بازدید 1986

شوخی‌های دوپهلوی جنسی در «جوکر» احسان علیخانی!

سری تازه رئالیتی‌شوی کمدی احسان علیخانی، با شوخی‌های جنسی فراوانی همراه است.
کد خبر: ۱۲۴۳۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹ 22 June 2024

به گزارش گروه فرهنگی تابناک، مجموعه برنامه «جوکر» محصول فیلیمو که حالا با عنوان «جوکر: طبقه بیست و یک» به سری دوم رسیده، در این سری با تغییراتی در فرم و محتوا همراه بوده است. اگرچه تغییرات فرمی مثل حضور پرتعداد خنداننده‌هایی خارج از شرکت‌کننده‌های اصلی، روی این برنامه تأثیر داشته، ولی آن چیزی که بیش از دیگر مسائل به چشم مخاطب می‌آید، یک تغییر رویکرد محتوایی در «جوکر» است.

برنامه احسان علیخانی از وقتی که به طبقه بیست و یک رفته، گویی رده سنی بالاتری پیدا کرده و بسیار بیش از سری قبل که ۲ سال پیش پخش شد، با شوخی‌های دوپهلویی همراه شده که می‌تواند همزمان برداشت‌های منشوری را به ذهن متبادر کند و از قضا همان‌هاست که بیشتر تماشاگران را می‌خنداند.

این سبک شوخی‌ها که بیش از تلویزیون و نمایش خانگی، در فیلم‌های سینمایی کمدی رواج دارد، یکی از مایه‌های اصلی سینمای کمدی معمول ایران محسوب می‌شود، اما طی سال‌های اخیر در اغلب مجموعه‌های کمدی نمایش خانگی جای چندانی نداشته است. بسیاری این امر را یکی از علل توفیق نسبتا پایین سریال‌های کمدی خانگی در برابر سینمای کمدی می‌دانند.

حال به نظر می‌رسد شرکت‌کنندگان در «جوکر ۲» آزادانه در حال انجام شوخی‌هایی‌اند که نه معنای نزدیک آن، بلکه معنای ضمنی آن که به نحوی مرتبط با مسائل جنسی‌ست، از مخاطبان خنده می‌گیرد. در قسمت‌های نخست این برنامه، شوخی‌هایی با «مرد مالشی»، «لا شیء»، «بیا برو تو من» و... و البته شعبده‌بازی با مرغ و نخ از جمله شوخی‌های پرشمار جنسی در این قسمت‌هاست.

در این برنامه به اندازه‌ای از شوخی‌های دوپهلوی جنسی استفاده می‌شود که می‌توان گفت اغلب خنده‌گرفتن‌های آن از مخاطب، به وسیله همین دست شوخی‌هاست. طی هفته‌های اخیر، کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی به شوخی‌های دوپهلوی جنسی پرشمار این برنامه معترض شده‌اند.

شوخی‌های جنسی فراوان در «جوکر» جدید در حالی است که اولین فصول این برنامه در تابستان ۱۴۰۱، رویکردی کاملا متفاوت از این سری داشت و تا حد زیادی برای سنین پایین نیز مناسب بود. در آن زمان ساترا بخشی از یک جوکرتایم را ممیزی کرد که بعد از انتشار در شبکه‌های اجتماعی، مشخص شد می‌شود پای آن ممیزی ایستاد و از انتشار عمومی آن برای سنین پایین جلوگیری کرد.

روشن نیست احسان علیخانی که طی سال‌ها، همواره برنامه‌ساز موفقی بود و در سری قبل «جوکر»، کارنامه‌ای مثبت به جا گذاشت، چطور با گذشت تنها ۲ سال، محصولی را آماده پخش کرده که بیش از هرچیز به استفاده از شوخی‌های جنسی به عنوان ساده‌ترین شیوه ممکن خنداندن مخاطب، می‌پردازد.

نویسنده: مصطفی قاسمیان

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات