بازدید 4401
گفتگوی اختصاصی با استاد دانشگاه کمبریج:

روابط اعراب خلیج فارس با اسرائیل مانع بهبود رابطه با ایران نیست/ بحرین خواهان تنش زدایی است

پروفسور «جان دان» معتقد است همه کشورهای عربی خلیج فارس از جمله بحرین مایل هستند در کوتاه‌مدت و میان‌مدت روابط خود با ایران را بهبود بخشند که البته منافع متقابلی نیز برای ایران خواهد داشت.
کد خبر: ۱۲۴۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۶ 27 June 2024

بین الملل تابناک: اخیرا جمهوری اسلامی ایران و بحرین در بیانیه مشترک بر ایجاد ساز و کارهای لازم برای آغاز گفت وگوهای دو کشور با هدف بررسی چگونگی از سرگیری روابط سیاسی توافق کردند.

عبداللطیف بن راشد الزیانی وزیر امور خارجه و علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه سوم تیر ماه در تهران به مناسبت سفر وزیر امور خارجه بحرین به جمهوری اسلامی ایران و به دعوت سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست گفتگوی همکاری‌های آسیایی، دیداری دوجانبه داشتند.

در این دیدار دو طرف بر ایجاد ساز و کارهای لازم برای آغاز گفتگوهای دو کشور برای بررسی چگونگی از سرگیری روابط سیاسی توافق کردند.

پس از مذاکرات سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه بحرین بیانیه‌ای صادر شد.

در این بیانیه تصریح شده بود: در چارچوب روابط تاریخی برادرانه پادشاهی بحرین و جمهوری اسلامی ایران و پیوندهای دینی، همسایگی، تاریخ مشترک و منافع متقابل بین آنها، جناب آقای دکتر عبداللطیف بن راشد الزیانی وزیر امور خارجه و جناب آقای دکتر علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز یکشنبه سوم تیر ماه در تهران به مناسبت سفر وزیر امور خارجه بحرین به جمهوری اسلامی ایران و به دعوت سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست مجمع گفتگوی همکاری آسیا، دیداری دوجانبه داشتند.

همچنین در این بیانیه آمده است‌: در این دیدار دو طرف بر ایجاد ساز و کارهای لازم برای آغاز گفتگوهای دو کشور برای بررسی چگونگی از سرگیری روابط سیاسی توافق کردند.

در خصوص این موضوع خبرنگار تابناک مصاحبه ای با پروفسور «جان دان» استاد دانشگاه کمبریج انگلستان انجام داده که در ادامه آمده است. «جان دان» استاد کنونی دانشگاه کمبریج انگلستان است. تخصص او بحث انقلاب است. وی سابقه تدریس در دانشگاه هاروارد آمریکا را نیز دارد. او استاد برجسته نظریه و اندیشه سیاسی است و صاحب کتاب «انقلاب‌های مدرن» است.

«جان دان» استاد دانشگاه کمبریج در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک در خصوص دلایل گرایش اعراب به دیپلماسی با ایران از جمله بحرین گفت: من فکر می کنم که همه کشورهای عربی علاقه زیادی به احیای روابط تجاری صلح آمیز در خلیج فارس و منطقه گسترده تر دارند.

وی افزود: در این زمینه امیر قطر نسبت به سایرین تلاش‌های مستمرتری برای دستیابی به این هدف با ایران انجام داده است.

استاد دانشگاه کمبریج ادامه داد: همه کشورهای عربی خلیج فارس از جمله بحرین مایل هستند در کوتاه‌مدت و میان‌مدت روابط خود با ایران را بهبود بخشند. این موضوع البته منافع متقابلی نیز برای ایران خواهد داشت.

وی در ادامه یادآور شد: از سوی دیگر اعراب خلیج فارس روابط رو به بهبودی با اسرائیل دارند. در حال حاضر ایران تنها کشور اسلامی است که نابودی اسرائیل را هدف خود می داند و آن را یک رسالت دینی می داند.

«جان دان» افزود: کشورهای دیگر به جز سوریه ترجیح می‌دهند که روابط اقتصادی نزدیک‌تری با اسرائیل داشته باشند مشروط به آنکه اسرائیل به فلسطینی‌ها یک کشور واقعی با یک سرزمین و پایگاه اقتصادی مناسب ارائه دهد.

استاد دانشگاه کمبریج ادامه داد: در حال حاضر موضوع صلح میان اسرائیل و اعراب نیازمند تضمینهایی از سوی امریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و چین است. در حال حاضر دست یافتن به چنین اجماعی سخت و دشوار است.

وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر روابط میان ایران و اعراب می تواند از روابط تجاری آغاز شود. تعمیق این روابط و همگرایی بستگی به مسائلی دارد که برای بلندمدت باید مورد تضمین قرار گیرد.

استاد دانشگاه کمبریج در پایان گفت: برای ایران، لغو تحریم‌ها و دادن فرصتی برای رسیدگی به برخی از چالش‌های زیست‌محیطی نگران‌کننده‌اش، در حال حاضر دارای اولویت است.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری