بازدید 4555
۳

کسانی که دیروز رأی ندادند، می‌توانند در دور دوم انتخابات شرکت کنند؟

آیا کسانی که دور اول انتخابات شرکت نکرده‌اند می‌توانند در دور دوم به نامزد مورد نظر خود رای دهند یا خیر؟ پاسخ این سوال را ماده ۲۹ قانون انتخابات کشور پاسخ داده شده است.
کد خبر: ۱۲۴۵۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰ 30 June 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری آنا، مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت قریب به ۲۵ میلیونی مردم برگزار و مسعود پزشکیان با اخذ ۴۲ درصد آرا و سعید جلیلی با کسب ۳۸ درصد آرا راهی مرحله دوم شدند که قرار است جمعه این هفته پانزدهم تیرماه برگزار شود.

حال سوال اینجاست که در مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چه کسانی قادر به رأی دادن هستند؟ آیا کسانی که در دور اول در انتخابات شرکت نکرده‌اند می‌توانند در دور دوم‌ به نامزد مورد نظر خود رأی دهند یا خیر؟

پاسخ این سوال را ماده ۲۹ (اصلاحی ۱/ ۲/ ۱۳۷۲) روشن کرده است؛ براساس این قانون برنامۀ اخذ رأی در مرحله دوم به شرح زیر است:

۱- شناسنامۀ مراجعه‌کنندگان به دو مهر انتخاباتی مرحله اول و مرحله دوم ممهور خواهد شد. 

۲- چنانچه شناسنامۀ رأی‌دهنده دارای مهر مرحله‌اول انتخابات باشد، به مهر مرحله‌دوم نیز ممهور می‌شود.

۳- چنانچه شناسنامۀ رأی‌دهنده فاقد مهر مرحله‌اول انتخابات ریاست‌جمهوری باشد، هنگام رأی‌گیری مرحله‌دوم، دو بار به مهر مرحله‌دوم ممهور می‌شود تا رأی‌دهنده نتواند برای بار دوم رأی دهد.

البته لازم به ذکر است که در انتخابات الکترونیکی به دلیل ثبت کد ملی افراد، نیازی به مهر زدن شناسنامه نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۳
همه باهم برای دولت سوم روحانی و 4 سال التماس به آمریکا و دلار 500 هزار تومنی بعد از خندیدن ترامپ به ریشمون به پزشکیان رای خواهیم داد
به هر حال رای جلیلی سوال بر انگیز شده
یک توضیحات قانون قدیمی سال ۷۲ نوشتی. آخرش نوشتی چون کد ملی هست دیگه مهر نمی خواد. فقط وقت مردم را می گیرید با این اخبار‌
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات