بازدید 2104
مشارکت‌ کاهشی انتخابات اخیر باید ریشه‌یابی شود

جلیلی: در FATF و برجام ما طلبکاریم نه بدهکار

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید برای افزایش مشارکت نیز از خود مردم بکارگیری کرد. اگر برخی مشارکت‌ها در انتخابات اخیر و قبل از آن کاهشی بوده، باید ریشه‌یابی شود و باید با برنامه پیش رفت تا مردم در این عرصه حضور یابند.
کد خبر: ۱۲۴۵۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۳ 02 July 2024

به گزارش «تابناک»، سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره‌ی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دوره‌ی چهاردهم که شامگاه امشب (دوشنبه ۱۱ تیرماه) با موضوع سیاسی-فرهنگی برگزار شد، در بخش ابتدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در این دوره از انتخابات شاهد مشارکت ۴۰ درصدی بودیم و این مسئله علل مختلفی دارد؛ به هر دلیلی این نکته اتفاق مطلوبی نیست. اهمیت مشارکت مردم در انتخابات که نشان‌دهنده نوعی سرمایه اجتماعی است می‌تواند به رئیس‌جمهور آینده در عرصه داخل و خارج کمک کند و به او اقتدار دهد، اگر شما رئیس‌جمهور شوید چه برنامه‌ای دارید که در انتخابات بعدی شاهد افزایش مشارکت در انتخابات باشیم؟ بیان کرد: از افتخارات جمهوری اسلامی و حرکت امام بزرگوار این بود که امروز شاهدیم دنیا معترف است، مردم در ایران تعیین‌کننده هستند.

وی افزود: مردم روز جمعه پای صندوق‌های رأی حاضر شده و انتخاب کردند و همه دیدند که چیزی از قبل تعیین شده نبود و هم‌چنین که این جمعه نیز این حضور و تعیین‌کننده بودن رقم خواهد خورد. اگر امروز قدرت و پیشرفتی در کشور داریم، این حاصل مشارکت مردم است؛ وقتی همه مردم در این عرصه حضور دارند و در اداره کشور هستند، کشور از مشکلات عبور داده می‌شود و یک نمونه‌ی آن در دفاع مقدس نمایان است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اینکه ما در شعارمان می‌گوییم یک جهان فرصت و یک ایران جهش، این با مشارکت مردم شدنی است و دولت باید زمینه‌ی این را فراهم کند و هر ایرانی احساس کند که می‌تواند نقش‌آفرین باشد. یکی از برنامه‌های دولت من این است که مشارکت مردم حتما روزبه‌روز بتواند در عرصه‌های مختلف جدی‌تر و موثرتری در اداره کشور باشد.

جلیلی اظهار داشت: بنده بار‌ها گفته‌ام گفتمان دولت سایه یعنی مشارکت مردم؛ این یعنی هرکس به اندازه‌ی توان خود کمک کند تا کار کشور بهتر جلو برود و اگر در کار دولت و یا مجلس اشکالی مشاهده می‌شود، همه باید کمک کنند تا این مشکل رفع شود.

وی خاطر نشان کرد: ما در دولت سایه می‌گوییم که هر موضوعی یک وضع موجود و یک وضع مطلوب دارد؛ الان هم می‌گوییم باید به این سمت حرکت کرد. باید برای افزایش مشارکت نیز از خود مردم بکارگیری کرد. اگر برخی مشارکت‌ها در انتخابات اخیر و قبل از آن کاهشی بوده، باید ریشه‌یابی شود و باید با برنامه پیش رفت تا مردم در این عرصه حضور یابند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید برای هر یک از استعداد‌ها متناسب با توانمندی‌ای که دارد، برنامه‌ریزی شود. نمی‌توان برای استعداد‌ها بستری باز نکرد و زمان انتخابات بگوییم که مردم در انتخابات شرکت کنند. نمی‌شود با هلی‌کوپتر به یک روستا صندوق رأی ببریم، ولی بعد از انتخابات این روستا رها شود.

هنوز انتخابات نتیجه‌اش اعلام نشده، اما به ۱۰ میلیون نفر می‌گویند شما طالبانید!

جلیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اگر ما انتظار داریم مردم مشارکت کنند، آن‌ها باید احساس کنند با مشارکت خودشان یک حرکت جمعی با دولت را شکل می‌دهند.

وی افزود: برای مثال بسیاری از کارگران فصلی و ساختمانی می‌گویند شما ما را نمی‌بینید و در این عرصه‌ها از ما صحبت نمی‌کنید. ما چند میلیون زن سرپرست خانوار داریم که باید در برنامه‌های کشور دیده شوند. اگر آمدید و گفتید من برنامه‌ای ندارم خوب او می‌گوید چرا باید واردعرصه شوم. اگر مردم احساس کنند برای مسائل آن‌ها راه حل شناخته شده وجود دارد وارد عرصه می‌شوند، اما اگر بجای این مسائل، فریب ودروغ مطرح شد جواب نمی‌دهد.

جلیلی تصریح کرد: در ۴۸ ساعت گذشته مطالب بسیاری علیه من تولید شده‌است که ربطی به مسائل مردم ندارد و این فضا به مشارکت مردم کمک نمی‌کند. هنوز انتخابات نتیجه‌اش اعلام نشده است، اما به ۱۰ میلیون نفر می‌گویند شما طالبانید! این به انتخابات کمک نمی‌کند. باید به مردم راهکار نشان دهیم. مردم باید احساس کنند آیا مسئله آن‌ها مطرح شد یا نه. اگر شما آمدید مسئله را درست شناختید و آن‌ها احساس کردند مسائلشان حل می‌شود به ما کمک می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم الان دغدغه امنیت شغلی دارند و اگر احساس کنند برای آن‌ها راه حل نداریم در عرصه شرکت نمی‌کنند. علاوه بر این  باید به آن‌ها بگوییم عرصه‌ای ایجاد می‌کنیم که شما بتوانید از تمام استعداد‌های خود لذت ببرید.

باید حقوق همه‌ی اقوام در نظر گرفته شود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دوم مبنی بر اینکه توصیه‌ی شما به رفقا و رقبای خود برای رعایت اخلاق چیست؟ گفت: بنده از ابتدای انتخابات به اطرافیان گفتم به‌خاطر دنیای امثال من، آخرت خود را خراب نکنید و تقوا را رعایت کنید. آقای پزشکیان نکته‌ای را درباره بی‌اخلاقی علیه ایشان گفتند که وقتی آن را شنیدم، به دوستان گفتم شما پیگیری کنید و حتی اگر ایشان خودشان پیگیر نکرد، شما دنبال کنید تا این اتفاقات رخ ندهد. بله، ممکن است کسانی وارد صحنه شوند و عرصه را متشنج کنند.

جلیلی بیان کرد: برخی اوقات ممکن است بعضی افراد رفتار‌هایی داشته باشند، ولی مساله این است اگر خود ما و مسئولین ستاد‌های ما در این عرصه‌ها بداخلاقی کنند، این مذموم است و باید جلوگیری شود. بله، برخی مشکلات به‌خاطر ماست و پای آمریکا نیست و مردم این را می‌دانند. آقای پزشکیان گفتند که چرا برنامه ششم اجرا نشده؟ این برنامه در زمان مجلس دهم و دولت دوازدهم بوده؛ آن دولت و مجلس نگاه نزدیک به آقای پزشکیان داشت، ولی چرا ان برنامه اجرا نشد؟

وی اظهارداشت: اگر شما در مجلس هستید که نقش نظارتی دارد و باید دنبال کند که این برنامه اجرا می‌شود یا نه، برنامه نیازمند پیگیری و نظارت است. آقای پزشکیان نایب رئیس مجلس بودند و این مسئله را بررسی کنند که چرا این کار انجام نشده و ۳۰ درصد برنامه اجرا شده است؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: اگر به مردم نقش دهیم، اگر دولت و مجلس هم کوتاهی در وظیفه کردند، کار متوقف نمی‌شود. باید مردم هم بتوانند طی اجرای آن پیگیری کرده و مطالبه داشته باشند. بنده از هر دانشگاه خواسته‌ام که تبدیل به یک دولت سایه شود و مسائل را قدم‌به‌قدم دنبال کند.

جلیلی بیان کرد: مسئله‌ای که آقای پزشکیان درباره ادای حقوق اهل سنت گفت، نکته‌ی خوبی است و چه به من رأی داده و یا ندهند، اینان حق دارند. این اخلاق بدی است که گفته شود بیایید و رای دهید و بعد از انتخابات مسائل پیگیری نشود. همه ایران سرای من است و باید همه اقوام مورد توجه قرار بگیرند. اقوام و مذاهب مخلف باید در کشور نقش ایفا کنند.

باید حرف مردم و دانشجویان را شنید

جلیلی در ادامه سخنانش تصریح کرد: تعارض منافع خیلی بحث درستی است. امروز در جمع فعالان اقتصادی حضور داشتم آن‌ها می‌گفتند یکبار وزیر ارتباطات را از بخش خصوصی بگذارید؛ من گفتم مخالفم، چون شما خودتان ذینفع هستید. البته دولت باید فضا را برای فعالیت بخش خصوص باز کند. ما موضوع را اگر ناقص مطرح کنیم و  خوب نبینیم نمی‌توانیم راه حل درست داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید صدای دانشجو شنیده شود، گفت:در حوادث ۱۴۰۱ از  آبان‌ماه هفته‌ای در یک دانشگاه حضور پیدا می‌کردم و حرف دانشجویان را می‌شنیدم. حداقل جلسات من ۳ تا ۴ ساعت بود و برخی ۶ یا هفت ساعت طول می‌کشید. همان زمان برخی می‌گفتند نسلی آمده که نه او زبان ما را می‌فهمد و نه ما زبان او را؛ من همان موقع  گفتم که این حرف اشتباهی است. شما باید بروید با مردم و دانشجویان صحبت کنید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در همان ایام بحث کارگران هپکو و ماشین سازی تبریز و هفت تپه پیش آمده بود. من در بین آنن‌ها رفتم و صحبت آن‌ها را شنیدم. در هپکو کارگری می‌خواست خودکشی کند و همان موقع در دولت و مجلس دوستان که از رقیب ما بودند به آن‌ها کمکی نمی‌کردند. در ایام انتخابات که به هپکو رفتم آن کارگر که قصد خودکشی داشت را  دیدم که خوشحال بود. چون در دولت شهید رئیسی مشکلاتش حل شده بود؛ اینطور می‌شود نشاط اجتماعی ایجاد کرد. وقتی در هشت سال رشد منفی اقتصادی داشته باشید یعنی رکود  اقتصادی وجود دارد. در این فضا اساتید و دانشجویان احساس می‌کنند آینده شغلی و زندگی آنان وضعیت مشخصی ندارد.

امر به معروف و نهی از منکر باید از دولت و کارگزاران شروع شود

جلیلی در پاسخ به سوال سوم مناظره مبنی بر اینکه ممکن است اقشار مختلف مردم درباره موضوعات مختلفی اعتراض داشته باشند، اگر رئیس‌جمهور شدید چه سازوکاری طبق قانون اساسی برای شنیدن اعتراض مردم خواهید داشت؟ گفت: از افتخار مردم‌سالاری دینی است که اگر وظیفه‌ای را برای دولت تعریف می‌کند، نمی‌گوید دولت فقط باید آن را انجام دهد و تک‌تک مردم هم این امکان را دارند که مسائل را دنبال کنند. امر به معروف و نهی از منکر بحث متعالی است و باید از دولت و کارگزاران شروع شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: هرکس باید مسائل را دنبال کند و ببیند اگر مشکلی هست، اعتراض را بیان کند. اعتراض فقط به خیابان آمدن نیست و یعنی اینکه مشخص شود که فلان مسئله خطاست و ناقص است.

جلیلی اضافه کرد: باید بین مردم رفت و بنده در ده‌ها دانشگاه استان‌های مختلف در زمان دولت رفیق رفتم و دانشجویان سوالات خود را مطرح می‌کردند و شاهد بودیم اگر درست جواب داده می‌شد، قانع می‌شدند. ما این کار را در دولت آقای روحانی هم انجام دادیم که در دانشگاه حضور داشتم.

وی بیان کرد: باید همه اقشار دیده شوند، نکاتی که آقای پزشکیان می‌گوید از سر دل‌سوزی هست، ولی کافی نیست. وقتی برنامه تبدیل به قانون می‌شود، الزام دارد و همه باید آن را پیاده  کنند. رشد ۸ درصدی در برنامه مطرح شده و باید برای بخش‌های مختلف برای عملیاتی کردن این مسئله برنامه داشت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: باید برای هر دانشگاه و هر بخش یک نقش تعریف کرد تا بتوان به این رشد ۸ درصد رسید. این مسئله نیازمند برنامه است.

جلیلی درباره این سازوکار‌های طرح اعتراض گفت: باید حرف‌ها شنیده شود، چرا کارگر به خیابان می‌آید؟ چون حرف او شنیده نمی‌شود. اگر دفتر ما باز باشد تا مسائل این افراد مطرح شود و دنبال هم شود، به کف خیابان نمی‌آید. در وقایع آبان ۱۳۹۸ به دانشگاه شهید مدنی تبریز رفتم و دانشجویان اشکالی را درباره واگذاری ماشین‌سازی تبریز مطرح کردند و من هم استقبال کردم و مقام معظم رهبری هم این کار دانشجویان را تحسین کردند.

وی بیان کرد: این یک رویکرد و نگاه است؛ باید مسائل شنیده و دنبال شود. هرکس در توان خود باید مسائل مردم را دنبال کند.

سرعت اینترنت باید ۱۰ تا ۵۰ برابر افزایش پیدا کند

جلیلی در ادامه سخنانش عنوان کرد: سوال اصلی الان این است که رئیس جمهور در حوزه اجرای قانون چه نقشی باید ایفا کند و اگر دولت قانون را اجرا نمی‌کند رئیس جمهور چکار باید کند. مردم رئیس جمهوری می‌خواهند که قانون را اجرا کند. اگر مردم احساس کنند قانون اجرا نمی‌شود می‌گویند شاید آینده هم قانون اجرا نشود.

وی افزود: ما می‌گوییم رشد هشت درصد که همینطوری انجام نمی‌شود پس باید از وزیر برنامه عملیاتی بخواهیم و بگوییم این وظیفه توست و باید انجام دهی. رئیس‌جمهور باید ماهانه و ۶ ماه یکبار از وزرا سوال کند که برای اجرای برنامه چه کردند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از باور‌های من این است که یک بخش عمده‌ای از فرصت‌ها در فضای مجازی است و فضای مجازی با فضای حقیقی عجین شده و دولت باید برای آن برنامه داشته باشد. باید بگوییم چطور می‌خواهم سرعت اینترنت را زیاد کنیم. بر اساس محاسبات ما باید سرعت اینترنت موبایل ۱۰ برابر و اینترنت ثابت باید ۵۰ برابر افزایش پیدا کند.

جلیلی تصریح کرد: در هر عرصه‌ای برای اینکه بتوانید از آن بهره برداری حداکثری داشته باشید باید برخورد مسئولانه با آن داشته باشیم و مسئولیت پذیر باشیم. در عرصه‌های مختلف مسئولیت پذیری باید طبق قانون بوده و سلیقه‌ای نباشد آنوقت این فضای مجازی موثر می‌شود. ما نیروی انسانی بسیار ارزشمند داریم و یکی از مطالبات فعالان مجازی این است که برخی اقدامات را ما خودمان انجام می‌دهیم دولت باید در بحث تنطیم گری ورود کند و آنوقت خود مردم خیلی از کار‌ها را به بهرترین شکل انجام می‌دهند؛ لذا ادارات باید پناهگاه مردم باشند.

فضای مجازی فرصت‌های زیادی دارد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره فضای مجازی اظهار داشت: اگر می‌گوییم فضای مجازی یک فرصت است، باید برای آن برنامه داشته و به مردم بگوییم می‌خواهیم چه کنیم. یکی از این  مباحث این است که می‌خواهیم در فضای مجازی مصرف‌کننده و یا تولیدکننده باشیم؟ و یا نگاه‌مان به سکوی داخلی و یا خارجی باشد؟ بله، سکوی خارجی بیاید و مسئولیت بپذیرد و فعالیت کند، ولی اگر این نگاه را داریم که می‌خواهیم فعال باشیم و منعفل نباشیم، باید چطور عمل کرد؟

جلیلی خاطر نشان کرد: چرا نباید پول اینترنتی که از مردم گرفته می‌شود و مردم در آن محتوا تولید می‌کنند به آنان داده نشود؟ ما در برنامه داریم ۱۰ درصد از هزینه اینترنت باید به مردم برگردد.

وی ادامه داد: در برنامه داریم که می‌خواهیم ششمین کشوری باشیم که کاوشگر به ماه می‌فرستیم.

رئیس‌جمهور باید مسائل کشور را بشناسد تا بتواند تصمیم‌گیری کند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شد شما پایگاه حزبی مشخصی ندارید و مطرح می‌شود که فرد بسته‌ای هستید؛ آیا با کار تشکیلاتی مخالفید و تصمیم‌گیری در دولت شما چطور خواهد بود؟ گفت: موضوعات در کشور ما مختلف است و راه این است که باید جلسات کارشناسی برگزار شود و به تصمیم برسیم. نکته این است که ما هم‌اکنون از مقام رئیس‌جمهور سخن می‌گوییم و رئیس‌جمهور باید تصمیم بگیرد.

جلیلی خاطرنشان کرد: وقتی فرد برای ریاست جمهوری اعلام آمادگی می‌کند، باید در عرصه‌های مختلف نگاه‌های مختلف را شنیده و به جمع‌بندی رسیده باشد. در دنیا احزابی هستند و بر این موضوعات کار می‌کنند و یک نفر از آن حزب این برنامه را دنبال می‌کند.

وی افزود: ما با برخی جلسات محفلی و لابی‌ها به این نتایج برای اجرای برنامه‌ها نمی‌رسیم، اتفاقاً دیدگاه ما این است که محدود و بسته به یک جریان و نگاه نیستیم و همه ایران سرای من است. اینکه بنده گفتم در ۱۱ سال مسائل را بررسی کردم و فردی هم در مناظره به من گفت ۱۱ سال زنبیل گذاشته‌اید؛ اگر می‌خواهیم به کشور کمک کنیم، باید به مسائل اشراف داشته باشیم و به جمع‌بندی رسیده باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور در مقام اجرا قرار دارد؛ باید رئیس‌جمهور بتواند تصمیم سریع را به‌موقع بگیرد و اگر تأخیر و تزلزل وجود داشته باشد، زمان از دست می‌رود. سیاست خارجی عرصه استفاده از فرصت‌هاست و باید از فرصت‌ها استفاده کنیم؛ این نیازمند اشراف است و اگر احاطه باشد، فشار خارجی و بعضاً کارشکنی داخلی از بین می‌رود.

جلیلی ادامه داد: بنده در ۸ سال گذشته با ۲۴ صنف جلسه داشتم و به ۱۷ مانع تولید و رکود در بازار رسیدیم. باید این مسائل شناخته شود تا بتوان کار را پیش بُرد.

در FATF و برجام ما طلبکاریم نه بدهکار

جلیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در حوزه روابط خارجی در پاسخ به این سوال که شما نمی‌توانید با دنیا تامل کنید و اینکه چه برنامه‌ای برای خنثی کردن تحریم‌ها یا مذاکره با آمریکا دارید؟ گفت: بحث سیاست خارجی امتداد بحث داخل است و اگر میخواهید اقتصاد داشته باشید باید سیاست خارجی موفق داشته باشید. این اشتباه بود که در روابط خارجی به چند کشور که بیشترین اختلاف با ما را داشتند متمرکز شدیم.

وی افزود: دنیا ۲۰۰ کشور است و اگر به سمت کشور‌هایی برویم که بیشترین اختلاف را با ما دارند مشکل حل نمی‌شود. در برجام ۱۵ بار آژانس گزارش نوشت که ایران تعهداتش را انجام داده، اما طرف مقابل از آن خارج شد.

جلیلی ادامه داد: سیاست خارجی جای دیدن واقعیت‌ها است و نباید زود ملت خودمان را متهم کنیم و طرف مقابل را تبرئه کنیم. نتیجه برجام  آن شد که تحریم‌ها اضافه شد و ۸۰۰ تحریم تبدیل به  ۱۵۰۰ تحریم شد. اشکال کار این بود که روابط با دنیا را منحصر به چند کشور کردند، اما هنر سیاست خارجی این است که به ۲۰۰ کشور نگاه کنید و از نقاط اشتراک و حتی نقاط اختلاف به نفع خودتان استفاده کنید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اگر در سیاست خارجی آن ابعاد قضیه را نبینید و از قدرت مردم استفاده نکنید روابط خارجی محکم نمی‌شود. روابط خارجی ما با ترکمنستان از هفت میلیارد دلار به ۲۰۰ میلیون دلار رسید این نتیجه همان سیاست‌های غلط بود.

جلیلی اظهار داشت: در FATF همین آقای طیب نیا که الان در ستاد شما (پزشکیان) است رفت با آن گروه توافق کرد؛ بسیاری از کشور‌های اروپایی نصف این تعهدات ما را هم انجام نداده‌اند، اما آن‌ها در قابل ما می‌گویند باید همه بند‌ها را اجرا کنید و تازه این را هم قبول ندارند، اما ما می‌آییم مردم خودمان را متهم کرده و واکسن نمی‌خریم. در دولت گذشته اعضای دولت نامه نوشتند اگر FATF  امضا نشود ما نمی‌توانیم حقوق اسفند ۹۷ را بدهیم.

وی ادامه داد: اگر اشراف به مسائل نداشته باشیم و تشخیص غلط بدهیم نمی‌توانیم راه حل درست را ارائه کنیم. در FATF و برجام ما طلبکاریم نه بدهکار. آن‌ها اول باید تعهداتشان را انجام دهند اگر نداند ما نباید معطل آن‌ها باشیم و باید دنبال فرصت‌های دیگر باشیم. آن‌ها خودشان به شکست معترف هستند، اما ما شکست آن‌ها را قبول نداریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما الان ۲ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم، شما در مجلس هستید  بگویید نفت را چند می‌فروشیم؟ قیمت نفت در دنیا متغیر است و ما هم مطابق دنیا می‌فروشیم. اینجا باید مسئله را درست شناخت. ما در دولت قبل ۲۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروختیم، اما برای اینکه معطل نماندیم امروز ۲ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم. اما اگر شما در داخل مشکل داشته باشید حتی اگر نفت هم بفروشید مشکلی حل نمی‌شود. الان در فروش نفت ۲ تا ۴ درصد پرتی نفت داریم و این عدد بسیار بزرگی نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار در ۴ سال است و باید این مشکل را حل کرد.

باید مذاکره و خنثی‌سازی تحریم‌ها دنبال شود

جلیلی در ادامه سخنان خود گفت: گفته می‌شود گفتگو کنیم و بده‌بستان داشته باشیم؛ رفتند و ده‌ها چیز دادند و او از برجام خارج شد. ما امروز در برجام طلبکاریم، چون تعهدات‌مان را اجرا کرده‌ایم. باید در این‌زمینه طلب‌کاری کنیم و بگوییم ما تعهدات را انجام داده‌ایم و طرف مقابل انجام نداده است. این هنر نیست که ده‌ها چیز بدهیم و او هم تحریم را برندارد. آقای روحانی روز قبل از خروج آمریکا از برجام گفت حتی اگر خارج هم شوید ما خارج نمی‌شویم؛ این دیپلماسی است؟ این یعنی من همه چیز می‌دهم و اگر خارج شوید، من در توافق می‌مانم.

وی بیان کرد: من در زمان برجام توضیح دادم و بعد از حدود ۹ سال بهتر گواهی روشن شد ابزاری که او برای فشار بر ما دارد، تحریم‌هاست و طرف مقابل اذعان کرد که تحریم‌ها به آخر  راهش رسیده و این سخنان اوباماست. ترامپ هم وقتی ازبرجام خارج شد، بنده گفتم حماقت او بود و وقتی این کار را کرد که ملت ما فهمیده باید چگونه با او مقابله کند. ما این مسیر را با قدرت ادامه می‌دهیم و قدرت هم این است که توان خود را بشناسیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر تشخیص غلط دهید، تجویز غلط هم خواهید داشت. من بر تشخیص شما بحث دارم و در کمیسیون برجام گفتم در برجام ننوشته تحریم‌ها لغو می‌شود و ۸ سال دیگر یعنی مهرماه سال گذشته باید برخی تحریم‌ها لغو می‌شد، ولی سه کشور اروپایی گفتند که تعهدات‌شان را انجام نمی‌دهند.

جلیلی گفت: ما امروز اهرم تحریم که طرف مقابل می‌خواهد علیه ما بکار بگیرد را از او بگیریم؛ یک راه این است که گفتگو کنیم که او تعهدات خود را انجام دهد. یک بحث این است که نباید معطل ماند و شهید رئیسی این کار را انجام داد و آن مهم، خنثی‌سازی تحریم است. خود آمریکا می‌گوید ایران دو میلیون بشکه نفت می‌فروشد. باید این دو راه دنبال شود.

وی عنوان کرد: نکته‌ی مهم این است که باید طرف مقابل را با اهرم‌های اقتصادی از تحریم‌کردن پشیمان کنیم. اما طرف مقابل چرا در برخی موضوعات کوتاه می‌آید؟ چون می‌بیند ما در برخی مسائل موفق می‌شویم و تهدید را تبدیل به فرصت می‌کنیم. شهید سلیمانی می‌گوید تهدید می‌تواند تبدیل به فرصت شود و این سخن نباید به سُخره گرفته شود. البته این سخن به این معنا نیست که قابلیت‌های دیگر دیده نشود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید با جهان تعامل گسترده داشت و شهید رئیسی این کار را انجام داد و در سریلانکا ۵۰۰ میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشت و این کار می‌تواند در ۱۰۰ کشور دیگر هم شکل بگیرد.

باید در روابط بانکی و اقتصادی جایگاه خاص خودمان را پیدا کنیم

جلیلی در جمع بندی صحبت‌های خود در این مناظره گفت: من با شنیدن نظرات کارشناسی موافقم، اما من و شما مدعی ریاست جمهوری هستیم باید قبلا نظرات کارشناسی را شنیده باشیم. ما صد‌ها جلسه با کارشناسان صحبت کردیم و برنامه من کاملا مشخص است. باید در عرصه‌های مختلف به جمع بندی رسیده باشید، اما امروز در برخی موضوعات شما تشخیص درست هم ندارید.

وی ادامه داد:‌در FATF باید طلبکار باشیم و از طرف مقابل بخواهیم که به تعهداتش عمل کند، اما باید راه‌های دیگر  را به صورت موازی طی کنیم. باید راه‌های مختلف جهش کشور را دنبال کرد. این جمع بندی سفر به ۱۴۰ نقطه کشور است من با ۲۴ صنف مختلف جلسه گذاشتم و صحبت‌های آن‌ها را شنیدم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در سیاست خارجی نباید معطل سه کشور شویم و باید در روابط بانکی و اقتصادی جایگاه خاص خودمان را پیدا کنیم. اگر طرف مقابل گفت تعهدات را انجام نمی‌دهم دیگر نباید شما رو به قبله بایستید! این کاری بود که در آن هشت سال کردند. هر سفارت باید به یک سکوی صادراتی شود و در صادرات باید هدفگذاری‌ها را با همسایگان مشخص کرد. باید بتوانیم از ترانزیت که یک فرصت خوب و استثنایی است استفاده کرد و باید حواسمان جمع باشد و حقوق ملت را به وقت دنبال کنیم و برای آن فکر کرده باشیم.

جلیلی گفت: شما باید تصمیم بگیرید. صادقانه گفتید در جراحی قلب وقتی مطالعه و جراحی کم دارید عقب می‌مانید؛ من می‌خواهم بگویم در اقتصاد و سیاست خارجی و ... هم همین است.

وی درباره صدور قطعنامه‌ها در زمان مسئولیت او گفت: قطعنامه در زمان لاریجانی صادر شد که همین آقای ظریف سفیر ما در سازمان ملل بود و عراقچی معاون بین الملل بود و ببینید چه رفتار غلطی رخ داد که طرف مقابل به طمع آن قطعنامه صادر کند. مهمتر از انجام یک خطا، تکرار یک خطایی است که قبلاً انجام شده است.

اکنون زمان تصمیم و انتخاب مردم است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان گفت: شما می‌گویید که رشد ۸ درصدی شدنی نیست در حالی که این در سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری معظم آمده و مشخص است که چهار سال آینده رقم خواهد خورد. این یعنی من نمی‌خواهم که مشکلات را حل کنم.

جلیلی بیان کرد: من زمانی در شورای‌عالی امنیت ملی دبیر بودم که آمریکا در شرق و غرب کشور وجود داشت؛ تصمیمات درست، آن مشکلات را حل کرد.

وی در واکنش به سخنان پزشکیان مبنی بر اینکه مگر می‌شود کسی که یک سازمان را اداره نکرده، بخواهد کشور را اداره کند؟ ادامه داد: بنده کارمند، معاون اداره، رئیس اداره و معاون وزارتخانه بودم و از پایین‌ترین به بالا رسیدم.

نامزد انتخابات خاطرنشان کرد: مردم باید تصمیم بگیرند که چه کسی فقط وعده می‌دهد و چه کسی برای امور کشور برنامه دارد.

جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: شما به‌جای اینکه دشمن را متهم کنید، مردم را متهم می‌کنید.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون وقت انتخاب و تصمیم است؛ یک نگاه این است که می‌گوید برنامه و هدف و رشد ۸ درصد ممکن نیست و این کشور را عقب می‌اندازد. ما می‌گوییم یک جهان فرصت داریم که می‌توان کشور را جهش داد و می‌توان کشور را به رشد رساند.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۸
جناب جلیلی آدم خوبی است ولی دانش عمق استراتژیک روابط بین ملل و شناخت کافی از سیاست و مدیریت ندارند اگر بیایند پرونده ایران به احتمال زیاد به
بند هفت شورای امنیت میرود و شرایط اقتصادی بسیار بدتر از امروز خواهد شد.
ایشان احساسی و سطحی با مسائل بر خورد میکنند و بدنبال خواست مردم نیستند
علیرغم اینکه از مردم صحبت میکنند و سابقه ایشان نشان دهنده ضعف مدیریتی و
ضعف نگاه استراتژیک عمیق می‌باشد.
انشالله خودشان غیرت به خرج بدهند و برای نجات کشوره نفع پزشکیان استعفا بدهند.
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
پزشکیان دقیقا برای برجام چجوری میخواد مذاکره کنه؟
ایران تمام تعهدات رو انجام داده ولی طرف مقابل تمام تعهدات زیر پا گذاشته.
دقیقا چکار میخواد بکنه
چرا با مردم رو راست نیست؟ میخواد باز هم امتیاز بیشتری بده و باز هم اونا بد عهدی کنن.
از تاریخ درس نمیگیریم
آقای جلیلی شما در برجام و FATF بخاطر لجاجت و بی دانشی و بی‌تجربگی و بی تعهدی بدهکار ملت و شهدا هستید
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
گول نزنیم خودمون رو . ایران اگر همه
بندهای FATF
روقبول کنه باز هم بیرون نمیاد از لیست . چون آمریکا و اروپا حال نمیکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
اینکه نرفهای اطرافیان ردحانی رو تکرار کنی اسمش استدلال نیست اسمش ادعاست.چ تضمینی هست ک پزشکیان هم بیاد هشت سال وقت و عمر ما رو بگیره و بعد از امتیاز دادن به غربی ها برای پوشاندن بی کفایتیها بگه نذاشتن تحریمها رفع بشه؟
اقای جلیلی اشتباه میکنید
کلی گوییهای کسی که خود با همین روش موجب تحریم کشور شد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
بیا ایران تا صحبت کنیم
با این سطح برداشت از مسائل مختلف و راهکارهای کلی و غیرعملی، در شگفتم که ایشان چه کار مهمی تاکنون انجام داده که به مسئولیتهای بزرگ گمارده شده؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
جبهه رفته پاش رو از دست داده کمه این دستاورد این به کلی دانش و تخصص انسانی که با بدبختی و سختی درس خونده تو این کشور می ارزه عزیز جان
... ولی به مردم خیلی بدهکارید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
بدهکار اونیه ک هشت سال دولت دستش بود و الان خیلی وقیحانه طلبکاره
باید دستور می دهم اینطور خواهد شد.
نزدیک ۲۰ سال این تفکر که ما طلبکاریم نه آنها ! چه شد ؟؟ من نمیفهمم چرا ما در معادلات خودمان در نظر نمیگیریم که طرف ماجرا ابرقدرت جهان هست و زور میگوید و ما هم در انتهای قدرت اقتصادی و سیاسی و.. در جهان هستیم . پس چاره ای نیست . نکند از نظر شما مثلا وضعیت غزه نیز افتخار است ؟ کشته شدن ۴۰ هزار نفر بلبت گران گیری ۲۰۰ نفر .. این یعنی احترام ؟ قدرت ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
این که یک روزی کسی جرات نداشت به اسراییل چپ نگاه کنه اما امروز مردمش از ترس مقاومت دارن اسراییلو ترک میکنن را بهش میگن موفقیت. ۸۰سال اجاوز و زورگویی نیاز به خون دادن داره وگرنه میشه کشته ندی و باذلت زندگی کنی
ما که مادرزادی طلبکاریم ولی مشکلش اینه که کیه که وصول کته ؟!
طلبکار بودن شما برای مردم نان وآب نمیشه
اینقدر شعار نده آقای جلیلی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
نمیشه ی کسی بیاد و باادعای کلید داری و زبان دنیا را بلد بودن بره و کشور را دودستی تحویل بده و خسارت وارد کنه و بعد اونایی که به روحانی رای دادن بیان از افرادی که جانباز این کشور بودن طلبکار بشن
جلیلی همیشه طلبکارند وای به حال ملت با این تفکر افراطی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
تفکراتی که قائل به ضعف ملت و ایرانند را بیشتر دوست داری؟
اقای جلیلی، شما هی بشینید بگید ما طلبکاریم و بس. برادر من! با همین منطق پیش رفته اید که هیچ کدام از مذاکرت با حضور جنابعالی به نتیجه ای نرسید!!
من بهترین دوستانم در زمان جنگ به شهادت رسیدن.. بخاطر خون پاکشون در انتخابات شرکت می کنم.. ولی باور کنید آقای جلیلی ما رو بخاک بکسان می کنه .. چون اصلا سیاست خارجی نداره و با افزایش مالیات.. افزایش خدمات دولتی برای جبران کسری های دولتش پدر مردم رو در میاره
آقای جليلی:
1- شايـد به زعم خودتان «در FATF و برجام طلبکار باشيـد» ولی بـه مردم ايران خيلي بدهکاريـد.
2- هيچ عقل سليمی نمی پذيرد با اين کـه طلبکـار هستيـد این قـد هزينه مـازاد برای مردم ايران بتراشيـد.
3- شما می‌گویید که رشد ۸ درصدی شدنی نیست، شمـا می گوييد شدنی است، این گفته شما را به ذهن می سپاريم. اگر به رشد پايـدار 8 درصـدی رسيـديتد که هميشه دعايتان می کنيم. ولی اگـر نرسيديـد تا ابد نفرين مان بدرقـه راهتان خواهد بود.
4- ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
ی نگاه به رشد اقتصادی صفر درصدی دولت روحانی و رشد اقتصادی ۸درصدی دولت رییسی در سه سال ک داشته باشی میفهمی ک کار تشد نداره اگه خائنین سر کار نیان
جناب جلیلی کمتر دورغ بگویید شما ادمی خداترس هستید ازاین مشارکت بسیار پایین ملت ایران بترسید ظلم پایدارنیست وتاریخ خواهد نوشت شماها به عنوان مسول چه برسر بیت المال اوردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
مشارکت پایین اومد چون مردم دیدن روحانی ۸ سال دروغ گفت و گسی کاریش نداشت
«در مذاکرات بين المللی، آقای جليلی می خواهـد يک ليوان 100 تومانی را 4 تومان بخرد» يا برعکس «يک ليوان 4 تومانی را 100 تومـان بفروشـد». اين شـايـد در صورتی بـاشـد که طرفت ناقص العقل بـاشـد نه ديپلمـات قهـاری کـه تنهـا معـيارشـ برای مـذاکره منافـع ملـی مملکتش است.
آقای جلیلی تفکراتت و سیاست های ماجراجویانه تون خیلی خظرناکه ما دیگه توان مقاومت نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
کسی ک توانایی نداشته باشه نحکوم به بردگی و ذلت میشه. ما ملت امام حسینیم ک ذلتو قبول نمیکنیم
از کجا فهمیدی ناقلا ؟!!!!!!!!!!!!!!
جلیلی و امثال آن برای ملت یک زندگی بدهکار هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
دولت ۸سال دست روحانی بوده و با دادن کلی امتیاز و هدر دادن ۸سال از عمر مردم دستاوردش تحریم هواپیمای ظریف بود. صفهای مرغ و اقلام اساسی را یادت رفته
در FATF و برجام ما طلبکاریم نه بدهکار !!!! عجب و صد عجب
آقای جلیلی فکر میکند با صدای بلند داد بزند ما طلبکاریم اروپا و آمریکا میترسند و میگویند شماره حساب بده طلبتو بریزیم.
بنده خدا در دنیای واقعیتها زندگی نمیکند.
حرفهئی که میزند برای مصرف داخلی و هیجان دادن به افراد کم سواد است.
طلب داری که داری چطوری طلبتو میگیری؟
تو که پول صادرات نفتت رو دوستانت ( چین و عراق ) هم بهت نمیدن اونقت حرف از طلب از محل برجام میزنی؟
ایشان استراتژی اش بر اساس آرزوهای و آرمانها و ایدئولوژی اش میباشد نه بر اساس وقاعیتهای جهان کنونی
جلیلی حرف غلطی نمیزنه همگی یادمونه ایران تعهداتش را به روایت بازرسان آژانس عمل نکرد ترامپ به بهانه اینکه آمریکا ضرر کرده خارج شد حالا چه باید کرد باید بشینیم توافق جدید کنیم که یعنی همه چی را بده یا روی همون قبلی پافشاری کنیم حالا پزشکیان مثلا چه کار میتونه بکنه ضمن اینکه صد درصد مملکت معطل این برجام خواهد شد چرا میخواهید یک حرکت غلط دوباره تکرار بشه
شما مسئولین کلی به ملت شریف ایران بدهکارید . بدهیتون بدید طلب پیشکش
طلبکارید پس برو طلبها را بگیر.
سلام جلیلی ادامه راه شهید رئیسی است...
هرکسی به پزشکیان رای بدند بعدا پشیمون میشه...
یاعلی...
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات