بازدید 4090
۹
آنچه زمینه‌ساز فساد است

فدراسیون «وعده و وعید» فوتبال با ریاست تاج و رفقا/ گره کور VAR و دودی که به چشم باشگاه‌ها می‌رود

با وجود وعده‌های فراوان فدراسیون برای ورود VAR به ایران برای استفاده در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال طی دوسال اخیر، اما همچنان خبری از این تکنولوژی نیست. مقامات ارشد تشکیلات فوتبال حالا سراغ حربه فرافکنی رفته‌اند و توپ را به زمین دولت انداخته‌اتد
کد خبر: ۱۲۴۱۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۸ 08 June 2024

گره کور VAR و دودی که به چشم باشگاه‌ها می‌رود/ شرکت توسعه «وعده» می‌دهد و فدراسیون فوتبال «وعید»

به گزارش تابناک ورزشی، نام مهدی تاج انگار با وعده دادن و عمل نکردن گره خورده است. رئیس فدراسیونی که پس از پرونده سنگین و البته بحث برانگیز مارک ویلموتس، در انتخاباتی عجیب دوباره بر مسند فدراسیون فوتبال نشست و پیش و پس از بازگشت کودتاگونه‌اش به فوتبال، از دادن هیچ وعده‌ای دریغ نکرد. مردی که قرار بود تیم ملی را در جام جهانی به موفقیت برساند، پول‌های بلوکه شده در فیفا را آزاد کند تا زیرساخت‌های فوتبال ایران توسعه یابد، برای آوردن VAR اقدام کند و دیگر وعده‌هایی که یکی پس از دیگری عملی نمی‌شود.

بحث جدی این بار در خصوص VAR و وعده عملی نشده دیگری از سوی مهدی تاج است. رئیس فدراسیونی که در شروع سال ۱۴۰۳ اعلام کرده بود برخی دیدارهای حساس هفته‌های پایانی لیگ با VAR برگزار خواهد شد. با این حال در هیچ مسابقه‌ای این اتفاق رخ نداد تا مسابقات لیگ بحث برانگیز شود و هنوز هم هیچکدام از ورزشگاه‌ها مجهز به سیستم VAR نیست.

بر اساس آنچه فیفا به عنوان دستورالعمل به فدراسیون‌های عضو خود داده است، صاحبان ورزشگاه‌ها می‌بایست نسبت به تجهیز ورزشگاه تحت مالکیت خود به سیستم کمک داور ویدئویی یا همان VAR اقدام کنند. از آنجایی که بیشتر اماکن ورزشی و به ویژه ورزشگاه‌های فوتبال در ایران تحت مالکیت دولت بوده و متولی آن شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور تحت نظر وزارت ورزش و جوانان است، تأمین بودجه برای تجهیز ورزشگاه‌ها به سیستم VAR نیز قرار بود از سوی این شرکت صورت پذیرد. ورزشگاه‌هایی هم که در اختیار بخش خصوصی است، باید توسط متولی آن به VAR مجهز شود، اما به دلیل مسئله تحریم‌ها این امکان از متولیان ورزشگاه‌ها سلب می‌شود. در چنین مواقعی یک راه حل بیشتر باقی نمی‌ماند و آن هم تأمین هزینه از سوی فدراسیون فوتبال از منابع مالی‌اش در فیفا است. یعنی فدراسیون می‌توانست از زمان وعده‌ای که داده بود این تجهیزات را با منابع مالی‌اش در فیفا خریداری کند و پس از آن از شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و بخش خصوصی پول دستگاه‌ها را دریافت کند.

طبق اظهارات منابع رسمی فدراسیون فوتبال، جلسات متعددی با شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی برای ورود سیستم کمک داور ویدئویی برگزار شده، اما هنوز خبری از VAR نیست. در این بین بازار وعده و وعید نیز مثل همیشه داغ بوده. از رئیس فدراسیون فوتبال که دوم فروردین ماه ۱۴۰۳ وعده داده بود «تا ۲۰ روز آینده ۵ دستگاه VAR وارد کشور می‌شود تا تعداد این دستگاه‌ها به عدد ۷ برسد» و همچنین اعلام کرده بود «برخی بازی‌های مهم فصل جاری لیگ برتر با VAR برگزار می‌شود و مجوز این کار از فیفا گرفته شده است» تا علی تارقلی‌زاده، رئیس کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال که این بار برای شانه خالی کردن فدراسیون، انگشت اتهام را به سمت نقاط دیگری نشانه رفته است.

۷ دستگاه VAR جدید در ایران و استفاده در ادامه لیگ

تارقلی‌زاده که پس از بازگشت مهدی تاج به فدراسیون فوتبال از سوی او به عنوان رئیس کمیته روابط بین‌الملل این فدراسیون انتخاب شد، در توجیه عملی نشدن وعده‌های رئیس خود سه روز پیش در گفت‌وگویی اعلام کرده بود: «تا به امروز برای تخصیص بودجه‌ای که دقیقا برای راه‌اندازی VAR در اختیار شرکت تجهیز است، ده‌ها جلسه برگزار کرده‌ایم اما ریالی از این بودجه به فدراسیون فوتبال نرسیده و در تازه‌ترین بهانه، این شرکت اسم صدا و سیما را وسط آورده است». با این حال سؤال این است که چرا فدراسیون هنوز برای خرید تجهیزات VAR از محل منابع بین‌المللی خود اقدامی نکرده و وعده‌ای که مهدی تاج داده بود عملی نشده است؟

هرچند بخشی از صحبت‌های تارقلی‌زاده به درستی بیان شده، با این حال تمام واقعیت نیست. بخشی از واقعیت پشت این اظهارات و گرفتن انگشت اتهام به سمت شرکت مورد اشاره، پنهان شده است. چرا که فدراسیون فوتبال می‌توانسته نسبت به خرید تجهیزات اقدام کند و پس از تحویل این تجهیزات به متولیان ورزشگاه‌ها مبلغ لازم را دریافت کند، اما این تجهیزات هنوز خریداری یا تحویل نشده است تا پولی هم به فدراسیون فوتبال واریز شود. در این بین اهالی فدراسیون سعی دارند با این وعید که با این شرایط فصل آینده هم VAR نداریم، برای رسیدن به اهداف خود، فشارهای غیرمنطقی وارد کرده و افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهند.

فصل بعد هم VAR نداریم؟!

تارقلی‌زاده در بخشی از اظهارات خود درباره این ماجرا گفته بود: «من اینجا به هواداران فوتبال می‌گویم با این دست فرمان به رغم همه تلاش های صورت گرفته در جهت تسریع در ورود VAR به کشورمان، این فرایند برای فصل آتی دچار مشکلات جدی و اختلال خواهد شد». با این حال سؤالی که به صورت جدی مطرح می‌شود، این است که چرا فدراسیون فوتبال اقدامی برای خرید این تجهیزات نکرده تا پس از تحویل دستگاه‌ها مبلغ آن را دریافت کند؟ مگر قرار نبود طبق وعده‌های تاج تا ۲۲ فروردین ماه ۵ دستگاه VAR وارد شود و قضاوت دیدارهای حساس هفته‌های پایانی با VAR صورت پذیرد، اما چرا چنین اتفاقی رخ نداد و هفته‌های پایانی نیز با جنجال‌هایی همراه بود؟

اظهارات اخیر و وعده‌های عملی نشده، نشان می‌دهد که شاید برخی دوست ندارند تجهیزات VAR به کشور وارد شود تا همچنان بتوانند از قدرت خود برای تغییر نتایج استفاده کنند. همانطور که در پرونده اخیر فساد در فوتبال ایران مشخص شده، برخی افراد با دریافت سکه در نتایج دست داشته‌اند. در این زمینه قرار بازداشت تعدادی از افراد دخیل در پرونده هم صادر شده که برخی از آنها با ارائه وثیقه آزادانه به فعالیت خود ادامه می‌دهند و افرادی از جمله خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران و فریبرز محمودزاده، مسئول برگزاری مسابقات لیگ دسته اول در زمان صعود مس رفسنجان به لیگ برتر روانه زندان شده‌اند. اقدامات اخیر فدراسیون فوتبال و عملی نشدن وعده‌ها در نهایت برخلاف روح جوانمردی فوتبال است و دود این دست اقدامات نیز به چشم باشگاه‌ها می‌رود که ممکن است با تغییر عامدانه برخی نتایج، زحمات‌شان در طول یک سال به هدر برود.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۹
یک تبم ضرر میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
تابناک به دفاعت از شما و خبرگزاری ورزش سئوال کرده ام
وجوهی که بعنوان جرائم از بازیکنان و باشگاها گرفته میشود
در فدراسیون فوتبال به چه حسابی واریز و چه استفاده ای از آن میشود
چرا در جلسات سالانه گزارش عملکرد مالی فدراسیونها اعلام نمی ود
ولی با کمال تاسف تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده ام
باسلام
بیشترین سود رو از نبودن وی آی آر کسی جز فدراسیون نمیبره. شما به عنوان رسانه بررسی کنید طی فصل گذشته چقدر جریمه مالی صرفا برای اعتراض به داوری، از طرف کمیته انظباطی برای بازیکنان و تیمهای در نظر گرفته شده؟درآمدی به این خوبی رو نگه مدراسیون بی درآمد ما از دست میده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
در شبکه های اجتماعی یک بازی فوتبال محلی در زمین خاکی

در حال دسترسی هست که با وی ای آر در حال انجام است

و در حالیکه کلا فدراسیون فوتبال فقط به صد میلیارد تومان

بودجه واسه خرید و راه اندازی آن بودجه نیاز دارد

شاهد هستیم که دهها برابر این ارقام را مفسدان و خائنین
فقط در یک بازی و برای تغییر نتیجه هزینه کرده اند !!؟؟

حالا جواد خیابانی را چرا احضار کرده اند !!!؟؟؟
هر کی هم حرفی بزنه جریمه ۵۰۰ میلیونی میشه !
پرونده ویلموتس چی شد؟
نیامدن VAR همش سوده ، اولا الان کلی صحنه را در کارشناسی یه عنوان نبودن تصویر بهتر می پیچانند ، دیگر نمی شود . نتایج به دلخواه عوض می شود ، حالا سخت می شود . از همه مهمتر لیگ یک و دو هم احتمالا VAR ,خواهند خواست ، این همه داور با لایسنس نداریم . وعده ،VAR چیزی تو مایه هواپیمای نو ، ماشین استاندارد ، خانه ضد زلزله، عدم قطعی برق و سرعت اینترنت است
هیچی نگیم بهتره چون گند و لجن فساد همه جا را برداشته
ببینیم وزیر حرف زده یا خواسته اوضاع آرام بشه که گفت اگر VAR نباشد لیگ آینده شروع نمیشود . در لیگ بدون VAR معمولا چکار میکنند ؟
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری