سوئیس هم در زمین برنده شد، هم در کیفیت غذای محلی

تاریخ‌سازی یامال پیش از امتحان ریاضی!

یورو 2024 که با دیدار پرگل افتتاحیه آغاز شده بود، در روز دوم هم جذاب پیگیری شد و در مجموع سه دیدار، 10 گل به ثمر رسید.
کد خبر: ۱۲۴۲۹۶۳
|
۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷ 16 June 2024
|
14887 بازدید

علائم حیاتی اسپانیا با تاریخ سازی یک نوجوان

به گزارش تابناک ورزشی، مرور دیدارهای دومین روز مسابقات هفدهمین دوره جام ملت‌های اروپا (یورو ۲۰۲۴) خالی از لطف نیست. در نخستین دیدار که تیم‌های ملی فوتبال مجارستان و سوئیس به مصاف هم رفتند. این بازی که در چارچوب گروه A و در ورزشگاه راین ‌انرژی شهر کلن برگزار ‌شد، در نهایت با برتری ۳ بر یک شاگردان مورات یاکین پایان یافت. دوآ (۱۲)، ایبیشر (۴۴) و امبولو (۴+۹۰) گل‌های سوئیس در این مسابقه را به ثمر رساندند و تک گل مجارستان هم توسط وارگا (۶۶) به ثمر رسید. با این نتیجه سوئیس ۳ امتیازی شد و به خاطر تفاضل گل کمتر نسبت به آلمان در رده دوم جدول رده‌بندی گروه A مسابقات یورو ۲۰۲۴ قرار گرفت.

در پایان این دیدار، گرانیت ژاکا کاپیتان سوئیس به عنوان بهترین بازیکن میدان برگزیده شد. گرانیت ژاکا در این دیدار موفق به ثبت گل یا پاس گل نشد، اما عملکردی فوق‌العاده در خط میانی داشت و به خوبی تیمش را رهبری کرد. با توجه به اینکه دیدار بعدی سوئیسی‌ها مقابل اسکاتلندی است که جمعه شب گذشته مقابل آلمان تحقیر شد با پیروزی برابر این تیم، سوئیس می‌تواند پیش از بازی مقابل شاگردان ناگلزمان صعود خودش را به دور حذفی این مسابقات قطعی کند.

یکی از نکات جالب توجه اینکه دومینیک سوبوسلای، هافبک تیم ملی مجارستان با ۲۳ سال و ۷ ماه و ۲۱ روز عنوان جوان‌ترین کاپیتان یورو را از آن خود کرد. سوبوسلای از رکورد هری کین هم که در جام جهانی ۲۰۱۸ با ۲۳ سال و ۱۰ ماه و ۱۳ روز کاپیتان تیم ملی انگلیس بود، عبور کرد. از حواشی جذاب یورو ۲۰۲۴ هم اینکه در جریان دیدار سوئیس و مجارستان، برخی از هواداران سوئیسی بنری در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود فوندو (غذای سوئیسی) بهتر از گولاش (غذای محلی مجارستان) است!

ماتادورهای ماهر نیمه اول کار را تمام کردند!
داستان فینال لیگ ملت‌های اروپا در مرحله گروهی جام ملت‌های قاره سبز تکرار و تیم ملی اسپانیا بار دیگر برابر کرواسی پیروز شد. نخستین بازی از گروه B، گروه مرگ رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ در ورزشگاه المپیک برلین میان تیم‌های ملی اسپانیا و کرواسی برگزار شد که این بازی با برتری ۳ بر صفر اسپانیایی‌ها به پایان رسید. در این بازی، آلوارو موراتا (۲۹)، فابین رویس (۳۲) و دنی کارواخال (۲+۴۵) گلزنی کردند تا در همان ۴۵ دقیقه نخست کار کروات‌ها تمام شود. در نیمه دوم یکی از حملات کرواسی منجر به ارتکاب خطای پنالتی از سوی رودری کاپیتان اسپانیا روی پتکوویچ شد. پتکوویچ ضربه را درست همان جایی زد که اونای سیمون دروازه‌بان اسپانیا شیرجه زده بود که در ریباند ایوان پریشیچ توپ را دوباره به پتکوویچ رساند تا او دروازه را باز کند. با این حال VAR اعلام کرد کروات‌ها قبل از زده شدن ضربه پنالتی وارد محوطه جریمه شده‌اند و گل مردود شد. به این ترتیب اسپانیا موفق شد ضمن کسب پیروزی، دروازه‌اش را هم بسته نگه دارد و با یک برد روحیه‌بخش آماده مأموریت بعدی یعنی مصاف با تیم ملی ایتالیا شود، دیداری که پنجشنبه شب برگزار خواهد شد.

گفتنی است فابین رویز در این دیدار یک گل و یک پاس گل به نام خود ثبت کرد و به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد. از سویی در این بازی رکوردهای مختلفی شکسته شد؛ از جمله اینکه لامین یامال با قرارگیری در ترکیب ابتدایی اسپانیا با ۱۶ سال و ۳۳۸ روز به جوان‌ترین بازیکن تاریخ رقابت‌های یورو تبدیل شد. این رکورد تا پیش از یامال در اختیار کاسپر کولوزفسکی از لهستان بود که در دوره قبل با ۱۷ سال و ۲۴۶ روز سن به ثبت رسید. گل سوم اسپانیا توسط دنی کارواخال روی پاس زیبای لامین یامال به ثمر رسید و بدین ترتیب او به جوان‌ترین بازیکن تاریخ یورو تبدیل شد که موفق به ثبت پاس گل می‌شود. دنی کارواخال که نخستین گل ملی‌اش را به ثمر رساند نیز مسن‌ترین گلزن تاریخ اسپانیا در مسابقات یورو شد. در این بین اتفاق جالبی هم افتاد. چند روز پیش لامین یامال در مصاحبه با موندو دپورتیوو بیان کرد که تکالیف مدرسه‌اش را با خود به آلمان برده تا در کنار بازی در یکی از مهم‌ترین تورنمنت‌های فوتبال، به تحصیل خود نیز توجه کند. در این شرایط دیروز یک هوادار با بنری جالب از یامال پیراهنش را خواست. این هوادار روی بنر خود نوشته بود: «لامین، پیراهنت را به من بده تا در عوض در امتحان ریاضی کمکت کنم!»

علائم حیاتی اسپانیا با تاریخ سازی یک نوجوان

حساسیت موراتا به کرواسی
اولین گل اسپانیا در این دیدار را آلوارو موراتا به ثمر رساند. این مهاجم با گلزنی در این دیدار به سومین گلزن برتر تاریخ یورو تبدیل شد. حال فقط کریستیانو رونالدو (۱۴) و میشل پلاتینی (۹) بیش از آلوارو موراتا (۷) در یورو گلزنی کرده‌اند. آلن شیرر و آنتوان گریزمان دیگر بازیکنان هفت گله تاریخ یورو هستند. علاوه بر این، آلوارو موراتا با گلی که مقابل کرواسی به ثمر رساند، حال با ۳۶ گل چهارمین گلزن برتر تاریخ تیم ملی اسپانیا است. داوید ویا (۵۹)، رائول (۴۴) و فرناندو تورس (۳۸) بیش از موراتا برای تیم ملی اسپانیا گل زده‌اند. دیگر آماری که موراتا در این بازی از خود بر جای گذاشت، گلزنی در سه یوروی متوالی مقابل یک رقیب مشخص بود. او در مسابقات یورو ۲۰۱۶، ۲۰۲۰ و حال ۲۰۲۴ مقابل کرواسی موفق به گلزنی شده است.

ایتالیا شوکه شد اما غافلگیر نشد
آخرین دیدار شب دوم از رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ با پیروزی سخت لاجوردی‌پوشان مقابل آلبانی خاتمه یافت. این دیدار با یک شوک آغاز شد؛ اشتباه دیمارکو باعث شد ندیم بایرامی در ثانیه ۲۳ دروازه ایتالیا را باز کند. البته این اتفاق موتور شاگردان اسپالتی را روشن کرد و آنها در فاصله ۱۵ دقیقه دو مرتبه توسط باستونی و بارلا به گل رسیدند تا اشتباه عجیب جبران شود و در پایان، پیروزی لاجوردی‌پوشان رقم خورد.

علائم حیاتی اسپانیا با تاریخ سازی یک نوجوان

نکته حائز اهمیت اینکه اشتباه دیمارکو و فرصت طلبی بایرامی باعث شد سریع‌ترین گل تاریخ یورو به ثبت برسد. پیش‌تر این رکورد متعلق به یورو ۲۰۰۴ و دیدار روسیه - یونان بود. در این دیدار، دیمیتری کریچنکو در ثانیه 65 موفق به زدن سریع‌ترین گل تاریخ مسابقات یورو شده بود که حالا این رکورد خاص تغییر کرد. گفتنی است با اعلام سایت یوفا، فدریکو کیه‌زا با وجود اینکه نه گلی به ثمر رساند و نه پاس گلی از او به ثبت رسید، به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. کیه‌زا بارها با سرعت بالا و نفوذهای خطرناک خود روی دروازه آلبانی خطرساز شد و مدافعان این تیم را آزار داد که همین موضوع او را به بهترین بازیکن زمین معرفی کرد. از جمله حواشی جذاب این دیدار، شوخی با مقدسات ایتالیایی‌ها بود؛ تعدادی از هواداران آلبانی با خُرد کردن اسپاگتی در مقابل چشمان هواداران ایتالیا، برای آنها کری خواندند! از سویی پاستا که یکی از غذاهای مشهور ایتالیاست و همه این غذای خوشمزه را با نام این کشور می‌شناسند، تبدیل به شعار هواداران ایتالیا شد. تعدادی از هواداران ایتالیا بنری آماده کرده بودند که روی آن نوشته شده بود: «پاستا بخور و سریع بدو».

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# سید حسن نصرالله # لبنان # طبس
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات