مرددها در نهایت سرنوشت را رقم خواهند زد؟ آخرین نظرسنجی ها چه میگوید؟
به گزارش تابناک، در نظرسنجی های انتخاباتی که در بازه زمانی مرحله اول تا دوم انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است، درصد قابل توجهی از پاسخ دهندگان "مردد" هستد.
این طیف نه "تحریمی" هستند و نه "مشارکت کننده" طیفی که هنوز دلیل محکمی برای شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت خود پیدا نکرده است و همزمان بطور کلی با صندوق و سازوکار انتخابات هم "قهر" نکرده است و در برزخ یک بهانه برای شرکت یا یک بهانه برای عدم شرکت قطعی بسر می برند.
درصد مرددها در نظرسنجی های مختلف حدود 7 تا 9 درصد است که در مشارکت مورد انتظار دور دوم رقمی نزدیک به 2 میلیون رای را شامل می شود.
در نگاه اول شاید این رقم چشمگیر و تعیین کننده ای نباشد، اما وقتی میزان کلی مشارکت و نزدیکی نسبی آرای سعید جلیلی و مسعود پزشکیان را در نظر بگیریم، همین میزان نه چندان چشم گیر، می تواند سرنوشت ساز و تعیین کننده باشد.
اما مرددها تحت چه شرایطی تردید را کنار میگذارند؟ قبل از آن باید به این نکته توجه کنیم که بر اساس پیمایش ها و نظرسنجی های علمی، به نظر می رسد آرای مردد یا به اصطلاح خجالتی، بیشتر به سمت نامزد منتقد و مخالف وضع موجود سوق پیدا کنند تا به سمت نامزدی که ادبیات و گفتمانش حفظ وضع موجود باشد.
اما این شاخص را چگونه می توان سنجید؟ ابرکلید واژه های انتخابات ریاست جمهوری "تحریم و فیلترینگ و گشت ارشاد " است و با نگاهی به سخنان و مواضع هر کدام از نامزدها(آقایان جلیلی و پزشکیان) می توان دریافت که کدام در چه سویی از میدان قرار دارند.
پیچیدگی رفتار سیاسی مرددین قابل توجه است: اگر مرددها احساس کنند که رای شان در رقابت نهایی و سرنوشت ساز "جلیلی-پزشکیان" می تواند کفه را به سمت نامزد اصلاح طلب ببرد و "پیروزی" را نصیب نامزد و رای دهندگان کند، احتمالا از لاک تردید و قهر موقت درمی آیند.
در واقع مرددها فقط وقتی از تردید بیرون می آیند که "خطر" شکست را احساس کنند نه صدای دهل پیروزی را از "دور"!
به بیان دیگر اگر مرددها- که بیشتر از طبقه متوسط هستند- به این باور برسند که نامزد مخالف وضع موجود-آنچنان که نظرسنجی های رایج و منتشر شده حکایت دارد- با اختلاف کمی از نامزد مقابل جلو است، به اصطلاح "خیالشان راحت می شود" و ترجیح می دهند مشارکت نکنند، چون احساس می کنند نیازی به رای شان و برطرف شدن تردید شان وجود ندارد و موقعیت و ژست قهر با صندوق برایشان خوشایندتر است.
بنابراین انتشار نظرسنجی هایی که پیشتازی پزشکیان را به جامعه القا می کند، در واقع تردید مرددها را تثبیت می کند و برخلاف آنچه به نظر می رسد، کاملا به ضرر کمپین پزشکیان است.
کمپین سعید جلیلی نیز با وجود اینکه ار آرای تکلیفی/عقیدتی انقلابی ها و اصولگریان بهره مند است و شرایط اجماع و وحدت اجباری برای جلیلی ایجاد شده است و آرایی نزدیک به 13 میلیون(با نرخ مشارکت 45 درصد) در سبد دارد، چشم به طیف خاصی از مرددین دوخته اند و با رویکردی متفاوت از گذشته سعی در جذب زنان بدحجاب و...دارند که در واقع برای مجاب کردن طیف محدودی از مرددین و آرای به اصطلاخ خاکستری است.
داوود اردشیر شیرالی