بازدید 3075
گفت‌وگوی اختصاصی با عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا؛

شانس بایدن برای پیروزی کاهش یافت/ پیروزی ترامپ باعث تنش اعراب با ایران می شود

«پل پیلار» معتقد است بعد از عملکرد ضعیف در مناظره با ترامپ، شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۲۴۵۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸ 02 July 2024

بین الملل تابناک: نخستین مناظره انتخاباتی جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین این کشور بامداد جمعه به میزبانی شبکه سی‌ان‌ان در آتلانتا برگزار شد.

ایران یکی از موضوعات داغ این مناظره بود و بایدن در این مناظره خطاب به ترامپ گفت: ایران به پایگاه ما حمله کرد و او هیچ کاری نکرد.

آنچه در پایان این مناظره به ثبت رسید عملکرد ضعیف بایدن بود. نظرسنجی «سی‌ان‌ان» که بلافاصله پس از نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد، نشان می‌دهد «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه در این مناظره نسبت به «جو بایدن» نامزد دموکرات عملکرد بهتری داشته است.

بر اساس این نظرسنجی، ۶۷ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند ترامپ عملکرد بهتری نسبت به بایدن داشت و در مقابل، تنها ۳۳ درصد از آن‌ها باور دارند که عملکرد بایدن بهتر از رقیب جمهوری‌خواه او بوده است.

این در حالی است که پیش از آغاز مناظره، ۵۵ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی سی‌ان‌ان باور داشتند ترامپ عملکرد بهتری خواهد داشت و ۴۵ درصد گفته بودند که بایدن در مناظره بهتر ظاهر می‌شود.

با این حال، این نظرسنجی نشان داد که ۸۱ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند این مناظره هیچ تأثیری در نامزد مورد حمایت آن‌ها نداشته و آنان همچنان به نامزد موردنظر خود رای خواهند داد. در مقابل، ۱۴ درصد گفتند که مناظره باعث شده در تصمیم خود بازنگری کنند، اما هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند. ۵ درصد نیز اعلام کردند که مناظره اخیر این دو نامزد به‌کلی نظر آن‌ها را درباره نامزد مورد حمایت خود تغییر داده است.

روی‌هم‌رفته، نظرسنجی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که میزان محبوبیت جو بایدن پس از مناظره امروز ۶ درصد کاهش یافته و از ۳۷ درصد به ۳۱ درصد رسیده است. در مقابل، ترامپ با عملکرد خود در مناظره توانسته محبوبیت خود را افزایش داده و آن را از ۴۰ درصد به ۴۳ درصد برساند.

در خصوص این موضوع، خبرنگار تابناک گفت‌وگویی با پروفسور «پل پیلار» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

«پل پیلار» یکی از سردبیران نشریه نشنال اینترست و عضو ارشد مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه جورج تاون و نیز مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو است. وی در سال ۲۰۰۵ پس از ۲۸ سال فعالیت در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی (DCI) بازنشسته شد و پس از آن به عنوان استاد مهمان در برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون حضور یافت.

مناصب ارشد دولتی پیلار، شامل افسر اطلاعات ملی خاورنزدیک و آسیای جنوبی، رئیس واحدهای تحلیلی در CIA در حوزه‌های خاورنزدیک، خلیج فارس و آسیای جنوبی، معاون رئیس مرکز ضد تروریستی DCI و دستیار اجرایی مدیر اطلاعات مرکزی بوده است. پروفسور پیلار همچنین در شورای اطلاعات ملی به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه تحلیلی آن فعالیت می‌کرد. وی کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده نیز هست.

پل پپلار دارای مدرک افتخاری از کالج دارتموث، لیسانس فلسفه از دانشگاه آکسفورد و کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه پرینستون است. کتاب های پل پیلار عبارتند از: «مذاکره برای صلح: خاتمه جنگ بعنوان یک روند چانه‌زنی (۱۹۸۳)»؛ «تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده (۲۰۰۱)»؛ «اطلاعات و سیاست خارجی ایالات متحده: عراق، ۱۱ سپتامبر و اصلاح اشتباهات (۲۰۱۱)» و «چرا آمریکا جهان را اشتباه می‌فهمد: تجربه ملی و ریشه‌های سوءبرداشت (۲۰۱۶)».

اولین ‌مناطره بایدن و ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا برگزار شد. مطابق برای نظرسنجی ها عملکرد بایدن خیلی ضعیف بوده است. ارزیابی شما چیست؟

عملکرد بایدن واقعاً بسیار ضعیف بود. اگرچه مردم رئیس جمهور را انتخاب می کنند نه مناظره کننده، و عملکرد مناظره به خودی خود نباید تصمیمات رای دهندگان را تعیین کند، ولی متأسفانه بر رأی مردم تأثیر دارد.

برخی نظرسنجی ها معتقد هستند این مناظره بر پایگاه رای بایدن تاثیر منفی ندارد. نظر شما چیست؟ آیا این مناظره بر آرای مردد در ایالتهای چرخشی تاثیر نخواهد داشت؟

بله، من فکر می‌کنم که تعداد قابل توجهی از آرا را متحول خواهد کرد، زیرا این تصور را تشدید می‌کند - نسبتاً یا غیرمنصفانه - که بایدن برای عملکرد مؤثر به عنوان رئیس‌جمهور بسیار پیر است. البته هنوز رای دهندگان زیادی وجود خواهند داشت که بایدن را بهتر از ترامپ ببینند و به بایدن رای خواهند داد، اما فکر می کنم شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات کاهش یافته است. او نه تنها از سوی پایگاه خود، بلکه از سوی بسیاری از رای دهندگان مستقل به حمایت نیاز دارد.

ترامپ اخیرا اعلام کرده با رهبری کنونی نظام سیاسی ایران حاضر به گفتگو و حل مسائل است. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟

من برای سخنان او ارزش زیادی قائل نیستم. او اغلب ادعا می‌کند که می‌تواند بهتر از رقبای داخلی‌اش با دولت‌های خارجی برخورد کند، اما در دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش دستاوردهایی برای نشان دادن نداشت. او علاوه بر اینکه سیاستش در قبال ایران یک شکست کامل بود، همین ادعاها را در مورد توانایی حل مشکلات با کره شمالی مطرح کرد، اما در آنجا نیز تقریباً هیچ کار مفیدی انجام نداد.

در ایران سعید جلیلی و مسعود پزشکیان به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافته اند. جلیلی از مخالفان برجام است و دیدگاههای ضد غربی شدیدی دارد. پیروزی احتمالی جلیلی و ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات چه تاثیری بر سیاست خارجی دو کشور دارد؟

ترامپ یا جلیلی - اما به ویژه ترامپ - در یک دوره ریاست جمهوری احتمالاً به معنای ادامه تقابل و تنش بین ایالات متحده و ایران خواهد بود. اگر هر دوی آنها برنده شوند، این تنش بیشتر خواهد بود. آنها به مخاطبان خود خواهند گفت که تا چه میزان سیاستهای طرف مقابل غیر منطقی است.

آیا ترامپ می تواند مانند دور اول ریاست جمهوری خود تنشهای منطقه ای را افزایش دهد؟ در حالی که اعراب خلیج فارس و ایران در حال بهبود روابط هستند. آیا کشورهای منطقه با سیاستهای او همراه خواهند بود؟

ترامپ مطمئناً می تواند تنش ها را افزایش دهد. محور اصلی سیاست‌های منطقه‌ای ترامپ در دوره اول و احتمالاً در دوره دوم، حمایت کامل از دولت و سیاست‌های اسرائیل است. برای منطقه خلیج فارس، این به معنای همراهی با تلاش‌های اسرائیل برای برانگیختن حداکثر خصومت و انزوای ایران، و واداشتن اعراب خلیج‌فارس به عضویت در ائتلاف ضدایرانی است. همه اینها در تضاد با حرکت های امیدوارکننده ای است که ایران و اعراب خلیج فارس برای بهبود روابط انجام داده اند. برخی از سیاست‌های ترامپ در این زمینه با آنچه دولت بایدن انجام می‌دهد، با تلاش‌هایش برای دستیابی به توافقی با عربستان سعودی که شامل تضمین‌های امنیتی آمریکا برای عربستان سعودی و ارتقای روابط عربستان و اسرائیل به دیپلماتیک کامل باشد، تفاوت چندانی ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
انشالله ترامپ بیاد تکلیفمونو مشخص کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
تکلیف شما مشخص ه خخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
رای ما ترامپ
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
طوری حرف میزنی انگار ترامپ رئیس جمهور توئه ! از نوادگان قاجار نیستی!؟
عده ای بر این باورند که اگر ترامپ برنده شود، برای ایران بهتر است.

اصلا و ابدا نمی توان در مورد این باور مطمئن بود. ترامپ فردی غیر قابل پیش بینی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
برای مردم ایران بهتره
تکلیف مشخص میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
تو راحت بشین تو خونه تا یکی دیگه برات تکلیف مشخص کن هرکی دنبال منافع خودش و من و تو و ملت با اتحاد و یکدلی و همبستگی و اگاهی و مطالبه گری میتونیم حقمون احیا کنیم
اگر ترامپ رئیس جمهور شود، محال است که ایران و آمریکا در آینده با یکدیگر گفتگو کنند.

زیرا اولاً ترامپ دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرده و دوماً او جلوی دوربینها توافق نامه برجام را ملغی کرد.
دیروز دادگاه عالی آمریکا، به ترامپ مصونیت قانونی اعطا کرد. یعنی او از لحاظ مسایل حقوقی و قانونی مشکلی برای شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا نخواهد داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
عرض تسلیت به عرزشی ها
بایدن واقعاً در مورد افغانستان گند زد.
اما در مورد اوکراین خوب عمل کرده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
اتفاقا هر دو جا گند زد
میلیاردها دلار پول مردم آمریکا رو ریخت توی حلق زلنسکی
بدون اینکه روسیه ضربه ای بخوره تازه سلاح های قدیمشونم استفاده کردن
چه بایدن رای بیاره چه ترامپ فرقی به حال ما نداره چون ریشه مشکلات ما آمریکا نیست خودمانیم.
پزشکیان و تمام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
اتفاقا بهتره جلیلی رای بیاره تقابل جلیلی ترامپ باعث میشه تکلیفمون مشخص بشه مرگ یک بار شیون یک بار
هیچکی
همه آب وجاروب ها بواسطه احتمال ورود ترامپ به صحنه سیاسته
بنظر ترامپ با توجه به برخی تجارب و شناخت هایی که داره اصلا صحبت و گفتگو نمیکنه اقدام میکنه
ترامپ کسی هست که دستور شهید کردن سرباز سرافراز کشور سردار سلیمانی رو صادر کرد، با این کار غرور مردم ایران رو جریحه دار کرده، باید تاوان کارش رو پس بده
شانس بایدن برای پیروزی کاهش یافت !! مگه بایدن شانسی هم داشت؟
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات