بازدید 1947

جلیلی شانس رفتن به دور دوم را ندارد/آرای خجالتی سرنوشت ساز خواهند بود

امروز چهارشنبه می تواند در روند رقابت بسیار موثر باشد. اگر اصول گرایان بر سر نامزدی قالیباف اجماع نکنند انتخابات به دور دوم کشیده می شود.
کد خبر: ۱۲۴۴۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۶ 26 June 2024

به گزارش تابناک،اگر اجماع کنند این احتمال وجود دارد که قالیباف بتواند در دور اول برنده شود. هر چند باید در این مورد محتاط بود. او تا حدود 45 درصد رای می آورد ولی برای رسیدن به 50 درصد رای لازم برای پیروزی در دور اول باید مورد حمایت همه جانبه اصول گرایان قرار گیرد. با شناختی که داریم بعید است چنین اتفاقی بیافتد.

یعنی اجماع حاصله بیشتر از آنکه فعالانه باشد منفعلانه خواهد بود . اصول گرایان برا ی پیروز شدن در دور اول باید پیام روشن و شفافی به جامعه بفرستند و هواداران سرسخت جلیلی را قانع کنند به قالیباف رای دهند. اجماع اصول گرایان می تواند مردد هایی را که می خواستند به پزشکیان رای دهند به سمت رای استراتژیک بکشاند و به قالیباف رای دهند. در این ناحیه یعنی جایی که قالیباف برای برنده شدن در دور اول باید 5 درصد دیگر هم رای کسب کند عدم قطعیت هایی وجود دارد که نتیجه گیری علمی را سخت می کند. اما جلیلی شانسی برای برنده شدن در دور اول ندارد.

سبد رای او محدود به اصول گرایان ایدئولوژیک است و حتی اگر نامزد نهایی اصول گرایان باشد نمیتواند در دور اول برنده باشد. اگر اجماعی بین نامزد های اصول گرا صورت نگیرد (که فعلا به نظر می رسد چنین باشد)انتخابات به دور دوم کشیده می شود. بر اساس معادلات کمپینی پزشکیان به دور دوم می رود اما درباره نفر دوم قدری عدم قطعیت وجود دارد و نظرسنجی های دارای سوگیری هم این عدم قطعیت را بیشتر کرده است.

بر اساس معادلات کمپینی شانس قالیباف برای رفتن به دو دوم بیشتر از جلیلی است 1- در بین عموم مردم و در شهر های کوچک و روستاها مشهور تر از جلیلی است. 2- بر خلاف دوره های قبلی در این دوره زیاد تخریب نشد و آرای قطعی منفی او بیشتر نشد. 3-بخشی از آریا او از ترس متهم شدن به غیر انقلابی گری و .. رای خود به قالیباف را علنی نمی کنند و به نوعی آرای خجالتی محسوب می شوند. هر چند رقم این ها هم زیاد نیست. 4- موقعیت او در بین ارای مردد به مراتب بهتر از جلیلی است. 5- به نظر می رسد در این دوره بر خلاف سال 84 بدنه اصول گرایی درباره حمایت از یک نامزد متحد نیست. یعنی به هر دو نامزد اصلی رای می دهد. 6- تا الان موج زیرینی به نفع جلیلی شکل نگرفته است. لذا جهش آرای او در دو روز آینده فعلا دور از ذهن است. 7- شانس قالیباف برای پیروزی در دور دوم از جلیلی بیشتر است و همین امر مانع شکل گیری موج زیرین به نفع اوست.

در 84 آرای قطعی منفی مرحوم هاشمی خیلی زیاد بود و با تخریب می شد این آرا را فعال کرد و احمدی نژاد در حمله و تخریب به مراتب قوی تر از قالیباف بود. اما در حال حاضر پزشکیان رای قطعی منفی اندکی دارد. علاوه بر اینها به نظر میرسد پزشکیان هم شانس زیادی برای برنده شدن در دور اول ندارد. رشد آرای او هم تدریجی است و پرشی نیست. موج زیرین به نفع او در آغاز این هفته شکل گرفت اما با توجه به عملکرد ضعیفش در مناظره ها نتوانست گسترده شود و به پیروزی در مرحله اول ختم شود.

حمایت آقای خاتمی هم نمی تواند این ضعف را جبران کند. زیرا نسل دهه 70 و 80 خیلی با آقای خاتمی آشنا نیست. لذا در صورتی که رقابت های انتخاباتی در روز چهارشنبه شاهد تحول و اتفاق ویژه ای نباشد باید خود را برای دور دوم انتخابات آماده کنیم که معادلات آن تا حدی متفاوت از دور اول است. چون دو نفره می شود. رحمان قهرمان پور

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات