بازدید 19444
آخرین مناظره در «قرار ساعت ۱۷» + ویدئوی کامل؛

سلاح‌ورزی: پزشکیان از ظریف نگفت؛ طیب‌نیا را هم گردن نگرفت!/ پای «ثابتی و عبدالملکی» به حاشیه مناظره باز شد

رئیس سابق اتاق ایران در حاشیه آخرین مناظره انتخاباتی جلیلی و پزشکیان، ابراز عقیده کرد: هر کدام از این بزرگواران رئیس‌جمهور شود، شرایط سختی پیشرو دارند و امیدوارم با بهره‌مندی از مشاوران و تیم کاری قوی، راه‌حل‌های متناسب و اثربخشی را برای اقتصاد ایران داشته باشند تا قدرت خرید مردم بیش از گذشته، کوچک نشود.
کد خبر: ۱۲۴۶۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۸ 03 July 2024

در آخرین مناظره چه گذشت؟ / پزشکیان از ظریف نگفت؛ طیب نیا را هم گردن نگرفت/ پای «ثابتی و عبدالملکی» به حاشیه مناظره باز شد/ سوالی که از جلیلی پرسیده نشد!

به گزارش «تابناک»؛ شب گذشته (سه شنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۳) دومین مناظره انتخاباتی میان «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی» دو نامزد ریاست جمهوری برگزار شد. مناظره‌ای با موضوعات اقتصادی که با حاشیه‌ها و صحبت‌های متفاوت و خاص دو کاندیدا همراه بود.

در این میان، تحریریه تابناک در راستای تولید محتوا‌های جدید و متفاوت انتخاباتی، میزبان «حسین سلاح ورزی» رئیس سابق اتاق بازرگانی بود. فضایی صمیمی همراه با نکات کارشناسی و انتقادی که در نهایت با تحلیل سلاح ورزی همراه شد؛ در پایان بخش‌هایی از آن را در ویدئو اختصاصی «تابناک» خواهید دید.

تعداد بازدید : 1202

مناظره آخر چنگی به‌دل نزد!

«حسین سلاح ورزی» در پایانِ آخرین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» اظهار کرد: بر خلاف مناظره اول که از انرژی و جذابیت بیشتری برخوردار بود، این مناظره چندان دلچسب برای مخاطبان نبود. این در حالی است که قرار بود در حوزه‌های اقتصادی صحبت کنند. اما هر دو نامزد سعی می‌کردند به هر بهانه‌ای سراغ مباحث سیاسی و عامه‌پسند بروند.

وی ادامه داد: مجری این مناظره درعین‌حال که سعی می‌کرد تا به‌عنوان مطرح‌کننده سؤالات و تنظیم وقت، اجازه دهد مناظره شکل بگیرد؛ اما عملاً از طریق هدفون و از اتاق فرمان و بیرون، مطالبی را به مجری منتقل می‌کردند و وی در مباحث مداخله می‌کرد.

کاندیداها پاسخ ملموسی به سئوالات مناظره ندادند

این چهره اقتصادی با بیان اینکه اساساً قرار بود که در مورد تحریم‌ها، تورم، یارانه، بازار مسکن و خودرو سؤالاتی مطرح شود، تصریح کرد: اما آنچه دیدیم، هیچ‌کدام از کاندیدا‌ها سعی نکردند تا پاسخ مشخص و ملموسی را به موضوعات محوری ارائه کنند و سعی داشتند از سؤالات عبور کنند؛ بنابراین ضرورت داشت تا توضیحات بیشتری بدهند.

وی یادآوری کرد: آقای پزشکیان سعی داشت تا بر اساس چارچوبی که از اول در منظومه فکری خودش، همه چیز را نظام کارشناسی ارجاع دهد و بگوید تصمیمات و سیاست‌ها بر اساس تفکر کارشناسی و مشورتی شکل خواهد گرفت. این رویه در جا‌هایی جواب داد؛ اما در مورد تصمیم‌گیری در خصوص مذاکره یا عدم مذاکره باید توجه داشت که یک امر کارشناسی نیست و یک تصمیم با اهمیت است.

اساس صحبت‌های جلیلی غیرقابل اجراست

رئیس سابق اتاق ایران اضافه کرد: آقای جلیلی سعی می‌کرد تا در مورد موضوعات اقتصادی، قدری با جزئیات و تفصیل بیشتری صحبت کند، اما معتقدم بر اساس کارشناسی و پایه‌های علمی نبود. به طور مثال در مورد بیمه کردن سهام در بورس، اساس یک حرف کلی است و این موضوع غیرقابل‌اجراست.

سلاح ورزی گفت: معتقدم تحریم‌ها اثرات معنادار و جدی روی اقتصاد کشورمان داشته است. به‌گونه‌ای که تحقیق و پژوهش معتبر نشان می‌دهد که بعد از تحریم‌های هم‌ زمان شورای امنیت و آمریکا و اتحادیه اروپا، تقریباً از سال ۹۰ تا به امروز، سالانه به طور متوسط ۱۰۱ میلیارد دلار، هزینه به اقتصادمان تحمیل شده است. از سوی دیگر، درامد سرانه از دست رفته به ازای هر ایرانی، سالانه حدود ۱۲۰۲ دلار بوده است که رقم قابل توجهی است.

در 12 سال گذشته به اندازه جنگ خسارت به اقتصادمان وارد شد

وی با اشاره به اینکه برای ملموس‌تر شدن اثر تحریم ها، معتقدم باید مقایسه ای با هشت سال جنگ تحمیلی داشته باشیم، گفت: دوره ای که کل هزینه تحمیل شده به اقتصاد ایران، حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار بوده است. در نتیجه به ازای هر یک سال و نیم تحریم، معادل یک سال جنگ تحمیلی، به اقتصادمان هزینه و زیان وارد شده است. به بیان دیگر؛ در طول ۱۲ سال گذشته، معادل هشت سال جنگ تحمیلی، هزینه مستقیم به اقتصادمان وارد شده است؛ بنابراین هیچ کدام از نامزدها، برنامه مشخص و معینی برای این مساله نداشتند و از منظر رای دهندگان خوب نبود.

سلاح ورزی یادآور شد: آقای جلیلی، کماکان از استراتژی خودش استفاده کرد و آقای پزشکیان را دولت سوم روحانی معرفی کرد. هرچند آقای پزشکیان هم به‌صراحت چنین ادعایی را نپذیرفت و رد کرد و از این قضیه عبور کرد. یکی دو بار هم تأکید که با سیاست‌های روحانی، ارتباطی ندارد. در پاسخ هم سعی کرد تا آقای جلیلی را امتداد دولت رئیسی معرفی کند. هرچند به نظرم، جلیلی سعی کرد از کنار این موضوع بگذرد و ورود نکند. شاید به‌خاطر انتشار آمار عملکرد ضعیف سه‌ساله دولت سیزدهم بوده است.

پزشکیان دولت در سایه بودن جلیلی را زیر سئوال برد

وی تاکید کرد: در مورد تورم، آقای پزشکیان روی نقطه مهمی دست گذاشت؛ اینکه دولت سیزدهم قرار بوده در سال اول، تورم را نصف و در ادامه تک‌رقمی کند؛ ولی حتی نتوانست به این هدف‌گذاری نزدیک شود؛ در نتیجه پزشکیان به این نکته اشاره می‌کرد و اینکه شما دولت سایه و ارائه‌دهنده خدمات مشورتی به دولت سیزدهم بودید، چرا برنامه‌های تورمی خودتان را ارائه نکردید؟ اگر ارائه شده، پس چرا موفق نبوده است؟

رئیس سابق اتاق بازرگانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در مورد یارانه‌ها و اصلاح نظام یارانه‌ای، هیچ‌کدام از نامزدها، برنامه مشخصی را ارائه نکردند. در مورد مسکن هم معتقدم نکاتی که آقای جلیلی گفتند، دست‌کم از نظر کارشناسی، مستند نبود و حتی خلاف واقع بود.

وضعیت مسکن در 3 سال اخیر چگونه بود؟

وی ابراز عقیده کرد: بر اساس آمار رسمی منتشر شده، از ابتدای دولت سیزدهم، متوسط قیمت یک متر خانه در تهران، حدود ۳۲ میلیون تومان بود، اما امروز از مرز ۸۵ میلیون تومان گذشته است؛ بنابراین هم تورم مسکن و هم تورم مربوط به اجاره بها، در این سه سال از تورم سالانه هم جلوتر بوده اند؛ از سوی دیگر، مدت انتظار برای خانه دار شدن بسیار طولانی شده است و روی امید اجتماعی مردم هم اثر نامطلوب می‌گذارد. حتی امروزه خانه دار شدن برای طبقه متوسط هم، آرزو شده است.

این چهره اقتصادی ادامه داد: در خصوص موضوع خودرو، صحبت‌هایی مطرح شد؛ اما واقعیت این است که خودرو در کشورمان متأسفانه متأثر از نظام تحریم‌هاست و به‌شدت با کاهش تولید و افت کیفیت مواجه شده است. از سوی دیگر، معتقدم هر کسی رئیس‌جمهور شود، در آینده با تأمین ارز موردنیاز واردات خودرو، با چالش و محدودیت مواجه خواهد شد. اما به نظرم حداقل، راه‌حل واردات خودرو توسط پزشکیان بیان شد؛ راهکاری که بر مبنای ارز متقاضی و یا حاصل از صادرات شخص و منشأ خارجی است.

رویکرد دو کاندیدا درباره تورم چگونه بود؟

وی گفت: در مورد تورم باوجوداینکه صحبت مشخصی نشد، آقای جلیلی بیشتر سعی داشت بر تورم آخرین سالی که دولت روحانی تمام شده بود اتکا کند و آن نرخ را پایه در نظر بگیرد و ادعای کاهش تورم داشته باشد. آقای پزشکیان هم سعی داشت با ارائه نمودار، نشان دهد که متوسط تورم در سال‌های قبل از دولت سیزدهم پایین‌تر بوده و در سه سال اخیر، همیشه تورم بالای ۴۰ درصد داشته ایم.

سلاح ورزی افزود: معتقدم این دو کاندیدا می‌توانستند روی مسائل مهم دیگر اقتصادی هم صحبت کنند. به طور مشخص، هیچ صحبتی در مورد سیاست‌های ارزی، تجاری و وضعیت صادرات و واردات و تجارت کشور بیان نشد. همچنین در مورد ناترازی بودجه و ناترازی بانکی، نظام مالیات ستانی و مجموعه مالیات‌هایی که تعریف شده و مردم نگرانش هستند، صحبت و بحثی نشد.

هر کدام رئیس‌جمهور شوند، کار سختی در پیش دارند

وی عنوان کرد: به نظرم کماکان هرکسی که رئیس‌جمهور شود، کار سخت و شرایط پیچیده‌ای پیشرو دارد. حتماً در ماه‌های آینده هم از نظر رشد اقتصادی، تورم و تأمین ارز موردنیاز کشور، دچار معضل و مشکل خواهیم بود. این در شرایطی است که اساساً در سال گذشته یکی از دلایل افزایش نسبی و قابل‌توجه نرخ رشد اقتصادی، به‌واسطه این بود که در ابتدای سال، میزان فروش و صادرات نفت تحت‌تأثیر شرایط بین‌المللی نظیر جنگ اوکراین و رشد نرخ تورم آمریکا، افزایش داشت. هم زمان قیمت نفت هم‌افزایش یافته بود و در نتیجه منجر به رشد قابل‌توجه بخش نفت در رشد اقتصادی شد. اما سال قبل، بخش صنعت و معدن باارزش افزوده منفی مواجه شد. بخش خدمات هم رشد چندانی نداشته است.

رئیس سابق اتاق ایران ادامه داد: بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آتی، به دلیل اینکه در موضوع فروش و صادرات نفت، به‌نوعی سقف را زده‌ایم و امکان استفاده از ظرفیت نفت برای رشد اقتصادی پر شده است؛ از سوی دیگر به‌خاطر منفی‌تر شدن بخش صنعت و معدن (به دلیل ناترازی‌های انرژی در بخش صنعت) کاهش تولید و سود را شاهد خواهیم بود که این رویه می‌تواند به تعدیل نیروی انسانی منجر شود. مسیری که با کاهش تولید، بر شاخص سهام و بورس نیز اثر منفی خواهد گذاشت.

در ماه‌های آینده موتور تورم و کاهش نرخ رشد اقتصادی روشن می‌شود

وی افزود: از همه مهم‌تر، ممکن است در ماه‌های آینده با کمبود عرضه نیز مواجه شویم و کمبود برخی کالا‌ها را داشته باشیم. همچنین به‌واسطه کمبود ارزی که وجود دارد، یکی دو ماهی است که ثبت سفارش و تأمین مواد اولیه وارداتی با مشکل مواجه شده است؛ لذا برآیند این موارد ممکن است منجر به روشن شدن موتور تورم و کاهش نرخ رشد اقتصادی شود. هرچند ناگفته نماند که ریسک‌های بیرونی و بین‌المللی نظیر ریاست‌جمهوری ترامپ را هم داریم.

سلاح ورزی خاطر نشان کرد: در مجموع هر کدام از این بزرگواران که رئیس‌جمهور شود، شرایط سختی را پیشرو دارند و امیدوارم با بهره‌مندی از مشاوران و تیم کاری قوی، راه‌حل‌های متناسب و اثربخشی را برای اقتصاد ایران داشته باشند تا سفره، معیشت و قدرت خرید مردم بیش از گذشته، کوچک نشود.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۱
شماچی نگفتین میخاین چکارکنین ازاول تااخرمناظرفقط میگین روحانی
پاسخ ها
اریایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
شماهمون موقع که گشت ارشادگذاشتین همه چی فیلترکردین ازچشم مردم افتادین
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
زمان روحانی اگر صف بود به خاطر ارزانی کالا بود...اینها آمده اند کالا را ده برابر افزایش داده اند و می گوید دیگه مرغ گوشت صف ندارد
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
لطفا به سایت بانک مرکزی مراجعه کنید ببینید در سال آخر دولت روحانی تورم نقطه به نقطه ۶۰ درصد بود ولی در سال آخر دکتر رئیسی شده بود ۳۱ درصد
ببینید میانگین رشد اقتصادی دولت روحانی ۱.۱ درصد بود ولی دولت رئیسی ۴.۳ درصد
ببینید میانگین صادرات نفتی و غیر نفتی در سال آخر دولت رئیسی چقدر از سال آخر دولت روحانی بیشتر بود و ساخت ۲ میلیون و پانصد هزار مسکن را کلید زد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
839 آمار برای ما نان و آب نمیشود ما سفره هامون نگاه میکنیم یخچالمون میبینیم که خالی از مرغ و گوشت و لبنیات و حتی میوه شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
اقای محمد
فراموشکارجان. سال اخر روحانی جهان درگیر کرونا بود. کدوم کشور وضعیت اقتصادی خوبی داشت؟
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
اجاره منزل بنده در سه سال دولت رییسی دقیقا از ۳ میلیون به ۱۳ میلیون افزایش یافته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
اگر بدهی ۱۲۰۰ هزار میلیاردی دولت روحانی نبود سفره مردم وضعیت خیلی بهتری داشت
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
ای کاش بدهی ۱۲۰۰ هزار میلیاردی دولت روحانی که دولت رئیسی نصف آن را تسویه کرد نبود و ما آثار دستاوردهای دولت رئیسی را در سفره خود بهتر درک میکردیم ک
جناب پزشکیان لطفاً مدارس دخترانه و پسرانه رو باهم مختلط کن تا همگی با اشتیاق فراوان ۱۵ تیرماه بیان به شما رای بدن. با تشکر از شما
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
به شما مربوط نیست.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
اوج تفکر و خواسته هات همین چیزاست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
اینها بهانه های زشت بنی اسراییلی و توهین آمیز و دادن

گزک بدست تندروهاست و انحرافی است
پزشکیان یک مسلمان مومن با تقوای واقعی و پاک و عملگرا

و از تمام تندروها مسلمان تر و با غیرت تر است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
اوجججججججججج تفکارت و سطح فکر طرفداران جلیلی همینه؟
از پیله تاریک خودتون بیاید بیرون بابا روز شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
اولا که اکثر بچه مدرسه ای ها به سن قانونی رای نرسیدن. دوما این موقع از سال مدارس تعطیل هستند. سوما هم برید ستادها را ببینید کدام ستاد پر از بچه مدرسه ای است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
چقدر شما روشن فکرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
پزشکیان: به عقیده بنده بنزین باید بشود۲۵ هزار تومان
کلیپ بالا را براحتی میتوانید در اینترنت ببینید
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
ته تفکر اصلاح طلب ها همینه ، خودش هم گفت برای رای گرفتن هر کاری میکنه
نباید درگیر حاشیه ها شد در فوتبال تیمی شکست میخورد که بیشتر درگیر حاشیه میشود میدان سیاست مانند میدان فوتباله تازه حساس تر نسبت به حاشیه و حاشیه سازی ها
پزشکیان تو رو خدا بساط پیام نور رو جمع کن و توی دانشگاهای دولتی ادغامش کن اگه رئیس جمهور شدی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
کاش همه دغدغه شما رو داشتن مردم پول خرید میوه و غذا و گوشت و مرغ ندارند قادر به پرداخت اجاره خونه نیستن تو چی میگی اخه
کلا پزشکیان هیچکس رو گردن نمیگیره که اشتباهه ، حداقل باید از ظریف یه دفاعی میکرد . قطعنامه هایی که جلیلی باعثش بود در شورای امنیت رو ظریف با مذاکره لغو کرد بعد جالب اینجاست که جلیلی همش از برجام انتقاد میکنه !
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
در تمام مناظره ها آقای پزشکیان نخواست وارد این بازی ها نشه.
در یک کلام گفت اگر خوب عمل کرده بودیم مردم اینقدر از ما ناراحت نبودن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
حسن روحانی گفت مردم به سلطان قطعنامه ها رای ندهید برجام مانع جنگ شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
پزشکیان به درستی اسیر تله گذاری جلیلی نشد
والا باید تمام وقت خودش را برای دفاع از دولت روحانی میگذاشت

اصل مهم این است که اکثریت قاطع مردم ، دوستدار و

مطلع و ممنون خدمات شجاعانه و ارزشمند ظریف هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
شما وکیل آقای ظریف هستی؟
کارنامه سیاسی جلیلی به طور کامل یک فاجعه ملی محسوب میشه اما کارنامه پزشکیان اون بخشی که وزیر بوده عالی هست و بقیش هم تا حدودی قابل قبول هست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
جلیلی سلطان قطعنامه ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
بخاطر همین مجلس اصلاح طلب استیضاحش کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
در دنیا هر کاندیدی در مناظره غالب میشه رای میاره تو ایران برعکسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
جناب |۰۲:۲۲
لطفا بروید قوانین استیضاح و همچین رای گیری استیضاح اقای پزشکیان را مطالعه بفرمایید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
۸:۳۵
تو مناظره های این چند وقت هم روحانی برنده بود احتمال این
که پزشکیان رئیس جمهور بشه خیلی بالاست
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
کارنامه پزشکیان در رابطه با زیر میزی پزشکان که داد مردم رو دراورده چیه ؟؟؟
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
کاملا برعکس ، روحانی تنبل بود پزشکیان منفعل ، خدا بخیر بگذراند
کسی رو که خودشو بخواب می زنه نمیشه بیدار کرد
ولی در مواقعی نادر در این دنیا و بطور قطع در دنیای باقی این افراد از خواب بیدار خواهند شد و آنهم چه بیدار شدنی!
سال ۹۳ تورم ۱۴ درصد
سال ۹۴ ( امضای برجام ) تورم ۱۱ درصد
سال ۹۵ تورم ۷ درصد
سال ۹۶ تورم ۸ درصد
سال ۹۷(خروج آمریکا از برجام) تورم ۲۷ درصد
سال ۹۸ تورم ۳۶ درصد
سال ۹۹ تورم ۲۶ درصد
سال ۱۴۰۰ تورم ۳۹ درصد
سال ۱۴۰۱ تورم ۴۵ درصد
سال ۱۴۰۲ تورم ۴۱ درصد
سال ۱۴۰۳ ( درپایان سال محاسبه میشود )
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
سال ۴۰۳ بالای ۸۰ درصد میشه شک ندارم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
میشه لطف کنید منبع این آمار رو بگید
اگر چنین آماری درست بود پزشکیان و تیمش حتما تو مناظرات از اون استفاده می کردند و جلیلی را از صحنه روزگار محو می کردند
بهتره سایت تابناک قبل ار انتشار مواردی که قابل راست
آزمایی هست اونها رو راست آزمایی کنه و بعد انتشار بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
برو سایت بانک مرکزی سال ۱۴۰۰ ۶۰ درصد و سال ۱۴۰۳ تورم ۳۱ درصد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
سایت بانک مرکزی اشتباهه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
حسین درودیان، اقتصاددان در خصوص اظهارات جلیلی نوشت: در دولت آقای رئیسی کجا تورم از ۶۰٪ به ۴۰٪ کاهش یافت؟ قبل از ۱۴۰۰ در کدام سال تورم ۶۰٪ بود؟ گیرم تورم ماهانه در بعضی ماه‌ها ۶۰٪ بوده؛ در دولت آقای رئیسی هم تورم ماهانه بالای ۶۰٪ داشته‌ایم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
یه چیزی داریم به عنوان تورم سالیانه و ماهانه اینا با هم فرق داره این لیستی که من منتشر کردم مو لادرزش نمیره و دقیق ترین هست هر کجا هم خواستید بپرسید
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
دوستان عزیز هموطن جان من. من بدون اغراق و با محاسبات میگم. بانک مرکزی رو بزار کنار...تورم بیش از ۱۰۰ درصدی قیمتها رو سال قبل و بیش از ۳ برابر شدن قیمت ها رو در این سه سال اخیر رو تجربه کردیم. ..رحمتون به خودتون بیاد بحث الکی نکنید.ببخشید
شماتواین سه باگذاشتن وروداین همه افغانی به ایران ظلمی که شمادرحق ایران ایرانی کردین هیچ رئیس جمهوری نکرد
این پزشکیان شدیدا ازش بوی نردبان سواری میاد
یک سری رو اورده تو ستادش داره از قبلشون رای جمع میکنه ، بعد خیلی راحت میگه به من چه طیب نیا چی گفته ، ظریف چی گفته ، عبد العلی زاده چی گفته ، خودشون اومدن تو ستاد و هدف ما رای جمع کردنه!
آخرم فکر کنم هر کی بش رای داده باشه رو بگه می خواستی ندی من که گفتم هدفم چیه
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
می دونه هدف جلیلی چی هست و وارد بازی آنها نمی شود...می خواهند مردم را بترسانند مثل احمدی نژاد که با انتقاد از هاشمی مردم را فریب داد..آخوندی ظریف روحانی طیب نیا از بهترین رجال سیاسی اقتصادی ایران هستند اما جناح تندرو آن ها را در ذهن عوام مردم لجن مال کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
پزشکیان بسیار بسیار دقیق و هوشمندانه رفتار کرد
و اسیر تله گزاری و به حاشیه کشیدن توسط جلیلی نشد
و ثابت کرد که یک سیاستمدار مجرب و باهوش و برتر از جلیلی و کل فرقه جبهه پایداری ها میباشد
این مملکت مثل آبکشی شده که می خواهیم باهاش آب برداریم!
پزشکیان
جلیلی
دو مهره سیاه شطرنج سیاست
با ظاهر نوع حرکت ظاهرا متفاوت
ولی هدف هر دو یکی
کیش و مات مهره های سفید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
عدم مشارکت هم به همین علت است
سیاه و سفید بازی سیاسی ایران
نفعی برای مردم ندارد.
خواسته های اولیه که تامین نمی‌شود.امیدی به بهبود وضعیت مو جود نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
بهترین و دقیق ترین نظر
بالاخره یه آدم درست درمون آگاه آوردید
فقط پزشکیان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
رای ما فقط پزشک جمهور
لطفا به پزشکیان و جلیلی بگید این قدر پیامک نفرستند شما نامزد ریاست جمهوری هستید نامزد من که نیستید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
خخخخ ایول
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
???
شسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
همین، این روزها جزء پیام از این دو بزرگوار پیامی ندارم..باز از تنهایی درمون آوردن
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
موقع رای دادن تازه میفهمن مردمی هم هست
رای بیارند هیچی را گردن نمی گیرند!!
به قول معروف می گویند اگر هم گله ای هست دگر حوصله ای نیست
راستی جلیلی هنوز از روحانی فارغ نشده
بپرسیم شیر خشک با کدملی هم تو دولت سایه رقم خورده یا اینهم تعامل با ۲۰۰ کشور دیگر جهان تاثیر ات گذشته توی نحوی توزیع شیرخشک
فکر کنم مثل گندم وارداتی از هند در کریدور خیالی مونده منتظر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
کاشکی پزشکیان اخلاق رو کنار میگذاشت و مثل جلیلی اینا رو میگفت
برنامه های پیشنهادی دولت سایه را هیچ نرم افزار کنترل پروژه ای گردن نمی گیره
طرفدارهای جلیلی رو چه حسابی از ایشون طرفداری میکنید ؟ یکم منطقی باشید
همین باید رئیس جمهور بشه
بیچاره حرف منطقی را زد هیچ‌ آدم عاقلی حاضر نیست در ساختمانی قدم گذارد که در حال ریزش هست
روحانی : اگر شهامت دارند با خود من مناظره کنند .
با جلیلی یک ایران جهش از چاله به ته دره
_ جلیلی برنامت چیه ؟؟ روحانی !
سلام علیکم :این اقایان کاندیدا پیامک های متعددی فرستادند ولی در هیچ کدام از پیامک ها سلام ننوشته بودند پیامک بدون سلام برای مردم فرستان ارزش تبلیغاتی ندارد همین نکته را کاش اقایان می دانستند البته شاید موضع خود کاندیداها نباشد ولی به اسم ان اقایان فرستاده شده است اینجانب دور اول هم رای داده ام و دور دوم هم رای می دهم ولی امیدوارم اقایان این مشکل ارسال پیامک را درک فرمایند
جلیلی میگه : تحریم بی اثر هست و ما با کشورهای دیگه به جز آمریکا و اروپا تعامل میکنیم و دشمن رو وادار میکنیم که به ما امتیاز بده !!!!!!
آخه مگر نمیدانید ۹۰ درصد اقتصاد جهان دست اروپا و آمریکاست ؟؟ همین چین بدون اجازه کدخدا نمیتونست به اینجا برسه و اگر در زمان جنگ سرد راهشو از شوروی جدا نمیکرد چه بسا به سرنوشتی بدتر از فروپاشی شوروی دچار میشد .
اینترنتم تموم شد ! مقصرش کیه ؟ روحانی !
نرسیدم از نونوایی نون داغ بخرم ! مقصرش کیه ؟ روحانی !
.......
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
کاری که رو حانی با احمدی نژاد کرد
از مکافات عمل غافل مشو ...
در مورد حقوق پرستاران و بازنشستگان می‌گویند منابع وجود ندارد. در حالیکه در کشور رانت‌هایی وجود دارد که اگر جلوی آنها گرفته شود این منابع تامین می‌شود. منابع را به مسیر درست هدایت خواهیم کرد.
#سعید_جلیلی
اینو الان بدام پیامک فرستادن ! خب حداقل میگفتی چجوری چجوری چجوری ؟؟؟
جایلی هم از بالا رونده سفارت نگفت
فقط یک‌کلام بگو
داستان اون بیلیبوردهای علیه پزشکیان چیه
مگه این مملکت نظارت بر عملکرد نامزدها نداره
با چه اجازه ای علما دروغ میگه جلیلی
پاسخ ها
بازنشسته حداقلی بگیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
زاکانی هنوز در مرخصی و شهرداری تهران بدون شهردار است

و هزاران بنرهای تبلیغاتی و بزرگ و مشکوک و دروغ برعلیه پزشکیان با هزینه های سنگین
در کل روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ نصب شده است
رای بی رای
پاسخ ها
ناشناس
| Czechia |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
رای ندادن مساوی با انتخاب جلیلی است.به خودت ظلم نکن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
اون تی بی تی بود
درباره مناظرات دو نکته ضروری است:
1) مناظره در ایران عمدتاً در مراکز علمی و پژوهشی یا به صورت برنامه های مخاطب خاص در رسانه‌ها انجام می شود و ادبیات حاکم بر آن ادبیات علمی است. اصولاً "مناظره با مخاطب عام" در فضای سیاسی و علمی ایران امری ناشناخته است.
2)ضعف نظام بروکراسی کشور، فقدان دسترسی به آمار و نبود سیستم جامع اسنادی از یکسو و خالی شدن فضای علمی از اساتید مبرزِ فراجناحی، به نوعی فقدان معیار برای اظهار نظر درباره مسایل مختلف و ارزیابی نظر نامزدها در هر موضوع منجر شده. مثال: نرخ تورم صحیح دوره روحانی کدام است. تورم یک ماه انتهایی دولت، متوسط 8ساله، متوسطه سه سال آخر، نرخ تورم بخش تولید و غیره و الخ
انچه که ضرورت ان در کشور احساس می گردد به کارگیری افراد متخصص و نخبه در اداره امور کشور است و برای اینکه یک کشور مسیر پیشرفت را طی کند بایستی علمی اداره گردد .

بنابراین اداره کشور توسط یک سری افراد عامی نه میسر است و نه به صلاح کشور . انشاالله مسیر کشور اصلاح و کاسبان تحریم نیز محو شوند .
پزشکیان حتی حاضر به گردن گرفتن عملکرد وزاری روحانی که دوره اش کردن نیست!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
خب نمیگیره
حرف بعدی؟ حرف جدید؟
اینا رو که برادران پوششی صدها بار زدند.
با پزشکیان دلار اخر سال ۸۰ تومان با جلیلی حدود ۹۰ تومان زیاد سخت نگیرید ، اقتصاد علم است نه احساسات و فعلا اقتصاد مملکت زپرتی و داغون و به چند سال برنامه ریزی درست و صحیح نیاز دارد
سخنان اخیر زنگنه را با دقت گوش کنید تا مشخص شود جلیلی چه ظلم بزرگی به مردم و کشور کرده بهمین دلیل هم حاضر به مناظره نیست پور محمدی هم به او گفت مناظره کن تا حقیقت روشن شود ولی همچنان طفره می رود . درشبکه های مجازی می توانید پیدا کنید .
من چون آدم گرمایی هستم و این 3 سال دولت رییسی کمتر برق رفت در مقایسه با دولت روحانی به جلیلی رای مدم
پاسخ ها
هادی ح.خویی
| Germany |
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
اولا یه‌کم گرمیجات کمتر بخور. دوما کارمندان رو از ساعت ۶ میکشن سر کار بخاطر همین کمبود برقه.
سوما برق کارخانجات رو نوبتی قطع می‌کنند تا شما گرمت نشه
۶۰ درصد مردم یا نا امید شدن یا بی‌تفاوت که هر دو برای مملکت درگیر مبارزه خطرناکه
برای کولر گازی شما و کلاه گذاشتن سر مردم، برق ساختمان های اداری را روزها یکبار یافته 11 و یکبار 13 قطع می‌کنند. کارخانه ‌ های صنعتی هم برق درست درمون ندارن.
توی زمستان هم بخاری و شوفاژ شما زیاده و پتروشیمی ها تعطیل.
جواب گرمایی بودن شما را نوه‌هایتان باید بدهند.
#نه_به_دولت_سوم_روحانی
#نه_به_بزنین_۲۵_تومنی
اگر جلیلی انتخاب شود می توان گفت از ماست که بر ماست
تحریم کننده ها و افراطی های تندرو هر دو به یک اندازه در سوق دادن کشور به سمت ویرانی سهمیند.
نیت مهم نیست مهم نتیجه عملشان است که یکسان است.
عبدالملکی ، منصوری، ثابت، رسایی، و ..... اطرافیان آقای جلیلی هستند که ادعاهای نادرست و ناکارآمدی آنها مشهود است. اینها برای قفل کردن و نابود کردن هر کشوری توانمند هستند.
پزشکیان حریف ترامپ نمیشه.
ترامپ بیاد،که احتمالش هم زیاده، ایشون هیچ‌کاری نمیتونه بکنه. میشه مثل دوره دوم روحانی که دلار ۱۰۰۰ درصد گرون شد.
پزشکیان برنامه آت چیه ،نمیدونم ازکارشناس ها بپرسید،فیلترینک وگشت ارشاد فقط .فقط
پزشکیان باید میگفت ای مردم مارادونا ول کنید جلیلی خودمون بچسبید که گل بخودی زن خوبیه
خدا به کشوری که جلیلی رئیس جمهورش بشه رحم کنه
انشاا...فردا صبح امید به فردای ایران خواهد شد
رو حانی با حراج 60 تن طلا و 60 میلیارد دلار از بالا رفتن تورم جلوگیری کرد و دولت رو با اون بدهی سنگین تحویل رییسی داد تورم امروز ناشی از بی عملیهای دولت روحانیه
من هم جمعه متوجه شدم بنزین گرون شده و هزاران بی فعلی
ادرس غلط ممنوع
اونی که میگه تورم در دولت رییسی از 60 شده 30 یا 40 ظاهرا نرفته گوشت کیلو 300 ایی آخرین سال روحانی که در امسال آقای رییسی شده 950 بخره یا چیز های دیگر.
برچسب منتخب
# نتایج انتخابات # انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات