بازدید 956
گفتگوی تابناک با صاحب‌نظران رسانه در خصوص فرم برگزاری مناظره انتخاباتی 

مناظره‌ها طوری طراحی شده بود که گفتگوی چالشی صورت نگیرد/ اصلا دنبال نکردم/ تاسف خوردم

تنها ۴۸ ساعت به سرنوشت‌ساز ترین روز کشور یعنی انتخابت چهاردهمین ریاست جمهوری مانده است. در چنین بازه زمانی تابناک نظر برخی از اصحاب رسانه را درباره انتخابات پیش رو جویا شد.
کد خبر: ۱۲۴۴۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱ 26 June 2024

به گزارش تابناک، جدا از نتیجه انتخابات، نحوه برگزاری آن نیز برای تمام مردم جهان  مهم است و می‌تواند ارائه دهنده الگویی متفاوت با دیگر انتخابات‌های کشورهای دیگر باشد. در این الگو یکی از ابزارهای اساسی تبلیغ است که استفاده از رسانه ملی برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برترین نوع تبلیغ  است.

در خصوص این موضوع خبرنگار تابناک با صاحب‌نظران این موضوع به گفت‌وگو پرداخت.

مناظره‌ها طوری طراحی شده بود که گفتگوی چالشی صورت نگیرد/ اصلا دنبال نکردم/ تاسف خوردم

محمد حسین رنجبران مجری با‌سابقه تلویزیون در این خصوص به تابناک گفت: ساعت‌های مناظره با فاصله‌های بیشتری باید انجام می‌شد این پشت‌سر هم بودن برنامه برای مخاطب خسته کننده بود. 

وی با بیان اینکه چهار مناظره کفایت می‌کرد، گفت: مردم به مناظره‌های عصر عادت کرده بودند هم نامزد‌ها استرس تا شب برنامه رفتن را نمی‌کشند و با آسودگی بیشتر به مناظره می‌آمدند هم مردم علاقه بیشتری به تماشای مناظره نشان می‌دادند و پر‌مخاطب‌تر می‌شد. 

رنجبران بیان کرد: این کارشناس‌هایی که در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صحبت می‌کردند جذابیت مناظره را کم کرد در دوره‌های قبل طرحی وجود داشت وقتی برنامه‌های گفتگو محور زیاد می‌شد سوالات اساسی کم می‌شد در حقیقت مناظرات تکراری و مخاطب اشباع می‌شد. 

این مجری با‌سابقه، گفت: برای مناظرات برنامه کارشناسی طراحی کنیم که هزینه مناظرات کمتر شود اینجا هم برنامه کارشناسی درست اجرا نشد هم نامزدها به خوبی ندرخشیدند. 

وی با اشاره به اینکه نقش مجری در مناظره‌‌های اجرا شده کمرنگ شده بود، گفت: از سال ۱۳۹۲ آقای مرتضی حیدری مجری مناظرات تا سال ۱۴۰۰ بودایشان ۲ قاعده دارند هم جاذبه شخصیتی و هم مسلط بودنشان ایشان در سیاست اقتصادی به عنوان یک عنصر بی‌طرف شناخته می‌شد. 

مجری با‌سابقه تلویزیون عنوان کرد: آقای خسروی انتخاب خوبی بود با‌سابقه و باتجربه است. اما در این مناظره‌ها قدرت کلامی را از او سلب کردند و سپردند به کارشناسان خسروی سوالات را مطرح می‌کرد می‌توانست خیلی جذاب‌تر شود. 

رنجبران ادامه داد: پیش‌تر نامزدها برای صحبت پشت تریبون می‌رفتند همین حرکت و پشت تریبون رفتن باعث ایجاد هیجان می‌شد و سطح استرس و هیجان نامزد را بالا می‌برد ناخودآگاه باعث می‌شد صحبت‌های هیجانی‌تر اتفاق بیفتد. 

وی با بیان اینکه قدرت مانور مجری بسیار پایین بود، اظهار کرد: سوالاتی که کارشناسان مطرح کردند کلی بود در قالب‌های کلی سوالات کلی پاسخ داده می‌شود اینگونه اتفاق خاصی در مناظره رقم نخورد. 

این مجری با سابقه تصریح کرد: پیش‌تر هیجانی به مخاطب از طریق فضای مناظره داده می‌شد، مثلا ورود نامزدها با موزیک همراه بود و بعد نامزدها در آن فضا قبل شروع مناظره گفتگو می‌کردند اما این بار تنها نماز جماعت را به نمایش گذاشتند. همین طور قبلا مناظره با پایان صحبت‌های نامزدها تمام می‌شد اما امسال نامزدها تازه به خوش و بش می‌پرداختند این حالت برای مخاطب جذابیت هیجانی و چالشی نداشت زیرا مخاطب می‌گوید اینها همه مثل هم هستند. 

رنجبران خاطر نشان کرد: هنوز مابه آن اتفاق مشارکت بالا نرسیده‌ایم چون صداوسیما آن نقشی که باید ایفا می‌کرد را انجام نداد صداوسیما نقش اصلی است فقط وابسته به یک نامزد نیست.

مناظره‌ها طوری طراحی شده بود که گفتگوی چالشی صورت نگیرد/ اصلا دنبال نکردم/ تاسف خوردم

میلاد دخانچی مجری تلویزیون در این خصوص، گفت: مناظره‌ها طوری طراحی شده بود که گفتگوی چالشی صورت نگیرد. فضای در نظر گرفته اصلا شبیه  فضای مناظره انتخاباتی نبود.

 

وی افزود: زمان مدیریت نشده بود چینش سوالها جذاب نبود اصلا نیازی به آن هم سوال نبود یک سوال مطرح می‌کردند و با مداخله‌گری فعال مجری، گفتگو حول محور آن سوال اتفاق می‌افتاد این سبب می‌شد گفتگو رفت و برگشتی شود و فضای گفتمانی چالشی جذاب اتفاق بیفتد.

 

دخانچی تاکید کرد: ساعت مناظره تایم ۲۰ تا ۲۱ خوب بود اما طولانی می‌شد و مخاطب را خسته می‌کرد اما روزهای تعیین شده برای برگزاری خوب بود.

مناظره‌ها طوری طراحی شده بود که گفتگوی چالشی صورت نگیرد/ اصلا دنبال نکردم/ تاسف خوردم

المیرا شریفی مقدم مجری با سابقه تلویزیون در  پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص اینکه فرم برگزاری مناظره ها از نظر شما چگونه بود، گفت: بنده در این خصوص نظری ندارم و اظهار نظر نمی‌کنم از ما خواسته در این خصوص صحبتی نکنم خبرنگار از او پرسید صداوسیما گفته است ایشان جواب دادند؛ حالا.

مناظره‌ها طوری طراحی شده بود که گفتگوی چالشی صورت نگیرد/ اصلا دنبال نکردم/ تاسف خوردم

در تماس با امیرحسین ثابتی نماینده مجلس شورای اسلامی فعلی و مجری با سابقه شبکه افق منشی این نماینده مجلس به موبایل ایشان پاسخ داد و در جواب سوال خبرنگار تابناک گفت: آقای ثابتی نظر خاصی در این خصوص ندارم و مصاحبه هم نمی‌کنند ایشان نظرهای خود را در صفحه مجازی و شبکه ایکس خود بارگذاری می‌کنند نظرات شخصی ایشان را از این فضاها دنبال کنید.

مناظره‌ها طوری طراحی شده بود که گفتگوی چالشی صورت نگیرد/ اصلا دنبال نکردم/ تاسف خوردم

در ادامه مرتضی حیدری مجری باسابقه تلویزیون در این خصوص در پیامکی نوشت: بنده ایران نیستم.

مناظره‌ها طوری طراحی شده بود که گفتگوی چالشی صورت نگیرد/ اصلا دنبال نکردم/ تاسف خوردم

ژیلا صادقی مجری که این روزها گفته می‌شود مهاجرت کرده است اما اینگونه نیست ایران است و بر سر یک پروژه شخصی در حال کار و فعالیت است در گفتگو با خبرنگار تابناک در خصوص فرم برگزاری مناظره‌ها، گفت: من مناظره‌ها را از تلویزیون دنبال نکردم بنابراین نظری در خصوص شکل، فرم و ساعت آن ندارم اما از نظر سبک و رفتار نامزدها باید بگویم که تاسف خوردم نسبت به برگزاری مناظره‌ها یکدیگر را بی‌آبرو کردند.

 

وی افزود: این افراد انسان‌هایی فرهیخته‌ای هستند که هر کدام در جایگاه خودشان صاحب اثرهایی خوب هستند که در جایگاه خود درخشیدند همانند آقای قالیباف در زمانیکه در نیروی انتظامی کار می‌کردند رنگ، فرم لباس و ماشین‌های پلیس را طوری طراحی کردند که خود من کلی تعریف کردم تغییر خوبی را در آن موقع در نیروی انتظامی انجام دادند.

 

این مجری تلویزیون، گفت: در مناظرات نامزدها همانند خانم‌هایی که درب در سبزی پاک می‌کنند برخورد کردند آبرویمان در جهان رفت یکی به دیگری می‌گفت نمی‌گذارم رئیس جمهور شود دیگری میکروفون پرت کرد. به غیر از تاسف چه باید گفت.

مناظره‌ها طوری طراحی شده بود که گفتگوی چالشی صورت نگیرد/ اصلا دنبال نکردم/ تاسف خوردم

علی درستکار نیز مجری تلویزیون در خصوص این سوال گفت: بنده پرسشگر هستم پاسخی برای سوال شما ندارم؛ اصلا مناظره‌ها را دنبال نکردم که نظری بدهم.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات