بازدید 4584
۲

جزئیات مناظره‌های انتخاباتی از زبان رئیس صدا و سیما

نشست خبری رییس سازمان صداوسیما برای تبیین نقش و کارکرد رسانه ملی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ساختمان اداری سازمان صداوسیما برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۴۱۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴ 09 June 2024

 

به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، پیمان جبلی در ابتدای این نشست شهادت رییس‌جمهور و همراهانش را تسلیت گفت و در ادامه اظهار کرد: تلاش ما بر این بود که صحنه‌های قدرشناسی مردم از خدمتگزاران شهید را در قاب تصویر منعکس کنیم و به نظر می رسد با تلاش همکاران در سازمان تا حد زیادی موفق بودیم چرا که در نظرسنجی انجام شده توسط صداوسیما ۸۷ درصد از پاسخگویان و مردم از عملکرد رسانه ملی در پوشش حماسه حضور در تشییع و بدرقه رییس‌جمهور قدردانی کردند. در روزهای آینده شاهد یک حماسه دیگر خواهیم بود. در فاصله دو هفته دو نظرسنجی داشتیم که یکی مربوط به قبل و دیگری بعد از شهادت ریاست‌جمهوری صورت گرفته و در نظرسنجی دوم با افزایش ۱۲ درصدی مشارکت قطعی و کاهش ۲۰ درصد عدم مشارکت قطعی در انتخابات روبرو هستیم.

جبلی خاطرنشان کرد: در بازه زمانی مشابه امسال و فاصله‌ای که تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی است، نظرسنجی‌های صداوسیما نشان می‌دهد که ۱۳ درصد مشارکت قطعی نسبت به دوره گذشته انتخابات افزایش داشته و شاهد ۲۳ درصد کاهش عدم مشارکت قطعی هستیم و این نشان می‌دهد که ما در آستانه یک اتفاق بزرگ قرار داریم.

وی افزود: حادثه تلخ رخ داده آزمون بزرگی برای ما بود که البته تنها آزمون ما در ماه‌های اخیر نبوده و ما در چند ماه اخیر چند آزمون بزرگ مثل انتخابات مجلس شورای اسلامی، پوشش ادامه عملیات طوفان‌الاقصی و همچنین عملیات وعده صادق آزمون‌های بزرگی بود که ما در سه یا چهار ماه اخیر پشت سر گذاشتیم. ما در انتخابات مجلس، در یک بازه زمانی چند ماهه توانستیم ۲۰۰ کانال تلویزیونی راه‌اندازی کنیم. من شنیدم توسط برخی افراد گفته شده که راه‌اندازی این ۲۰۰ کانال چه فایده‌ای داشت که در پاسخ باید بگویم این اتفاق برای مردم دوردست در روستاها که توانستند از این ظرفیت با دیدگاه‌ها و رویکردهای نامزدها آشنا شوند، قطعا متفاوت بود. ما در انتخابات مجلس تجربیات بسیار خوبی اندوختیم که رضایت مردم و رهبر معظم انقلاب اسلامی را در پی داشت و این تجربه موفق بالا رفتن انتظارات از رسانه ملی را انتخابات ریاست‌جمهوری در پی داشته است.

رئیس صداوسیما تأکید کرد: رسانه ملی تلاش می‌کند هویت جمهوریت و مردمی بودن نظام را حفظ کند. رعایت حق مساوی و استفاده عادلانه از امکانات رسانه ملی و قرار دادن حق برخورداری از ارائه دیدگاه‌ها و نظرات نامزدها توسط رسانه ملی جزو سرفصل‌هایی است که در انتخابات آتی مدنظر خودمان قرار دادیم. رویکردهای ما در این انتخابات بر اساس سند تحول رسانه ملی است و تعهد و تلاش برای تحقق مشارکت حداکثری از جمله مهم‌ترین رویکردهای رسانه ملی است. بروز جمهوریت نظام، برابری فرصت‌های تبلیغاتی و عدالت رسانه‌ای برای نامزدها، فرصت‌سازی برای نامزدهای محترم برای ارائه مدبرانه برنامه‌های خودشان، توجه ویژه به برنامه هفتم در طراحی محورها و سوالات، مشارکت مردم، نخبگان و کارشناسان برای تدوین محورهای مناظره‌‌ها از جمله مسائلی است که رسانه ملی به آن‌ها توجه دارد.

جبلی در ادامه تصریح کرد: مقابله بسیار جدی با تخریب‌ها و لجن‌پراکنی و ترویج اخلاق حسنه انتخاباتی هم از مهم‌ترین رویکردهای ما خواهد بود. میدان دادن به خطوط سبز برای بیان مسائل تازه از مسائل اصلی مدنظر ما است. به جای قرار گرفتن در محدودیت بسیار تنگ نبایدها و ممنوعیت‌ها و باقی ماندن در ضوابط محدودکننده خودمان را در شرایط جدید دیدیم و بر اساس قانون اساسی ما در رابطه و تعامل نزدیک با کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات هستیم.

وی افزود: برنامه‌هایمان را با بهره‌گیری از تجریبات گذشته طراحی کردیم، از عقل جمعی و کمک فکری مراکز پژوهشی مهم و اساسی کشور استفاده کردیم و از طرفیت بسیار ارزشمند میزهای تخصصی صداوسیما بهره بردیم.

جبلی درباره برگزاری مناظره‌های انتخاباتی در تلویزیون گفت: برگزاری مناظره‌ها مهم‌ترین برنامه‌ای است که در دوره انتخابات روی آنتن می‌رود. در این دوره ۵ مناظره در نظر گرفتیم که پیش‌بینی ما برای هر مناظره ۳.۵ تا ۴ ساعت است. از ظرفیت کارشناسان و مدیران ارشد متنوع در طراحی سوالات استفاده کردیم و نامزدهای محترم در مدت زمان معینی پاسخ‌های خودشان را ارائه خواهند داد. اعضای کمیته نظارت بر انتخابات در کنار برگزارکنندگان این برنامه خواهند بود و مناظره‌ها بعد از مغرب شروع خواهد شد. پیش‌بینی ما برای این برنامه در هر قسمت حداقل سه ساعت و نیم است که البته این زمان بر اساس تعداد نامزدهای مورد تایید شورای نگهبان خواهد بود و بلافاصله پس از تعیین نامزدها مراسم قرعه‌کشی برگزار خواهد شد.

جبلی تاکید کرد: محورهای اصلی مناظره برای آمادگی بیشتر از قبل در اختیار ستادهای نامزدها قرار خواهد گرفت. بعد از هر برنامه مناظره‌ برنامه‌ای هم برای تحلیل مناظره در نظر گرفته شده است. مجری برنامه مناظره‌ها در حال بررسی است و آنچه که در رسانه‌ها مطرح شده فقط گمانه‌زنی است. 

وی افزود: همچنین سه میزگرد طراحی شده که نامزدها می توانند با حضور حداکثر ۲ نفر از مشاوران خود در آن حضور پیدا کنند. این میزگردها در حوزه حکمرانی و سیاست خارجی و اقتصاد برگزار می شود. گفت‌وگوی ویژه خبری در برنامه های ما خواهد بود البته شیوه اجرا هنوز قطعی نشده است. هر نامزد در یک برنامه «بدون تعارف» هم شرکت می کند. یک برنامه رو به دوربین داریم که نامزدها به معرفی خود می پردازند و البته نامزدها می توانند ۳۱ برنامه رو به دوربین برای ۳۱ استان داشته باشند که به صورت برنامه‌های ضبط شده در اختیار سازمان قرار می‌گیرند. برنامه های دیگری هم در رادیو و تلویزیون پیش بینی شده است که به زودی اطلاع رسانی می شود.

جبلی تصریح کرد: برای جلوگیری از لجن‌پراکنی، تهمت و بدگویی علیه نامزدها حتما رسانه ملی از طرف مردم و حاکمیت با بداخلاقی انتخاباتی برخورد خواهد کرد. ما به نامزدها کمک می‌کنیم که پاسخ‌های خودشان را به تخریب‌ها بیان کنند. ما با عوامل تخریب‌ها افشاگری و برخورد خواهیم کرد و این مطالبه مردم و مقام معظم رهبری است.

جبلی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا، درباره کنترل محتوای مناظره‌های تلویزیونی اظهار کرد: رسانه ملی تمهیداتی برای جلوگیری از تخلفات در نظر گرفته اما طبیعتا نمی‌توان کنترل کاملی بر برنامه زنده تلویزیونی داشت. طراحی سوالات به گونه‌ای است که جلوی کلی‌گویی‌ها را خواهد‌ گرفت و لازم است هر نامزد در ارزیابی دیدگاه بقیه نامزدها رعایت اخلاق عمومی را بکند و تلاش شده که حداکثر ظرفیت برای پاسخگویی نامزدها وجود داشته باشد و همانطور که تاکید کردم جلوی کلی‌گویی‌ها گرفته شود و تمام اعضای کمیسیون بررسی تبلیغات هم در استودیویی دیگر در کنار برنامه خواهد بود و هر گاه این کمیسیون احساس نیاز کند، می‌تواند به محتوای مناظرات ورود کند.

رئیس رسانه ملی خاطرنشان کرد: سامانه تلوبیون با مخاطب چند ده میلیونی در اختیار نامزدها است و هر نامزد یک کانال ۲۴ ساعته تلوبیون در اختیار خواهد داشت که امکان پخش با اینترنت رایگان برای مخاطبین نیز وجود دارد.

جبلی اضافه کرد: ساترا به عنوان نهاد قانونی تنظیم گر به سکوها و پایگاه های اینترنتی که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند، کمک می کند. مجوز پخش زنده به داوطلبان و سکوها با رعایت قوانین و مقرراتی که ساترا در اختیارشان می گذارد، داده خواهد شد. همه ستادها امکان استفاده از نظرسنجی های سازمان را دارند که با اعلام اسامی نامزدها این نظرسنجی ها صورت می‌گیرد و برای ستادها ارسال می‌شود.
رئیس رسانه ملی در پاسخ به پرسشی درباره نزدیکی یکی از نامزدها به قائم مقام سازمان صداوسیما گفت: مصادیق تخلف انتخاباتی درباره مجریان برگزاری انتخابات که صداوسیما هم یکی از آنهاست، کاملا مشخص شده است. هر آنچه رسانه ملی انجام دهد در مقابل دید همگان است و ما هیچ رانتی نخواهیم داشت. همانطور که گفته شد نتایج نظرسنجی‌ها را هم به ستادها اعلام می‌کنیم و تلاش داریم هیچ حب و بغضی ایجاد نشود و در این مورد باید بگویم که در سال‌های قبل هم ما نمونه‌هایی داشتیم که یک نامزد برادر رئیس سازمان صداوسیما بود. روزهایی را هم آزاد گذاشته‌ایم تا نامزدها بتوانند به تبلیغات میدانی بپردازند. با این حال این زمان فشرده چالشی هم برای ما و هم نامزدها خواهد بود.

وی درباره امکان برگزاری مناظره‌های رو در روی دو نفره گفت: مناظره های رودر رو را به عنوان یک قالب در جهان داریم و در دوره‌ای در کشور خودمان هم از این نوع مناظره استفاده شده است اما هم کنترل سلامت و هم اینکه مردم از نظرات آگاه شوند حق عمومی است و این نظرات ممکن است در زد وخوردهای کلامی مشخص نشود. به نظر ما در مناظره‌های پیش رو این جذابیت وجود دارد و در دیگر برنامه ها هم چالش‌های جذابی پیش خواهد آمد.

جبلی در پاسخ به پرسش دیگری درباره بداخلاقی‌های رسانه‌ای اظهار کرد: هر بگومگو را نمی‌توان مصداق بداخلاقی و بی‌قانونی گذاشت. مرجع تشخیص این بداخلاقی‌ها کمیسیون نظارت بر تبلیغات وزارت کشور است. شکل برگزاری مناظره‌ها گروهی است و چارچوب های مختلفی در نظر گرفته شده تا جلوی این بداخلاقی ها گرفته شود.

وی درباره کیفیت برنامه مناظره‌ها گفت: از آسیب‌های دوره‌های قبل کیفیت برنامه مناظره‌ها بود. عرصه مناظره انتخابات ریاست جمهوری عرصه سنگینی است و یکی از نامزدها نفر دوم کشور خواهد بود، بنابراین مناظره‌ها نباید با برنامه‌های دیگر مثل مسابقه یا فکاهی مقایسه شوند. ما با آسیب‌شناسی دوره‌های قبل به این نکته هم توجه داریم محورها و سوالات مناظره‌ها سنگینی و وزانت لازم را داشته باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
مناظره یک در برابر 5
مگه کسی نگاه میکنه ؟
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات