بازدید 7912
  تحلیل تابناک

سوم تیر ۸۴ برای پزشکیان تکرار خواهد شد یا جلیلی؟

  برای آنان که دهه سوم و چهارم زندگی شان را سپری می کنند، انتخابات مرحله دوم ریاست جمهوری "آشنا" و خاطره انگیز است.
کد خبر: ۱۲۴۵۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۹ 02 July 2024

در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ هم، سرنوشت نهایی انتخابات به دور دوم کشیده شد. رقابتی بسیار جدی با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد در سوم تیر ۱۳۸۴ و البته  شکست سنگین یا بهتر بگوییم سنگین ترین ناکامی آیت الله در عمرش.

هاشمی رفسنجانی در سوم تیر ۱۳۸۴ با تمام اعتبار و قدرت و نفوذ و رسانه های حامی اش به محمود احمدی نژاد تازه کار باخت، تنها به یک دلیل : افکار عمومی هاشمی رفسنجانی را -به حق یا ناحق- نماینده و حافظ "وضع موجود" می دانستند.

حالا با برگزاری اولین مناظره بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در شب دوازدهم تیرماه صحنه رقابت این دو شفاف تر شده است: غبار "پوششی ها" فروکش کرده است، مناظره به شکل واقعی "دو نفره" انجام شد، گفتگوها در عین آنکه صریح تر شده است، اخلاقی تر و بی حاشیه تر هم شده است و حتی سئوالات مجری مناظره هم بهتر و چالشی تر شده است.

در اولین مناظره، جلیلی برای آنکه از تشدید دو قطبی و سرازیر شدن آرای انتقامی-مردد به سوی پزشکیان جلوگیری کند، از درگیری مستقیم و جمله سخت به پزشکیان خودداری می کرد و مدام برخی سخنان پزشکیان را تایید می کرد اما پزشکیان در نیمه دوم مناظره، بدل این فن را به جلیلی زد و توانست با چند حمله نیم بند و سخنان عامه پسند، جلیلی را به انفعال نسبی بکشاند، می توان گفت برنده مناظره اول با قدری تسامح، پزشکیان بود، حالا اهمیت مناظره دوم و پایانی بیشتر می شود و پیش بینی می شود در مناظره آخر، جلیلی استراتژی حملات مستقیم ولی محتاط و مودبانه را در پیش بگیرد.

واقعیت این است که سعید جلیلی در هفته آخر منتهی به دور اول انتخابات، جهشی تعیین کننده داشت و همین او را دور دومی کرد، اشتباهات رقیب اصلی اش در جریان انقلابی-اصولگرایی، یعنی محمدباقر قالیباف هم به او کمک غیرمستقیمی کرد، بخصوص مصاحبه دختر قالیباف با تلویزیون و حواشی آن، اصولگرایانی را که می خواستند به قالیباف رای بدهند را به تردید جدی انداخت و آرای آنها را به سمت جلیلی متمایل کرد.

سعید جلیلی دوازده سال است که کمپین و اتاق فکر دائمی و به قول خودش "دولت سایه" دارد، بنابراین منسجم عمل می کند اما این در حالی است که هسته ستاد انتخاباتی پزشکیان عمری کمتر از یک ماه دارد و بشدت آشفته، این آشفتگی خود را در تفاوت برنامه ها و سفرهای استانی جلیلی و پزشکیان نشان داد، جلیلی از همان روز شنبه سفرهای انتخاباتی خود را از سر گرفت در حالی پزشکیان ترجیح داده فعلا در تهران بماند و علاوه بر استراحت به اوضاع ستاد مرکزی خود رسیدگی کند. 

کمپین پزشکیان در دور دوم، تمرکز خود را بر جلب نظر طیف مردد/تحریمی/خجالتی قرار داده است و تهاجمی تر عمل کرده است، بکار گیری هشتگ "تضمین می کنم" به همین حاطر است،اما  ستاد پزشکیان در حال تکرار همان اشتباه هاشمی در۸۴ است: سیل مقامات و مدیران و وزیران سابقی که در ستادش سبز شدند و پزشکیان هم مجبور است پذیرای آنان باشد.

البته حضور مدیران سابق و نه چندان خوشنام از پزشکیان، او را به سمت موقعیت " حافظ وضع موجود" سوق می دهد. این درس بزرگ تیر ۸۴ بود: اگر ستاد به خیابان متصل نشود، شکست حتمی است، برگ برنده شب های آخر هر انتخابات،خیابان است، ستادی که به خیابان و گفتگوی چهره به چهره با مردم نیاانجامد، صاحب و اسپانسرش را ناکام خواهد گذاشت هرچند شلوغ و پر خرج و مملو از چهره های معروف باشد.

اما کمپین جلیلی در کنار تبلیغ در فضای مجازی، در همان روز شنبه بعد از اعلام ننایج دور اول، راه دیگری را شروع کرده است: ارسال سریع سخنران و مبلغ سیاسی-مذهبی و بخصوص طلاب مبلغ به صورت مویرگی برای روستاها و شهرهای کوچک، جلیلی می داند که این سنگر از دست رفته را باید به سرعت بازپس بگیرد و این آرای روستاها و شهرهای کوچک است که می تواند او را در سیلاب آرای شهرهای بزرگ و طبقه متوسط نجات دهد.

از سوی دیگر سعید جلیلی ماهرانه تلاش می کند سوابق شغلی-امنیتی اش را "چندان" پررنگ نکند و گویی که جلیلی ناگهان با معصومیت یک دانشجوی غیر مسئول  از دانشگاه پا به عرصه سیاست گذاشته است و  نامزد ریاست جمهوری شده و تجربه مذاکرات هسته ای و شورای عالی امنیت ملی در کارنامه اش نیست. جلیلی به خوبی می داند اگر به عنوان "نماینده وضع موجود" شناخته شود،کار برایش سخت می شود و میتواند طعمه ای برای هجوم آرای انتقامی شود و بازی را واگذار کند.

کم اطلاعی و عدم تسلط مسعود پزشکیان از سیاست خارجی و بخصوص مبحث هسته ای، پاشنه آشیل دیگری است که می تواند تصویر مقتدر از یک رئیس جمهور را که برای مردم و رای دهندگان "مهم" است را مخدوش کند.

مسعود پرشکیان دو سوپراستار اصلی و تاثیر گذار در کمپین خود دارد: جواد ظریف و چواد آذرمی جهرمی، کمپین و اتاق فکر جلیلی به درستی تشخیص داده است که باید این دو مهاجم مهار کند، از همان شنبه بعد از انتخابات، حملات منظم توپخانه سایبری تیم جلیلی برای به انفعال کشاندن ظریف-آذری جهرمی شروع شد و تا حدی هم به موفقیت رسید.

مشکل بزرگ مسعود پزشکیان، بی شک تحریمی ها/.مرددها هستند، اگر آنها به میدان نیایند، سعید جلیلی با اجماع اجباری و ناگزیری که در سبد آرای اصولگرایان اتفاق افتاده، نهمین رئیس جمهور خواهد شد و می تواند با آرایی نزدیک به ۱۴ تا ۱۵ میلیون کار را تمام کند، جلیلی کار سختی در پیش ندارد، اگر وضع مشارکت  مرحله اول در مرحله دوم هم تکرار شود.

حالا سئوال این است، پرشکیان یا جلیلی؟ سوم تیر ۸۴  برای کدامشان تکرار خواهد شد؟ کدام "هاشمی رفسنجانی" ۱۵ تیر ۱۴۰۳ خواهند شد؟ نظر شما چیست؟                   

 داوود اردشیر شیرالی

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱۲
عباس عبدی تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب در توئیتی نوشت: فکر می کردم که چرا قاضی زاده و بویژه زاکانی را به عنوان نامزد پوششی و پیش مرگ آورده بودند؟ امشب معلوم شد که اگر آنها نبودند سرنوشت این بنده خدا در همان دور اول یکسره شده بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
این بنده ی خدا نجابت به خرج داد والا کافی بود تو چشم پزشکیان نگاه کنه و ازش بپرسه برنامه خودت برای مملکت داری چیه ؟ نظرت در مورد بی عدالتی بین دریافتی زیاد پزشکان و سایر اقشار چیه ؟ چند دهه در حکومت بودی . حالا اومدی از گرونی می گی . تو خودت متهمی نه مدعی . از جلیلی نجابت و از عبدی دریوری گفتن و پزشکیانی که حرفهای مردم در تاکسی و صف نانوایی را عیناً تحویل خودشان داد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
تعداد رای دهندگان در دور دوم، کمتر از دور اول خواهد بود.

چون هر دو کاندید نهایی دارای خصوصیات مشابه و برمامه های یکسان هستند. ضمن اینکه دارای اختیارات قانونی محدود می باشند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
سه تضمین پزشکیان در مورد گشت های حجاب اجباری، فیلترینگ و فشارهای بیرونی، چک سفید بی محل هستند.
سعید جلیلی هم که انگار در عالم دیگری سیر می کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
پزشکیان اگر کلاس قران و نهج البلاغه دایر کند، موفق تر خواهد بود تا اینکه رییس جمهور شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
مردم آن قدر وعده و وعید از این و آن شنیده اند که گوشهایشان پر است.
حقیقت ماجرا این است که کلاف در هم تنیده مسایل و مشکلات این مملکت آن قدر بزرگ و بغرنج است، که از دست پزشکیان و جلیلی که سهله، از دست هیچکس برای حل آنها کاری ساخته نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
آقایان چرا هی زور میزنید که به مردم القاء کنید آقای پزشکیان برنامه ندارد و آقای جلیلی چهل سال دولت سایه بوده و کلی برنامه دارد ؟ آقای پزشکیان خیلی ساده مشکلات مردم ایران را شناخته مطرح کرده و از همان ابتداء گفت برنامه اش سیاستهای کلی نظام و رهبرب و برنامه هفتم توسعه است ! ملت شعارهای یک جهان فرصت و یک ایران جهش را سالها شنیده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
ساختمانهای فرسوده دارای اشکالات فراوان را اصلاح و بازسازی نمی کنند. آنها را تخریب و از نو می سازند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
در مصاحبه ای که از مسعود پزشکیان در سال 1393 دیروز در بسیاری از سایتها از جمله تابناک منتشر شد، پزشکیان با افتخار می گفت که مدتها قبل از اینکه حجاب در ایران اجباری شود، او حجاب در دانشگاه تبریز را اجباری کرده بود. ضمن اینکه او این دانشگاه را قبل از اجرای انقلاب فرهنگی، تعطیل کرده بود!
عملکرد و حرفهای گذشته پزشکیان را باور کنیم یا وعده های امروزش را؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
در بسیاری از سایتهای داخل کشور آمده است که استاد راهنمای رساله دکترای سعید جلیلی در سال 1381، آیت الله احمد علم الهدی، امام جمعه فعلی مشهد بوده است.

اگر سعید جلیلی رئیس جمهور شود، بعد از داماد علم الهدی، این بار شاگرد او به این مقام دست می یابد.
ناشناس
| France |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
یکی از نکات انتخابات ۸۴ که خیلی پیگیری نشد ،ارا با شناسنامه های المثنی بود در چند استان خاص
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
مردم هنوز یاد دارند که روحانی با صدای بلند و با اشاره به آذری جهرمی جلوی یک جمعیت بزرگ گفت: دست وزیر جوان ارتباطات هیچگاه دکمه فیلترینگ را فشار نخواهد داد!!!!!!! اما همه مردم دیدند که نه تنها تلگرام و اینستاگرام فیلتر شدند، بلکه در زمان روحانی چندین و چند روز اینترنت کل کشور قطع شد!
حالا پزشکیان و همان وزیر ارتباطات فکر می کنند مردم همان وعده روحانی که این بار زبان آنان جاری می شود را باور می کنند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
اذری جهرمی رو به جرم مخالفت با فیلترینگ دادگاهی کردن همون زمان وزارت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
۱۰:۴۶
ایسنتا
واتساپ
گوگل پلی
و ...
در دولت 13 هم و سال 1401 فیلتر شدن نه زمان رواحنی

عجیب ترین قسمت فیلتر گوگل پلی هست که هیچ کس نمیدونه آقای رئیسی چرا گوکل پلی رو فیلتر کرد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
10:46

رئیسی هم وعده عدم فیلترینگ و افزایش سرعت اینترنت را داده بود. اما در عمل عکس آن شد.

پس چرا مردم باید باز هم وعده پزشکیان در مورد اینترنت را باور کنند؟

بنابر این
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
10:46

با فیلتر شدن گوگل پلی، مردم دیگر نمی توانند گوشی های اندروئید خود را برای اَپ های گوگل آپدیت کنند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
مثبتها و منفي هاي جعلي يا لااقل نامتناسب با واقعيت جامعه (رجوع شود به همين مثبت و منفي ها در دور اول)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
در این مملکت رسم این است که همه وعده می دهند. اما وقتی خرشان از پل گذشته و به هدفشان رسیدند، وعده هایشان را فراموش می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
گفته شده که در زمان رئیسی نزدیک به 50 هزار پُست مدیریتی تعویض شده است.
اکنون اصلاحطلبان به میدان آمده اند که این پست ها را دوباره تصاحب کرده و دوباره به نان و نوا برسند.
متاسفانه رقابت این دو دسته سر پست و مقام و قدر ت و ثروت است و مردم در این میان نفعی نبرده و نخواهند برد.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
لطفا به سایت بانک مرکزی مراجعه کنید ببینید در سال آخر دولت روحانی تورم نقطه به نقطه ۶۰ درصد بود ولی در سال آخر دکتر رئیسی شده بود ۳۱ درصد
ببینید میانگین رشد اقتصادی دولت روحانی ۱.۱ درصد بود ولی دولت رئیسی ۴.۳ درصد
ببینید میانگین صادرات نفتی و غیر نفتی در سال آخر دولت رئیسی چقدر از سال آخر دولت روحانی بیشتر بود و ساخت ۲ میلیون و پانصد هزار مسکن را کلید زد.
در کشوری که تو رتبه ذخایر گاز دومه و در ذخایر نفت سوم و هفت درصدی منابع جهان را در اختیار دارد، کاندید ها وعده رفع وضعیت بحرانی خودرو و گوشت و مسکن می‌دهند.
پس،
رای بی رای
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
هیچکدام از این دو لایق پاستور نیستند . پزشکیان قراره با برجام خیالی کشور را معطل کنه و گسلهای قومیتی هم فعال کنه و جلیلی هم که نشون داد حتی با ایتا و روبیکا هم مشکل داره .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
متاسفانه رای بی رای از اتاق فرمان دشمنان ایران هم صادر شده ودر بی بی سی و اینرنشنال و ...دیده می شود ما به نظر شما احترام می گذاریم اما لطفا بیشتر برررسی فرمایید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
10.23
چرا اصرار به کج فهمی دارین ؟؟ چرا رای نمیدیم کاملا مشخصه ،یع نگاه بندازی میفهمی .مردم کاری به عنترنشنال و اینا ندارن .خ.دشون اگاهن و رای بی رای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
فکر کنم در مناظره دیشب پزشکیان بهتر بوده و شانس رایش رفته بالا چون امروز بورس مثبت هست
شانس رای جلیلی زاید بشه بورس منفی میشه و اگر شانس رای جلیلی بیشتر بشه بورس منفی میشه

دقیقا در لحظه اعلام حمایت قالیباف از جلیلی کل بورس منفی شد و دلار و طلا افزایشی شدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
می خواستم رقم دقیق ضررها وخساراتی که جلیلی و همفکران ش به کشور در ماجرای کرسنت، تحریم ها و فروش نفت تقریبا مجانی به کشور زدند را با ماشین حساب کاسیو در بیارم که هنگ کرد
دود از ماشین حساب بلند شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
رای بی رای باب دل اپوزیسیون تجزیه طلب
و رویابافان داخلی
قهرمانان و مبارزان زیر پتو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
سخنان چند روز قبل آقای ایروانی نماینده فعلی ایران در سازمان مللل:
برجام یک دستاورد دیپلماتیک چندجانبه به سختی به دست آمد و به طور مؤثر از یک بحران بی‌جا جلوگیری کرد. برجام بهترین گزینه باقی مانده است، هیچ جایگزینی ندارد و احیای آن واقعاً به نفع همه اعضای آن است.
من
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
دمتون گرم هروقت امثال شماها رای ندادن مملکت به سمت پیشرفت حرکت کرده اما هروقت آمدید و به امثال روحانی رای دادید مملکت را به قهقرا بردید.
اقاي پزشكيان روستاها و شهر هاي كوچك را درياب چون كلي راي انجا خوابيده كه احمدي نژاد بواسطه ايادي خود و حالا هم جليلي به همان واسطه دارد انها را دور خودش جمع ميكند خيلي بايد تلاش كنيد. يا پته جليلي را رو بريزيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
در دور دوم هم رای نمی دهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
ناشناس ۱۰:۰۱
بدرک که رای ندادی. بعدا پس انتقاد هم نکنی که چرا وضعیت کشور اینجوری شده
افرین
سلام، بنده نه چپی هستم و نه راستی ـ رأی اولم هم باطله بود ـ به عنوان بی طرف عرض می کنم: صحبت های مناظره اول آقای پزشکیان بیشتر حرف بنده بود، بنده یعنی شهروند. دغدغه های روزمره، اینترنتی، معیشتی و ... در مقابل آقای جلیلی حرفهای شعارگونه و یا تکرار مکررات قبلی. صحبت از قدرتی که الان کشور داره! قدرت یک کشور به مردمشه این رو تو حرفهای مقامات هم میشه دید ولی الان به همین مردم کمیته امدادی رسیدگی میشه. این ها قدرت نیست برادرم.60 درصد ملت حتی بیشتر ناراضی هستند بفهمید این رو. قرآن با نام الله شروع میشه و با کلمه مردم تموم میشه این رو بفهمید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
اولا که شماها از اعضای ستادهای پزشکیان هستید و قرار هم هست شیتیل بگیرید و دوما پزشکیان اگر قرار بود حرف مردم را تکرار کنه خب می رفتیم در تاکسی ، مترو و صف نانوایی بهترش را می شنیدیم . پزشکیان حتی یک جمله در مورد برنامه هایش نگفت .چرا ؟ چون برنامه ای ندارد الا معطل کردن کشور بابت فرداد فسخ شده برجام و البته فعال کردن گسلهای قومیتی .
ساکت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
داداش قبول کنید وجود جلیلی در دور دوم -یکی دو میلیون به نفع پزشکیان هست-رای سفید و مرددین رو هم کنارش بگذارید که به راحتی میره سراغ پزشکیان برخلاف نگارنده پزشکیان وضع بهتری داره و کار جلیلی سخته و با شعار و چرندو پرندهایی که میگه نمیتونه کاری کنه
کافیه منتظر باشید همین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
احسنت
دکتر پزشکیان در مناظره دیشب ،نشان داد که از ابتدای زندگی صادق و از جنس مردم بوده و خواهد ماند. او هیچ نگفت جز حرف دل مردم،مردمی که از این همه سختی و تحریم و فیلتر و ....به ستوه آمده اند ،او نشان داد که سفره اش با سفره مردم یکی بوده و دردش با درد مردم نیز یکی.او تکبر نداشت و از سخنان مولایش گفت هر آن چه که مردم تا به حال از بسیاری نشنیده بودند.مسئولینی که فقط به آمار و ارقام خود فکر می کنند و به سفره مردم هرگز !!!!اتفاقا این مناظره با مناظره احمدی نژاد یک تفاوت اساسی داشت و آن صداقت این مناظره بود اما احمدی نژاد با ما مردم چه کرد؟ندانسته در چاهی افتادیم که هنوز به بت آن نرسیده ایم .این مقایسه شما ،عجیب است و جوابش را خودتان بهتر می دانید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
اين آقا هم جزوي از همين سيستم است و خودش بايد پاسخگو باشد.
سي سال است اين بازي اصلاح طلبي فقط سراب به مردم نشون داده و الا روز به روز وضعيت بدتر شده و جيب هاي خودشون رو پر كردن. آخر سر هم ظريف بياد بگه خودتون انتخاب كردين. آخه اين تضمين هاي آقاي پزشكيان كدومشون جزو اختيارات ايشون هست. اين كانديد حتي نميتونه فتيله اجراي آنها رو پائين بكشه پس لطفا به شعور ملت ديگه توهين نكنين..
پس نه بد ميخواهيم نه بدتر.
راي بي راي
در دور دوم انتخابات 84 نزدیک به 60 درصد واجدین شرایط شرکت کردند .حالا چی ؟!!!!!!!! کمتر از چهل درصد مردم در انتخابات شرکت کردند .
فقط احمدی نژاد . که اگر بود پزشکیان را با خاک یکسان میکرد
پاسخ ها
ساکت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
خود احمدی نژاد گفته اصولگرا ها فقط با من میتونن رای بیارن و این یه زمانی درست بود ولی امروز اینطور نیست حتی خود احمدی نژاد هم پایگاههای رای شو از دست داده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
دنبال با خاک یکسان کردن هستی؟ برات مهمه؟ احمدی نژاد درامد افسانه ای نفت رو بر باد داد که باهاش میشد کشور رو از نو ساخت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
ببین خیلی ها هستن که اگر بودن کسی مثل احمدی نژاد حتی استان دار اردبیل هم نمیشد چه برسه به رئیس جمهور
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
احمدی نژاد عوضش کشور رو با خاک یکسان کرد. هرچی میکشیم از اونه. مثل اینه که کشور رو ولش کردی سمت دره. حالا اول باید اونقدر بدویی تا بهش برسی. بعدش اگه تونستی زور بزنی دوباره بیاریش تو جاده که کار هرکسی نیست. هرکی بیاد یه خورده زور میزنه و بعد به نفس نفس میفته و ولش میکنه. با ۸۰۰ میلیارد دلار درامد همه رو بیچاره کرد. البته رفقای جلیلی در دولت سیزدهم هم بنا به گفته خودشون دوبرابر روحانی نفت میفروشن بعد همه چی هم تو این سه سال ۵ برابر شده. جلیلی همین یه مورد رو اگه میتونه بیاد جواب بده
دکتر پزشکیان برای رفع مشکلات هیچ برنامه ای ندارد وفقط نقاط ضعف را با ادبیات کوچه بازاری بیان میکند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
شعار دوست داری؟آدم پرادعایی که فکر میکنه عالم تمام علومه مانند جلیلی خوبه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
برنامه پفک نیست که از بقالی سرکوچه خریداری بشود . برنامه کار یک نفر نیست .
برنامه توسط سازمان ها و وزارت خانه ها تهیه می شود .
یک نفر شاید در یک یا دو یا سه رشته متخصص باشد بقیه را باید دیگران کمک کنند .
ضرف یکی دوهفته نمی شود برنامه نوشت
نتیجه انکه برنامه می خواهد و آنکه برنامه می دهد نادان هستند .
نامزد فقط می تواند سیاست خود را در مشکلات کلی بیان کند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
خب باید مشکل را قبول کنی تا بشه حلش کرد
کسی که فکر میکنه ایران قدرت اول منطقه است و غرب در حال نابودی است که همین روند الان را ادامه میدهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
کل ریس جمهورهای که اومدند هم برنامه ای نداشتند مثلا احمدی نژاد برنامه داشت برنامه رو براشون مینویسن شما نگران نباش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
اگه کمی سواد دانشگاهی و تخصص داشته متوجه میشی که پزشکیان برنامه داره یا نه؟ آنچه کاندیداهای دیگه ارائه ميدند صرفاً شعار و وعده است نه برنامه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
ادبیات کوچه بازاری را احمدی نژاد استفاده میکرد لولو ممه و....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
آقای جلیلی به صرف برنامه مدار بودن سعی در جلب نظر عوام الناس داره. جمع کردن 4 تا کارشناس بی تجربه و نوشتن برنامه در خلاء بدون امکان سنجی عملی بودن آنها که هنر نیست. برنامه های ایشان کجا امتحان شده تا کارایی آنها مشخص شود؟ چرا ایشان برنامه هایشان را به آقای رییسی ارائه نداده و یا اگر داده وضعیت فعلی نتیجه برنامه های ایشان است؟
همزمانی انتخابات شورا و ریس جمهوری مشارکت بالا ی دوره های قبل را نشان میداد والا مشارکت همین بود اتفاقا این واقعی تره.ک درشهرستان ها هرکس ب خاطر فامیل یا اشنایی ک درشوراداشت پای صندوق می امد.
به نظرم اولین تحلیل واقعی و میدانی بود که بعد از مدتها در تابناک خواندم .....
و البته شکست سنگین یا بهتر بگوییم سنگین ترین ناکامی آیت الله در عمرش.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
که مترادف شد با بدترین دولت تاریخ ایران و عقب ماندگی عظیم کشور ! یاد و نامش بخیر روحش شاد !
پاسخ ها
ساکت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
اما هاشمی هم کاری که تو سال 92 کرد احمدی نژاد (رو که میخواست برای تایید صلاحیت لشگر کشی خیابانی کنه) رو محو کرد و امروز هیچکس ککش نگزید که احمدی نژاد رد صلاحیت شد -در مقابل لاریجانی مقایسه کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
مردم در حقش بد کردن
دور اکل رای ندادیم . اما این بار به پزشکیان رای میدیم و فکر میکنم با اختلاف فاحشی برنده بشه
جلیلی بیشتر به درد اداره یک پایگاه مقاومت مسجد میخورد تا ریاست جمهوری کشوری بزرگ وبا مردمانی اگاه مانند ایران وحضور تفکراتی مانند اقای جلیلی در راس قدرت برای کشور ومردم نتیجه ای بجز فقر فلاکت نداشته ونخواهد داشت
نتیجه انتخابات هر چی بشه بنده نمیتونم هضم کنم واقعا میلیون ها نفری که به جلیلی رای دادن موافق تحریم،عقب ماندگی، انواع فشار بر مردم،دخالت هر چه بیشتر مسئولین در زندگی مردم،اینترنت بسته،جنگ،اقتصاد ترکیده، شعارهای توخالی،از هم پاشیدگی داخلی،قرار دادن مردم مقابل هم،گروه های آتش به اختیار،آب،هوا و... هستن؟
این مهمترین خطر و نکته هست.
آیا بر اثر فقر و در نتیجه آن تغذیه بد،سطح هوشی بخشی از ملت دچار مشکل شده است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
فریب تبلیغات منفی هواداران جلیلی را می خوردند که مشکلات اقتصادی مردم را به دولت روحانی نسبت می دهند و فکر می کنند جلیلی بیاد مشکلاتشون حل میشه
البته وقتی بیاد بعد از خسارات زیاد به کشور خواهند فهمید ولی دیگر دیر شده است

ان شا الله خیر و صلاح کشور رقم بخورد
پزشکیان رئیس جمهور بشود یا جلیلی باید خود را برای مواجهه با بحرانهای اقتصادی که در سال آینده پیش روی کشور است اماده کند . دلار دویست هزار تومانی در سالهای آتی بالاخره از راه خواهد رسید و باید برای آن روز برنامه ریزی کنیم .
ما برای ایران و عزت ایران رای می دهیم و آنهایی که کم کاری و سوء استفاده می کنند بدانند صد سال دیگر ایران هست ولی ما نیستیم آنها هم برای ایران تلاش کنند نه خودشان وگرنه بازنده اند
پزشکیان صد در صد
اقای جلیلی مدتهای زیادی است در راس امور بوده است وهیچ خروجی وعملکرد مثبی برای اداره امور کشور نداشته است پس رای خودرا به کسی دهید که مشکل این ملت را حل کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
كلا راي بي راي
پزشکیان: میگه رشد 8 درصد همینطور محقق نمیشه
جلیلی: میگه قانونه باید بشه
این بشرو کی تایید صلاحیت کرده که حتی یک ساعت هم سابقه کار اجرایی نداشته و مسئول مذاکرات بوده که پدر همه رو در آورده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
خوبه قبول داارین که سابقه اجرایی نداشته پس رقیب اون که در چهل وجند ساله گذشته وزیر و وکیل و نایب رئیس مجلس بوده بیشتر بهش میاد نماینده وضع موجوده و درامتداد دولت فریدون
این پزشکیان واقعا خودش هم فکرش رو نمیکرد ریاست جمهوری براش اینقدر جدی بشه ، الان هم بنظرم در به در دنبال بهونه است بزنه زیرش و در بره ، بنده خدا بنظرم خودش هم نفهمید این اصلاحاتی ها و اعتدالی ها و بنفش ها و سبزها چه خوابی براش چیدن ، و بنظرم خودش دعا میکنه رییس جمهور نشه بره پی همون زندگی و نمایندگی و نطق کردنش که ما مقصریم و تقصیر داریم و ....
این بنده خدا جلیلی شخص محترمی هست جانباز هفتاد درصد ویک پایش قطع شده اصلا شورای نگهبان فکر کرده فردا باید هفته ای سه بار از پله های هواپیما بالا وپایین برود می‌تواند وتوانایی این همه دوندگی در روستاها وشهرهای دور افتاده را دارد یا نه!!؟؟ به فکر توانائی جسمانی ایشون هم بودن یا فقط نظراتش قشنگ بوده !!!؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
شما رییس جمهور رو انکار با خدمه پرواز اشتباه گرفتی ، مهماندار هم هفته ای سه روز پرواز نداره
ناشناس
| Seychelles |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
مشکل جلیلی جسمش نیست مشکل افکارشه و خواب هایی که برای ایران دیده !!!!
اولین باره کاندیدایی مثل آقای پزشکیان تو انتخابات شرکت می کنه ایشون محبوب همه مردم و گروه ها هستند امیدوارم با پیروزی خنده بر لبان همه مردم کشور بشینه
برخلاف نظر نگارنده درپایان مناظره دیشب آقای پزشکیان حسابی آقای جلیلی را به چالش کشید وجلیلی اعتراف کرد برنامه های آقای رئیسی دست پخت خودشان است و وضع موجود را پذیرفت . لذا نسبت دادن وضع موجود به پزشکیان یک انحراف ورد گم کنی است .
متاسفانه جلیلی پیروز میشه اصلاحطلبان قدرت قانع کردن رای نده ها رو ندارن. و اونها هم واقعن حق دارن دلایلشون منطقیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
اما باید دقت کنیم که تغییرات اساسی ، در دولت پزشکیان ممکنه ولی جلیلی همچین اجازه ای نمیده و فقط با سفسطه بازی مردم را گمراه میکنه
دیشب فهمیدم امریکایی ها در مذاکرات چه زجری کشیدن
جلیلی نمی تونه حرف بزنه
بااحترام،البته ازافراددوروبرآقای دکتر جلیلی همانندآقای منصوری رئیس ستاد ایشان ومعاون اجرائی رئیس جمهورخدمت،شهیدرئیسیوسایراعوان وانصار،بیشتر اینطوربرمیادکه آقای دکتر جلیلی"حافظ وضع موجود"باشند.درهرحال تشکربخاطرهشدار.
فقط ادامه گفتگوی تمدن ها کشور رو نجات میده
من در دوره اول به دکتر پزشکیان رای دادم ولی الان به شدت نگران آینده دخترم شدم و همش به این فکر میکنم که بعد از پیروزی پزشکیان چه خواهد شد؟!! ای کاش نگرانی ما را جناب پزشکیان برطرف کنند تا دوره دوم هم با خیال راحت به ایشان رای بدیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
جلیلی نگرانی شما را برطرف می کند یا پزشکیان که حرف دل مردم را درک می کند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
این که نگرانی نداره عروسش کن تا راحت بشی از دستش
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
می تونی بری افغانستان خیالت کاملا راحت می شه !!!!!
مملکت وملت دراین گزارش مغفول واقع شده و گویی راجع به بازی های کودکانه وبرنده وبازنده پرداخته شده اگرخیری از ریاست جمهوری احمدی نژادنصیب ملت شدازجلیلی هم همان بهره نصیب ملت میشود
دوباره اين اصلاح طلبان قلابي دارن سراب نشون ميدن. دعواي اينها فقط براي كسب بيش از بيست هزار پست مديريتي مثل وزير و معاون وزير و مدير كل و استاندار و فرماندار و سفير و مديريت شركتهاي دولتي و تحت و پوشش دولت و صندوق هاي بازنشستگي و تامين اجتماعي و ساير صندوق هاي بيمه اي و ... مي باشد و الا اين تضمين هائي كه ميگن ميدن جزو اختياراتشون نيست.
به امید خدا و همت مردم یکی از این دو آخرین به اصطلاح رئیس جمهور خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
من فکر کردم از بین سه نفر قرار رییس جمهور بشن
...خوب شد گفتی ک دو نفرن
کسیکه وصیت نامه علی به مالک سرلوحه شه پیروزه
علی پشت و پناهت پزشکیان
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
البته این نقطه ضعف براش حساب می شه نمی شه با نامه ۱۴۰۰ سال پیش جامعه را اداره کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
در این ساختار هیچ کس نمیتواند نامه مولا علی به مالک اشتر را اجرا کند
پزشکیان، بلد نیست حرف بزنه. حرف کوچه بارار و تاکسی رو زدن که هنر نمیخواد. خودش میگه من کارشناس نیستم. خب برادر کارشناس نباشی سرت کلاه میگذارن. رئیس جمهور خودش باید بزرگترین کارشناس باشه.

جلیلی نجابت کرد و خیلی چیزا رو نگفت. حرف پزشکیان یک کلمه ایندبود: «من تسلیم محض آمریکا هستم»
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
اتفاقا آدم دانا اونی هست که در زمینه ای که دانشی نداره اظهارنظر نمی کنه
نه مثل یاران احمدی نژاد که تو هر سوراخ سمبه ای سرک کشیدن
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
همین که عقلش می رسه می گه من کارشناس نیستم هزار سر و گردن از همه مسئولان بالاتره
نهایت بی خیالی نسبت به حال وروز زار ملت در ایده ها وسخنان جلیلی موج میزد
مهم نیست تکرار بشه یا نه. یکیشون رییس جمهوره.
دوستان عزیز دقت کنید نه پزشکیان نه جلیلی هیچکدام نماینده مردم در این رقابت ها نیستند خودتون را اذیت نکنید اگر جلیلی رییس دولت بشه که اوضاع به همین روال ادامه مشکل سازی برای ملک و ملت و کاسبی از تحریم ادامه خواهد یافت اگر پزشکیان رییس دولت بشه همین دولت در سایه جلیلی و صد تا دولت در سایه دیگه که در این ساختار شکل گرفتن اجازه نمی دن کمترین مشکلی از مردم حل بشه پس در نهایت این انتخابات هیچ مشکلی از مردم و کشور را حل نخواهد کرد چون اصولا مشکلات مردم و کشور ریشه در ساختار سیاسی معیوب و غیر پاسخگو داره و تا ساختار درست نشه هیچ مشکلی حل نمی شه پس بی خود خودتون را درگیر این بازی های تغییر رییس دولت نکنید.
و چهر سال آینده
چند نفر کاندیدا و انتخابات و دوباره شعار مهار تورم و نجات شما از بی پولی و بیکاری و همه چی هم تقصیر دولت قبل و تخریب یکدیگر و دولتها
نگویید رای دادن اثر نداره.
در همین مجلس قبل رای ندادید
افزایش مالیات و ارزش افزوده را تصویب کردن
افزایش سن بازنشستگی تصویب کردن
طرح صیانت از فضای مجازی تصویب کردن
قانون حجاب و عفاف را هم تصویب می کنند

برادر من خواهر من منم مثل شما زخم خورده ام. رای دادن حداقل مانع تندروی های بیشتر این جماعت می شود. لطفا رای دهید و نگذاربد رشد قارچ گونه افراطگرایان مملکت را نابود کند‌
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
یکی گفت انگیزه ام از رای دادن به پزشکیان فقط این است که جلیلی رای نیاورد
من هم گقتم اتفاقا انگیزه من هم از رای دادن به جلیلی این است که پزشکیان رای نیاورد.
شنیده بودیم مردم تبریز به زرنگی معروف هستند اما برعکس آن را خودشان ثابت کردند و عقل و اختیار
خودرا به یک غیر تبریزی مهاجر مهابادی دادند
!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
نمی گیم رأی اثر نداره می گم اصلاً نباید رأی داد.
چه فایده داره به زعم شماها شاید بعضی وقتها فقط کمی تنفس بکنی بعد جلوی نفس بگیرن؟
همون بهتر که نفس یکدفعه قطع بشه و تکلیف مشخص!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
چی میگی داداش؟ یکجور میگی انگار مصدق کاندیدا شده ما رای ندادیم ، تو مجلس اصلا کی بود که کسی بخواد رای بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
شما خوشحال میشی بعضی وقتها بذارن نفسی بکشی ولی همون بهتر که نفس نکشی!
رأی بی رأی
یه زمانی هر کسی تشویق به رای ندادن میکرد بهش اتهام معاند و اینا میدادن (که بنده صد در صد مخالفم)
ولی امروز چون تحریم انتخابات به نفع جلیلی ه به راحتی میشه نظر داد
جامعه ما الان تا اول انقلاب خیلی فرق کرده.
این که پزشکیان نظر راجع به حجاب دونظر داده، بخاطر شناختش از جامعه است.
او خودش معتقد به حجاب است.
جو جامعه بصورت طوفانی در حال سمت گیری بسوی پزشکیان است .
بذار جلیلی بیاد. بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش
پزشکیان را آوردند تا سپر بلا شود. تا دوباره مثل دوره روحانی کاسه کوزه ها را سر او خراب کنند. با رای به جلیلی بازی را به هم بزنید.
خیلی از کسانی که دور قبل رای ندادند این دور رای میدند و پزشکیان رییس جمهور میشه
اگر ملاک رای دادن کارنامه هست لطفا به عملکرد آقای پزشکیان نگاهی بیندازید.چه چیز مثبتی میبینید جز حمایت از همان رویکردهایی همواره باعث ناراحتیتون بوده.آقای جلیلی که تکلیفش معلوم است.اما آیا برای شما وعده مهمتر است یا کارنامه کدام اعتبار بیشتری دارد؟ احیانا مشکل وجدانی پیدا نمیکنید بابت قضایا?
فقط پزشکیان
ادامه وضع (فلاکتبار) با جلیلی
اگر انتخابات آزاد برگزار می‌شد مطمئنا مردم به هیچکدام رای نمیدانند جز عده ای قلیل جهت حفظ منافعسان.
بقول معروف نه قم‌ خوبه نه کاشان، اصولگرا و‌اصلاح طلب دو‌روی یک سکه هستند
صرفا کمی با هم‌فرق میکنند.
عدالت فقط بنزینه؟؟؟همون بدختم پول بنزین‌توزندگیش تاثیر داره راست میگید کمک‌کنید فقرا زندگیشون‌درست بشه دارید همه را فقیر میکنید رای بی رای
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات