزان "تعطیلات رسمی هفتگی" در اصل 17 قانون اساسی مطرح است
اگرچه این بحث چندان جدی نیست و حسب سابقه تعطیلی نیم بند پنجشنبه بدون همه پرسی سالها اجرا شده و الان هم بحث صرفاً بر جابجایی بین پنج شنبه و شنبه است اما
منتقدین به تعطیلی شنبه از این منظر، به ضرورت برگزاری همه پرسی و مراجعه به آرای عمومی برای این تغییر کوچکترین اشاره‌ای نمی کنند.
در کشوری که اقتصادش مشکل دارد، نیاز به جهش تولید داریم ، رشد اقتصادی اش کم است و ... چرا باید دو روز در هفته تعظیل باشد؟ بنظر من همان یک روز تعطیلی در هفته( یعنی جمعه) کافی است. اگر واقعا به فکر کارمند و کارگر هستید و میخواهید آنها بیشتر استراحت کنند، روزهای مرخصی کار کنان را از 2.5 روز در ماه به 4 روز در ماه افزایش دهید. اینجوری هم تولید کم نمیشود و هم کارگر و کارمند بیشتر استراحت میکند. اینقدر هم موافقان و مخالفان تعطیلی شنبه و پنجشنبه به جان هم نمی افتند.
اگر در قرآن و یا احادیث معتبر داریم که تعطیلی روز شنبه ایراد شرعی دارد که درست. و گرنه هیچ فردی حق ندارد اباطیل خود را بنام اسلام مطرح کند.
اگر ادعای صهیونیست ها در باره شنبه منبع تصمیم ماست پس از بیت المقدس و فلسطین هم صرف نظر کنید چون انها می گویند مال ماست...
برای قشر بیچاره فقیر چه فرقی میکنه کی تعطیل باشه..این تعطیل بودن ها برای اون عزیزگرامی هاست برادر....ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم.
بعضی تعطیلات فعلی میروند اروپا برای سفر و معالجه، با این کار برایشان مشکل میشه. پس مخالف تغییرات در تعطیلات هستند
4هفته بورس فاجعه هست مثلا سال تولید ورشده بعد همه فکرشون تعطیلی هست انتظار داریم اقتصاد درست بشه اصلا تعطیلات لازم نیست باید شبانه روز کار کرد حالا یک روز جمعه هم برا نماز و نظافت وتفریح
بعد از واکسن اجباری حالا دیگه هربلایی بسر ملت میآورند
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی