حواشی لباس کاروان ورزش ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛ فاقد نمادهای فرهنگی و ملی؟

پنجم مرداد بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به صورت رسمی افتتاح می‌شود و زمان چندانی تا شروع سی‌وسومین المپیک باقی‌ نمانده و بازهم کاروان ایران درگیر حواشی لباس کاروان شده است.
کد خبر: ۱۲۴۹۰۳۵
|
۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۱ 27 July 2024
|
22223 بازدید
|
۸

لباس کاروان ورزش ایران در المپیک پاریس

به گزارش تابناک ورزشی، در فاصله پنج روز تا آغاز رسمی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، کنجکاوی مردم و علاقه‌مندان به ورزش برای دیدن لباس رسمی کاروان ایران به اوج خود رسیده است. این در حالی است که دو روز پیش، دومین و بزرگترین گروه کاروان ورزشی کشورمان هم وارد پاریس شد.

گروه دوم در شرایطی ایران را ترک کرد که شامل کادر سرپرستی، کادر پزشکی، تیم‌های ملی تیراندازی، تیراندازی با کمان، قایقرانی، ژیمناستیک و تنیس روی میز بود و پیش‌تر نخستین گروه که شامل کادر سرپرستی به همراه تیم ملی شمشیربازی کشورمان بود، سه‌شنبه ۲۶ تیر عازم پاریس شده بودند. در مراحل بعدی‌ هم اعضای رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی، تکواندو، وزنه‌برداری، دوومیدانی، شنا و سنگ‌نوردی راهی پاریس می‌شوند.

بدین ترتیب و با وجود اینکه هنوز از لباس کاروان ورزش ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس به صورت رسمی رونمایی نشده و گویا تا زمان رژه نیز این اتفاق رخ نخواهد داد، اما برخی تصاویر حاشیه‌ساز شده است. تصاویری که از ورزشکاران اعزامی به پاریس در دو گروه مختلف منتشر شد، بخشی از البسه کاروان ورزش ایران را نمایان کرد. بر این اساس مشخص شد که گرمکن‌هایی با رنگ‌های سبز و سفید برای ورزشکاران در نظر گرفته شده. از سویی با انتشار تصاویری از گروه دوم نفرات اعزامی به پاریس، مشخص شد که البسه هتلی به المپین‌ها تحویل داده شده که برای مردان شامل تی‌شرت مشکی با لوگوی کمیته ملی المپیک و المان بازی‌هاست و برای زنان نیز از شال فیروزه‌ای رنگ با ست مانتو و شلوار اسپرت مشکی استفاده شده‌ است.

در هر حال یکی از موضوعات جذاب در المپیک نوع طراحی لباس‌هایی است که ورزشکاران در مراسم افتتاحیه و در طول بازی‌ها بر تن دارند. نکته حائز اهمیت اینکه هر کشوری سعی می‌کند با الهام از رنگ پرچم، فرهنگ، تمدن و سنن خاص کشور خود لباس ورزشکاران را طراحی کند. برای همین است که بعضا پای برندهای معتبر و مشهور صنعت مد و تولید لباس هم به ماجرا باز می شود و مسئولان ورزشی غالب کشورها سعی می‌کنند در این گردهمایی بزرگ ورزش جهان، از این حیث هم نگاه‌ها را به ورزشکاران خود معطوف کنند.

در شرایطی که برای المپیک پاریس برخلاف دوره‌های قبل، خبری از رونمایی لباس ورزشکاران ایران توسط کمیته ملی المپیک نبود، بسیاری از کشورها در طول یکی دو ماه گذشته از البسه کاروان ورزشی خود با عکس‌برداری حرفه‌ای رونمایی کردند. تعدادی از کشورها هم پارا فراتر گذاشته و برای این مهم و عکسبرداری حرفه‌ای از ورزشکاران خود، صحنه یا لوکیشین خاصی را برگزیدند تا زیبایی لباس کاملاً به چشم بیاید.

لباس کاروان ورزش ایران در المپیک پاریس

البته اگر این بار مسئولان کمیته ملی المپیک با پنهان کاری خبرساز شده‌اند، در دو دوره پیشین با انتخاب نادرست باعث ایجاد نقد و نارضایتی شدند؛ یکبار نوع رونمایی بحث برانگیز شد و در دوره‌ای دیگر طراحی نازیبا و اعتراض‌هایی که در رسانه‌ها و فضای مجازی به دنبال داشت، در نهایت منجر به تغییر لباس‌ها شد.

معمولاً لباس رسمی رژه، گرمکن و تجهیزات ورزشی، همچنین پوشش مربوط به دهکده بازی‌ها، قبل از اعزام با حضور رسانه‌ها و برخی اعضای کاروان، رونمایی می‌شد، اما این بار لباس‌ها بدون مراسم به المپیکی‌ها تحویل داده شده است. در این بین خبرهای تأیید نشده حکایت از این دارد که لباس کاروان ورزشی ایران در مراسم رژه به این صورت است که مردان شلوار مشکی و کت سفید با پیراهن یا تی‌شرت مشکی به تن خواهند داشت و بانوان با مانتو سفید و شال فیروزه‌ای در مراسم افتتاحیه رسمی المپیک پاریس حضور پیدا می‌کنند. لباس‌هایی بدون نمادهای ملی و فرهنگی که انتقاد برانگیز است.

هرچند پیگیری‌های تابناک نیز نشان می‌دهد علاوه بر طراحی لباس‌های کاروان ورزشی ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس، انتقادهایی هم به جنس البسه وارد است و برخی ورزشکاران پس از دریافت البسه خود نسبت به این موضوع نیز اعلام نارضایتی کرده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
در این آشفته بازار اوضاع اقتصادی، آخرین چیزی که به فکر انسان خطور می کند، فرم لباس ورزشکاران ایران در المپیک است.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
در این آشفته بازار اقتصادی بهتر است اگر هزینه می شود خوب و به جا هزینه شود تا آبروی کشور و ورزشکاران ایرانی حفظ شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
جا دارد ادم سرشو بزارد و زار زار گریه بکند

کشوری اصیل و باستانی مانند ایران تیم ملیش هیچگونه ارم ملی ندارد

ملی و ملیت سالهاست دراین کشور به فراموشی سپرده شده
بهنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
شبیه لباس تیم ملی عراق شده
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
شاید هم تیم عراق شبیه تیم ما شده!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
چقدر مسخره .. چرا همه چیزمون شده لباس و ظاهر و کل نگرانی ایشون پوششه نه رفاه کارگر و تولید و اقتصاد واقعی این مملکت؟!
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
جامعه امروز ایران جامعه ای بی کارکتر مثبت است که متأسفانه جامعه از آن رنج می برد ور در این نوع جوامع بی کارکتر تمام مسائل مربوط به شکل ظاهری بی محتوا و شلخته است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
لباس قشنگی نیست ، البته پرچم ایران را دارد و میتوانست بزرگتر باشد
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
فکر می کنید دولت پزشکیان در آینده نزدیک بنزین را گران کند؟