بازدید 40611

وحید حقانیان کیست؟

وحید حقانیان که گفته می شود از نظامیان بازنشسته و از اعضای سابق دفتر مقام معظم رهبری می‌باشد، مدت‌ها از انظار عمومی غایب بود تا اینکه ظهر روز شنبه دوازدهم خرداد برای ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری در محل ستاد انتخابات کشور حاضر شد.
کد خبر: ۱۲۴۰۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰ 02 June 2024

وحید حقانیان کیست؟

به گزارش «تابناک»؛ سید وحید حقانیان از فرماندهان سابق نظامی، متولد ۱۷ بهمن ۱۳۴۰ در تهران است. پدر وی متولد نجف‌آباد اصفهان و مادرش تهرانی است. حقانیان بیشتر با عناوین «سردار وحید» و «آقای وحید» شناخته شده است. وی در سال‌های اخیر به عنوان معاون امور ویژه دفتر رهبر معظم انقلاب فعال است. وی در واقع معاون اجرایی بیت رهبری است.

حضور در دفاع مقدس

وحید حقانیان سابقه حضور در جبهه‌های جنگ را دارد. وی در سال ۱۳۶۶ در عملیات بیت المقدس ۳ به شدت از ناحیه شکم و پا مجروح میگردد.

عنوان «سردار»

عبدالله گنجی در زمانی که مدیرمسئول روزنامه جوان بود، در توییتی، نوشت: «لازم است همگان بدانند ایشان نه تنها سردار سپاه نیستند که هیچ عضویتی در نیرو‌های مسلح نداشته و ندارند. افتخار خادمی مقام معظم رهبری عنوان گویاتری است که آقای حقانیان مفتخر به آن هستند».

نخستین توجه افکار عمومی و رسانه‌ها به حقانیان

نخستین باری که وحید حقانیان مورد توجه افکار عمومی و رسانه‌ها قرار گرفت، مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ بود؛ که وی حکم تنفیذ را به رهبر انقلاب داد تا تحویل محمود احمدی‌نژاد شود؛ به این صورت که با حکم تنفیذ منقش به آرم «جمهوری اسلامی» روی همان سکویی آمد که رهبری و مسئولان نشسته بودند؛ حکم را به رهبری داد؛ رهبری حکم تنفیذ را به احمدی‌نژاد سپردند و وحید حقانیان هم از احمدی‌نژاد گرفت تا بتواند با رهبری دیده‌بوسی کند. ناگفته نماند وحید حقانیان در غالب بازدید‌های رهبری در اماکن مختلف، بوده، اما بعد از تنفیذ ۱۳۸۸، او به چشم آمد.

مثل پلنگ، مثل ببر

سال ۱۳۹۶ ویدئویی از «حسین سازور» از مداحان مشهور، منتشر شد. وقتی مجری از او می‌پرسد، «نظرت درباره سردار وحید حقانیان چیست؟»، در ابتدا با خنده گفت که «او سردار نیست» و مجری هم می‌گوید به «سردار معروف است!». در ادامه سازور می‌گوید: «اگر وحید در دم و دستگاه (دفتر) آقا نباشد، گرگ‌هایی دهان باز کرده‌اند که آنجا را ببلعند؛ او مثل پلنگ مثل ببر از دفتر و از آقا و از شخصیت آقا انشالله در حال محافظت است.»

آخرین باری که حقانیان مقابل دوربین‌ها دیده شد

آخرین باری که وحید حقانیان در بیت رهبری در مقابل دوربین‌های رسانه‌ها دیده شد، انتخابات مجلس در سال ۱۳۹۸ بود. حقانیان سعی داشت در حین اخذ رای از رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی بیت رهبری در صف مسئولین اخذ رای بایستد.

حواشی انتخابات ۱۴۰۰

پس از انتخابات ۱۴۰۰ وحید حقانیان نامه‌ای سرگشاده منتشر کرد. او کاندیداتوری رضایی، قاضی‌زاده هاشمی و همتی را «امداد الهی» برای ابراهیم رئیسی پیروز آن انتخابات دانست. این نامه با واکنش تند خبرگزاری «تسنیم» روبرو شد و حقانیان را برای چنین اظهاراتی دعوت به استعفا از دفتر رهبری کرد. پس از این موضوع حقانیان در تصاویر دفتر رهبری غایب شد.

داوطلب کاندیداتوری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری

وحید حقانیان پس از مدت‌ها غیبت در انظار عمومی، در روز دوازدهم خرداد برای ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری در محل ستاد انتخابات کشور حاضر شد؛ و رسما برای ریاست‌جمهوری ایران ثبت‌نام کرد.
وی پس از ثبت نام گفت: بنادارم از آخرین لایه مغز نظام به پوسته مهم اول و ظاهری گذر کنم.
هم چنین اضافه کرد: با تصمیم شخصی خود را برای نامزدی چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران معرفی می‌کنم.
حقانیان تاکید کرد: در طول دوران خدمت مستمر ۴۵ ساله، در مراتب بالای سیستم اداری، اجرایی و تصمیم‌سازی کشور هیچ‌گاه عضو و پایبند به اصول جناح‌ها نبوده و نخواهم بود، اما با همه آنان، همکاری و مراوده داشته و خواهم داشت.

ثبت نام داوطلبان تا روز ۱۴ خردادماه ادامه میابد و پس از آن اسامی به شورای نگهبان ارسال خواهد شد. حال باید دید بعد از بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان، آیا وحید حقانیان میتواند برای تبلیغات اقدام کند یا خیر.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات