بازدید 2818
۱

وعده عجیب معاون وزیر جهادکشاورزی درباره شیر

طبق گزارش انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران میزان مصرف شیر به ازاء هر نفر در کشور کمتر از نصف استاندارد جهانی است. اما معاون امور دام جهادکشاورزی مدعی شده است؛ این رقم در سال آینده به 165 کیلوگرم خواهد رسید. یعنی بیش از استاندارد جهانی.
کد خبر: ۱۲۴۰۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۵ 02 June 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از اکوایران؛ طبق داده‌های رسمی وزارت جهادکشاورزی، در حال حاضر بالغ بر ۱۲ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می‌شود. قرار است در سال ۱۴۰۴، این رقم به  ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تن برسد. یعنی به ازای هر نفر ۱۶۵ کیلو گرم شیر تولید شود.  

طبق اعلام انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران، در یک دهه اخیر روند مصرف شیر در کشور به شدت افت کرده است؛ و درحال حاضر این رقم  به ازای هر فرد به زیر ۷۰ کیلو گرم است.  درحالی که بر اساس استاندارد‌های جهانی باید این رقم برای هر نفر  بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلو گرم باشد. این رقم در کشور‌های فرانسه، آمریکا و اسکاندیناوی بالای ۲۵۰ کیلو گرم است.

حالا مشخص نیست؛ دولت چطور می‌تواند ظرف یکسال این رشد را رقم بزند.

۷ میلیون راس دام سنگین

آمار رسمی نشان می‌دهد؛ ظرفیت دامی کشور نزدیک به ۷ میلیون راس دام سنگین  است که در دو دسته صنعتی و  غیرصنعتی، شیرخام و گوشت قرمز تولید می‌کنند. اکنون صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات لبنی کشور  بیش از ۱۸ میلیون تن ظرفیت تولید دارند.  

آمار‌های موجود نشان می‌دهد، ایران در تولید شیرخام رتبه بیست و سوم را در جهان دارد، اما به لحاظ توانمندی ژنتیکی جایگاه دوم را در دام‌های صنعتی به خود اختصاص داده است.

محمدابراهیم حسن‌نژاد معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی معتقد است: در اصلاح نژاد دام، توجه به ماده خشک و چربی شیر  می‌تواند جایگاه ما را در اقتصادی کردن تولید شیر بهبود بخشد.

به گفته او ایران، نژاد اصیل هلشتاین را دارد، اما استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای حفظ دام‌های پر تولید و استفاده از جنین‌های دو منظوره گوشتی و شیری، در سطح بالا و اقتصادی استفاده نمی‌شود.  

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
نمی دونم به این حرفها بخندیم یا به روز خودمان که این اقایان شدند وزیر و وکیل گریه کنیم
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری