بازدید 17381
لحظه به کاندیداها در آخرین مناظره انتخاباتی چه گفتند؟

قالیباف: جنگ‌های سیاسی و تنش‌ها فایده‌ای ندارد/ زاکانی: قیمت بنزین را کاهش می‌دهم/ پزشکیان: با متهم کردن، راه به جایی نمی‌بریم/ جلیلی: روستاها سلول جهش کشور

در مرحله نهایی مناظره هر نامزد طی 6 دقیقه، صحبت‌های خود را جمع‌بندی می‌کنند. قالیباف زودتر از بقیه کاندیداها وارد شد و پشت میزش نشست. قاضی‌زاده به مناسبت عید غدیر به همه حاضران در استودیو و کاندیداها ۵۰ هزار تومان عیدی داد. گفت‌وگوی قالیباف و جلیلی قبل از مناظره آخر مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت.
کد خبر: ۱۲۴۴۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸ 25 June 2024

به گزارش تابناک، پنجمین و آخرین مناظره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، با موضوع اقتصادی برگزار شد. در این مناظره 6 کاندیدای انتخابات نظرات و برنامه های خود را برای بهبود وضعیت کشور بیان کردند.

 پیش از شروع مناظره، قرعه کشی برای محل نشستن هر کاندیدا انجام شده و به این ترتیب چینش نشستن هر 6 نفر عبارت بود از:

صندلی شماره 1:‌ سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

صندلی شماره 2: علیرضا زاکانی

صندلی شماره 3: سعید جلیلی

صندلی شماره 4: مصطفی پورمحمدی

صندلی شماره 5: محمدباقر قالیباف

صندلی شماره 6: مسعود پزشکیان

پنجمین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد

 شیوه برگزاری مناظره

مناظره پنجم هم مثل مناظره قبل، نسبت به مناظرات اول، دوم و سوم تفاوت‌هایی دارد و با حذف زمان استراحت و سوال سوم و البته افزایش زمان‌های 4 دقیقه‌ای به 5 دقیقه، کوتاه‌تر شده است.

به این ترتیب، در هر مرحله، هر نامزد در 5 دقیقه اول به سوال مورد نظر پاسخ داده و در 5 دقیقه دوم، به نقد اظهارات دیگر نامزدها می‌پردازند.

در مناظره پنجم، سوال کارشناسان نیز حذف شده است.

در مرحله نهایی مناظره هر نامزد طی 6 دقیقه پایانی، صحبت‌های خود را جمع‌بندی می‌کنند.

* قالیباف زودتر از بقیه کاندیداها وارد استودیو شد و پشت میزش نشست.

* قاضی‌زاده به مناسبت عید غدیر به همه عوامل حاضر در استودیو و حتی کاندیداها ۵۰ هزار تومان عیدی داد.

*گفت‌وگوی قالیباف و جلیلی قبل از شروع مناظره آخر مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

سوال مرحله اول:

سوال: اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟

مسئله سربازی اجباری را حل میکنم

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: ما ضمن اینکه برای حل ریشه‌ای مشکلات اقتصادی افزایش رشد اقتصادی را دنبال می‌کنیم اما اقدامات فوری هم برای تامین  حداقلی معاش خانواده‌های ایرانی خواهیم داشت.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که برای این حوزه پیش بینی کرده است، اظهار داشت: اول اجازه نخواهم داد دریافتی حقوق بگیران از تورم جا بماند،‌ نمی‌شود هر سال افزایش حقوقی اعلام کنیم در حالیکه نرخ تورم بیشتر باشد. اصلاح قانون کار برای افزایش حقوق کارمندان و کارگران را نبال خواهم کرد. از سوی دیگر تبدیل وضعیت تمام نیروهای شرکتی را دنبال خواهم کرد زیرا تعدد نوع استخدام‌ها هم هزینه دولت را افزایش داده و هم امنیت شغلی از بین برده است.

قاضی‌زاده ادامه داد: ازدواج جوانان را با دادن تسهیلات قرض الحسنه تسهیل کرده و با افزایش رشد اقتصادی و حل ریشه‌ای مشکلات  راه ازدواج 11 میلیون جوان ایرانی را باز خواهیم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سهم برابر خانواده‌های ایرانی بدون درنظر گرفتن دهک‌های اقتصادی را به خود آنها خواهم داد و اجازه نخواهیم داد که آبان 98 تکرار شوند. تمام ستادهای پزشکیان که در کنترل دولت روحانی است در حقیقت در اختیار همان دولتی است که بنزین را با آشوب و خون جوانان به 3000 تومان رساند.

وی گفت: راه شهید رئیسی عزیز را برای ساخت مسکن ادامه خواهم داد و متعهد خواهم شد تا سال دوم دولتم کلید تمام 2 و نیم میلیون مسکن را به مردم می‌دهم و اجازه نمی‌دهم مسکن نساختن در این کشور افتخار شود. با واگذاری دو میلیون قطعه زمین به مردم نهضت ساخت مسکن که شروع شده را ادامه می‌دهم.

قاضی‌زاده اظهار داشت: مقابل مافیای خودرو خواهم ایستاد. دولت با واگذاری سهام به مردم از خودرو سازی خارج خواهد شد و واردات خودروهای برقی با قیمت پایین آزاد خواهد شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره سربازی گفت: دیوار سخت سربازی اجباری را برای همیشه از مقابل جوانان ایرانی برخواهم داشت و ابتدا با ایجاد طرح فروش خدمات سربازی تکلیف سربازان فراری را مشخص خواهم کرد و بعد هم سربازی اجباری را با سربازی حرفه‌ای جایگزین خواهم کرد.

قیمت بنزین را کاهش میدهم

علیرضا زاکانی گفت: مردم عزیز، میثاق من با شما قانون اساسی است. بسته‌های اقتصادی که مطرح کردم همه حق شماست و در قانون اساسی به آن اصرار ورزیده شده اما تاکنون بر زمین مانده است.

وی تصریح کرد: دولت خدمت آماده است تا خدمات خود را براساس اجرایی کردن قانون اساسی در ابعاد مختلف ارائه کند.

زاکانی خاطرنشان کرد: فرهنگیان، کشاورزان،‌ دامداران، کارمندان، سربازان، افسران، نیروهای نظامی، انتظامی، پزشکان، اساتید، دانشجویان، طلاب و همه مردم در روستاها و شهرها شما ولی نعمت ما هستید. من برای عدالت و توزیع عادلانه امکانات کشور و خلق ثروت همراه با مشارکت مردم به صحنه آمده‌ام.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اضافه کرد: یک برنامه در دو سر فصل پیش‌بینی شده است، نخست در پیشرفت و آبادانی کشور و دوم در موضوع رفع نیازهای مردم و مردم سالاری دینی است.

به هر نفر 20 میلیون تومان یارانه خواهد رسید

وی گفت: نخستین گام بنده در دولت خدمت پرداخت یارانه طلایی است و یارانه انرژی را بین کل مردم تقسیم می‌کنم. به هر نفر 20 میلیون تومان یارانه خواهد رسید و بنزین از 3 هزار تومان به 1500 تومان باز می‌گردد و بعد از اینکه مردم نیاز خود  را در حوزه برق و گاز و بنزین تامین کردند به اعتبار طلا این را دریافت خواهند کرد و این اعتبار طلا را در هر زمانی به قیمت روز دریافت خواهند کرد.

 زاکانی با اشاره به برنامه ریزی برای برچیده شدن بساط قاچاق بیان کرد: بساط قاچاق و ناترازی انرژی و بساط آسیب زدن به محیط زیست برچیده خواهد شد. عموم مردم ثروتمند خواهند شد و 95 درصد مردم سود خواهند کرد.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اظهار کرد: این مهمترین طرحی است که از روز اول قابل اجرا است. بسته دوم ناظر به مسکن است که هم در حوزه تامین مسکن و هم اجاره داری است. اگر مشوقی را در بافت فرسوده بدهیم مردم به سرعت خواهند ساخت و اگر این مشوق طوری طراحی شود که برای اجاره داری حرفه‌ای بیشتر بسازند یک امکان گسترده‌ای برای اجاره داری فراهم خواهد شد.

 وی تصریح کرد: بسته بعد ناظر به حوزه سلامت است. در حوزه سلامت هیچکس غیر از درد بیماری خودش نباید درد بی پولی بکشد و بسته جامعی پیشنهاد کردم تا متصدیان حوزه سلامت کشور از این بسته حمایت خواهند کرد و امکانی را ایجاد می‌کنند و مردم و اقشار خاصی از مردم از درمان رایگان بهره بگیرند. بسته بعدی تامین امنیت غذایی است که برای کشاورزی و دامداری است و در تامین غذایی کسی نباید گرسنه سر بر بالین بگذارد.

روستا سلول جهش کشور باشد

 سعید جلیلی در فرصت ۵ دقیقه اول بخش اول مناظره امروز، اظهار کرد: دو اولویت اصلی دارم که در ابتدای دولت شهید رئیسی به ایشان هم ارائه کردم و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد. این دو اولویت ارزآوری و اشتغال است. برای حل گرانی، تورم، قیمت ارز باید در این دو زمینه برنامه موفقی اجرا شود.

 وی خاطرنشان کرد: به روستا نباید به عنوان جایی که فقیر است، نگاه کرد. روستاها می توانند سلول جهش کشور باشند. در این ۱۱ سال خیلی از روستاها را دیده ام. روستای لیقوان در تبریز چند هزار میلیارد تولیدات لبنی دارد. در همدان روستاهایی دیدم که ۲۰۰ کارگاه دارد. یکی از کشورهایی که امروز قطب اقتصادی دنیا شده است، در سال انقلاب ما کل صادراتش ۱۳.۵ میلیارد بوده است که ۴۰ سال بعد این صادرات بیش از ۲۳۰۰ میلیارد دلار شده است. شهید رئیسی در این ۳ سال رکورد صادرات غیرنفتی را زد. با چین می توان در زمینه پوشاک رقابت کرد. روستاها می توانند این کار را انجام دهند، ولی باید برای این کار برنامه داشت.

 این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: باید امنیت شغلی دهیاران تضمین شود تا آنها بتوانند به وظایف خود برای پیشرفت روستا برسند.۲۷ درصد اشتغال و تولید ناخالص از روستا و کشاورزی شکل می گیرد، اما تسهیلاتی که به آنها داده می‌شود، ۶ درصد است. بودجه عمومی کشور فقط ۴ درصد به این سمت می‌رود که این روند باید اصلاح شود.

 جلیلی ادامه داد: ۹ برنامه اجرایی برای روستا از جمله اصلاح الگوی کشت، آبخیزداری، گسترش گلخانه‌ها، یکپارچه سازی اراضی، سیستم‌های نوین آبیاری و لایروبی قنوات داریم. کشاورز برای بازاریابی محصولات خود نباید مشکل داشته باشد. در ارومیه ۲ میلیون تن سیب تولید می‌شود که این یک فرصت است نه اینکه کشاورز عزا بگیرد از این تولید چگونه استفاده کند و چگونه به بازار برساند. یکسری موانع اداری وجود دارد باید این فرصت برای روستاییان فراهم شود که با سند منزل روستایی، اراضی کشاورزی، صنایع تبدیلی و حتی اداوات کشاورزی، پروانه چاه یا دامداری بتواند وام دریافت کنند.

 جلیلی افزود: باید دولت به کشاورز اطمینان لازم را بدهد و طبق قانون، تیرماه هر سال قیمت عادلانه اعلام شود، او می تواند برای الگوی کشت تصمیم بگیرد. کشاورز باید مطمئن باشد که اگر محصولی تولید می کند، نباید همزمان شاهد واردات هم باشد و باید اولویت با تولید داخلی باشد. اگر امروز یارانه ای به دامدار خارجی می دهیم، همین را باید به دامدار خود بدهیم. همچنین باید جشن اتمام آبرسانی با تانکر شکل بگیرد.

پورمحمدی: شاخص اقتصاد هر کشوری بورس است

مصطفی پورمحمدی در فرصت ۵ دقیقه‌ اول بخش اول مناظره اظهار کرد: صداوسیما از مردم نظرخواهی کرده که مهمترین مشکل شما چیست و پاسخ ۷۳.۵ درصد مسائل اقتصادی اعلام شده است. خود این عدد مهم است و اکثریت قریب به اتفاق مردم دغدغه اقتصادی دارند.

وی افزود: ما باید روی رشد اقتصاد یک تمرکز ویژه داشته باشیم. من چهار اولویت و برنامه بافوریت خودم را در این زمینه چنین اعلام می‌کنم که زیرساخت رشد اقتصاد و پیشرفت، تولید است و در همه‌جای دنیا هم یک شاخص برای سنجش آن وجود دارد که همان بازار سرمایه یا بورس است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: رشد اقتصادی در اقتصادهای مدرن و دماسنج هر اقتصاد همین شاخص بورس است. در انتهای دولت دوازدهم بورس رشد داشت و دچار حباب شد و بسیاری از مردم به آن اشتیاق پیدا کردند اما متأسفانه فروریخت و ضرر شد.

پورمحمدی یادآور شد: اما متاسفانه در دولت سیزدهم اصلا بورس افت کرد. در گذشته عملیات معاملات بورس و گردش مالی به ۲۸ هزار همت رسید و دیروز که بازار بورس را بررسی کردم این میزان به ۳۳۵۵ رسیده است که معنایش صفر است.

وی تاکید کرد: در گذشته ۴ میلیون فعال بورسی داشتیم و الان زیر ۲۰۰ هزار نفر، در گذشته سود بنگاه‌های تولیدی ۳۲ درصد بود و امروز به ۱۳ درصد رسیده است. این شاخص اقتصاد است؛ حواسمان باشد.

پورمحمدی ادامه داد: نکته بعدی این است که ویژگی بازار بورس چیست؟ یکی از این ویژگی‌ها عدم دخالت دولت است. هنوز ۶۰ درصد بازار بورس در اختیار دولت است. در امر شفافیت، هنوز انتشار آزاد اطلاعات بورس کامل نیست. در رقابت نیز حضور دولتی‌ها و شبه‌دولتی‌ها و نهادها اصلأ امکان رقابت را گرفته است. در امر تعارض منافع هم در شورای بورس هم بانک مرکزی، هم وزیر اقتصاد و هم وزیر صمت حضور دارند و آنان خیلی باهم تعارض دارند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: یکی می‌خواهد قیمت پایین بیاورد و دیگری می‌خواهد قیمت را بالا ببرد. این تعارض منافع برای بازار بورس، ثبات ایجاد نمی‌کند. همه مردم ما می‌دانند و می‌فهمند و درگیر بورس هستند و مثل روز برایشان روشن است و نبض اقتصاد را می‌سنجند.

وی تصریح کرد: اگر مدام ادعا کنیم وضع اقتصاد درست است، زیرساخت‌ها درست است و هیچ مشکلی نداریم و در حال حل همه مشکلات هستیم و از رکود خارج شدیم که وضعیت بازار بورس به عنوان یک شاخص، روشن است و جای فرار ندارد.

پورمحمدی یادآور شد: چند راهکار اصلی باید در این زمینه اعمال شود؛ یکی اینکه ثبات متغیرها در اقتصاد مثل نرخ سود بانکی، نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و نرخ تعرفه‌ها که تا این موارد درست نشود، تولید و بازار سرمایه و بورس رونق نخواهد گرفت.

وی تصریح کرد: کاهش اختلاف ارز نیمایی که کلا بازار را بهم زده و به یک سود کلان و رانتخواری بسیار بسیار گسترده انجامیده باید اصلاح شود. ما وظیفه داریم پایه‌های تولید و موانع تولید را برطرف کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مردم، تاکید کرد: به مردم می‌گویم اگر می‌خواهید بفهمید وضعیت اقتصاد چطور است به بورس نگاه کنید. هر علامت دیگر غیرتخصصی، غیرکارشناسی و شعار است. تلاش ما این است که در دولت آینده، بورس شاخص روشن و شفاف و گزارش بابرنامه و آینده‌دار اقتصاد ایران باشد.

پورمحمدی اظهار کرد: فکر می‌کنم حداکثر ظرف یک سال ما جهش کلی و تراز کاملاً مثبت را به بازار بورس اعطا خواهیم کرد.

قالیباف: باید در جامعه آرامش ایجاد کنیم

محمدباقر قالیباف در فرصت ۵ دقیقه‌ای اول با تبریک عید غدیر گفت: شب گذشته بعد از پایان مناظره، با خودم فکر کردم که بعد از بحث های مطرح شده در مناظره امروز باید چه چیزی بیان کنم.

وی افزود: با دقت به نکات مطرح شده از سوی بنده و سایر عزیزان این موضوع مشخص شد که این موارد در دو سه دهه گذشته نیز بیان شده و حتما باید حل کنیم، اما چرا همچنان این موارد حل نشده باقی مانده است.

قالیباف گفت: در وهله اول دقت کنیم که در نقشه دشمن حرکت نکنیم؛ حتما دشمنان آرامش و آسایش را برای ملت ما نمی‌خواهند. آن‌ها دنبال پریشان کردن مردم هستند؛ پس نباید آنها را پریشان‌تر کنیم. آنها نمی‌خواهند افق روشنی از ایران عزیز ما در ذهن مردم ساخته شده و مردم امیدوار به آینده شوند لذا ما با تصمیمات و رفتار خودمان به این موضوع توجه کرده که خدای ناکرده نقشه دشمن را تکمیل نکرده و حرکت به گونه ای باشد که وظیفه خودمان را به درستی انجام دهیم.

وی ادامه داد: مردم دغدغه‌هایی همچون اجاره مسکن دارند که با سررسید اجاره خانه‌شان، کجا زندگی کرده و در کدام حاشیه شهر رفته و به کدام روستا پناه ببرند؛ آنها در حوزه تحصیلات و معیشت مشکل داند پس نا برای مردم  آرامش ایجاد کنیم.

قالیباف افزود: البته بنده معلم اخلاق نیستم و اینجا هم جای درس اخلاق نیست اما ما نباید تنش درست کرده و باید گشایش درست کنیم. اگر بنا بر بحث هم است، دعوا و چالش ما بر سر حل مشکل مردم باشد.

وی یادآور شد: هفته آینده که هر کدام از ما توفیق خدمت پیدا کردیم، باید برای حقوق مردم، کسری بودجه و ارز تصمیم گیری کنیم که اینها به قدرت اجماع و همراه سازی و مدیریت نیاز دارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: اگر در مناظره دیشب بحث از کرسنت و چای دبش شد، باید بررسی شود که ریشه خسارات و فسادها کجاست؛ بدون شک ریشه در ناکارآمدی دارد.

قالیباف افزود: سه ماه از ابتدای سال گذشته و هنوز مصوبه مجلس در پرداخت پول بازنشستگان اجرایی نشده است؛ برای این کارها به اجماع سازی و وحدت و همکاری نیاز داریم.

وی با اشاره به بیانات امروز مقام معظم رهبری گفت: باید تلاش، فعالیت و هم‌افزایی ها برای حل مشکلات باشد؛ گیر اساسی است که وقتی به پست و مسئولیت رسیدیم، خدای ناکرده دغدغه مردم دغدغه دوم ما می‌شود حال اینکه باید هر آن چه برای خودمان می پسندیم، برای مردم بپسندیم پس اگر گرفتار تنش‌های گذشته و بگومگوهای شدیم و برای مشکلات زندگی مردم  چاره اندیشی نکنیم، به وظیفه اسلامی و ایرانی خودمان عمل نکردیم.

پزشکیان: دروغ نخواهم گفت/رئیس جمهوری پاسخگو خواهم بود

مسعود پزشکیان در فرصت ۵ دقیقه اول بخش اول مناظره با بیان اینکه «پرسش این است که در اولین گام چه خواهم کرد؟»، اظهار کرد: اگر از مردم بپرسیم که رئیس جمهور چه مشکلی را باید حل کند اکثریت قاطع مردم به مسائل اقتصادی نظیر تورم، عدم تناسب دخل و خرج، بیکاری، بی‌ثباتی سیاست‌ها، وضعیت بانک‌ها، مالیات‌های غیر قابل توجیه و از این قبیل اشاره می‌کنند و در مرحله بعد به مساله سیاست خارجی و ارتباط با جهان و موضوعات اجتماعی و فرهنگی اشاره خواهند کرد.

وی افزود: اگر از من بپرسید مهمترین کاری که رئیس جمهور باید انجام دهد چیست، می‌گویم که مهم‌ترین کار او پاسخ دادن به این سوال است که چرا این مسائل حل نمی‌شود؛ وجود مسأله در همه جوامع طبیعی است اما آنچه که طبیعی نیست، حل نشدن مسئله‌ها و باقی ماندن آنها برای مدت طولانی است؛ من می‌گویم که چرا این مسائل حل نشده است و با ادامه وضع موجود نیز حل نخواهد شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری شکاف عمیق داخل ساختار سیاسی و شکاف میان مردم و دولت را مهم‌ترین مانع تصمیم‌گیری در کشور عنوان کرد و گفت: مصالح مردم قربانی درک‌های متفاوت از منافع ملی است و شکاف میان مردم و دولت نیز باعث ترس از تصمیم‌گیری‌های مهم و عدم اطمینان به حمایت مردم از این تصمیمات شده است؛ با این سطح از نزاع درون حکومت و شکاف میان مردم و دولت نمی‌شود برای ایران کار مهمی کرد و با این نزاع‌ها و شکاف‌ها نمی‌شود برای تورم نظام چند نرخی ارز، قیمت گذاری حامل‌های انرژی، مسئله آب و تحریم‌ها راه حل پیدا کرد. بهترین راه حل‌های کارشناسان در میان نزاع‌های سیاسی و شکاف مردم و حکومت بی اثر می‌شود و خود تبدیل به موضوعی برای منازعه و شکاف بیشتر می‌شود؛ همانگونه که در گذشته موضوعی ملی نظیر برجام به موضوع نزاع سیاسی و شکاف اجتماعی بدل شد.

پزشکیان تاکید کرد: من می‌خواهم الگویی از سیاست ورزی و اخلاق سیاسی معطوف بر توافق سازی را سرلوحه کار خود قرار دهم و شدت منازعات سیاسی و شکاف دولت و مردم را کم کنم. ارجاع به امر کارشناسی وظیفه ماست و هیچگاه نمی‌پذیرم برای کسب رای در اینجا و در حضور ملت ایران وعده‌های غیر کارشناسی و پوچ دهم. امر کارشناسی همراه با شفافیت و پاسخگویی راهبرد من است و من بکارگیری دیگران را بر اساس شایستگی‌های کارشناسی انجام خواهم داد. من از رویکرد زورمدارانه و تحقیر و توهین می‌پرهیزم و این شیوه زندگی من است؛ من ارزش‌های دینی و اجتماعی خودم را دارم و معتقدم در هیچ زمینه‌ای نمی‌توان دیگران را نادیده گرفت و تحقیر یا توهین کرد.

وی با بیان اینکه «مردم ایران فهیم هستند و اخلاق مداری را ضرورت سیاست ورزی می‌دانند و نه نمایش بی‌فایده»، عنوان کرد: من در برخورد با رقبا و مواجهه کارشناسان در زندگی همواره اصول اخلاقی را رعایت خواهم کرد؛ من نقد پذیری و تن دادن به آزادی بیان را لازمه دولت شفاف پاسخگو و به دور از فساد می‌دانم و وعده‌های بی پشتوانه نمی‌دهم، چون برای مردم احترام قائل هستم و ممکن نیست برای کسب رای و یا خوشایند صاحبان قدرت و ثروت مردم را فریب دهم؛ من دروغ نخواهم گفت و اگر موفق نشدم، عذرخواهی خواهم کرد و اطمینان دارم که فقط با اتکای بر راستگویی خودم و همه ارکان دولت اعتماد مردم را جلب می‌کنم و این سرمایه عظیم ما در مسیر ساختن ایران خواهد شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من در عمر خودم و خانواده‌ام از رانتی بهره نبردم و به مردم قول می‌دهم گزارشی از انواع راندها که در کشور توزیع می‌شود و جز فساد و نابرابری و بی‌اعتمادی تولید نمی‌کنند به آنها ارائه کنم؛ من همچنین به آزادی رسانه‌ها و شفافیت باور دارم و معتقد به توسعه هستم و بقای کشور و توسعه مردم را در گروی کارآمدی دولت و توسعه می‌دانم. من به رعایت حقوق شهروندی باور دارم و رئیس جمهوری شنونده و پاسخگو خواهم بود نه سخنگو و ناشنوا؛ دولت من دولت شنیدن صدای مردم خواهد بود و تکرار می‌کنم که من دروغ نخواهم گفت؛ چراکه این بزرگترین رذیلت اخلاقی و ویروس کشنده است که مانند اپیدمی به جان سیاست ایران افتاده است. من از همه کسانی که با افتخار برای سربلندی و آبادی ایران رای می‌دهند، تشکر می‌کنم و اطمینان دارم دوره جدیدی را در ایران شاهد خواهیم بود.

قاضی‌زاده هاشمی: توسعه اینترنت باکیفیت و پرسرعت در برنامه ما قرار خواهد گرفت

قاضی‌زاده هاشمی در فرصت ۵ دقیقه‌ دوم بخش اول در ادامه بیان اولویت‌های دولت آینده خود گفت: هشتم، اجازه نخواهیم داد شرایط اقتصادی کشور تفریح و گردش را از سبد مردم حذف کند. کارت خانواده ایرانی یا همان «فرهنگ‌کارت» با اعتبار سالانه مشخص در اختیار تمام خانواده‌های ایرانی قرار خواهد گرفت تا از موضوعات فرهنگی و تفریحی استفاده کنند. نهم، تکمیل پروژه‌های نا تمام در دولت شهید رئیسی است. پروژه‌های عمرانی روی زمین مانده در دولت سیزدهم جان دوباره گرفت. لایحه نظام جامع رسانه‌های عمومی را به مجلس ارسال خواهیم کرد. این لایحه در چند دولت معطل ماند و آن را تکمیل می‌کنیم. مداخلات بیرونی ناحساب در امور منتقدین جمع آوری خواهد شد.

وی ادامه داد: یازدهم، توسعه اینترنت با کیفیت، امن و  پر سرعت و با تغییر مبنای فیلترینگ در برنامه ما قرار خواهد گرفت. مردم ایران، امروز با بازار فیلترشکن فروشی چیزی به نام فیلترینگ دیگر وجود ندارد. ظاهرا مسئله بر سر هزاران میلیارد تومان درآمد مافیای فیلترشکن فروشان بود که آن هم حل شد. قائم مقام ستاد آقای پزشکیان فرمانده قرارگاه شات داون کل اینترنت جهانی و فیلتر کردن تلگرام در آبان ۹۸ بوده است. سلاخی اینترنت آزاد در دوران آقای روحانی اتفاق افتاد. تمام کسانی که در راس ستیز با آزادی‌های شهروندی بوده‌اند در ستاد آقای پزشکیان هستند. آقای پزشکیان را به همین دلیل روحانی سوم می‌دانیم. محدودیت‌های مردم آزار را حذف خواهیم کرد و مبنای فیلترینگ را به عرف جامعه می‌سپاریم. همچنین زیر ساخت‌های اینترنت را ارتقا می‌دهیم.

این نامزد انتخاباتی بیان کرد: دوازدهم، افزایش نقش آفرینی زنان در کشور را دنبال خواهیم کرد. روزی که بحث حجاب در مناظره مطرح شد می‌خواستم بگویم دختری که موی خود را پریشان کرده است همان کسی است که در عزای امام حسین علیه السلام رخت سیاه بر تن می‌کند. ریشه‌های اعتقادی مردم را در هشت سالی که موجودی مردم با خاک بیابان یکی گشت باید جست و جو کرد. زنان و دختران ما دردهای شنیدنی زیادی دارند چرا که رای آنان را با فریب گرفتند. آقای پزشکیان مرتب ما را نصیحت می‌کنید اما آیا در جایی که مهم ترین موضوع کشور مسائل اقتصادی است، دعوای با حجابی و بی حجابی یک فریب بزرگ برای پروژه دین ستیزانه نیست؟ پوشیدگی زن وسیله محافظت از اوست. بی حجابی اصلی کسانی هستند که زندگی مردم را با خاک یکسان کردند. سیزدهم، حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را در ادامه اقدامات خوب دولت شهید رئیسی ادامه خواهم داد. چهاردهم، سر اژدهای هفت سر فساد را خواهم زد. در بنیاد شهید با فساد مبارزه کردم و در دولت مردم و امید نیز این کار را انجام خواهم داد.

زاکانی: باید مردم را سالار کنیم

زاکانی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در فرصت ۵ دقیقه‌ای دوم مناظره تلویزیونی، گفت: در حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع باید مردم را سالار کنیم. مردم شما سالار و آقای ما هستید.

وی ادامه داد: اجرای اعتبار طلا فقط همت می‌خواهد والا زیرساخت‌های اجرایی و قانونی آن فراهم است. بدون گران کردن و ایجاد زحمت اضافه این بسته را اجرا می‌کنم. بسته نجات اجاره‌نشینی را در سال اول دولتم ارائه می‌دهم. در حوزه مسکن داشتن، هم موضوع زمین است که مبنای قانونی دارد و هم پتانسیل بافت فرسوده وجود دارد. از این رو مشکل مسکن را با اتکا به این دو پارامتر می‌توان حل کرد. این بسته را طی ۵ سال اجرا خواهم کرد.

زاکانی ادامه داد: در حوزه معیشت با خرید قرارداد از کشاورز و دامدار ثبات را به این بخش می‌آوریم. قرارداد و تفاهم‌نامه‌ها امضا شد و کار در آستانه اجراست. با اجرای این بسته شهرداری‌ها می‌توانند کالای مورد نیاز مردم را با افتخار و تکریم درِ منزل‌شان تحویل دهند. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: قانون تطبیق حقوق بازنشستگان با شاغلان را در سال اول دولت خدمت اجرا می‌کنم. با بردن لایحه اصلاحی، منابع اجرا را پیش‌بینی می‌کنم. در حوزه کارگران، آنان را شریک در سهام کارخانجات می‌کنم. ۴۰ هزار کارخانه موجود را هم کوچک‌سازی می‌کنم و هم سهامش را به کارگران همان کارخانجات می‌دهم تا خودشان صاحب کار و شریک در تولیدات آنها باشند.

وی ادامه داد: امنیت شغلی و تضمین درآمد مکفی کارگران شرکتی‌ها را هم در دستور کار دارم. در سال اول دولت خدمت از مدل شهرداری استفاده می‌کنم تا نابسامانی‌ها در این حوزه از بین برود. آن چیزی که از دولت بر می‌آید، حقوق مکفی برای سربازان و پرستاران است. 

زاکانی تسهیل ازدواج را از دیگر خدمات دولت خدمت برشمرد و اعلام کرد: این کار را با توجه به حوزه جهیزیه، وام مسکن و سایر خدمات اجرا می‌کنم. در کنار آن موضوع فرزندآوری و افزایش جمعیت را از طریق اعتبار یارانه طلا بهترین خدمات به خانواده ها می‌دهم. در شهرداری تهران خدمات تفریحی را در زیرساخت شهرزاد گسترش داده‌ایم که قابل تعمیم به کل کشور است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: با باشگاه شهروندی می‌توان همه خدمات را با اتکاء به فضای مجازی به همه مردم در اقصی نقاط کشور ارائه داد. این خدمات را می‌توان به جهان‌دیدگان، بازنشستگان، سالخوردگان، معلولان، جوانان، دختران و پسران ارائه داد. 

وی اظهار کرد: بر اثر مطالعات جهانی تعلیم و تربیت بیش از ۷۰ درصد در حوزه اقتصاد تاثیرگذار است. در این بخش تاکید داریم بر آموزش و پرورش، حوزه‌ها و آموزش عالی و خانواده تاکید دارم. با اقتصاد خانواده به شدت خودمان را مواجهه می‌کنیم. هر خانواده یک کارخانه و هر روستا یک مجتمع خدمات و خیرات را به نحو احسنت اجرا می‌کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وعده داد: مردم عزیز صیانت از آزادی، امنیت و حریم خصوصی و ایجاد زمینه اشتغال را انجام می‌دهم.

جلیلی: زنان می‌خواهند دیده شوند و به حقوق آنها توجه شود

جلیلی در فرصت ۵ دقیقه دوم بخش اول مناظره گفت: یک بخش عمده جامعه توسط برخی رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی سانسور می‌شوند. صحبت از حقوق زنان می‌شود اما زنان روستایی، خانه دار، سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست سانسور می شود و وقتی آنها خوب دیده نشود، تجویزی هم برای آنها انجام نمی‌شود. شعار می شود داد که ما طرفدار زن هستیم اما جامعه اصلی که نقش اصلی در شکوفایی کشور دارد، دیده نمی‌شوند. آنها می خواهند دیده شوند و به حقوق آنها توجه شود. این توجه به رشد، اقتصاد و فرهنگ کشور کمک می کند.

جلیلی ادامه داد: ۲۶ درصد جمعیت ما در روستا است، اما سهم شایسته برای آنها در بودجه و تسهیلات وجود ندارد. بیش از ۵۰ درصد مدال آوران ما روستایی هستند پس اگر برنامه درستی برای استعدادیابی در زمینه ورزشی، علمی، هنری داشته باشید، خیلی کمک می کند؛ نه اینکه رتبه‌های زیر ۳ هزار کنکور شما مخصوص یک یا دو دهک جامعه باشد. باید در این زمینه‌ها برنامه داشت و این اقشار را دید.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در سفرهایی که این روزها داشتم، برخی طبقات بیان می کردند که آنها باید دیده شوند. باید امنیت شغلی کارگر شما تضمین شود و خود را در سود و کارایی شرکت سهیم بداند. هزاران میلیارد تومان از حقوقی که باید به کارگر پرداخت شود، در یک فرایند نادرست به یکسری واسطه‌ها تحت عنوان شرکت‌ها پرداخت می شود در حالیکه این حقوق باید به جیب کارمند شرکتی برود نه اینکه به این واسطه‌ها برسد. با استفاده از فناوری هایی که داریم می توان این واسطه‌ها را کم کرد و حقوق را به خود کارگر پرداخت کرد.

جلیلی همچنین خاطرنشان کرد: باید حساب کشی شود که پول‌ها کجا می‌رود. در بودجه امسال سهم شرکت‌های دولتی بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۸ درصد بودجه را تشکیل می دهد، در حالیکه بودجه عمومی دولت ۲ هزار و ۷۰۰ همت است. ۲۵ درصد هزینه‌کرد این شرکت‌های دولتی ناکاراست که خودش حدود ۷۵۰ هزار میلیارد تومان می شود. اگر صحبت از انضباط مالی می کنیم و دنبال میترینگ و سامانه برخط هستیم برای این است که چند میلیارد دلار در سال مانع پرت منابع بشویم و ببینید چقدر دست دولت پر می‌شود.

پورمحمدی: دولت الکترونیک مشکل‌گشاست

پورمحمدی در فرصت ۵ دقیقه‌ دوم بخش اول این مناظره خطاب به مردم یادآور شد: اگر شما بالاترین درآمد نفتی را داشته باشید، بهترین برنامه‌ و برنامه‌نویسان را داشته باشید، بهترین مدیران در خدمت شما باشند با ساختار اداری و نظام معیوب اداری همه‌چیز زمین‌گیر خواهد شد. بهره‌وری به صفر می‌رسد، منابع هرز می‌رود و اصطکاک و بحران روانی در جامعه ایجاد می‌شود.

وی یادآور شد: یکی از مهمترین گرفتاری‌های چنددهه اخیر، مسئله نظام اداری و بروکراسی معیوب و شبه‌مدرنی است که از بیرون آمده است. مدیران ارشد ما به این موضوع توجه ندارند و علتش این است که ناآگاه هستند. من به کسی اهانت و جسارت نمی‌کنم اما مدیر ارشد باید از زوایای نظام اداری نه تنها اطلاع داشته باشد که باید در آن ریز شده باشد و اطلاع مبسوط و دقیق داشته باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من ۴۵ سال در همه حوزه‌های اداری کشور حضور مستقیم و کارشناسی داشتم. وقتی از دولت چابک و متناسب حرف می‌زنیم، راهکارش چیست؟ از خودمان هم حرف درنیاوریم. دنیا خیلی تجربه دارد. الان تجربه‌های بسیار موفقی جلوی چشم ماست، برویم و بیاوریم.

پورمحمدی تاکید کرد: دولت الکترونیک امروز مشکل‌گشاست اما توجه کنیم که نه دولت الکترونیک ظاهری و صوری که کامیپوتر جلویمان باشد و دفترهای خدمات الکترونیک داشته باشیم. این‌ها دولت الکترونیک نیست. دولت الکترونیک یعنی مراجعه به هیچ دفتر و دستگاه دولتی نداشته باشید. هیچ کاغذی ننویسید، منتظر نمانید، هزینه زیاد نکنید. نسل آینده فهمی از روابط اداری ندارد و هوش مصنوعی و دولت الکترونیک می‌تواند پاسخگوی آنان باشد.

وی افزود: دولت الکترونیک دولتی است که بدون دنگ‌وفنگ‌هایی که ما برایش درست کرده‌ایم، یک ظاهری را بزک کردیم‌ و متاسفانه نه گزارش‌گیری می‌کنیم، نه شفافیت دارد، نه مردم تکلیف خود را می‌دانند که باید به سامانه مراجعه کنند یا باز کاغذ بفرستند و با پرونده زیربغل دنبال واسطه باشند یا ناچار باشند زیرمیزی هم بدهند. با این نظام اداری راه به جایی نمی‌بریم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: من به کارمندان و مدیران احترام می‌گذارم، بسیاری متعهد، وفادار و سختکوش هستند اما این وظیفه مدیر ارشد است که ساختار را اصلاح کند. مردم نیاز نیست دردسر تحمل کنند تا کارشان حل شود و آخر هم به نتیجه نرسد و مجبور به پرداخت زیرمیزی شوند.

پورمحمدی افزود: کسانی که اکنون در عریضه‌نویسی و کارهایی شبیه آن هستند می‌توانند در نظام اداری اصلاح‌شده مشاور حقوقی، اداری و قضایی شوند و دنیا این موضوع را حل کرده است. ما باید از تجربه دنیا در زمینه دولت الکترونیک استفاده کنیم. ما در وزارت اطلاعات بزرگترین طرح سامانه اطلاعات داخلی و خارجی کشور را ۲۵ سال پیش تجربه کرده‌ایم.

قالیباف: جنگ‌های سیاسی و تنش ها فایده ای ندارد

قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در فرصت ۵ دقیقه‌ای اول گفت: قالیباف برای همه مردم شناخته شده است؛ اهل کار و نه تنش و دعوا و ستیز هستم. همه عمر و جوانی‌ام را برای زندگی و دین مردمم جنگیده‌ام؛ بحث و دعواهای اینجا با آن جنگیدن‌ها متفاوت است. 

وی افزود: این دعواها هیچ فایده‌ای ندارد و مشکل مسکن، تحریم، گرانی خودرو، تورم، بیکاری و امنیت را حل نمی‌کند و نه صدای روستایی مظلوم در دور دست و کشاورزان زحمت کش را نمی‌رساند که با زحمت تولید می‌کند و از فروش نهایی محصولش هم ۳۰ درصد به دست نمی‌آید. این دعواها مشکل کارمندان با حقوق ثابت و تورم ۴۰ درصد و مشکل سربازان را حل نمی کند البته تلاش کردیم تا حدودی حقوق سربازان را حل کنیم لذا این جنگ‌های سیاسی و تنش ها فایده ای ندارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: هیچ‌گاه بعد از دوران دفاع مقدس در مسئولیتم، هرگز وارد این بازی‌ها نشدم و قبول هم نداشتم. ما در جنگ بزرگ شدیم و برای حفظ وطن و امنیت حانواده‌ها ما جنگ کردیم. هرگز تنش و دعوا نمی‌کنم که بخواهم درون دل مردم را خالی کنم. هرگز «قالیباف» چنین کاری را نخواهد کرد.

وی مجددا گفت: این دعواها و تنش‌ها هیچ ثمری ندارد و گشایشی ایجاد نمی کند و تنها مردم را ناامید می‌کند. دعواهای سال ۸۸ و ۹۲ در مناظره‌ها برای زندگی مردم نبود و این را مردم دیدند و لمس کردند. همه دیدیم آن روزها چه حرف‌هایی زده شد، نگرانم دوباره این اتفاق تکرار شود که ان‌شاءالله نخواهد شد.

قالیباف بیان کرد: به پشتوانه عملکرد و برنامه‌ام، طرح‌های اجرایی‌ام را اعلام کردم و برای تحقق آن ها می‌جنگنم.

وی درباره زمان بندی وعده‌هایش به دوران شهرداری تهران اشاره و اظهار کرد: تا قبل از حضورم در شهرداری تهران، مردم حقی نداشتند بدانند پروژه در کدام زمان اجرا می‌شود. برای تمام وعده هایم زمان بندی دارم تا زندگی و عمر وردم را تلف نکرده تا در دنیا و آخرت مدیون مردم باشم.

قالیباف گفت: بدون جدل سیاسی برای زندگی و معیشت تلاش کنیم؛ می‌خواهم یک خدمتگزار و مدیر قوی و ارشد قوه مجریه و نه یک سخنران باشم لذا از هر تنشی دوری می کنم.

وی با اشاره به عملکردش در نیروی انتظامی گفت: روزی که در نیروی انتظامی رفتم، نیروی انتظامی با همه درگیر بود لذا اولین کارم، بیرون کردن پلیس از تنش جنگ با مردم و مجموعه ها بود و نیروی انتظامی در کمترین زمان ممکن تبدیل به نیروی مورد اعتماد مردم شد.

قالیباف یادآور شد: در شهرداری تهران هم با سه دولتی کار کردم که هر سه با من مخالف سیاسی و کاری بودم ولی هرگز تنش ایجاد نکرده و به مردم خدمت کردم آن زمان اجازه ندادم در کار با شوراهای شهر تنشی به وجود آید و کار و امورات را پیش بردم.

وی تاکید کرد: اگر پشت میز ریاست جمهوری نشستیم، با جدل سیاسی و عافیت طلبی و بهانه جویی کار مردم و زندگی جوانان را تلف نکنیم؛ من همین رویه را در مجلس پیش بردم و تکلیف قوانین بر زمین مانده را مشخص کردم نمونه آن قوانین تجارت و بانک مرکزی است. آن جا هم سلایق مختلف وجود داشت و همه تنش‌ها در ابتدای مجلس را دیدند اما آرامش را حاکم کردم و پیش بردم.

قالیباف اظهار کرد: طرح ها و برنامه هایم را با آرامش و در زمان بندی مشخصی اجرا می کنم.

پزشکیان: متهم کردن یکدیگر، ره به جایی نمی‌برد

پزشکیان در فرصت ۵ دقیقه دوم بخش اول این مناظره که به بیان دیدگاه‌ها و همچنین اظهار نظر درباره برنامه‌های سایر نامزدها اختصاص داشت، با تاکید بر اینکه به آنچه که گفتم معتقدم به صحبت‌های قاضی‌زاده هاشمی در این مناظره اشاره کرد و گفت نمی‌دانم چرا برادرمان آقای قاضی‌زاده می‌خواهد ما را وادار به جنگ و جریانی کند که همان اختلاف‌ها است؛ این برادر عزیزمان قبلاً نیز می‌گفت سه روزه مشکل بورس را برطرف می‌کند، پیشنهاد می‌کنم که با جانبازان تماس تلفنی برقرار شود و اگر از وضعیت راضی هستند که حتماً وضعیت درست است.

وی اظهار کرد: مشکل ما نبود راه حل نیست، کلی راه حل داریم؛ مردم از گذشته تاکنون را نگاه کنند چراکه قرار بود یک میلیون مسکن سالانه ساخته شود و یک میلیون شغل ایجاد و تورم کاهش یابد و همچنین می‌گفتیم که می‌خواهیم همه چیز را درست کنیم؛ چرا همه چیز درست نشد؟ این یک واقعیت است که ما نتوانستیم مشکلات را برطرف کنیم و اینکه امروز می‌گوییم یک روز مشکلات را حل می‌کنیم، غیر ممکن است. ما امروز قانون برنامه داریم و قرار نیست هر کسی خودش یک قانون ارائه دهد. دولت آقای رئیسی این قانون را نوشته است اگر آن را می‌پذیریم دیگر پذیرفتن قانون جدید به چه معناست و اگر نامزدها می‌خواهند همان قانون را اجرا کنند دیگر این حرف‌ها برای چیست؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «تصور نمی‌کنم برادرمان آقای قاضی‌زاده تا پایان در انتخابات بمانند»، عنوان کرد: ان شاءالله که ایشان می‌مانند و من اشتباه می‌کنم. واقعیت قضیه این است که ما در سیاست‌های کلی نظام و قانون برنامه هفتم باید با هم مشترک شویم و اگر قرار است کاری کنیم باید همان چیزی که روی میز قرار دارد و به قانون تبدیل شده است را عمل کنیم. ما می‌توانیم مشکلات خود را حل کنیم در صورتی که در ابتدا به کارشناسان اعتماد کنیم چرا که او دارای تجربه علم و سابقه و همچنین تعهد است.

پزشکیان علت عدم تحقق وعده‌ها را عدم تطبیق با واقعیات دانست و اظهار کرد: دومین دلیل عدم تحقق وعده‌ها وجود اختلافات در داخل است؛ قانون میثاق مشترک ماست و افرادی که ادعا دارند باید این قانون را اجرا کنند. من با تمام وجود به مردم عشق می‌ورزم و در زندگی رفتار طبابت و همه بخش‌های زندگیم نشان داده‌ام اگر غیر از این بوده است نشان دهند؛ اینکه ما همدیگر را متهم کنیم، ره به جایی نمی‌برد؛ بیایید دست از اختلافات برداریم چراکه اختلاف به معنای لبه آتش و نابودی کشور است.

سوال مرحله دوم:

مهمترین اظهارات مردم از رییس دولت چهاردهم طبق نظرسنجی صداوسیما، به تربیت پنج اولویت حل مشکلات اقتصادی، افزایش رفع و آسایش عمومی، رفع معضل بیکاری، مبارزه با فساد و بهبود روابط با کشورها است.

 

با توجه به انتظارت مردم، برنامه شما برای حل این مشکلات چیست و نا چه زمانی به نتیجه می رسید؟

قاضی زاده هاشمی: سیاست درهای باز را برای ورود سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور جایگزین کنیم

قاضی‌زاده هاشمی در فرصت ۵ دقیقه اول بخش دوم صحبت‌های خود اظهار داشت: در برنامه‌های کارشناسی به زمان بندی برنامه‌ها اشاره کرده‌ام. برنامه‌هایی که ذکر می‌کنیم در چهار سال خواهد بود. مردم و رسانه‌ها نیز بر آن نظارت کنند و اگر نتوانستم به تعهداتم عمل کنم برای دور بعد نامزد نخواهم شد. دو کار اصلی را باید پیش ببریم؛ رشد اقتصادی برای افزایش سفره مردم با سیاست خارجی باز و مقتدر را پیش خواهیم برد. دیگری قدرتمند کردن تک تک خانوارهای ایرانی از طریق بازتولید ثروت و مهار تورم است. در حوزه رشد اقتصادی تعهد ما در برنامه هشت درصد است. این کار از طریق جذب سرمایه گذار خارجی و باز کردن بخش خصوصی اتفاق خواهد افتاد. یکی از روش‌هایی که برای صرفه‌جویی در منابع انرژی می‌توان استفاده کرد، قانون هدفمندی یارانه‌ها است.

 

وی ادامه داد: محیط اقتصادی خود را باید پیش بینی کنیم و از شوک‌های ارزی دوری کنیم. رانت بزرگ ارز ترجیحی با نقش آفرینی آقای جهانگیری انجام شد و امروز نیز ارز ۲۸ تومانی یک رانت بزرگ درست کرده است. به تدریج کالاهایی که این ارز به آن اختصاص داده شده کاهش می‌یابد. تورم ۵۰ درصدی در آغاز دولت شهید رئیسی به دلیل چاپ پول بدون پشتوانه در دولت آقای روحانی بوده است. سیاست درهای باز را برای ورود سرمایه های ایرانیان خارج از کشور جایگزین کنیم. ظرفیت بزرگی در پیمان‌های فراملی انجام داده‌ایم و در این زمینه با صادرات غیرنفتی در دولت سیزدهم به رکورد دست پیدا کردیم.

 

این نامزد انتخاباتی خاطرنشان کرد: در حوزه مهار تورم باید ساختار بودجه اصلاح شود و مبتنی بر عملکرد شود. باید هزینه‌های پایدار را به منابع پایدار وصل کنیم. جدیتی در دولت برای از بین بردن ناتزازی‌های بانکی و برخورد با آنان در دولت وجود داشت و این را در دولت آینده خود ادامه خواهم داد. اما تمامی این موارد مگر با انقلاب در سازوکارهای اداری کشور اتفاق نخواهد افتاد. شفافیت، از بین بردن دولت رانتی و استفاده از هوش مصنوعی از این موارد خواهد بود.

زاکانی: مبارزه با فساد اقتصادی، گام اولم در دولت است

زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول از مرحله دوم، گفت: هر کار خوبی اگر انجام شود، اما در یک ظرف آلوده ریخته شود، آن کار آلوده می‌شود. 

 

وی ادامه داد: مبارزه با فساد اقتصادی، گام اولم در دولت است. از تجربه دو دهه در مواجهه با گردن کلفت‌ها تجربه خوبی است. مسوولان معمولا تعارف می‌کنند. اگر اینجا دقتی دارم برای رعایت حق شماست و فرمان هشت ماده‌ای امام و رهبری میثاق من با شماست. 

 

وی ادامه داد: ۲۰ سال است که کارت زرد به مفسدان اقتصادی می‌دهم و امروز با رای شما آنان را از میدان اقتصاد خارج می‌کنم. اقتصاد برای شماست نه برای زالو صفتانی که یک شبه صاحب هزاران میلیارد تومان می‌شوند. اگر انتخاب شوم این نوکری را برای شما می‌کنم.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  گفت: از امنیت، حقوق و آزادی شما صیانت می‌کنم. بنده معروف به دفاع از حقوق مخالفمانم هستم. برخی دوستان می‌توانند به جریان مخالف بنده توجه کنند تا متوجه دستگیریم از آنان شوند. نمی‌خواهم اسم بیاورم. هیچ حرفی در سخنانم نیست که امام عظیم‌الشان قبلا در فرمان هشت ماده‌ای‌شان نگفته باشند، این فرمان هم میثاق من با شما.

 

زاکانی ادامه داد: بسته اشتغال بسیار مهم است. هر چی می‌گویم قبلا اجرا کرده‌ام. مثلا درباره بسته خودروی برقی، این طور است. تا عید نوروز انقلابی در حوزه حمل و نقل عمومی می‌شود. خودروی برقی باید برای همه باشد که به صلاح و صرفه است. با قدرالسهمی که براساس ماده ۱۲ توسط دولت داده می‌شود قیمت خودروی برقی بسیار ارزان تمام می‌شود. 

 

وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی، صنعت، زیرساخت‌های اساسی کشور و قطار پرسرعت در چین را دنبال کردم. تفاهم‌نامه‌ای در این کشور امضا شد تا واگن‌سازی چین در ایران داخلی‌سازی شود تا به سرعت قطار پرسرعت را جایگزین جاده‌های کشور  کنیم و سیستم ریلی کشور را تقویت کنیم تا انقلابی در این حوزه رقم بخورد.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  گفت: تبادلات اقتصادی به ویژه با همسایگان و بازار بزرگ این کشورها بسیار اهمیت دارد. ظرفیت معادن کشور بی‌نظیر است اما امروز به دلیل دیوان‌سالاری، ناکارآمدی و فساد اقتصادی توسط عده‌ای به ثمن بخس فروخته می‌شود. 

 

زاکانی عدم خام‌فروشی با تکیه بر دانش‌بنیان‌ها را از دیگر برنامه هایش برشمرد و افزود: این مسئله نه تحریم‌پذیر است و نه امکان تحریم‌پذیری دارد وقتی به انتهای زنجیره می‌رسد.

 

وی ادامه داد: آب و تنش آبی کشور، دریامحوری و سواحل مکران نیز جزوی از  برنامه‌هایم هستند. 

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  گفت: اساس نخبگان محور این تحولات است که زیست‌بوم نوآوری و زیست‌بوم اندیشه‌ورزی را توسعه می‌دهیم. در دولت قبل دو وزیر بدون شایستگی هیات علمی دانشگاه تهران شدند که اسنادش اینجاست. باید زیاده‌خواهی وزرا که در گذشته اتفاق افتاده و ممکن است در آینده تکرار شود را گرفت. 

 

زاکانی ادامه داد: زنان، جوانان و نوجوانان روستایی و شهری اساس حرکت اقتصادی کشورند. قدرت و تولید ثروت را در خانواده‌ها به عنوان یک اصل به رسمیت می‌شناسم و اجرا می‌کنم.

جلیلی: رئیس‌جمهور به دستوری که می‌دهد، اشراف داشته باشد

جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در فرصت ۵ دقیقه‌ اول بخش دوم مناظره اظهار کرد: مردم مطرح می‌کنند که خدا نکند سر و کارت به ادارات بیفتد که این وضعیت مطلوبی نیست. بیش از ۸۰ درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری یعنی حقوق و دستمزد می شود. یک دستگاه بزرگ دولتی داریم که این ها باید پناهگاه مردم باشند نه اینکه مردم بگویند خدا سر و کارت را به این ادارات نیندازد.

 

وی ادامه داد: سال ۹۲ وقتی رقیب ما رای آورد به وی گفتم اگر ماشین دولت راه نیفتد، شما باید مدام هزینه کنید ولی این ماشین شما را تا سر کوچه هم نخواهد برد. خیلی از این برنامه‌ها وقتی اجرا می شود که ماشین دولت را راه بیندازید. سی سال عمر کارمندان در این دستگاه‌ها صرف می شود و آنها دوست دارند وجودشان مفید باشد و مشکلات را حل کنند.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما سه سال ۹۷ تا ۹۹ را بررسی کردیم که بخشنامه‌های دولت چه مشکلی دارد؟ بخشنامه‌های مربوط به صادرات مرغ، گوجه فرنگی، فولاد، شیرخشک را بررسی کردیم که این ماشین نه تنها کمک نمی‌کند بلکه این بخشنامه‌ها متفاوت بوده و این موجب شده بازار ثبات پیدا نکند و مردم اطمینان نکنند. در بورس هم همین بود. در سال ۹۹ نامه ای به آقای روحانی نوشتم که وقتی اقتصاد پیش بینی پذیر نباشد و رفتار غلط بروز کند، مردم متضرر می شوند. بحث بیمه سهام را همان جا مطرح کردم.

 

جلیلی همچنین گفت: رئیس‌جمهور به دستوری که می‌دهد باید اشراف داشته باشد که آن دستور به چه نتیجه‌ای رسیده است. ما ۲۵ حکم را برای ماه اول دولت آماده کرده‌ایم که عمده آنها در زمینه اقتصادی است. در اداره کشور باید گره‌ها را بشناسید. من از پایین‌ترین سطح وارد دولت شده ام و در دبیری شورای عالی امنیت ملی جلسات متعدد داشتیم که از قوه قضاییه شهید رئیسی و آقای اژه‌ای ، وزرای دولت، نواب مجلس و مرحوم فیزورآبادی از ستادکل نیروهای مسلح می آمدند این جلسات موجب می‌شد که وقتی اختلاف ها زیاد بود، به جمع بندی برسیم و آنجا مرکزی بود که همه می توانستند به جمع بندی برسند.

قالیباف : بازنگری در طرح هادی روستایی می‌کنم

قالیباف  کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول مرحله دوم مناظره پنجم گفت: طرح ۵ فوریتی‌ام را در روزهای گذشته مطرح کردم؛ اولین وظیفه ما ایجاد سپر حمایتی برای زندگی روزمره مردم است که پریشانی را از خانواده های ایرانی جمع کرد.

قالیباف با بیان اینکه متعهد به جبران فاصله حقوق تمامی حقوق‌بگیران با تورم است، گفت: چند کالای اساسی جهیزیه در قالب رفاه کارت داده و توجه به حوزه سلامت مردم دارم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع مسکن گفت: با وجود اجرا و قانونی شدن طرح جهش مسکن، می توان ۲۰۰ متر زمین مسکونی در اختیار خانواده‌ها داد تا درگیر گرفتن وام نشده و به صورت شراکتی خانه بسازد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به موضوع خودرو اشاره و اظهار کرد: علاوه بر واردات خودروی سبک و سنگین، به دنبال حل مشکل خودرو و تولید آن خواهم بود.

وی با اشاره به طرحش برای ایجاد پایتخت دوم اقتصادی ایران در منطقه اقیانوس هند، گفت: طرح هادی تدبیل به یکی از معضلات روستاها شده است؛ حتما طرح‌های هادی را بازنگری کرده و توسعه می‌دهیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه روستا بی‌صاحب است، افزود: بعد از ادغام وزارت جهاد در وزارت کشاورزی، روستا صاحب ندارد که در برنامه هفتم پیش بینی هایی داشتیم و این موضوع در اولویت ما است؛ همچنین امنیت شغلی دهیاران مظلوم روستاها برقرار کرده و اشتغال را به روستاها برمی‌گردانیم.

وی ادامه داد: کشاورزان بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از فروش محصولات‌شان به دست می‌آورند که این ظلم مضاعف در حق کشاورزان و نشان‌دهنده اشکال در سیستم توزیع است.

قالیباف با تاکید بر لزوم صرفه جویی در آب گفت: باید به کشاورزان کمک کرده تا با استفاده از آب‌های زیرسطحی و کشت گلخانه‌ای کار را به گونه ای پیش برده تا صرفه اقتصادی داشته باشد؛ اکنون ۱۲۰ میلیون تن تولید کشاورزی داریم اما ۲۰ میلیارد دلار در سال واردات کشاورزی می‌شود آن هم کالاهای اساسی که امنیت غذایی را به هم می‌زند.

پزشکیان: به راحتی در حال پولدار کردن عده‌ای هستیم

پزشکیان  همچنین در فرصت ۵ دقیقه اول بخش دوم مناظره با بیان اینکه «برای حل مشکل اقتصادی، رفاه اجتماعی، بیکاری و بهبود روابط با کشورها دو مسئله وجود دارد که یکی داخلی و دیگری خارجی است»، عنوان کرد: مشکل داخل تقریباً برای همه نامزدها مشخص است و مسائلی نظیر تورم، هدررفت انرژی و همچنین موضوع ارز است؛ امروز نزدیک به ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیارد دلار در این حوزه هدر می‌رود و به دست اقشار مختلفی که باید، نمی‌رسد. امروز پیشنهادات مختلفی درباره جلوگیری از حیف و میل در حوزه سوخت مطرح می‌شود.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه عامل اصلی تورم، دولت است، گفت: عامل اصلی دولت است اما گناه را بر گردن تولید کننده، کسبه و دیگران می‌اندازند؛ دولت همچنین از تورم نیز مالیات می‌گیرد یعنی یک بار [با تورم] جیب کسبه را خالی می‌کند و بار دوم نیز از داشته او مالیات اضافه می‌گیرند[مالیات بر عایدی سرمایه]؛ این‌ها از مباحثی است که دولت باید آنها را برطرف کند و در این زمینه راه حل‌های مختلفی وجود دارد. در موضوع ارز نیز راه حل بسیار روشن است؛ غیر از ارز دارو و کالاهای اساسی و مواد اولیه ارز با هر قیمتی، به هر کسی ارائه شود رانت است و این باعث می‌شود که در زمان ثبت سفارش قیمت جنس را گران اعلام می‌کنند و در زمان صادرات نیز ارزان اعلام می‌کنند تا در زمان صادرات و واردات دلار بیشتری دریافت کنند.

 

پزشکیان عنوان کرد: قطعاً باید وضعیت معیشتی معلمان، نیروهای انتظامی، بازنشستگان، کارگران و همه کسانی که در سیستم دولتی کار می‌کنند را بالا ببریم تا بتوانند زندگی خوبی داشته باشند؛ لازمه این کار نیز ایجاد نگاه به پول‌هایی است که در دولت حیف می‌شوند و باید جلوی آنها را بگیریم. به راحتی در حال پولدار کردن عده‌ای هستیم در صورتی که باید کاری کنیم که هر مداخله‌ای که می‌کنیم به نفع محرومین و اقشار آسیب پذیر تمام شود. باید جلوی فساد را گرفت؛ در این زمینه در زمانی که نایب رئیس مجلس بودم خیلی در این زمینه پیگیری کردم و تصورم این بود که باید قانون جدیدی بنویسیم، در حالی که قانون آن وجود دارد و ما آن را اجرا نمی‌کنیم.

 

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات ما این است که حرف درست بزنیم و مشکل بعدی ما این است که حرف درست را آدم‌های درست اجرا کنند؛ امروز حرف درست نوشته و به قانون تبدیل شده است اما آن را به درستی اجرا نمی‌کنیم؛ اگر سیستمی قوانین را اجرا کند دیگر هیچ کسی نمی‌تواند پول اضافه و رانتی دریافت کند و اگر قانون اجرا شود، هیچ دلال، قاچاقچی، زمین‌خوار و رشوه بگیری نمی‌تواند به این سادگی‌ها فعالیت کند و هیچ وقت کوه خواری صورت نمی‌گیرد. ما باید سیستم را درست کنیم تا مشکل حل شود.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم محل مشکلات کشور در حوزه بین الملل گفت: برای اینکه ۲۰۰ میلیارد دلاری را که سالانه برای رشد ۸ درصد لازم است، تامین کنیم، لاجرم باید ارتباطمان را با دنیا اصلاح کنیم؛ امکان ندارد هیچ کشوری در طول تاریخ با بستن مرزهایش و اینکه خودش می‌خواهد کاری بکند، به رونق و رشد برسد، ما اگر نتوانیم مشکل روابط خارجی خود را حل کنیم، از قافله علم و تمدن دور خواهیم ماند.

قاضی‌زاده هاشمی : در گام دوم نمی‌خواهیم به عقب برگردیم

قاضی‌زاده هاشمی در فرصت ۵ دقیقه‌ دوم بخش دوم در ادامه بیان اولویت‌های دولت آینده خود گفت: برنامه بازگشت مردم به روستاها را نیز داریم. عمران و آبادانی روستا و ساخت مسکن برای آنان حائز اهمیت خواهد بود. آقای پزشکیان بر وفاق و وضعیت زنان و اقوام تاکید دارند اما قرار است در مناظره، رئیس جمهور مردم ایران باشیم. ما خادم جمهور هستیم. یکی از حامیان آقای پزشکیان گفت چون رئیس‌جمهور نهم و دهم سفره مردم را جمع کرد با او بدیم. اما چه کسی شهید رئیسی را مورد آزار قرار داد و رهبر انقلاب فرمودند دلم برای رئیسی سوخت؟ چه کسی مردم را برای کسب قدرت به خیابان‌ها فرا خواند؟ آقای پزشکیان نگران این هستند من کنار می‌کشم یا خیر. اما من نگرانم اگر آقای پزشکیان رای نیاورد همراهان ایشان مردم را مجدد به خیابان‌ها می‌کشانند یا خیر؟

 

وی ادامه داد: چه کسی جامعه را دو قطبی کرد؟ چرا دوستان که ادعای طرفداری از اهل سنت را دارند در ماجرای کشته شدن سنی‌ها سکوت کردند؟ چرا کسانی که ادعای حمایت از زنان را دارند وقتی سرپرست وزارت علوم دولت آقای روحانی زن خود را کشت از او حمایت کردند و برایش رضایت گرفتند؟ اجماع نماد شهید رئیسی عزیز بود. ایشان با مخالفین خود نیز دیالوگ می‌کرد تا کار نظام پیش رود. آقای پزشکیان زمانی که در بورس مال مردم را غارت کردند، نایب رئیس بودند. آیا کاری برای احقاق حقوق مردم انجام دادند؟ دولت وقت پول مردم را برداشتند و صدای هیچکس هم در نیامد. مردم دیگر برای احیای بورس به ما اعتماد نمی‌کنند.

 

قاضی‌زاده‌هاشمی خاطرنشان کرد: در گام دوم نمی‌خواهیم به عقب برگردیم. آینده روشن است و شهید رئیسی نشان داد که می‌شود و می‌توانیم. مردم در جبهه‌ها انقلاب را پیش بردند با روی کار آوردن مردم می‌شود به قله‌های عزت رسید.

زاکانی: مهم سلامت، کارآمدی و  مردمی بودن کارگزار است

زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  در بخش دوم از مرحله دوم مناظره گفت: سعی کردم شعار ندهم، عمل کنم. یاد ندارم به مردم دروغ گفته باشم و به آنان خیانت کرده باشم. با دروغگوها و خیانت‌کاران برخورد کرده‌ام. وقتی دیروز درباره کرسنت صحبت شد درخواست کردم با آقایان خاتمی، زنگنه و روحانی مناظره کنم اما هیچ کس حاضر به مناظره نشد تا من بگویم حق مردم را چگونه به یغما بردند.

 

وی ادامه داد: مهم سلامت، کارآمدی و  مردمی بودن کارگزار است. خودم و خانواده‌ام جوابگوی ۴۵ سال بعد از انقلاب اسلامی هستیم و به لطف خدا این یک مرام و روش در خانواده‌ام است. مردم عزیز برخی از شفافیت صحبت می‌کنند اما در مجلس به شفافیت رای نمی‌دهند. خودشان با خدای خودشان می‌دانند اما نگران نباشید شما عزیزید، شما سکاندارید و مشکلات کشور قابل حل است. حرف‌هایی که زدم دو ضربدر دو برابر با چهار است، منابعش را گفتم، حرف بی‌پایه و سستی نیست، کشور را می‌توان به بهترین نحو اداره کرد، خودمان، خودمان را با تعارف، حلقه‌های بسته و فاسد محروم کرده‌ایم. 

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: به میدان آمده‌ام تا با کمک شما نگذارم سرمایه‌هایتان بخار شود و عده‌ای به یغما ببرند و کسانی با کارهای غیرکارشناسی حق شما را از بین ببرند. 

 

زاکانی گفت: امکانات فوق‌العاده بالایی به کشور بیاورم به نحوی که رییس کل بانک مرکزی این کار را اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی دانست. در بروکسل حق خودمان را گرفتیم و در کانون اروپا، نایب رییس شهرداران جهان شدم. می‌شود مذاکره کرد اما با تدبیر رهبری و قدرت ملت، قابلیت و درک خودباوری. 

 

وی ادامه داد: برخی با لالایی دشمن به خواب می‌روند و برخی دیگر به دشمن اعتماد می‌کند که خوب نیست، سادگی است. باید به مردم و مکتب و داشته‌ها و اعتقادات‌مان اعتماد کرد و صادقانه رفتار کرد. 

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بروکراسی اداری در کشور آسیب‌زاست و بنده دولت را چابک می‌کنم و به شهرداری‌ها و شوراهای شهر به عوان قدرت محلی تقویت می‌کنم و مدیریت محلات شهر را به مردم واگذار می‌کنم. 

 

زاکانی افزایش قدرت پول ملی، جلوگیری از نوسان نرخ دلار، توجه به تولید، دقت در انضباط مالی، عمق بخشی به بورس و جلوگیری از گردن‌کشی‌ها در بانک‌ها را از اعم برنامه‌های اقتصادیش برشمرد.

 

وی گفت: در حوزه تفاهم، مشکلات ۳۰ ساله شهرداری با دستگاه‌های دولتی را حل کردم.

جلیلی: با تعارف و نمایش کشور اداره نمی شود

جلیلی  در فرصت ۵ دقیقه دوم بخش دوم مناظره، خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌ها مهم کشور رفع مشکلات معیشتی است. دولت برای حل گرانی و تورم باید برنامه زمان بندی داشته باشد. برادرمان آقای پزشکیان گفتند برنامه هفتم توسعه وجود دارد. برنامه هفتم توسعه از دولت خواسته است ۴۵ برنامه بنویسید و برای هر کدام زمان مشخص سه ماه، شش ماه یا دوازده ماه تعیین کرده است. این برنامه‌ها باید در اولین فرصت آماده شود و نباید زمان را از دست داد.

 

جلیلی ادامه داد: با این حال کشور صرفا با این برنامه‌ها پیشرفت نکرده و جهش نمی‌یابد. تحقق رشد هشت درصدی نیاز به کار جدی و برنامه ریزی برای ارزاوری، اشتغال، جذب سرمایه دارد. باید از فرصت فناوری استفاده کرد. امروز فرصت مهم کشور دانشمندان و جوانان متخصص در بخش فناوری است. مهمتر از همه مدیریت این موارد است. بهره‌وری فقط با سرمایه بدست نمی آید. بلکه با مدیریت درست بدست می‌آید.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاظرنشان کرد: برخی اشکالات مدیریتی وجود دارد. برخی مسائل در فرهنگ اداری سیاسی ما وجود دارد و برخی مناسبات غلط شکل گرفته است که این آسیب‌ها باید برطرف شود. باید بین کار واقعی و نمایشی تمایز داده شود. با تعارف و نمایش کشور اداره نمی شود. با ضعف مدیریت نمی توان از فرصت‌ها استفاده کرد. بسیاری از استان‌های ما که برخی شاخص‌های خوبی ندارند، فرصت‌های زیادی دارند؛ بنابراین باید قوی ترین مدیران به کار گرفته شوند تا کارهایی که در گذشته انجام نشده است را انجام دهند. در همین دولت شهید رئیسی مدیران قوی و جوان در همین استان‌ها حضور داشتند که همین کار را انجام می دادند.

 

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین تصریح کرد: برای جهش ایران، باید موانع برطرف شود. شهید سلیمانی در یک جلسه بیان کرد که شما می‌توانید تصمیم بگیرید و دستور و بخشنامه بدهید، اما مهم نتیجه است. مثال می‌زد در زمین کشاورزی، اینگونه نیست که آب مستقیم پای درخت برود بلکه باید مسیر آب دنبال شود تا منحرف نشود. برخی منابع مالی کشور مثل این است که آب در لوله‌های فرسوده و انحرافات قرار می گیرد و هرز می‌رود. تا دفع موش نکنید، هر چه گندم جمع کنید، از بین می‌رود. اشراف به ساختار اجرایی اداری کشور و اینکه بدانید چه می خواهید و از چه مسیری آن را دنبال کنید، مهم است.

پورمحمدی : مبارزه با فساد با شوخی، شعار و چهار بگیر و ببند حل نمی‌شود

پورمحمدی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در فرصت ۵ دقیقه‌ دوم بخش دوم این مناظره با اشاره به موضوع مبارزه با فساد، اظهار کرد: در تمام دنیا موضوع فساد، زیرمیزی، قاچاق و عملیات مالی سیاه، گسترده و دغدغه عمومی مردم است. هرکجا پول، قدرت، شهرت، موقعیت و مزایای ویژه است فساد هم همان‌جا خانه می‌کند. امروز اقتصاد ما بزرگ شده است. مناسبات اجتماعی هم سایه‌روشن‌های زیادی دارد و از این جهت فساد زمینه رشد دارد.

 

پورمحمدی یادآور شد: امروز برخوردهای سنتی و قدیمی دیگر حریف فسادهای پیچیده و گسترده نیست. به صداقت افرادی که می‌خواهند با فساد مبارزه کنند - مثل همین افرادی که دور این میز نشسته‌اند - تردید ندارم، به صداقت دستگاه‌هایی که با فساد مبارزه کردند، تردید ندارم.

 

وی تاکید کرد: من در جلسات متعدد به دوستان قضایی، اطلاعاتی، سپاهی و فراجایی گفته‌ام مبارزات شما با فساد ناموفق است. چون دنیای مبارزه با فساد و روش‌های فساد عوض شده است و ما از این غافل هستیم.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: امروز آنقدر شبکه‌های فساد فعال هستند که کارشناس می‌خرند، مدیر می‌خرند، قاضی می‌خرند، وزیر، بازرس و خبرنگار و رسانه و خبرگزاری می‌خرند، نه در ایران که در دنیا. ما از آنچه که در حوزه فساد اتفاق افتاده غافل هستیم.

 

پورمحمدی گفت: مبارزه با فساد سه پایه اصلی دارد؛ یکی شفافیت است، دومی گردش آزاد اطلاعات است که خبرنگاران، نقادان اجتماعی، سوت‌زن‌ها از عوامل برجسته مبارزه با فساد هستند نه اینکه یقه آنان را بگیریم و به زندان بیندازیمشان و برایشان مشکلاتی درست کنیم، حتی اگر اشتباه کنند. این افراد در جامعه مهم هستند.

 

وی تأکید کرد: مهمتر از این باید از تعارض منافع جلوگیری کرد. نمی‌شود که عده‌ای در این طرف و آن طرف دست‌اندازی کنند و اطرافیانشان کارهایی کنند و خودشان هم تصمیمات مشکل‌ساز بگیرند و قدرت اجرا نیز نداشته باشند اما بگویند مبارزه با فساد می‌کنیم. پنج‌ پرونده، پنج زندانی و پنج بگیر و ببند که جواب نمی‌دهد.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: من که از همه شما بیشتر زندانی داشتم و بیشتر به پرونده‌ها رسیدم، مگر مشکل حل شد؟ امروز دنیا به راهکار اصولی و اساسی رسیده است که در دولت الکترونیک محقق می‌شود و آنچه ما داریم در این زمینه انجام می‌دهیم عمدتاً نمایشی است.

 

پورمحمدی تصریح کرد: دنیا یک پایگاه مهم پلیس مالی برای مبارزه با فساد ایجاد کرده است که همان سازمان‌های مالیاتی و سازمان‌های مبارزه با پولشویی است. بزرگترین و قویترین قوانین بسیار محکم و اختیارات ویژه را این سازمان‌ها دارند. دستگاه قضایی نمی‌تواند در حساب مردم برود و گاو صندوق مردم را بگردد اما دستگاه‌های مالیاتی در دنیا این کار را انجام می‌دهند چون مبارزه با فساد شاخص ویژه دارد.

 

وی یادآور شد: از سازمان مالیاتی تشکر می‌کنم اما باید تغییرات زیادی صورت دهیم. اطلاعات جامع و عدالت در رفتار می‌خواهد که باید پلیس مالیاتی ما باشد وگرنه مبارزه با فساد با شوخی، شعار و چهار بگیر و ببند حل نمی‌شود.

قالیباف: قوه مجریه جای آزمون و خطا نیست

قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مرحله دوم مناظره گفت: تاکید داشتم که نباید وارد تنش و اختلاف شویم اما یک جاهایی حتما باید وارد چالش شد و آن هم مربوط به مباحث کارشناسی است.

 

وی توضیح داد: ممکن است وزاری اقتصاد، صمت و جهادکشاورزی و بخش‌های ستاد اقتصادی دولت با یکدیگر اختلاف پیدا کنند که اشکالی ندارد چون اینجاها، جای چالش و نقد است اما رییس جمهور به عنوان ریس قوه مجریه باید بتواند در این طوفان کشتی را به ساحل برساند.  

 

قالیباف بیان کرد: تجربه و اجرا را نمی‌شود با آمپول تزریق و یا با قرص و شربت درمان کرد. اینها را فقط نمی‌توان ‌ با برنامه و حرف و شعار و کاغذ دنبال کرد. حتی قانون مصوب مجلس هم اگر به درستی اجرا نمی‌شود ارزشی جز یک کاغذ ندارد و وقتی جان می گیرد که به درستی اجرا شود که این هم به اقتدار نیاز دارد.

 

وی گفت: کاریکاتوری را با ماشینی با دو چرخ در چاله و با دو پیچ تورم و گرانی دیدم که وزرا از عقب و جلو هل می‌دادند؛ مشکل ما در اداره کشور این است که فکر می‌کنیم دو پیچ مانده و با این نوع رفتارها و مدیریت‌ها می‌توان از چاله در بیایم که هرگز اینطور نیست.

 

قالیباف ادامه داد: به ‌والله قوه مجریه جای آزمون و خطا محل اختراع چرخ و کسب تجربه نیست بلکه زندگی و آبرو و جان و مال و وقت مردم است. نمی‌شود هر دفعه با یک حرف و شعار و وعده دادن جلو رفت و همه مدیران بلاتکلیف و علاف نگه داریم و منتظر دست بیگانگان باشیم.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصلاح را از داخل و دستگاه های داخل و روابط خارجی می کنم و در حوزه سیاست خارجی نیز تمرکزم روی منفعت ملت ایران برای انتفاع ملت براساس قانون راهبردی است. هرگز از اصلاحات اقتصادی در داخل غافل نشده و از همه اعضای کابینه هم پیمان می گیریم که هیچ چرخی را به خاطر چرخ دیگری تعطیل نکنند و یاد بگیرند چند تا کار با هم پیش ببرند.

 

قالیباف خاطرنشان کرد: آقای پورمحمدی به قانون سوت زنی فساد در مجلس اشاره کرد که طبق قانون به سوت‌زنان پاداش داده و آن ها زندانی نمی‌شوند.

 

وی ادامه داد: آقای زاکانی هم به شفافیت اشاره داشت؛ بنده از نمایندگانی بودم که همان اول این طرح را امضا کردم و پیشنهاد دادم. این طرح فراز و نشیب هایی داشت اما امروز شفافیت برای هر سه قوه ابلاغ شده و از افتخارات مجلس است البته در این مسیر خیلی چالش داشتیم اما مصمم بودیم چون معتقدم برای کار بهینه به شفاف‌سازی و مردمی‌سازی و هوشمندسازی نیاز داریم تا نتیجه آن کارآمدسازی است. این مسیر ما در دولت «خدمت و پیشرفت» است.

پزشکیان: همیشه طرف مردم بوده‌ام

پزشکیان در فرصت ۵ دقیقه دوم بخش دوم مناظره که به بیان دیدگاه‌ها و همچنین اظهارنظر درباره برنامه‌های سایر نامزدها اختصاص داشت، گفت: در پاسخ اعتراض من درباره وضعیت اینترنت آقای قاضی زاده هاشمی گفتند که آقای آذری جهرمی با اینترنت چه کار کردند؛ در فرصت بین بخش‌های اول و دوم مناظره آقای آذری جهرمی به من تماس تلفنی گرفت و گفت که زمانی که او وزیر بوده است آقایان جلیلی و قالیباف عضو شورای عالی امنیت ملی بودند و دستور قطع از آنجا آمده بود و او را به خاطر اینکه آنطور که این‌ها می‌خواستند، عمل نکرد، دادگاهی کردند؛ حالا شما می‌گویید که این‌ها آن کارها را انجام داده‌اند؟

 

وی اظهار کرد: درباره حامیان من باید بگویم که رئیس ستاد من آقای عبدالعلی زاده است و رئیس کمیته مردمی من سردار مولوی قائم مقام عملیاتی لشکر عاشورا به فرماندهی شهید مهدی باکری است که تمام بدن او ترکش است و او بالای ۸۰ درصد جانبازی دارد و همه کسانی که دور او جمع شدند جانبازان هستند؛ همچنین در اکثر شهرستان‌ها از ستاد شهید رئیسی تعداد زیادی در حال کار برای ما هستند و اگر اسامی آنها را خواستید نیز اعلام خواهیم کرد.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه مواضع من خیلی روشن است، عنوان کرد: من هیچ وقت نخواستم از خودم بگویم و بگویم که کیستم و چه کار انجام دادم، لشکر عاشورا هیچ عملیاتی انجام نداده مگر اینکه ما به عنوان مسئول اکیپ‌های اضطراری یا حضور داشتیم یا اینکه نیرو فرستادیم. هیچ جبهه‌ای نبوده که ما در آن حضور نداشته باشیم و در زندگی‌ام نیز هیچ رانت و رشوه‌ای وجود ندارد؛ حال به من بگویید که تو فلان هستی؛ حضرت علی (ع) که امروز روز امامت اوست همواره دعوت به تقوا می‌کنند و می‌گویند که حق بگو؛ من مواضع خودم را در موقعیت‌های مختلف در تریبون مجلس اعلام کردم و محکم پشت تریبون از مردم دفاع کردم. من همیشه از حق مردم دفاع کردم و دفاع خواهم کرد و همیشه طرف مظلوم بودم و در هیچ وقت در جبهه ظالم نرفتم.

 

پزشکیان با بیام اینکه «در جریان اتفاق و حادثه خونین سیستان و بلوچستان رهبر انقلاب فرمودند که کل آن نیروها شهید هستند و به آنها ظلم شده است اما تاکنون شهادت آنها اعلام نشده است» افزود: در مملکت ما مشکل تئوری و راه حل نداریم بلکه مشکل ما افرادی است که باید علم، ایمان، انگیزه و باور برای اجرا داشته باشند. به من می‌گویند که عوام فریبی می‌کنی، این در حالیست که بسیاری از شعارهایی که گفته می‌شود، اجرا شدنی نیست یا اینکه در وضعیت فعلی نمی‌شود آنها را اجرا کرد؛ من همیشه مدافع مظلومین بودم و یک بار پیدا کنید که من مواضع یک گردن کلفت دفاع کرده باشم. مواقع خیلی زیادی بوده که سکوت شده و حق مردم را در خیابان‌ها و در تظاهرات ضایع کردند، معلمان جلوی در مجلس آمدند تا حق خود را بخواهند اما با باتوم از آنها پذیرایی کردند. حرف می‌زنند و می‌گویند که تو با مردم چه کار کرده‌ای؟ من همیشه طرف مردم بوده‌ام.

 

وی تاکید کرد: مشکل ما دعواها است و اگر [سایرین] سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون برنامه را اجرا کنند، ما دنبالتان هستیم و نوکرتان خواهیم بود ولی تا آخر بمانید و با مردم در اینجا صادق باشید.

جمعبندی

قاضی‌زاده هاشمی : دولت خانواده به فکر سعادت خانواده‌های ایرانی است

قاضی‌زاده هاشمی در جمع‌بندی صحبت‌های خود اظهار داشت: آمده‌ام تا بگویم بن‌بست نیست و راهکار وجود دارد. با برنامه و اراده قوی می‌شود مشکلات را حل کرد. شهید رئیسی این را اثبات کرد. شهید امیرعبداللهیان به ژنرال‌ها نشان داد زبان دنیا را بلد است. کسانی که امروز باز هم آدرس غلط می‌دهند و چشمشان به دست کدخداست، این افراد خودشان بخشی از مشکلات امروز هستند. با همین شعارهای سطحی که حداقل در چهار دولت و ۳۲ سال فرصت داشتند که مسائل را حل کنند اما با بهانه گیری به هیچ کدام از وعده‌هایشان عمل نکردند و گفتند نگذاشتند. با افتخار، مسکن مهر را مزخرف دانستند، یارانه را گداپروری، شکاف طبقانی و مانور تجملاتی را لازمه مدیریت بر مردم دانستند و ژن خود را برتر از سایر افراد می‌دانستند.

 

وی ادامه داد: اینان منتقدانشان را بی شناسنامه خطاب کردند و ده‌ها شکایت از منتقدانشان کردند. با گدایی ترس سایه جنگ را بر کشور گستراندند و دلار را ۱۰ برابر افرایش قیمت دادند. همین جماعت به بهانه کرونا حکومت نظامی راه انداختند و کمر تولید کشور را شکستند. آیا این‌ها می‌خواهند مشکلات کشور را حل کنند؟ مردم به کار افتادن چرخ‌های اقتصاد را در دولت‌های نهم و دهم و سیزدهم دیدند. به شما قول می‌دهم همچون گذشته زندگی شخصی خود را دچار اشرافیت مردم ستیزانه نکنم. حق این نیست که چنین ملتی برای نان و آب و واکسن و ... به دریوزگی دشمنان بیفتد. چاره‌ای جز ساختن کشور به روش شهید رئیسی نداریم.

 

این نامزد انتخاباتی عنوان کرد: دولت روحانی اینترنت جهانی در ایران را ضربه فنی کرد. همان طور که قدرت نظامی اول منطقه هستیم باید در اقتصاد نیز به قدرت اول منطقه تبدیل شویم.

 

قاضی‌زاده هاشمی در پایان گفت:‌ دولت خانواده به فکر سعادت خانواده‌های ایرانی است. در ۱۰۰ مسئله ۱۰۰ راه حل ارائه کرده‌ایم. از آحاد مردم دعوت می‌کنم پای صندوق‌های رای بیایند و به بهترین کسی که می‌شناسند رای بدهند. مشارکت حداکثری به نفع ایران خواهد بود.

زاکانی: اعتقادات، کارنامه، اطرافیانم و برنامه‌هایم مشخص است

زاکانی در بخش پایانی مناظره تلویزیونی امروز، گفت: اعتقادات، کارنامه، اطرافیانم و برنامه‌هایم مشخص است. فردا - چهارشنبه - ۱۷ بعدازظهر در میدان امام حسین (ع) حرف‌های دیگری با مردم دارم که بیان خواهم کرد.

وی مدعی شد: آقای پزشکیان نمی‌خواستم بگویم. ایشان از افراد خاطی و گردن‌کلف‌ها هم دفاع می‌کند. آقای پزشکیان مجلس دوره قبل، قرآن و حدیث خواند و از کسی دفاع کرد اما مجلس آن فرد را اخراج کرد و این را آقای پزشکیان باید بین خود و خدایش پاسخ دهد. 

 

زاکانی سپس خطاب به مردم گفت: ما شش نفر که در معرض انتخاب شده قرار گرفته‌ایم بخشی از عمر و جوانی خود را در لباس خاکی برای دفاع از خاک و ناموس این سرزمین گذاشتیم. جبهه برای ما بهشت انس و مدرسه عشق بود. جبهه برای ما برپا شده بود تا مرد از نامرد مشخص شود. سفره‌های جبهه بالا و پایین نداشت و فرماندهان غیر از غذای نیروها، غذای دیگری نمی‌خوردند. مسابقه فقط برای جلو رفتن و فقط برای پذیرش کار سخت و پرخطر بود. 

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: حالا سالها از آن روزگار می‌گذرد و ما از معراج برگشتگان هر کدام مشی و سیری را بر خود انتخاب کرده‌ایم. بنده بچه پایین شهر تهران و فقرآشنا هستم. تلاش کردم فراموش نکنم و راه را گم نکنم. امروز آمده‌ام تا بگویم اگر قرار است جناحی را نمایندگی کنم آن جناح به معراج رسیدگان و شما مردمی هستید که هنوز درددل در گرو آنان دارید. آمده‌ام نماینده جناحی باشم که آرزویشان پیشرفت و استقلال کشور از بند همه ابرقدرتهاست. صدای پیر جماران را هنوز می‌شنویم که می‌گفت: «کسی فکر نکند که ما راه سازش با جهان را نمی‌دانیم ولی هیهات که خادمان اسلام به مردم خود خیانت کنند.» 

 

وی ادامه داد: در جبهه یاد گرفتم اهل معامله نباشم، زیر بار زور نروم و مصلحتی بالاتر از شما نداشته باشم. در گردان تخریب یاد گرفتم برای برداشتن موانع پیشاپیش شما حرکت کنم و نمایندگی تفکری را بر عهده داشته باشم که شهید قاسم اصغری در عملیات عاشورای ۳ روی سیم‌خاردار خوابید و گروهان را از روی خودش عبور داد و قسم حضرت زهرا داد که از رویش عبور کنند. 

 

زاکانی تصریح کرد: به راستی چرا برخی اصرار دارند از شهدا نگوییم. یادمان نرفته که حاج قاسم عزیز برای شهید عزیزی نوشته بود: «روزی که ما از شهدا نگوییم و حسرت جاماندگی از رفقایمان را نخوریم، آن روز، روز مرگ ماست.» راستی مگر اینان عشق و دلتنگی شما به حاج قاسم و شهید رییسی نمی‌بینند؟

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تازه از جبهه برگشته‌ام تا برای تاریخ از غیرت فرمانده‌ام غلامرضا صالحی بگویم که وقتی عملیات قفل شد، او در بین فرماندهان حاضر شد و گفت اسلحه‌ها را بردارید و ما باید خط را بشکنیم. از آن روز هرگز سلاح مبارزه با بی‌عدالتی و تبعیض را زمین نگذاشته‌ام. 

 

وی اظهار کرد: بنده مسئله شخصی با کسی ندارم، مسئله من الگوی حکمرانی و شیوه خدمت‌گزاری است چون اعتقاد دارم خادم جمهور با رییس‌جمهور فرق دارد. نگران گم شدن راه و مسلک شهدا و ناتمام ماندن شهیدی بودم که در سال ۱۴۰۰ با افتخار به نفع او کناره‌گیری کردم و اکنون می‌بینم که دوران سه ساله او را به حکمت می‌خوانند. 

 

زاکانی گفت: برخی با دهان‌های باز خدمت را به چشم طعمه می‌بینند و نگران‌تر می‌شوم. مردم راه سخت است. روزی را جانم را کف دستم گرفتم و سالهاست آبرویم را. خودم را وام‌دار هیچ گروه و جناحی نمی‌دانم بله مدیون شهدا، امام و رهبری و مردمم می‌دانم. پیش به سوی ایرانی قهرمان و سرافراز.

جلیلی: در گعده‌های سیاسی و جلسات محفلی وقت خود را تلف نکردم

جلیلی در بخش جمع‌بندی اظهارات خود در این مناظره بیان کرد: حضرت علی درباره فلسفه حکومت فرمودند که وقتی مردم پی کار می آیند و اعلام آمادگی برای برپایی دین خدا می کنند و از طرفی خدا عهد گرفته که در برابر گشنگی مظلومان و پرخوری ستمگران ساکت ننشینید، این وظیفه بر همه است که قیام کنند و اگر این نباشد، افسار حکومت را بر گردن شتر خودش می اندازم و این را نمی خواهم.

 

وی ادامه داد: امروز مردم پای کار آمده و برای کشور قدرت و عظمت تولید کرده اند و همین مردم می توانند برای ایران جهش ایجاد کنند. باید یک جهان فرصت را شناخت تا ایران به جهش برسد اما به شرطی که همه مردم را ببینید و استعدادی را کنار نگذارید و کسی را از این دایره خارج نکنید.

 

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین گفت: در ۱۱ سال گذشته به جای اینکه در گعده‌های سیاسی و جلسات محفلی وقت خود را تلف کنیم، سعی کردیم در روستاها و شهرهای مختلف حضور یافته و ظرفیت‌های کشور را شناسایی کنیم. همه مسائل را از سیستان و بلوچستان تا کردستان، از شهرهای شمال تا جنوب دنبال کرده‌ایم. به مردم به ویژه اهل سنت و اقوام عرض می کنم که بدترین چیز این است که کسی بخواهد در ایام انتخابات حقوق مردم را معامله کند.

 

جلیلی ادامه داد: وظیفه دولت خدمتگذاری به همه مردم است. وقتی می‌گوییم هر ایرانی یک نقش باشکوه یعنی همه باید بتوانند در این عرصه بزرگ، ایفای نقش کنند. وظیفه دولت تعامل است نه معامله. کسانی که معامله می کنند به حقوق مردم بی‌احترامی می کنند. مردم چه به شما رای بدهند چه ندهند، وظیفه دارید وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهید. همه اقوام و قومیت‌ها برای ما یک فرصت هستند. تنوع قومیت و مذاهب یکی از فرصت‌های ماست.

 

وی خاطرنشان کرد: وظیفه ما این است که به حداقل‌ها اکتفا نکرده و به قله‌ها نگاه کنیم. ما باید به چیزی که در شان ملت ایران است برسیم. ما جهش بزرگ ایران را بر اساس شعار اعلام نکرده ایم بلکه به آن باور داریم ولی عده ای قصد دارند با سیاه‌نمایی و افشاندن بذر ناامیدی، کشور را از جهش بزرگ ناامید کرده و به حداقل‌ها اکتفا کنند.

 

جلیلی در پایان گفت: ما آینده خوبی در پیش داریم. مردم پای کار آمدند و وظیفه ماست در خدمت مردم باشیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۵
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۳۰
قاضی زاده رئیس جمهور می شود یا کارت پخش کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
اگر این مناظرات هم انجام نمی شد، مردم می دانستند که از دهان این 6 نفر هیچ حرف تازه ای بیرون نحواهد آمد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
6 نفر که سالهای سال در این مملکت مسئول بوده اند، اگر می توانستند و می خواستند در این سالها کار مثبتی انجام داده بودند.
کارنامه اینها، کارنامه موفق و به درد بخور برای مردم و کشور نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
رئیس جمهور در ایران کاره ای نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
فقط پور محمدی یک حرف راست زد. آنجا که گفت فضای انتخاباتی در کشور وجود نداشته و مردم نسبت به رای دادن سرد هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
هر چی کامنت برای افزایش مشارکت می نویسم منتشر نمی شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
واسه خدمت به شما
واسه خدمت به شما
کاندیدا های اومدن
همگی بگید ماشالله
ماشالله
یکی شون تیبا داره، نون نداره
یکی شون طلا داره، پول نداره
یکی شون شهردار بوده، برنامه داره
یکی شون رئیس بوده، کار نداره
یکی شون هسته ای،بمب نداره
همگی بگید ماشالله
ماشاالله
یکی شون خیلی خوبه
یکی شون خیلی خوبه
وکیل شده ، دوست نداره
همگی بگید ماشالله
ماشالله
شما بگید، شما بگید
به کی رای می دهید، حالا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
14:00
برای این که از ظرفیتها و عمق استراتژیک مملکت اطلاع نداری!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
تو را به خدا یکی زاکانی را دریابد. وعده طلا و کاهش قیمت بنزین(؟؟؟؟؟) وعده ثروتمند شدن همه افراد جامعه و فکر کنم تا پنج شنبه شد می خواهد 85 میلیون بنز 2024 هم به همه بده.
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
قاضی زاده رگباری وعده می دهد
به وعده جدید توجه کنید:
ارز28500راحذف می کنم و کالاهای اساسی را
با20درصدکاهش قیمت در اختیارمردم قرارمی دهم.
آیا وعده بالا با عقل یک بچه کلاس پنجمی.
جور درمیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
زنگنه آمد
جلیلی و زاکانی زدن بغل

تفاوت گروه اقلیت پر سر و صدا
با انسان کاردان و متخصص همین است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
هر کاندیدای انصراف داد
حق شکایت از او برای شهروندان محفوظ است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
قاضی زاده دیگه شورش درآورد.
حیف برق که مصرف بشه، صدای این بچه دبیرستانی پخش بشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
پوتین یک جنایتکار جنگی تحت تعقیب دیوان بین المللی کیفری است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
قالیباف انصراف داده؟
خبرهای ضد و نقیض بیرون میاد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
دو ماه وزیر اقتصاد نداشتیم همه چی ثبات بیشتری داشت .
6 نفر که از یک فیلتر گذشته و چهارچوبهایشان یکسان است، هیچ فرقی با هم ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
اگه رای نمی دین چرا اینقدر براتون مهمه که تو همه خبرها نظر بنویسید قاعدتا نباید مهم
باشه.
مگه اینکه تو یه طیف خاصی باشین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
هر 6 نفر پوششی هستند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
بعضی از کاندیداها وعده هایی میدن که انگار طرف یه چیزی و بعدش اومده توی مناظره!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
با صحبتهایی که اینها میکنن رای دادن به بعضی هاشون میتونه نشانه حماقت کامل باشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
خنده دار تر وعده هایی هست که میدن درست مثل اینکه به بچه ها آبنبات چوبی بدی!! واقعا مردم رو دسست کم گرفتن!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
ناشناس 14:04. ما که رای نمی دیم به این معنی نیست که مملکت برامون مهم نیست. به خدا اگه بیشتر دلسوز این مملکت نباشیم کمتر نیستیم. ما می گیم آزموده را آمودن خطاست. تا وقتی این افراد هستند به هیج جایی نمی رسیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
زاکانی گفت تا آخر هستم. حتما را چند بار تکرار کرد.
قاضی زاده هم گفته:نیامده ام که بروم
رای نمی دهم چون معتقدم که آزموده را نباید آزمود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
رای نمی دهم چون اینها مناسب ریاست جمهوری نیستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
رای نمی دهم تا صبح جمعه به جلیلی رای داده باشم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
رای نمیدم چون اصولگراها مردم رو به بازی گرفتن و دروغ گفتن
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
کور خوندی.
دیدی کاندیدای مورد نظرتون
خراب کرد
به فکر تحریم انتخابات افتادید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
رای نمیدهم چون چیزی ندیدم
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
رای نمیدهم
چون شایسته انتخاب بین خوب و بد هستم
عمار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
راي مي دهم تا زير ميز اصولگراها بزنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
ولی من رأی میدم
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
من هم تاحالارای ندادم ولی میخام به پزشکیان رای بدم شایداین فیلتریگ برداشتن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
رای ندادن=گرسنگی
ناشناس
| United Arab Emirates |
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
وای بحال ملتی که به گرسنگی تهدید و تحقیرش ک

ثروتمند ترین کشور دنیا
و مردمی گرسنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
کوچه اصولگرایی یک بن بست تنگ و تاریک از آب درآمد
پزشکی جان بشین پشت فرمون
دور بزن
بنداز تو اتوبان اصلاح طلبی
مناظرات و انتخابات مانند نواری تصویری از 4 سال عیناً تکرار می شوند.
همین تکرار مکررات است که وضعمان را این چنین کرده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
واقعا حرف تازه ای برای گفتن نداشتند.شاید هم امکان حرف تازه ای نداشتند.شاید هم قدرت کار تازه ای نداشتند.شاید هم اجازه حرف تازه ای نداشتند.تقریبا حرفهایشان مثل جند دوره قبل بود.
با یاری خداوند و رای مردم
پزشکیان با 45 میلیون رای
رئیس جمهور می شود.
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
انشااله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
گیریم پزشکیان شما خاتمی!
هیج کاری نمی تواند بکند جز اطاعت دستورات!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
کل رای دهندگان ۳۰ میلیون نفر نمیشن چی میگی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
تفاوت پزشکیان با جلیلی
مانند تفاوت تویوتا با پیکان است
ناشناس
| Denmark |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
همین که قیافه جلیلی رو 8 سال ببینیم یه جور شکنجه هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
45 میلیونتون مثل 800 میلیون هشتگ توییترتونه خخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
هرکی میخواد بیاد ولی تصمیم را کسی دیگری خواهد گرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
هرچهار سال یکبار 4 نفر میان تلویزیون
از کنترل تورم. مبارزه بی امان با فساد،
بها دادن به زنان،، بالا رفتن ارزش پول ملی،
رشد وتوسعه و مسکن سازی و....
صحبت های تکراری می کنند. وقت مردم و آنتن تلویزیون را می گیرند. بعدهم به نفع یکدیگر کنار می روند
مگر مردم مسخره شما 4 نفر هستند.
یعنی در بین 85 میلیون آدم غیر از این 4 نفر هیچ کسی پیدا نشد.
من قشر خاکستری هستم نمیدونم رای بدم یا نه اعتمادم خدشه دار شده هنوز فکر میکنم وقتی این مناظره ها تموم میشه کاندیداها به هم دست میدن و خسته نباشید میگن و به هم میگن خدا قوت برادر خوب سر مردم گرم کردیم بیان پای صندوق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
منم خاکستری هستم ولی رای می دم که هشت سال قیافه برخی رو نبینم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
اگه خاکستری بودی تردید نداشتی برای رای ندادن .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
اتفاقا رنگی هستی خوبم رنگی هستی
جنگ هفتاد ودو ملت همه را عذر بنه چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
به نظر برنده انتخابات صدا و سیما شد. برای اینکه رکورد بیننده و شنونده را برای انتخابات شکست.
جناب پزشمیان در این مناطره میگه آن هم برای چند بار که دروغ نمی گویم این در حالی هست که در چند روز اخیر بارها گفته!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
منظورش اینه که بقیه دارن دروغ می گن
قاضی زاده یجوری از کاراش تو بنیاد شهید میگه هر کی ندونه فکر میکنه چکار کرده. ضعیفترین رییس بنیاد شهید بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
جانبازان عزیز ما چند ماه پیش واسه اولین بار تظاهرات اعتراضی برگزار کردند
و بشدت از عملکرد قاضی زاده هاشمی ناراحت و عصبی بودند

ایشان با آن همه بودجه و علاقه مندی و احترام که مردم برای خانواده محترم شهدا و جانبازان قائل هستند نتوانستند آنها را راضی نگهدارند
و حالا چه ادعایی واسه کشور دارند !؟
زاکانی می گوید مردم سالار ما هستند
عجب!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
دیشب هم به جلیلی می گفت سرور گرانقدرم :)))
اهل تهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
هنوز یادم نرفته که ۱۸۰ هزار نفر یک کمپین اعتراضی امضا کردند
تا جلوی قطع درختان کهنسال پارک‌ها و تغییر کاربری پارک‌ها را بگیرند
ولی زاکانی با لجبازی و گردن کلفتی و تحقیر به ۱۸۰ هزار خواسته مردم در مصاحبه دهن کجی کردند
و گفتند که توجه نمی‌کنند و کار خود را انجام می‌دهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
شهروند تهران به نظرت کاغذ و امضا واسه اینا فایده داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
مردم مگنوم نیستند سالارن
جناب قاضی زاده هر چه قدر سهم زن در جامعه مردان بیشتر شود بی حیایی بیشتر می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
نگاه فکریت عوض کن هیچ زنی بی حیا نیست و بی حیایی رو دوست نداره بعضی اوقات شرایط اون وادار به انجام چیزی میکند شما رفاه و امنیت و آرامش به زن هدیه کن همه خانواده مدار و متین هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
چرا نمیری افغانستان زندگی کنی تو ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
اشتباه منفی زدم
حق با تو هست .زن رو نباید بهش بها داد.خیلیهاشون نه لیاقتش دارن نه جنبشو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
یادت باشه اگه به خانم ها بی احترامی کنی،اولین آنها مادر محترمتان است،لطفا به خانم ها احترام بگذارید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
تو نظر نده مرسی
به نظر من هر شش نفر هم با هم رییس جمهور بشوند یکی از وعده هایی رو که میدهند نمی توانند اجرا کنند
یارانه طلایی، تامین جهیزیه، تامین مسکن، توسعه تعلیم و تربیت، کارت سفر، کارت انرژی، هر روستا مجتمع خیرات و خدمات و....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
وعده هایی که کله را به سوت زدن وادار می کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
این وعده های پوچ و فضایی حتی در صورت تحقق هم مشکلات عمیق اقتصادی را حل نخواهد کرد. کاندیداها بدون پرداختن به ریشه مشکلات با پاک کردن صورت مسئله راه حلهای سطحی و ناکارامد ارائه می دهنذ مشکلاتی گه آقای پور محمدی به درستی به آنها اشاره کرد. در انتخابات سال 84 نیز آقای کروبی قول پرداخت 50 هزار تومان به هر ایرانی را داده بود . وعده ای که آقای احمدی نژاد پیروز انتخابات هم نداده بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
اصل توزیع نابرابر ثروت رو درست کنید . هر از گاهی اندکی رو
ببخشید اونم در قالب صدقه این وجاهت نمی آورد بلکه خود بهتر دانید!
جلیلی می گوید زن خانه دار سانسور می شود
زاکانی: 22 میلیون طلا به هر ایرانی هر سال می دم قراردادی ها رو استخدام می کنم قیمت بنزین و 1500 می کنم (توجه کنید قیمت تمام شده بنزین همین الان واسه پالایشگاه ها 18 هزار تومنه!)

قاضی زاده: کارت سفر می دم کارت خرید می دم یک میلیارد تومن به جوانان وام ازدواج می دم سریازی اجباری رو لغو می کنم

قالیباف : 200 متر به همه زمین مسکونی می دم

پزشکیان: به مردم وعده پوچ نمی دم چون معتقدم مردم شعور دارن.

دیگه خودتون قضاوت کنید.
سال ۹۳ تورم ۱۴ درصد
سال ۹۴ ( امضای برجام ) تورم ۱۱ درصد
سال ۹۵ تورم ۷ درصد
سال ۹۶ تورم ۸ درصد
سال ۹۷(خروج آمریکا از برجام) تورم ۲۷ درصد
سال ۹۸ تورم ۳۶ درصد
سال ۹۹ تورم ۲۶ درصد
سال ۱۴۰۰ تورم ۳۹ درصد
سال ۱۴۰۱ تورم ۴۵ درصد
سال ۱۴۰۲ تورم ۴۱ درصد
سال ۱۴۰۳ ( درپایان سال محاسبه میشود )
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
تازه می گن دولت رییسی
خیلی بهتر از دولت قبل عمل کرده!
بگذریم که در دولت قبل ترامپ و تحریم و کرونا رو هم داشتیم که همون کرونا به تنهایی تورم کشورهای دنیا رو بالا برد حتی در اروپا و کانادا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
چشم بینا وجود ندارد برادر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
اینایی که سنگ این دولتو به سینه میزنن، خودشونو زدن به خواب، بیدار بشو هم نیستن
من حوصله ندارم بشینم به مثال های جلیلی گوش بدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
! بشین گوش کن شاید به عمق راهبردی رسیدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
شما الان توی سطحی. باید گوش بدی که بتونی از سطح به عمق بری
اگر ما صحبت از فیلترینگ می کنیم. منظورمان اینستکه فیلترینگ فرصت است.
جلیلی می گه روستاهای ایران می تونن تو تولید لباس با چین مقایسه کنن
این بنده خدا یا کلا روستا نرفته یا اصلا نمی دونه چین کجاست
چین یه پاساژ تولیدی کفش برید می بینین وسعتش اندازه نصف تهرانه!
اونوقت قراره پوشاک روستایی ایران رقیب چین بشه :))))
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
راست میگه
میخوایم شلیته و شلوار کردی صادر کنیم دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
دلیلش میدونی چیه؟
جلیلی سابقه کار اجرایی نداشته اینقدر آرمانی فکر میکند ، معمولا کسی که مدیریت اجرایی بلد باشه هیچ وقت نمیاد همچین حرف هایی توی تلویزیون به مردم بزند .
من که به شخصه تصمیم گرفتم اگر ایندفعه جلیلی رییس جمهور بشه برای همیشه از ایران مهاجرت کنم و برم
ما دولت در سایه نخواهیم باید کی و ببینیم؟
این اقایون در سایه رو کی انتخاب کرده که در کار دولت دخالت کنند؟
پاسخ ها
آبودان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
جلیلی سایه دولته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
تا همین چند وقت پیش میگفتن دولت سایه وجود نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
در حالیکه اطلاعات شفاف نیست . دسترسی به اطلاعات هم خیلی سخت و محال است .. این دولت سایه چه جوری و از چه کانالی به اطلاعات. دسترسی داشته
پاسخ به این سئوال رمز گشاست
با این وعده هایی که میدن ایران میشه سوئیس
پاسخ ها
بی نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
میگن مردم سوئیس بعداز این مناظره ها دارن مهاجرت میکنن ایران
قالی باف چه بچه خوب و مودبی شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
آدمای قدرت طلب واسه یه مشت رای همه کاری می کنن
هرسایتی رو در اینترنت باز میکنیم از طریق یک پلتفرم تبلیغات ، عکسهای پزشکیان میاد بالا !!! اصلا هم مشخص نیست لشکر سایبری پزشکیان ریخته در سایت های خبری و کیلویی کامنت میزاره و کیلویی لایک و دیسلایک میکنه خخخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
منم کیلویی بهت دیسلایک دادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
حتما وقتی برنده انتخابات شد

با همین ادعاهای مضحک ، دبه میکنید ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
الان ببین داری کیلویی دیس لایک میخوری
بهترین کار استعفا و کاره گیری پزشکیان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
سایبری های پزشکیان حملهه دیسلایک کنیییییین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
ما مثل شما سه تا کاندیدای پوششی نداریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
13.57
ما سایبری نیستیم .ما رای نمیدیم به هیچکس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
از لحاظ منطقی باید استفعا بده چون کاره ای نخواهد بود ولی مردم دیگه امید بستن به خدا ادم گریه اش میگیره به وضع مان
لشکر سایبری پزشکیان از همینجا خسته نباشید عرض میکنم خدمتتون ، خدا قوت ، از مچبند استفاده کنید که ان شاالله مچ دستتون درد نگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
یعنی فکر میکنی
پزشکیان انقدر بیکار هست
برای خودش سایبر تشکیل دهد؟
شما هنوز متوجه محبوبیت
پزشکیان نشدی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
حاجی!
شما که سه نفر توهین کننده و ضربه گیر اوردین تلوزیون و ساعتها وقت مردم رو گرفتید
سایبری های پزشکیان نفری چند باهاتون حساب میکنن؟ میشه دست منم بند کنید؟ بهتر از همستر کامبت بازی کردنه.
پاسخ ها
اسدالله شیواری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
چون ما هواداران پزشکیان توان اجاره کاروانی از ۳۰ دستگاه اتوبوس بین‌شهری برای جابجایی ۱۵۰۰ نفر
را نداریم

که بدنبال یک تیبای سفید که با چند لند کروز اسکورت میشه
واسه فیلمبرداری شهر به شهر سفر
کنیم و خوراک و جای خواب و کیک و ساندیس توزیع کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
بینوا پزشکیان هنوز نیومده اینگونه براش جو سازی میکنن چه برسه تا اخر اقای پزشکیان بهتر رییس جمهور نشید و زندگی آرام و بی حاشیه خودتون اد مه بدید ما با همین ها میریم ته دره دیگه
ستاد پزشکیان دقیقا چقدر پول هزینه کرده که تمام فضای مجازی و سایت ها شده تبلیغات پزشکیان ؟!!!!!

اصلا هم مشخص نیست 200 نفر رو استخدام کردن برن در سایت های خبری هی در حمایت از پزشکیان کامنت بزارن و مخالفان رو دیسلایک کنن خخخخخخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
در دل تک تک مردم است
پزشکیان
درک آن برای کسانی که برای مزد کار می کنند
سخت است
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
ناله کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
الان تو همین سایت، ۳۰ تا پیام گذاشتی. سایبری فعلا تویی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
همه عین تو پولی نیستن
آهای آهای من تو رو می خوام
بالا بری من تو رو می خوام
پایین بیای من تو رو می خوام
آهای آهای من تو رو می خوام
کت بپوشی من تو رو می خوام
شیک بپوشی من تو رو می خوام
ساده باشی من تو رو می خوام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
لمپنیسم و بی سوادی سیاسی مشخصه بارز حامیان پزشکیانه، نمونش همین کامنت
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
ازکجا فهمیدی هوادارپزشکیان!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
شما ها که برای احمدی نژاد خودتونو کشتید، لمپن نبودید؟
واقعا خیلی جالب بود ، در ماجرای شورش ززآ برعندازان در توییتر 800 میلیون هشتگ زدن اما در خیابون که میومدن سر جمع 20 تا دهه هشتادی میشدن خخخخخخخخخ حکایت سایبری های پزشکیانه که اینجا لایک و دیسلایک میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
معلومه از همون دهه هشتادیا خیلی ترسیدی
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
تا جمعه سکته را زدی
خودتون مردم را به فلاکتی انداختید واینقدر در تنگنا قرار دادید که
هرکسی هم به جای پزشکیان می بود
رای می آورد.
پزشکیان حتی حرف زدن هم بلد نیست یه فعل نمیتونه آخر جمله هاش بزاره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
14:05
مشخصه وجودت سرشار از عقده ست خ
ناشناس
| Singapore |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
تو هم نوشتن بلد نیستی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
به عمل کار برآید به سخندانی نیست
سایبری های عزیز جناب پزشکیان دینگ دینگگگگگ تغییر شیفت ، گروه اول برید ناهار بخورید ( نماز که نمیخونید ) و استراحت کنید ؛ گروه دوم بیاید کامنت هارو دیسلایک کنید کارها نخوابه قشنگ باید پای کار باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
چقدر خندیدیم(بی مزه)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
باشه به پزشکیان رای میدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
قشنگ معلومه یه نفری فشار خوردی اومدی علیهپزشکیان بنویسی اخه کسی تابحال بهتنگفته یه پیامو سه بار ننویس
قابل توجه حامیان و سایبری های پزشکیان : ربات لایک و دیسلاک قابلیت انداختن رای در صندوق ندارد :)))
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
از چی میسوزی؟
انتخابات هم مشخص میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
من رباتم
ربات
رباتی که گوشت کیلو هشتصد نمی خواد
رفتم توییتر 90 درصد پست های حمایتی رو بررسی کردم ؛ طرف تا دیروز هشتگ میزد من سلیطه ام امروز هشتگ میزنه با پزشکیان برای ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
بی ادب
یه جماعت بدبختی هستن همیشه در مجازی اکثریت هستن ولی نمیدونیم در دنیای واقعی چرا اینها وجود خارجی ندارن !!!! مثلا در توییتر 800 میلیون هشتگ میزنن اما در کف خیابان 25 نفر هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
نمیدونی چرا ؟ از بس ازادی داریم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
از دوستان شما میترسیم
همونطوری که آقای پزشکیان در مناظره سوم اعلام کردن ما بخش بزرگی از جامعه رو عقده ای کردیم ، البته که امروز همین بخش شدن طرفداران ایشون.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
طرفدارای پزشکیانو با این کامنت با خاک یکسان کردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
بعد سوال نمیشه برات چرا عقده ای شدند؟
بازم تاکیید میکنم تلخ ترین حقیقتی که پزشکیان در مناظره سوم گفت این بود که ما با محدود کردن بخشی از جامعه رو عقده ای کردیم ، اگر نوع و سطح ادبیات کامنت های حامیان ایشون رو ببینید متوجه میشید که کاملا راست گفته جناب پزشکیان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
ستاد جلیلی که ازش حقوق میگیری بهت نگفته یه پیامو سه بار کپی نکن اخه چرا تابناک نوشتن ایمیل رو اجباری نمیکنه؟؟؟
با توجه به سخنان این عزیزان متوجه شدم که واقعا چرا افرادی که درک درستی از جامعه ندارن این گونه مردم و شعور مردم را مورد هجمه خود قرار می دهندد؟؟؟ بسیار ناتوان و عاجر در جواب دادن ؟؟؟؟ خدا به خیر کنه
توی شهر ما دیروز رفتم ستاد پزشکیان رو دیدم ؛ 1 نفر داخل ستاد پشت میز بود ؛ نفر دم ستاد وایساده بودن باهم گپ میزدن

موندم این حامیان 90 به 10 درصدی پزشکیان در فضای مجازی چرا در فضای واقعی دیده نمیشن خخخخ ؛ دلاور این گوشی رو ول کن برو دم ستاد استاد 2 تا بادکنک باد کن بلکه تونستی رای جمع کنی وگرنه با لایک و دیسلایک که نمیشه رای جمع کرد :)))
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۰۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
یعنی یه تنه داری اندازه یه لشکر سایبری کار میکنیا.خسته نباشی دلاور!!! ببین ما رای نمیدیم. اوکی؟؟؟؟ اما شماها به خودیاتون هم رحم ندارید. بزنید تو سر و کله هم.ما هم تماشاتون میکنیم و میخندیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
پس چرا آقایان پوششی به خاطر این ستادهای خالی به آفای پزشکیان می تازند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
پس چرا سوالات و گیرهای دوستان ضربه گیر شما همش از اعضای ستاد پزشکیان بود؟
آقا برای هر کامنت و لایک در حمایت از پزشکیان چند حساب میکنن با شما عزیزان؟ لطفا بگید شرایط چی هستش میشه دست مارم بند کنید؟ هنوز نرخ همون کامنتی 600 تا تک تومنه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
چقدر تو بامزه ای اخه
جناب پزشکیان مثل جلیلی یا قالیباف
بیکار نیست کل شهرو بنر کنه
یا با هوش مصنوعی جمعیت خیالی درست کنه!
من موافقم که عملکرد دولت های قبلی خوب نبوده چون اگر عملکرد مناسبی داشتن آمار بیکاری اینقدر بالا نبود که طرف بخواد بره برای 600 تا تک تومن بابت هر کامنت حامی پزشکیان بشه بعد اصلا رای هم نده !
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۰۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
خب مشخص شد چقدر حقوق میگیرید. واقعا دلم میسوزه براتون که اینقدر حقیرید. هموطن زندگی پست داشتن و حقارت و بدبختی حق تو نیست.حق هیچ ایرانی و هیچ انسانی نیست.بس کن
جناب پزشکیان عکس خودش و ظریف رو گذاشته و نوشته : برای ایرانی سربلند

خیلی بلند بود ماشاالله به فاصله دلار 2 هزار تومنی تا 30 هزار تومنی قشنگ سر ایران بلند شد
چقدر طرفداران پزشکیان از نظر سطح شخصیتی و سطح تربیتی و ادب ، مشابه با سطح طرفداران رضا پهلویه ! البته اون بنده خدا پهلوی که حتی در حد لشکر سایبری هم طرفدار نداره باز خوبه پزشکیان اگر در ستادش سرجمع 20 نفر میاد حداقل یه لشکر سایبری پای کار داره
پاسخ ها
دغدغه ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
برای ما یه پادکست دکتر فاضلی کافیه، حالا فکر کن سایبریم?
ناشناس
| Sweden |
۰۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
بعد این همه سااااااال هنوزم حرف پهلوی رو میزنید
????????
پزشکیان به هیچ وجه نمیتونه با لمپنان سیاسی را جمع کنه ؛ اگر قرار بود لمپنیسم سیاسی پیروز بشه ، شورشیان ززآ پیروز میشدن
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۰۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
پیروزی نهایی از آن ماست. اما امیدوارم اون روز عین آفتاب پرست رنگ عوض نکنید
ناشناس
| Sweden |
۰۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
حناتون دیگه رنگی نداره،جز یه عده اندک،مردم دیگه گول نمیخورن. دیگه بازیچه تون نمیشن و اجازه نمیدن به شعورشون توهین کنید. رای بی رای
جلیلی اسرار داره ادای کیسینجر دربیاره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
اصرار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
بنده خدا پزشکیان که طرفداراش در حد اول دبستان هم سواد ندارن اصرار رو مینویسه اسرار
کی فکرشو میکرد رشد ۸ درصدی یه زمانی تبدیل به آرزو بشه ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
یه زمانی رشد اقتصادی ۲۰۰ درصدی داشتیم یادش بخیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
۱۵:۲۰
زدی تو خال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
15:20
مطمئنی ایران زندگی میکنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ژاپن هم همچین رشدی نداره
توجه کردید
وقتی کاندیداها صحبت از واقعیات و مشکلات و فساد می کنند
آدم تعجب می کند که چرخ این مملکت چطور دارد می چرخد. عجیب است چرا از هم نمی پاشد
وقتی کاندیداها صحبت از آینده می کنند
یک بهشت برین در ذهن نقش می بندد. کارت انرژی، کارت طلایی، کارت سفر،کارت فرهنگ، آپارتمان رایگان و.....
پزشکیان تو هیزم انتخاباتی برو کنار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
فعلا که پایدارچی و پوششی هاش سرجمع پنج میلیون رای ندارن و عین چی ترسیدن :))))
در تاریخ ۲۸ مهر ۱۴۰۱، شرکت کرسنت پترولیوم با بیان اینکه از شرکت ملی نفت چیزی جز سکوت دریافت نکرده است ( شرکت ملی نفت ایران محکوم به پرداخت ۲٫۴۳ میلیارد دلار خسارت شده بود ) از دادگاه منطقه ای ایالت کلمبیا درخواست اجرای حکم غیابی کرد تا به زودی شاهد تسخیر منابع ایران به نفع شرکت کرسنت پترولیوم باشیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
مقصر اصلی خسارات این قرارداد شخص جلیلی هست
سوتی خفن و گاف زاکانی در مورد عدم آمادگی کسی برای مناظره در باره کرسنت که بیژن زنگنه زاکانی را نوچه جلیلی و هر دو را لات کوچه های خلوت خوانده بود خبر نداشت
اصولگراها خیلی عمر میکنن این به ضرر اصلاح طلبهاست،یه معضله،چیکار کنیم نمیدونم!!!
در تاریخ ۲۸ مهر ۱۴۰۱، شرکت کرسنت پترولیوم با بیان اینکه از شرکت ملی نفت چیزی جز سکوت دریافت نکرده است ( شرکت ملی نفت ایران محکوم به پرداخت ۲٫۴۳ میلیارد دلار خسارت شده بود ) از دادگاه منطقه ای ایالت کلمبیا درخواست اجرای حکم غیابی کرد
جلیلی دیشب میگفت من چرا مناظره کنم اول بره دادگاه حکم بگیره ، یعنی از طرف قاضی حکم و محاکمه هم صادر کرد ، شما اگه مدرکی داری اول مناظره کن بعد طرف رو دادگاهی کن اگر راست میگویی
ضربا سنگین و مهلکی که پایداری ها به این کشور زدن غیرقابل جبرانه حالا باز خوبه بیش از ۳۰ سال مملکت دست اصلاح طلبان بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
ضربات
روحانی: برای احیای برجام، یک امضا مانده بود، یک امضا کردن سه سال وقت می‌خواست؟ با مصوبه‌تان مانع احیای برجام شدید ، پوتین گفت از هوشمندی شما متعجبم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
اگر یادتان باشد روحانی که رفت امیر عبدل و باقری کنی و دوستان گفته بودند که مذاکرات هسته ای از ابتدا شروع شود و گذشته را کنار بگذارند که روسها دخالت کردند و قرار شد مذاکرات از جایی که قطع شده بود ادامه یابد که همه می دانند چه شد
اگر یک اصولگرا مانند جلیلی انتخاب بکنند وترامپ هم بیاد چه شود.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
خیلی واضحه جنگ میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
جلیلی اصولگرا نیست اگر انتخاب شود فقط حلقه بسته دانشگاه امام صادق همه کارها و مسئولیتها رو بدست خواهد گرفت نه قالیباف که حتی زاکانی را هم از گردونه خارج خواهد کرد
روحانی با انتشار چند ویدیو کوتاه و کمی متن برنده مناطرات این چند روز بود
آقای عمق راهبردی چی میگه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
متاسفانه کسی متوجه نشد
اقای قاضی زاده بعد هشت سال دولت روحانی یک سه سال دولت دیگر همهمه چی یادشون
ما عمق راهبردی نخواهیم باید کیو ببینیم ؟
اقای پور محمدی امام جمعه بشه من قول میدم برم نماز جمعه
جالبه نسل جدید و جوان اصلا دنبال انتخابات نیستند اکثریت دهه شصت و هفتاد پیگیر هستن اینقدر که دختران وزنان مان رو سرشون به زیبایی جویی و لوازم آرایش و لباس گرم و پسران و مردان هم یا به مهاجرت فکر میکنن یا گوشی و چیزهای دیگر چقدر بد
طرفداران پزشکیان و جلیلی خوب میدونن که این دو نفر در حد ریاست جمهوری نیستن ولی افتادن رو دور لجبازی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
هیچوقت پزشکیان رو با جلیلی مقایسه نکن
این حرفا رو بزار واسه همون جلیلی بمونه
دکتر پزشکیان تنها امید بود که بعد از امروز و صحبتهای مقامات عالی رتبه به نا امیدی تبدیل شد دکتر پزشکیان بکش کنار همه چیز بدست مردم حل خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
من هم میخواستم رای بدهم خدا شاهده امروز ناامید شدم و تمام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
چند سالتون
بعید شصت یا هفتاد یا هستاد ساله باشی منظورم رو می دونی. هدف این صحبت ها بی میلی من و شما و‌جمع زیادی از مردم به انتخابات هست
واقعا" انسان مات و متحیر میماند ، واقعا" انسان انگشت به دهان میماند . میماند که چه بگوید ؟ میماند که چکار کند ؟ میماند که چطور ممکن هست یک نفر مثلا" دکتر باشد ، چطور میشود یک نفر در دستگاه خانواده شهداء و جانبازان عزیز باشد ، کت و شلوار شیک و گران قیمت بپوشد و به این حد دروغ بگوید ؟ چطور میشود با این همه دروغ گفتن منفجر نشد ؟ چطور میشود با این همه دروغ و تهمت و بهتان کینه ورزی و لجن پراکنی از روی زمین برداشته نشود ؟ چطور ممکن هست آخر ؟
انشاالله به رئیس جمهور با برنامه و متخصص در همه زمینه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی یعنی جلیلی رای می دهم
نه کسی که انشا میخونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
جلیلیم شب شعر راه انداخته بود
باید قانون بزارن هر کی انصراف داد دوره بعدی حق شرکت در انتخابات نداره
حسن روحانی : وقتی درخت هارو می کنید خوب ابر میاد پایین رو نگاه میکنه می بینه درخت نیست رد میشه میره دیگه!!! خدایا خدایا کمکمون کن اون ۸ سال سیاه تکرار نشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
۸سال سیاه؟
هه پس اون ۳سال خیلی روشن بوده
تغییر اقلیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
شما برا همین یه سرچ تو گوگل بزن، اکثر مقالات در این مورد این موضوع و تایید میکنند. البته اینگونه بیان کردنش درست نیست.
پزشکیان اگر " بله قربان" بگو نبود محال بود تائید صلاحیت شود. سیستم مملکت ما مدیریت نمی خواهد اطاعت می خواهد
مناظره ها تمام شد اکنون می توان با قاطعیت گفت نظر اصلی بر قالیباف است . بادلی آرام نشسته بود و با تغییر فاز از تهاجمی به انسانی آرام که دیگران را نصیحت می کرد انگار از نوعی خاطر جمعی برخوردار بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
اقای قالی باف این شعر رو زیر لب مدام میخوند
همه چی آروم من چقدر خوشبختم
حیف فکر میکردم اینبار رای مردمه
اما
نشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
چرا چی شد ؟!
چرا جلیلی چالش دولت در اجرای لایحه حجاب را به موضوع زنان سرپرست خانوار و زنان خانه دار و جوامع روستایی پیوند میزند؟
آیا سکوت این اقشار جامعه، دلیل قانع کنده ای است برای اینکه جلیلی آنها را دستاویزِ فرار از پاسخگویی به چالشِ مطرح شده توسط زنان مطالبه گر در مساله حجاب، قرار دهد؟ دقیقاً مثل بخشهای ایجابی لایحه حجاب که صوری هستند.
حیف شد امروز خیلیا از رای دادن منصرف شدن
پزشکیان میخواد رو ایران عمل جراحی قلب انجام بده
واقعا می خواستم به پزشکیان رای بدم
اما امروز فهمیدم.................هعی
جلیلی با عصبانیتش و رو شدن گذشتش شکست سهتی در مناظرات خورد و هرگز رئیس جمهور نمیشه
عمو قالیباف
بعله
قالی منو بافتی؟
دادم قاضی زاده و زاکانی و پور محمدی ببافند!!؟
با سلام دولت و مجلس محترم جلوی قاچاق سوخت به کشور های همسایه را بگیرد و قیمت سوخت را واقعی کند
رای بی رای
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
این یعنی ادامه همین 3 سال و بلکه بدتر. با بی تفاوتی مشکلی حل نمی شه.
قالی بافی انصراف داد؟
چه شود؟ پزشکیان و جلیلی
اینها همه هیچکاری اند.سیاست های اجرایی در جای دیگری دیکته میشه و اینها هر کدام هم که انتخاب بشوند فقط باید بگویند به روی چشم.رای بی رای
ایکاش یه قانونی داشتیم که رئیس جمهور منتخب ، باید حداقل نصف رای کل واجدین شرایط رو بیاره و یا اقلا نصف کل واجدین شزایط در این انتخابات شرکت کرده باشن تا این رای گیری به رسمیت شناخته بشه .
اما متاسفانه چنین چیزی محاله .
نمی شد این بحثای مناظره پشت درهای بسته انجام می شد آبروی نظام رفت . چین اقتدار داره که بایدن و ترامپ براش فرقی نداره
خب میگن دیروز خیلی ها از رای دادن منصرف شدن
بله دلیلش رو همه می دونیم
اما رای بدهیم تا هزینه برای خودشون باشه !!
وقتی مشکل اینه که بنزین از آب اشامیدنی ارزونتره وکاندیدایی میگه بنزین را ارزانتر میکنم یعنی اصلا مشکل را نمیفهمه و مشکل ما اینه که اینها کاندیدند اول اینکه هر کالا وخدمت باید قیمت واقعی داشته باشه ولی فقر زدایی کرد ولی به روش درست و حمایت درست ایجاد شغل و تواتنمندی
زاکانی ؟ بنزین رو ارزان میکنی . خواب نما شدی شما برو عوارض و پسماند ها را که دو برابر کردی رو کم کن بقیه پیشکش ؟ اصلا حرفهای کی زدی منطقی نبود فقط بلد بودی هی بگی دولت 11 و 12 . کی چی شد !؟ خود شما در این دوره شهردار بودنت چه گلی کاشتی فقط معظل درست کردی یه روز میخواستی قیطریه رو مسجد کنی بعدش پارک لاله رو ..........
برای اینده ایران عزیز......فقط دکتر جلیلی....!!
دوستان پزشکیان از اون ادم هاست که هرکی هرچی بهش میگه قبول میکنه و توانایی نه گفتن و نظر شخصی خودش رو نداره پس خیلی خطرناکه دار و دسته روحانی و ... تلکه اش میکنن من اینجور شخصیت هارو میشناسم ایران رو شخم میزنن اطرافیانش
زاکانی هیچی بلد نیست وحرفاش توخالی است
به نظر من اگر پزشکیان هوهشمند عمل کند وبخواهد برای مردم کار خیری کرده باشد.با توجه بهوضعیت مملکت بهترین کار انصراف از کاندیداتوری است. دلیلش هم با کمی فکر مشخص است...
سلول جهش کشور؟ از جنبه راهبردی در عمق راهبردیست یا سطح؟
الان اومدم مطب درمانگاه مبلغ ویزیت نسبت به قبل عید دوبله شده....مسکن و اجاره دوبله شده گوشت و مایحتاج هم بیش از اینها..حقوق هم ۲۰درصد .این چیزیکه ما داریم حس میکنیم. حالا هر چی میخایین از عملکرد و بهبودی و قله صحبت کنید
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات