بازدید 13470
گفت و گوی تابناک با مدیر و فعال بانکی

«قاضی زاده هاشمی» و این همه وعده اقتصادی نشدنی/ 330 تا «سه روز» گذشت!/ عدم ارائه راهکار بورسی و نارفیقی با شهید رئیسی

اگر قاضی‌زاده هاشمی ایده پرداخت وام یک میلیاردتومانی قرض‌الحسنه در سر دارد چرا این طرح را در بانک زیرمجموعه بنیاد شهید اجرا نکرد تا خروجی آن مشخص شود؟ می‌توانست مجوز بگیرد و در این بانک تسهیلات یک میلیاردتومانی به جوانان پرداخت می‌کرد. اما این کار را نکرد.
کد خبر: ۱۲۴۴۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴ 24 June 2024

تابناک اقتصادی| امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی؛ نامزد ریاست‌جمهوری که سال ۱۴۰۰ با شعار دولت سلام تبليغات خود را کلید زد و حالا با شعار دولت مردم و دولت خانواده در انتخابات شرکت کرده است.

«قاضی‌ زاده هاشمی» و این همه وعده اقتصادی نشدنی/ کاش در این سه سال برای حل بحران بورس سه روز وقت می گذاشت/ عدم ارائه راهکار بورسی و خيانت به شهيد رئيسي

قاضی‌زاده هاشمی پزشك متخصص گوش، حلق و بيني که در دولت سیزدهم معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هم بوده است، به دنبال حل مشکلات اقتصادی است. حوزه‌ای که هیچ تخصصی در آن ندارد؛ اما مدعی است که سه‌روزه می‌توان مشکل بورس را حل کرد. وعده‌ای عجیب که در بحبوحه تبلیغات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مطرح کرد؛ اما چند وقت بعد که در دولت جدید به معاونت رئیس‌جمهوری رسید، برنامه اين ايده را حداقل از کشوی میزش هم خارج نکرد تا شاید به داد بورسی‌ها برسد و سهامداران را نسبت به مواضع بورسی خودش ناامید کرد؛ چراکه حداقل می‌توانست برای حل مشکلات سهامداران بانک زیرمجموعه تحت مدیریتش، کاری کند؛ اما بازهم ترجیح داد سکوت کند و از تخصص نداشته‌اش در بازار سهام، بهره‌ای نبرد!

حالا بعد از سه سال دوباره از برنامه‌اش با انتقاد از عملکرد دولت روحانی، برای حل مشکل بورس سخن گفته و بیان داشته است: مشکل بورس را نه تنها در سه روز بلکه کمتر از سه روز حل خواهد کرد! وعده‌ای عجیب که فقط روی کاغذ است و یک خط از سازوکار اجرایی آن اعلام نشده است.

اما از بورس و وعده حل مشکلات آن در کمتر از سه روز که بگذریم، بهتر است از فساد‌های مالی و تسهیلاتی و اختلاس ۵ هزار میلیارد تومانی در بانکی که قاضی زاده، نماینده سهامدارانش هست نیز عبور کنیم؛ چراکه از حوصله مخاطبان تابناک خارج  و بهتر است در گزارش دیگری به آن پرداخته شود.

قاضی‌زاده هاشمی جدا از وعده رنگارنگ به سهامداران زخم‌خورده بورس، به سراغ ازدواج جوانان رفته و وعده داده است که در دولتش یک میلیارد تومان وام به جوانان خواهد داد تا ازدواج کنند!

فارغ از اینکه در شرایط تورمی امروز جامعه، یک میلیارد تومان هم به‌زودی در سبد هزینه‌ای جوانان آب خواهد شد، سؤال مهم‌تری مطرح است؛ اینکه شبکه بانکی ناتراز کشورمان که با صف طولانی متقاضیان وام ازدواج ۳۰۰ میلیونی مواجه است، چگونه برای پرداخت بیش از سه برابر این مبلغ، آمادگی و تمایل دارد؟ مسلما پاسخ منفی است و ظرفیت پرداخت این میزان تسیهلات در دولت مردم و خانوادهِ قاضی زاده وجود ندارد و صرفا وعده‌ای پوچ برای متقاضیان وام ازدواج است! بهتر بود پیش از این صحبت ها، معاون رئیس جمهور گزارشی از مسئولان بانکی دولت سیزدهم در خصوص صفوف طولانی وام ازدواج از تابستان سال گذشته تا به امروز دریافت می‌کرد تا با واقعیت‌های نظام بانکی کشور کاملا آشنا شود و شعار‌های خیالی پرهیز کند.

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال جاری به‌رغم اینکه وام ازدواج در قانون بودجه به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش داشته است، اما سقف بودجه‌ای پرداخت این وام نسبت به سال قبل تغییری نداشته است و همان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است؛ تصمیمی که با واکنش سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم مواجه شد و اعلام کرد: این میزان بودجه جوابگو نیست و صف طولانی خواهد شد.

«قاضی‌ زاده هاشمی» و این همه وعده اقتصادی نشدنی/ کاش در این سه سال برای حل بحران بورس سه روز وقت می گذاشت/ عدم ارائه راهکار بورسی و خيانت به شهيد رئيسي

ایده ذهنی حل سه روزه مشکل بورس و خیانتی که به شهید رئیسی شد

حسین مهری کارشناس ارشد نظام بانکی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی تابناک، با اشاره به وعده‌های اقتصادی قاضی‌زاده هاشمی پیرامون بورس و تسهیلات ازدواج اظهار داشت: در این سال‌ها، تسهیلات تکلیفی تحمیل شده به بانک‌ها، باعث شده تا ناترازی شدید در نظام بانکی را شاهد باشیم و از سوی دیگر تولید نیز با این مدل تسهیلات‌دهی، فراموش شده است. به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۹۹، حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی بوده است که این رقم در حال حاضر به حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ به بیان دیگر در بازه حدود سه سال، ۱۴ برابر شده است و این رقم حدود ۱۰ درصد از حجم نقدینگی کشور است؛ عمده این حجم اضافه برداشت مربوط به تسهیلات تکلیفی است که نسنجیده بر سیستم بانکی کشورمان تحمیل شد. یعنی توان بانک‌ها بررسی و سنجیده نشد، ولی در بودجه به قانون تبدیل شد و الان بانک‌ها با این وضعیت بحرانی و ناترازی روبرو شده اند که روز به روز هم این ناترازی عمیق‌تر می‌شود.

مهری تأکید کرد: اگر آقای قاضی‌زاده هاشمی ایده پرداخت وام یک میلیاردتومانی قرض‌الحسنه در سر دارند چرا این طرح را بانک زیرمجموعه بنیاد شهید اجرا نکردند تا خروجی آن مشخص شود؟ می‌توانست مجوز بگیرد و در این بانک تسهیلات یک میلیاردتومانی به جوانان پرداخت می‌کرد، اما این کار را نکرد.

از سوی دیگر در شرایط فعلی، وعده وام یک‌میلیاردی با نرخ ۴ درصد قرض الحسنه در حالی مطرح می‌شود که می‌دانیم قیمت تمام شده پول بیش از ۴۰ درصد است؛ بنابراین این سوال مطرح می‌شود که بانک‌ها ۳۶ درصد مابه التفاوت را از کجا تامین کنند؟

این مدیر با سابقه شبکه بانکی افزود: اساساً این میزان تسهیلات‌دهی در توان سیستم بانکی و حتی بودجه کشور نیست و نتیجه‌ای ندارد جز اینکه توقع را بین جوانان بالا می‌برد و ذهنیتی را در میان مردم ایجاد می‌کند که می‌توان وام یک‌میلیاردی قرض‌الحسنه هم گرفت!

بنابراین، معتقدم این حرف قاضی‌زاده هاشمی، کارشناسی نیست. این طرح منجر به تشدید ناترازی بانک‌ها خواهد شد. بهتر است این طرح را در بانک زیرمجموعه تحت مدیریتش اجرا کند تا ببیند شدنی است یا خیر؟!

حسین مهری در بخش دیگری از گفت و گو به وعده حل مشکل بورس در سه روز از سوی قاضی‌زاده اشاره داشت و افزود: چرا این ایده و راه‌حل در زمانی که معاون شهید رئیسی بود، مطرح نشد و به شهید رئیسی خیانت کرد و سه روز وقت نگذاشت تا به رئیس‌جمهور بگوید چگونه می‌توان مشکل بورس را حل کرد؟

بنابراین، وقتی شخصی معاون رئیس‌جمهور بوده و راه‌حل سه‌روزه برای مشکل بورس داشته، چرا اقدامی در دولت شهید رئیسی انجام نداد تا ظرف سه روز حال بورس خوب شود؟ مسلماً با حرف و شعار نمی‌توان کار کرد. اقتصاد یک علم است و بر مبنای واقعیت‌ها باید تصمیم گرفت و نه صرفاً ذهنی ایده بدهند و تصمیم بگیرند.

مدیرعامل سابق بانک صنعت و معدن در پایان یادآور شد: قطعاً این ایده‌ها و حرف‌های مطرح شده در خصوص بورس و تسهیلات‌دهی غیرکارشناسی و ذهنی است و شدنی نیست. جای تعجب است، شخصی که در مباحث اجرایی و مجلس بوده است، چرا باید چنین حرف‌های نشدنی، غیرکارشناسی و بی ربطی بزند و متوجه تبعات اقتصادی آن نباشد؟

 

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۷
حرفها قشنگ است ولی درعمل صفر
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
والا حرفها هم قشنگ نیست دیگه
مردم میفهمند
می بینند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
.وقتی حتی الفبای اقتصاد رو هم بلد نیستن
در سیاست نه دوستی دائمی وجود دارد نه دشمنی دائمی ... تنها چیزی که همیشگیست منافع است . وینستون چرچیل
:)))))))))))))))))))
حضورش در انتخابات بسیار خوب است و نشان از کیفیت شورای نگهبان در انتخاب،،،، است.
پاسخ ها
مهیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
این اقا که در هر سه جهار جمله اش از دولت فعلی تعریف میکنه ؟ همش میگه دولت شهید رئیسی
این بنده خدا که پوششیه و فردا و پس فردا میکشه کنار
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
امیدواریم هیچکدوم کنار نکشند تا با دیدن تعداد رای ها خجالت بکشن
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
حالا هر چی هست دلیل نمیشه این قدر پرت و پلا حرف بزنه!!
واقعا عجب وضعی شده
هر کسی با هر تخصصی به خودش اجازه میده در حوزه علوم انسانی و اقتصادی نظر بده
بدون هیچ گونه وجاهت و تحلیل دقیق کارشناسی
یکی میگه طلا به جای یارانه میدم!
اون یکی میگه نفری یک میلیارد وام میدم!!
سومی میگه به هر نفر دویست متر زمین میدم!!!
بابا بس کنید
مردم چیزی نمیخوان فقط تو رو خدا وضعیت فعلی را از همینی که هست بدترش نکنید
کنتور نمیندازه که
مشکل علوم انسانی اینه که مثل جراحی نیست اشتباه زود خودش را نشان بده
هر کسی چهار تا کتاب میخونه یا دو تا مثلا کارشناس بهش مشورت میدهند میشه علامه و فیلسوف دهر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
حتی در تخصص خودشان یعنی پزشکی هم کارشناس نیستند چون با سهمیه بالا رفتند
اینا فقط حرف میزنن
مرد حسابی سه سال معاون رییس جمهور بودی، خب چرا این حرفها را نگفتی که اجرا کنن؟
امان از دست این سهمیه های کنکور
فقط پسرفت و بس.
چه تیتر زهر داری
از افتخارات دولت سیزدهم:

...در سال ۱۳۹۹، حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی بوده است که این رقم در حال حاضر به حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ به بیان دیگر در بازه حدود سه سال، ۱۴ برابر شده است .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
بعد میگن ما بهترین هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
دولت ۱۳ مانند دولت احمدی نژاد اقتصاد کشور را ۵۰ سال عقب برد نه تنها اقتصاد ک کل کشور را
آیا این فرد رجل سیاسی است که شورای نگهبان تایید صلاحیتش کرده و چندین نفربا سوابق بیشتر از این فرد را بدلیل رجل سیاسی نبودن رد صلاحیت کرده است
ایشون به برنامه هاش تو بنیاد شهید مینازه
ما باید از خانواده شهدا بپرسیم آیا واقعیت دارد و اگر واقعیت دارد آیا مفید بوده است
کاندیدای اصولگرا بعد از مناظرات یک جلسه تشکیل داده و رقابت یک نفر را نهایی میکنند
پورمحمدی تعدادی از رای های پزشکیان را میشکند
پزشکیان به میزان قابل توجهی رای میاورد اما نه به اندازه کافی .
ایشون حتی نخواست که وضعیت بانک دی که بانک تحت مجموعه خودش بود و تکلیف سهامداران متضرر شده اش رو بهبود بده چه برسه به کل بورس و کشور ایشون فقط همیشه برای دست گرمی وارد انتخابات میشه و خود شورای نگهبان هم میدونه که رای نداره
ببین چه بلایی سرمون اوردن که میگن یک میلیارد وام میدیم. پنج سال پیش با این پول میشد توی تهران خونه تازه ساخت خرید
این ۶ کاندید هیچکدام ذره ای کاریزما که برای رئیس جمهوری لازم است ندارند . با ارفاق میشود گفت فقط کمی قالیباف دارد .
خانواده سهمیه ای و رانتی
قدرت طلبی زیاد فسادآوراست
شاید دکتر دارویی تزریقی کشف کرده و میخواهد به بورس تزریق کند
بچه جان نترس دردش آرام میشه بورست خوب میشه برات قاقا لی لی میخره
به عمل کار برآید به سخندانی نیست
حداقل به کسی رای بدید که بدونید اهل حرافی نیست و اهل عمله
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
.در این سیستم چنین کسی نبوده و نیست و نخاهد بود.
پول در این کشور باندازه کافی وجود دارد قاضی زاده درست گفثه میتواند یک میلیارد بدهد چطور بانکها به دوستان و اشنایان خود بالای 3000 میلیارد تومان هم وام میدهندوام یک ابر بدهکار بانکی برای 3000 نفر کافی است پس پول هست محل مصرفش درست باشد به خیلی ها میرسد در ضمن هیچوقت به حرف مسئولین بانکهای قبلی اطمینان نکنید این بانکها بالای 70 درصد سپرده مردم را به شرکتهای زیر مجموعه همان بانک میدهند بالای 40 درصد قرض الحسنه را به کارمندان خود.من و تو هم کشک
این بنده خدا سیاهی لشگره هر سری تایید میشه که صندلی مناظرات خالی نباشه ، ولش کنید
۱۸۷میلیون تومان فقط طی ۳ماه اخیر از بورسی که به امان خدا رها شده متضرر شدم و این کاملا هدفمند توسط دولت سیزدهم به سرکردگی فرزین و منظور و با سکوت عشقی بی معرفت حصل شد و حالا هم بدون شک آه سهامداران خیلی ها رو خاکستر خواهد کرد؟؟
سهام ثشاهد از ۸۰۰۰رسید به ۱۰۰۰
حالا این بشر میخاد کشور رو ویران کنه
اینهمه نامزدهای قویتر را رد کردید وایشان که درحد یک مدیر معمولی هستش را تایید
آقای قاضی زادۀ هاشمی
لطفا 4 سال دیگر به هویت تان احترام بگذارید و دست از ماهیت تثبیت شده تان یعنی پوششی بردارید؛ البته نه به این دلیل که در قد و قامت رییس جمهوری هستید؛ بلکه به این دلیل که بالاخره انسانید و بهتر است برای خودتان بازی کنید؛ نه بازیچه و ابزار وآچار دیگران/دیگری باشید.
ایکاش یه قانونی داشتیم که رئیس جمهور منتخب ، باید حداقل نصف رای کل واجدین شرایط رو بیاره و یا اقلا نصف کل واجدین شزایط در این انتخابات شرکت کرده باشن تا این رای گیری به رسمیت شناخته بشه .
اما متاسفانه چنین چیزی محاله .
بالاخره یکی را باید تایید کنند تا دولتهای اصلاح طلب قبلی را تخریب کنه اتفاقا مردم عاقلند و خود می دانند چه خبر است.
به جای اینکه از هنر خود بگی دیگران را تخریب کنی نشون می ده که که چقدر ناتوانی
ایشون فقط مامور شده که از دولت اقای رییسی حمایت کنه
و اگه کسی از دولت رییسی بد بگه سریع جوابشو بده
یحتمل کنار بکشه بنفع قالیباف
زاکانی وقاضی زاده هاشمی جواب پزشکیان،وپور محمدی را میدن که جلیلی مرتب صحبت کنه به بیراهه نره جلیلی که خیزش ایندفعه درست،اتفاق بیفته اقتصاد وسفره مردم باز بدتر بشه زاکانی هم اگر روحانی را ببینه درجا خفش میکنه با این وضعیت که نسبت به اون این قدر بدگفت خسته نباشی
خدایا به ما رحم کن. خدایا داغونیم.
کاش کنار نکشه تا بفهمه که درحد تعداد کارمندان بنیاد شهید هم رای نداره و برای سلامتش و رهایی از توهماتش مفیده
وام ها فقط مال خود بانکی هاست خصوصا مدیران و هیت مدیره و اون هم ۲ درصد
این پوششی مثل زاکانی فقط برای گرفتن پست آمده.
این بدبخت اصلا نمیدونه بورس خوردنیه یا خریدنی...از یک پزشک سهمیه ای که حتی یک مطب 3*4 را هم نمی تواند بچرخاند نباید زیادی انتظار داشته باشید...
بعد اوج جوان یک میلیارد تومان را از کجا بیاره پس بده؟
از سالی یک میلیون مسکن پرپکانی چه خبر ؟
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات