بازدید 23009
تابناک گزارش می دهد

پتانسیل های گسترش منطقه ای جنگ اسرائیل با حزب الله؛ آمریکا با جنگ محدود موافق است!

جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله پتانسیل زیادی برای منطقه‌ای و بین‌المللی شدن با سرعتی بسیار بیشتر و در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر از جنگ غزه دارد.
کد خبر: ۱۲۴۵۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۷ 04 July 2024

بین الملل تابناک: خبرگزاری آناتولی ترکیه در مقاله ای به قلم «رابعه علی» نوشت: امریکا به نتانیاهو برای حمله به حزب الله لبنان چراغ سبز نشان نداده اما با جنگ محدود موافقت کرده است.

ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

«جورجیو کافیرو»، رئیس مرکز مشاوره در امور ریسک ژئوپلیتیک مستقر در ایالات متحده آمریکا می گوید: جنگ همه جانبه با حزب الله احتمالاً هزینه های بسیار بالایی برای اسرائیل خواهد داشت.

«رایان بول»، تحلیلگر ژئوپلیتیکی می گوید: اسرائیل مجبور بود «بدون دستیابی به اهدافش» از رویارویی های گذشته عقب نشینی کند و درگیری اکنون «طولانی، پرهزینه و نامشخص خواهد بود».

 «دیوید وود» از گروه بین‌المللی بحران می‌گوید حزب‌الله «بسیار قدرتمندتر» از حماس است و «یک حریف واقعاً قدرتمند برای اسرائیل» خواهد بود.

اگر تحرکات اخیر اسرائیل، موضع گیری ها و محتوای سیگنال ها عملی شود، تشدید تنش همه جانبه با حزب الله لبنان می تواند خطرناک باشد. تحلیلگران هشدار می‌دهند در صورت ایجاد تنش با حزب الله، تل‌آویو با چالش‌های مهمی در همه حوزه‌ها از نظامی گرفته تا سیاسی مواجه خواهد شد.

«جورجیو کافیرو»، تحلیلگر ژئوپلیتیک در این ارتباط معتقد است: برای اسرائیلی ها غیرقابل تصور است که در یک درگیری گسترده با حزب‌الله به پیروزی سریع و قاطع دست یابند. اگر اسرائیل تصمیم به راه اندازی چنین جنگ همه جانبه ای بگیرد، درگیری به ناچار برای مدت بسیار طولانی ادامه خواهد داشت و احتمالا هیچ سودی برای پیشبرد منافع امنیتی اسرائیل نخواهد داشت. برعکس، چنین اقدامی احتمالاً هزینه های بسیار بالایی برای اسرائیل به همراه خواهد داشت.

بر اساس برآوردهای رسانه های مختلف، از اکتبر گذشته تاکنون بیش از 7000 حمله برون مرزی بین اسرائیل و لبنان صورت گرفته است. شدت آنها در هفته های اخیر افزایش یافته  و نگرانی ها را در پایتخت های سراسر جهان تشدید کرده است، به طوری که کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، روسیه و سایر کشورها به شهروندان خود هشدار داده اند لبنان را ترک کنند یا از سفر به آن خودداری کنند.

پیامدهای منطقه ای تنش بین حزب الله و اسرائیل

یکی از نگرانی‌های اصلی، گسترش جنگ است که می‌تواند چندین کشور را درگیر کند و منطقه را بیشتر بی‌ثبات کند.

کافیرو در این ارتباط می گوید: جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله پتانسیل زیادی برای منطقه‌ای شدن و بین‌المللی شدن بسیار سریع، با سرعتی بسیار سریع‌تر و در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر از جنگ اسرائیل در غزه خواهد داشت و بر امنیت جهانی تأثیر می گذارد.

وی همچنین معتقد است: بسیاری از کشورهای عربی دیگر در خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین کشورهای غیر عرب مدیترانه ممکن است مستقیماً تحت تأثیر قرار گیرند. عامل اصلی افزایش خطر جنگ تمام عیار بین اسرائیل و حزب الله، «ادامه جنگ نسل کشی تل آویو علیه مردم غزه» است. اگر آتش بس در غزه اجرا شود و همه طرف ها از جمله اسرائیل به آن پایبند باشند، خطرات جنگ بین اسرائیل و حزب الله کاهش می یابد.

کافیرو افزود: با این حال حتی اگر آتش‌بس فوری در غزه برقرار شود، این امکان وجود دارد که خصومت‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله به نقطه‌ای رسیده باشد که بر اساس آنچه در غزه روی می دهد قابل تغییر نباشد.

مداخله ایران

«دیوید وود»، تحلیلگر ارشد لبنان در گروه بین المللی بحران نیز در این خصوص معتقد است: اگر جنگی همه جانبه بین اسرائیل و حزب الله رخ دهد، به طور مشخص درگیری در سراسر منطقه گسترش می یابد و به ویژه ایران در آن درگیر می شود. با توجه به اینکه حزب الله متحد بسیار مهمی برای تهران است، ایران ممکن است مجبور باشد در این جنگ مشارکت کند.

 وود  همچنین گفت: یک جنگ همه جانبه ممکن است به درخواست‌های فزاینده اسرائیل برای مداخله مستقیم آمریکا منجر شود، به‌ویژه اگر حزب‌الله حملات ویرانگر را به مناطق غیرنظامی و زیرساخت‌های کلیدی اسرائیل آغاز کند.

به گفته رایان بول، تحلیلگر ژئوپلیتیک، نقش ایران در درگیری ممکن است شامل ارسال پهپادها، موشک ها و سایر تجهیزات برای حزب الله باشد. دخالت بیشتر ایران در این جنگ به این موضوع بستگی دارد که اسرائیلی‌ها فردی بسیار حساس از منظر ایرانی‌ها را بکشند، مشابه بمباران کنسولگری ایران در دمشق که باعث حملات مستقیم ایران به اسرائیل در ماه آوریل شد.

البته این رویداد یک احتمال است؛ به ویژه در کارزار گسترده تر اسرائیل علیه حزب الله. آنها می توانند دوباره به سفارت ایران در بیروت یا در دمشق یا در بغداد حمله کنند.

قدرت استراتژیک و نظامی حزب الله لبنان

کافیرو می گوید هر جنگ بالقوه می تواند برای مدت طولانی ادامه یابد و ثابت شود که بسیار ویرانگرتر از جنگ 2006 از نظر تلفات جانی و تخریب اموال است.

وی با بیان اینکه لبنان کشوری با عمق استراتژیک است نه یک اردوگاه کار اجباری محاصره شده مانند غزه، افزود: ورود بسیاری از بازیگران غیردولتی تحت حمایت ایران در غرب آسیا به لبنان برای حمایت از حزب الله آسان خواهد بود.  این گروه‌های ضد اسرائیلی در منطقه به صراحت اعلام کرده‌اند که در صورت وقوع چنین رویارویی تمام‌عیار به صفوف حزب‌الله خواهند پیوست. حتی بدون حمایت این بازیگران غیردولتی، حزب‌الله خود «نیروی بسیار قدرتمندتر از حماس» است.

بول نیز با این نظر موافق است و می گوید: تجارب گذشته اسرائیل در لبنان به ویژه جنگ 2006، به عنوان داستانی هشدار دهنده عمل می کند. در تلاش‌های قبلی جهت رویارویی نظامی با حزب‌الله، اسرائیل بدون دستیابی به اهداف خود عقب‌نشینی کرد و بر مقاومت و عمق استراتژیک حزب‌الله تأکید کرد. تاریخ به ما نشان می‌دهد که حزب‌الله به راحتی تحت سلطه قرار نمی گیرد. هرگونه لشکرکشی علیه آنها احتمالا طولانی، پرهزینه و نتایج آن نامشخص خواهد بود.

وود، کارشناس گروه بین المللی بحران این دیدگاه ها را تایید کرد و گفت ظرفیت نظامی حزب الله چالشی بزرگ برای اسرائیل است. بسیاری موافقند که اسرائیل به اهداف نظامی خود علیه حماس دست نیافته است. حزب الله یک نهاد بسیار قدرتمندتر است و در یک جنگ تمام عیار حریف واقعاً قدرتمندی برای اسرائیل خواهد بود. تلاش برای حمله به جنوب لبنان یا راه اندازی یک جنگ تمام عیار علیه حزب الله این واقعیت را برجسته می کند که اسرائیل چندین بار در گذشته این راهبرد را برگزیده اما هرگز به نتیجه ای نرسیده است.

وی همچنین به موضوع خستگی در ارتش اسرائیل اشاره کرد و گفت: نیروهای این رژیم از کارزار در غزه و همچنین در مرز شمالی خسته شده‌اند. برخی از چهره‌های تندرو در اسرائیل جهت تشدید تنش با حزب‌الله فشار می‌آورند، اما آنها دیدگاهی افراطی درباره گزینه‌های اسرائیل نشان می‌دهند.

آمریکا به اسرائیل هم کبریت داد و هم بنزین

بول، تحلیلگر ارشد خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: ایالات متحده آمریکا اگرچه خواهان کاهش تنش در کل منطقه است اما به طور ضمنی به اسرائیلی‌ها سیگنال می‌فرستند که از تشدید تنش محدود در شمال حمایت خواهند کرد. این سیگنال به معنای چراغ سبز نیست و بیشتر شبیه چراغ زرد است که به جنوب لبنان حرکت کنیم.

وود همچنین تاکید کرد که آمریکا همیشه با ایده جنگ تمام عیار بین اسرائیل و حزب الله مخالف بوده است. تا آنجا که به دخالت آمریکا مربوط می شود، می دانیم که دولت بایدن از اکتبر 2023 مکرراً اعلام کرده است کاخ سفید نمی خواهد جنگ اسرائیل علیه غزه منطقه ای یا بین المللی شود.

وی افزود: نگرانی های معتبری در مورد اینکه چگونه جنگ اسرائیل و حزب الله می تواند منافع آمریکا در منطقه را تضعیف کند، وجود دارد.

با این حال کافیرو خاطرنشان کرد که سیاست‌ها و اقدامات دولت بایدن به‌طور خطرناکی اسرائیل را به رفتار کاملاً بی‌ملاحظه تشویق کرده است. اسرائیل در تهدید حزب‌الله با آتش بازی می‌کند، اما دولت بایدن کبریت‌ و بنزین را باهم در اختیار دولت نتانیاهو قرار می‌دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۴۳
اسرائیل تا زمانی که اف ۳۵ و گنبد آهنین دارد از چه چیزی باید بترسد با اف ۳۵ و مهمات آمريکايی لبنان را بمباران میکند با گنبد آهنین هم موشک های حزب الله را میزند آخرین بار کی موشکی به خاک اسرائیل برخورد کرده
از اکتبر گذشته تا الان فقط حدود ۱۰۰۰ اسرائیلی در میدان جنگ کشته شده اند اما ۴۰ هزار فلسطینی کشته شده و غزه با خاک یکسان شد لبنان هم با خاک یکسان میشود و ده ها هزار لبنانی کشته خواهند شد
پاسخ ها
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
شایدجنگندهابرای بمباران بیان ولی ولی میخوان برای سوختگیری برن فرودگاهی وجود نداره گنبداهنین الان ۸ ماه که یمن ولبنان دارن اونجارومیزنن چرااین ابکش کاری نمیکنه بعدش لبنان ویمن فقط نزامیان روحدف قرارمیدن نه مردم عادی ولی فقط سرموشکاشون روکمی کج کنن اونوقت میبینی تلافاتشون چقدرمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
اخبار خالی شدن شمال اسراییل به دلیل حملات وموشک های حزب الله را دنبال کن تا بدون اطلاع صحبت نکنی!!و
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
یک کمی بیشتر مطالعه کنی نمره قبولی ۱۰ رو میگیری.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
البته لبنان با حزب الله لبنان فرق داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
اخرین بار چند دقیقه قبل موشکها به خاک اسراییل اصابت کرده .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
از پنجره اتاقت نگاه کن که موشکها و پهپادهای لبنان رو ببینی که کجا میخوره ، دلقک اسراییلی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
شما نمیتونی تو رسانه های غرب از فلسطین دفاع کنی وگرنه پوستت رو میکنن . اما اینجا یکی میاد اراجیف مینویسه و منتشر هم میشه و بعد میگن ازادی نداریم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
اسراییل بدون کمک امریکا و انگلیس و فرانسه و ناتو ، و تمام اعراب بی غیرت ، هیچ غلطی نمیتونه بکنه . اگر همه اینهام بیان وسط ، دیگه چیزی از خاورمیانه نمی مونه . همه جا میشه آتیش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
اسراییل به قبر خودش خندیده که لبنان رو با خاک یکسان کنه . تا حالا چند بار خواسته همچین غلطی کنه ولی مثل خر مونده تو گل . این دفعه که دیگه خودش با خاک یکسان میشه
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
سید جان
از روی این کلمات هرکدام ده بار بنویس انشالله کامنتهای بعدی تکرار نشه
نظامیان
هدف
تلفات
آفرین پسر خوب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
حماس اگه بین مرزدم سنگر نگیره تو یه روز نابود میشه.اسراییل هم اگه ملاحظه نمیکرد الان کار حماس با تلفات یک میلیونی فلسطینیها تموم بود.
ف. صفوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
در کوتاه مدت ممکن است صحبت شما درست باشد ولی در درازمدت مطمین نباشید. جنگ امریکا و ویتنام را بخاطر بسپارید.
حزب الله
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
سلام ان الله مع الصابرین(همانا خدا صبر کنندگان دوست دارد) آدم اگر هیچ چیزی نداشته باشد اما توکل به الله داشته باشد پیروز می شود مثل جنگ ایران و عراق ۸ سال یادتان است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
احتمالا اسرائیل از این توانمندی‌های که براش گفتی خبر نداره. و الا تا حالا به مدت ۹ ماه صبر نمی کرد که حزب الله هر روز موشک بارانش کنه و صدهزار اسرائیلی آواره بشن. شما یه لطفی بکن به اسرائیل خبر بده که چه توانمندی و قدرتی داره. حتما ازت ممنون میشن و بهت جایزه هم میدن و از مغز خلاقت هم خیلی استفاده می کنن
”به ویژه در کارزار گسترده تر اسرائیل علیه حزب الله. آنها می توانند دوباره به سفارت ایران در بیروت یا در دمشق یا در بغداد حمله کنند.”

ببینید چقدر راحت این حرامی ها حرف از حمله به سفارت می زنند انگار که یک هدف معمولی را قراره بزنند در. حالی که حمله به سفارت ها طبق تمام کنواسیون های بین المللی ممنوع و جنایت جنگی است ولی اینها خیلی راحت از اون به عنوان یک امر محتمل و عادی حرف می زنند. این غده سرطانی هر چه سریعتر ریشه کن بشه از تن بشریت کمتر شر در. سازوکارهای بین المللی عادی میشه. فعلا که گویا نسل کشی و حمله به اماکن دیپلماتیک و بقیه جنایت ها داره به امری عادی و موجه تبدیل میشه. باید دید امریکا و اروپا تا کجا از سگ هار حمایت می کنند و دقیقا چه چیزی از اونها به عنوان ”ارزش” باقی میمونه. حقوق بشر؟ صلح؟
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
چرا ما ب سفارت عربستان حمله کردیم
به ویژه اینکه بخش مهمی از سران اعراب موافق تضعیف حماس و حزب الله هستند هرچند دوریی نشان می دهند به همین دلیل نه جنگ غزه منطقه ای شد و نه جنگ با حزب الله منطقه ای خواهد شد
از نظر اسراییل جنگ برای اسراییل یک انتخاب نیست بلکه تحمیل و اجباراست
یک گروه تا ابد ننیتواند یک کشور را به گروگان بگیرد
جنگ برای بقا است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
اینهمه هوش و شعور تو بینظیره . بچه جون ، یک گروه ، یک کشور رو گروگان نگرفته ، بلکه اون کشور جعلی هفتاد ساله اونجا رو اشغال کرده . عجیبه که مغز کوچولوی شما اینو نمیفهمه ، اونم وقتی که همه مردم دنیا دیگه فهمیدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
دقیقا .باقی ماندن حزب اله مساوی با نابودی اسراییل دراینده ای نزدیک است.اسراییل مجبوره بین نابودی لبنان یا نابودی اسراییل انتخاب کنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
>تو جرا نگرانبقایاسذائیل هستی
ناشناس
| Belgium |
۰۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
نظر کاملا درست و منطبق بر واقعیت
حمس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
ااین اسرائیل که فلسطین رو اسیر کرده به امید نابودی اسرائیل
اصلاح طلبان بعد از ۴۵ سال هنوز نتوانستند افکار خود را اصلاح کنند، من که شما را به خوبی میشناسم با قاطعیت میگویم: شما نمیتوانید اوضاع این مملکت را اصلاح کنید. ختم کلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
با کارایی که امثال تو کردین افلاطون بیاد نمی تونه مملکت درست کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
از بس شما توانستید اصلاح کنید !!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
کشوری که می توانست به راحتی اب خوردن چیزی در
حد یا بهتر از مالزی وترکیه باشد رو گرفتند و یک کشور
درجه 3 برشکسته تحویل دادند مبارکشان باشد
حمایت معنوی قوی تر از حمایت مادی و فیزیکی است ما باید و حتما برنامه هسته ای رو برای همیشه کنسل کنیم و کادرمان رو از کشورهای همسایه برگردانیم داخل ممکت رو درست کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
بشرط این کہ آمریکا و امثال آن ھم ھمین کارو انجام بدن
یعنی ھر کشوری در منطقہ خودش باشہ و دانش پژوھی رو
کنار بگذارہ
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
پس نیروگاه اتمی تازه تاسیس ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر هم ببندیم تا بیشتر بی برقی بکشیم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
شاید مصلحت الله در جنگ ما با کشورهای دیگر نیست
ماباید حتمن بمب اتم بسازیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
ما بازدارندگی ساخت بمب اتم رو داریم ، برای همین جرات نمیکنن بهمون حمله کنن . هروقت هم اراده کنیم بمب اتم میسازیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
به محض اینکه به یک قدمی ساختش برسیم بهمون حمله نظامی میشه .
اتفاقا جنگ با حزب الله بسیار آسان تر خواهد بود، حماس غیر نظامیان رو سپر کرده بود و به زیر زمین رفته بود اما جنوب لبنان این وضعیت رو نداره.
اسراٸیل حتما با حزب الله وارد جنگ خواهد شد چه امروز یافردا ولی اینکه جنگی اتفاق نیافتد غیر ممکن است.جنگ حتمی است ولی زمانش می تواند متفاوت باشد.
اگر از جنگ بین حق و باطل گریزی نیست چه موقعی بهتر از الان پس اگر حق هستید با تمام توان بجنگید و تبلیغات و انگ چسبانی را رها کنید که اینجا میدان عمل است نه معرکه توهین و فحاشی به یکدیگر
استعمار همه کار می‌کند. اینها همه برای گرفتارشدن مردم یا درست بزنید یا راه حل پیدا کنید
اسرائیل با سلاح هسته ای تاکتیکی همانطور که غزه را ویران کرد ، این بار جنوب لبنان را هدف گرفته هرچند که این رژیم توان جنگیدن ندارد ولی به مدد اربابان جنایت می کند و کسی هم نمی تواند جواب بدهد.پاسخ گروه‌های مقاومت کوبنده نیست .
جالبه کاندیدها درباره این جنگ های اخیر اسرائیل کوچکترین اظهار نظری نکردن !
این جنگ مشروع نیست ودستاوردی ندارد.
اسراییل بلف می زند اگر می توانست غزه را سریع یکسره کند دومینو وار به سراغ حزب الله و یمن و بعد ایران( با کمک آمریکا و ..) می آمد الان بعید است با این فرسایش شدید
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری