بازدید 5220

فلاحت پیشه: حلال نمی‌کنم!

نماینده ادوار مجلس گفت: دولتی‌ها به جای آنکه پاسخ افکار عمومی درباره سقوط بالگرد رئیس جمهور را بدهند، آن را دست‌مایه رقابت انتخاباتی کرده‌اند.
کد خبر: ۱۲۳۹۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۵ 28 May 2024

به گزارش «تابناک»، حشمت الله فلاحت پیشه استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و نماینده ادوار مجلس گفتگویی با جماران انجام داده است که بخش هایی از آن را می خوانید؛

*انتخابات باید به‌گونه‌ای شکل بگیرید که سلیقه‌های متفاوت با برنامه‌های متفاوت حضور داشته باشد. آنچه که ما در انتخابات مجلس در حوزه های مختلف دیدیم، رقابت سیاسی به ابتذال کشیده شد. اوج ابتذال رقابت سیاسی را ما در دور دوم انتخابات در تهران دیدیم که گروه‌هایی که با هم شریک بودند و کارنامه مشترک‌شان حاشیه‌نشین کردن بسیاری از نخبگان این جامعه بود، خود آنها کثیف‌ترین اتهامات را علیه هم مطرح کردند.

*اگر قرار باشد انتخابات ریاست جمهوری آینده رقابت بین کسانی باشد که فضای رقابتی دوره دوم مجلس را شکل دادند، این یعنی به ابتذال کشیده شدن مشارکت سیاسی در ایران و این یعنی عده‌ای اصلاً دوست ندارند که مشارکت باشد؛ چون برای‌شان فقط قدرت خودشان مطرح است. من امیدوارم این عقلانیت شکل بگیرد که عملاً همگان بتوانند در انتخابات حضور پیدا کنند.

*من خیلی از افراد (در ماجرای ردصلاحیت) را حلال نمی‌کنم؛ به ویژه که در این دوره استعلام‌ها پنجگانه بود و ما که در مرحله اجرایی تأیید شدیم، نباید با نظارت استصوابی رد صلاحیت می‌شدیم. اصلا نمی‌خواهم موضوع را شخصی کنم؛ چون معتقدم آسیبی که به جامعه وارد شده بسیار بیشتر از آسیب‌هایی است که به افراد وارد شده است. به‌هرحال، نخبگان سیاسی که حاشیه‌نشین شدند، امکان بیشتری دارند؛ یعنی من واقعاً الآن در دانشگاه خیلی راحت‌ترم. ولی واقعیت قضیه این است که ما می‌بینیم شورای نگهبان و خیلی از نهادها در زوال مشارکت سیاسی سهیم‌اند. اگر این زوال مشارکت سیاسی به انتخابات ریاست جمهوری آینده هم کشیده شود، بزرگترین آسیب برای جامعه است.

*مردم به عنوان عامل قدرت نظام‌های سیاسی شناخته می‌شوند؛ یعنی این‌که مردم در نهادهای مثل انتخابات حضور داشته باشند. این می‌شود قدرت برای یک نظام سیاسی. شبیه آن چیزی که ما در ترکیه دیدیم، ولی اگر امکان این مشارکت فراهم نشود و سلیقه‌های مختلف وجود نداشته باشند، نه تنها مردم به عامل قدرت تبدیل نمی‌شوند، بلکه شرایط برای شکل‌گیری رفتارهای غیر مدنی یا حتی خشونت فراهم می‌شود.

*هیچ کدام از نخبگان سیاسی نقد را با نسیه عوض نمی‌کند؛ یعنی آقای قالیباف می‌داند که حتی اگر بخواهد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند، به عنوان رئیس مجلس امکان بیشتر و حداقل امکان سازماندهی بیشتر نخبگان را دارد.

*لذا به نظرم رقابت هیئت رئیسه مجلس تحت الشعاع رقابت انتخابات ریاست جمهوری قرار نمی‌گیرد؛ چون هنوز معلوم نیست که انتخابات ریاست جمهوری در قالب کدام یک از سناریوهای سه‌گانه شکل می‌گیرد. مگر اینکه از حالا مشخص شده باشد که سناریوی مورد نظر، سناریوی سوم است و از دل آن هم کسی مثل قالیباف بیرون می‌آید. اگر قالیباف در هیئت رئیسه شرکت نکند، نشان‌دهنده وجود این سناریو است؛ یعنی عدم شرکت قالیباف در انتخابات هیئت رئیسه نشان‌دهنده این است که رئیس جمهور آینده را هم از حالا مشخص کرده‌اند. ولی اگر ایشان در آنجا حضور داشته باشد، معنایش این است که هنوز تصمیمی در این رابطه صورت نگرفته است. کما اینکه به نظرم اگر سناریوی دوم امکان شکل‌گیری داشته باشد که من معتقدم با یک درصد کمتری نسبت به موضوع تداوم دولت گذشته این امکان است، به نظرم مجموعه‌ای جریان حاکم بر مجلس و دولت در قالب ادامه‌دهندگان راه دولت گذشته با هم بسیج می‌شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
جلیلی
بیچاره دانشجویانی که ایشون آستادشون هستند?
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
استاد
شما خوبی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
حتی نوشتن کلمه استاد رو بلد نیستی . این استاد هز معدود انسانهای فهیم و با سواد است. بدون شناخت درمورد دیگران نظر نده
"من خیلی از افراد را( در ماجرای رد صلاحیت) حلال نمیکنم!!!!" یادش یه خیر در دوران اشتغال یکی از اربابان رجوع که ار عملکرد رئیس اداره ما به شدت عصبانی بود در راهرو اداره داد میزد؛ روز قیامت سر پل صراط گریبانت را میگیرم...رئیس هم با خونسردی وخنده جواب داد اگر نوبتت شد تو هم بگیر.؛؛؛:):):):):) حالا حکایت حلال نکردن اقای فلاحت پیشه ست.:):):):)
ما هم حلال نمی کنیم شما را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
اصلا متوجه شدی که چی گفت،؟؟
در مورد آکهی لاغر شدن وسط مقاله: سه جوان اطراف ما (30 تا 40 سال) برای لاغر شدن قهوه و قزص و همانند خوردند و مردند. شما هم با پخش این نوع آگهی ها در قتل آنها شریک جرم هستید.
فلاحت پیشه جز باسواد ترین استادان علوم سیاسی است و جای ایشان در مجلس غصب شده است
ما هم ایشون و همکارانشون رو حلال نمی کنیم که هشت سال امنیت اقتصادی ما رو به برجام گره زدند و آخرش گفتن متن برجام رو نخواندن....
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری