بازدید 2575
رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به تابناک

برنامه دولت برای قیمت گازوییل اعلام شد/ مشکل کسری بنزین را با تهاتر حل می کنیم

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: با توجه به نیازهایی که در بخش بنزین احساس می شد، بخشی از فرآورده های نفتی مازاد را برای تامین کسری بنزین از طریق تهاتر اختصاص دادیم.
کد خبر: ۱۲۴۰۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴ 01 June 2024

برنامه دولت برای قیمت گازوییل اعلام شد/ مشکل کسری بنزین را با تهاتر حل می کنیم

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، داوود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه، امروز در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک مبنی بر پیشی گرفتن مصرف بنزین نسبت به تولید داخل در سال گذشته و اقدام دولت برای واردات بنزین و تکرار این رویه در سال جاری، اظهار داشت: در قانون بودجه این موضوع دیده شده بود تا بنزین مورد نیاز را با تهاتر فرآورد‌های نفتی مازاد تامین کنیم؛ بنابراین سقف این نوع واردات در قانون بودجه پیش بینی شده است و وزارت نفت مسئولیت دارد برای تامین به موقع بنزین مورد نیاز کشور اقدام کند؛ بنابراین در سال گذشته هم با توجه به ضرورت‌، تهاتر‌هایی انجام شد و بخشی از فرآورد‌های نفتی مازاد در داخل کشور برای تامین نیاز بنزین از طریق واردات مورد استفاده قرار گرفت و این موضوع برای وزارت نفت در قانون بودجه ۱۴۰۳ نیز دیده شده است.

منظور در خصوص بودجه فرهنگی دولت سیزدهم اظهار داشت: امسال در تبصره ۱۳ تکلیف کردیم تا یک درصد از منابع صرف امور فرهنگی شود. برای این موضوع جدول ۱۲ را تنظیم کردیم تا سهم و عملکرد تمام دستگاه‌ها تعیین و مشخص شود. امیدواریم با توجه به افزایش ۳۰ هزار میلیارد تومانی بودجه فرهنگی، امسال توسعه فرهنگی را در کشور شاهد باشیم.


وی در خصوص آخرین وضعیت همسان سازی حقوق‌ها افزود: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به گونه‌ای خواهد بود تا در سال اول ۴۰ درصد همسان‌سازی صورت بگیرد و در سال دوم نیز ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است تا در نهایت ظرف سه سال همسان سازی حقوق‌ها انجام شود.

به گفته وی، در مورد صندوق‌های بازنشستگی بخش دولتی پیش‌بینی شده امسال منابع حاصل از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده که ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده، به این موضوع اختصاص یابد.

منظور با اشاره به اینکه با توجه به دو مرحله‌ای شدن تصویب بودجه، جلساتی بین سازمان برنامه و صندوق‌های بازنشستگی دولتی انجام شده تا اصلاح احکام حقوق‌ها به سرانجام برسد، تاکید کرد: اجرای قانون از ابتدای امسال خواهد بود و هر زمان که این روند آغاز شود، معوقات پرداخت خواهد شد.

به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه؛ پرداخت‌ حقوق در سازمان تامین اجتماعی از محل منابع این سازمان انجام می شود و سازمان تامین اجتماعی به این موضوع ورود و اقدام خواهد کرد. به گونه‌ای که ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد تا همسان سازی در سازمان تامین اجتماعی نهایی شود.

معاون رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص منابع هدفمندی در بودجه گفت: تحقق جدول هدفمندی در سال گذشته مطلوب و بالغ بر ۹۰ درصد بود. امسال هم منابع هدفمندی در دسترس و قابل تحقق است و نگرانی بودجه‌ای در بخش هدفمندی نخواهیم داشت. با توجه به تعامل دولت با مجلس و شورای عالی هماهنگی سه قوه، نگرانی چندانی نداریم.

برنامه دولت برای قیمت گازوییل اعلام شد

منظور در خصوص اصلاح نرخ سوخت گفت: دولت تلاش کرده تا بتواند با اقدامات مربوط به صرفه جویی انرژی، منابع حاصل از صادرات نفتی را افزایش دهد. برای اینکه اصلاح انرژی اتفاق نیفتد، به دنبال راهکار‌های غیرقیمتی هستیم. به گونه‌ای که تخصیص گازوییل (نفت‌گاز) در بخش حمل و نقل بر اساس پیمایش خواهد بود و این موضوع از طریق سامانه‌ای پیگیری می‌شود. در نتیجه به این اقدامات، منابع آزاد شده در بودجه لحاظ خواهد شد. وی افزود: در این باره ۱۳ طرح سیاستی غیرقیمتی تصویب شده است تا برای تقویت منابع پایدارتر و صادرات استفاده کنیم. همچنین بازار بهینه سازی انرژی یکی از این مصوبات است که کمک میکند منابع مازاد انرژی آزاد و در اختیار حوزه صادرات جهت کمک به تامین حداکثری منابع هدفمندی یارانه‌ها قرار گیرد.

وی در خصوص میزان درآمد دولت از صادرات نفت در سال جاری نیز گفت: سهم دولت از صادرات نفت امسال ۵۸۰ همت در بودجه پیش‌بینی شده است. امسال سهم نفت در بودجه را کاهش دادیم چراکه منابع پایدار بیشتر شده و به سمت نفت زدایی از بودجه حرکت کرده ایم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری