اختصاصی تابناک؛

پیغام احساسی هادی عامل به کشتی‌گیران اعزامی به المپیک ۲۰۲۴ پاریس/ پیش‌بینی گزارشگر معروف از تعداد مدال کشتی آزاد و فرنگی

هادی عامل معتقد است حضور رئیس جمهور منتخب در تمرین تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی در آستانه اعزام به المپیک پاریس، باعث افزایش روحیه کشتی‌گیران شده است.
کد خبر: ۱۲۵۰۲۹۸
|
۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵ 28 July 2024
|
48784 بازدید
|

پیغام احساسی هادی عامل به کشتی‌گیران اعزامی به المپیک 2024 پاریس/ پیش‌بینی گزارشگر معروف از تعداد مدال کشتی آزاد و فرنگی

به گزارش تابناک ورزشی، مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس برگزار و شمارش معکوس برای کسب نخستین مدال توسط ورزشکاران ایرانی آغاز شد. در این بین طبق معمول کشتی امید اول کاروان ورزشی کشورمان است و با توجه به محبوبیتی که این رشته در میان ایرانی‌ها دارد، خیلی‌ها منتظر آغاز مسابقات کشتی هستند.

هادی عامل که سال‌هاست به واسطه نوع گزارش و جملات خاصی چون «شیر مادر و نان پدر حلالت»، معروف‌ترین و البته محبوب‌ترین گزارشگر کشتی محسوب می‌شود، در آستانه اعزام تیم‌های کشتی به پاریس در خصوص شرایط کشتی‌گیران به سؤالات خبرنگار تابناک پاسخ داد.

تابناک: شما علاوه بر گزارشگری، جزو کارشناسان کشتی هم محسوب می‌شوید. ارزیابی شما از وضعیت تیم‌های ملی کشتی برای حضور در المپیک پاریس چگونه است؟

بر اساس چیزی که من در تمرینات دیده‌ام، همه بچه‌ها سرحال و آماده هستند و روحیه بسیار خوبی هم دارند. از طرفی زیرساخت‌ها و امکانات هم تأثیر زیادی داشته و فدراسیون کشتی همه چیز را برای موفقیت کشتی‌گیران فراهم کرده است. اعضای تیم ملی مسابقاتی چون المپیک، جهانی و قهرمانی آسیا را تجربه کرده‌اند و می‌دانند که امکانات خوبی برای‌شان فراهم شده است.

تابناک: اینکه تیم کشتی آمریکا زودتر به پاریس رفته و در مراسم افتتاحیه هم حضور داشت، نکته مثبتی است یا حضور طولانی مدت به ضرر این تیم خواهد شد؟

باید در نظر بگیریم که اختلاف ساعت آمریکا با فرانسه زیاد است و فکر می‌کنم اعزام زودهنگام تصمیم درستی بوده که گرفته‌اند اما اختلاف ساعت ما با کشور میزبان یک ساعت و نیم است و به نظرم همان ۴-۳ روز زودتر رفتن برای کشتی‌گیران ما کافی و خوب است. از طرفی وقتی تیمی خیلی زودتر اعزام می‌شود مسئله مهمی چون مدیریت حواشی به وجود می‌آید. مثلا یادم است که تیم کشتی ایران در المپیک ۱۹۹۶ حدود ۱۱-۱۰ روز پیش از شروع مسابقات کشتی به آتلانتا رفت و اگر مدیریت بهتری صورت می‌گرفت و حواشی کمتر بود، حتماً موفق‌تر عمل می‌کردیم. گرچه توسط رسول و امیررضا خادم و عباس جدیدی مدال گرفتیم، اما اکبر فلاح، محمد طلایی و غلامرضا محمدی هم شانس کسب مدال بودند.

تابناک: با تصمیم علیرضا دبیر، تیم‌های کشتی در هتل مستقر می‌شوند و به دهکده بازی‌ها نخواهند رفت. نظر شما در این باره چیست؟

این یکی از نکات مهم است. تا جایی که می‌دانم تیم‌های کشتی آمریکا هم هتل گرفته‌اند و به دهکده بازی‌ها نخواهند رفت. فاصله دهکده مسابقات تا محل بازی‌ها ۵۰ دقیقه است، اما هتل کشتی‌گیران ایران تا محل برگزاری مسابقات تنها ۷ دقیقه فاصله دارد. از طرفی در دهکده فشار روانی عجیبی به ورزشکار وارد می‌شود و شبیه پادگان است. پس از اردوهایی که ورزشکار برای آماده‌سازی و رفتن به المپیک پشت سرگذاشته، کمتر ورزشکاری می‌تواند فشار روانی موجود در دهکده ورزشکاران را تحمل کند. بنابراین به نظر من فدراسیون کشتی کار بسیار خوب و ارزشمندی انجام داد.

تابناک: برویم سراغ شرایط دو تیم آزاد و فرنگی. ابتدا از فرنگی کاران شروع کنیم که مسابقات‌شان زودتر از آزادکاران برگزار می‌شود...

در وهله اول اینکه چون فرنگی سهمیه کامل گرفته، از لحاظ روحی و روانی شرایط خوبی دارد و مطمئناً رقبا روی آن حساب جداگانه‌ای باز می‌کنند و می‌دانند تیم قدری است که توانسته با سهمیه کامل عازم المپیک شود. فکر می‌کنم تنها یک کشور دیگر شرایطی مشابه ما دارد و در تمام اوزان سهمیه گرفته.

تابناک: اگر بخواهید به صورت کلی و وزن به وزن شرایط را تحلیل کنید، نظرتان درباره تیم فرنگی چیست؟

هر ۶ فرنگی کارمان آماده و سرحال هستند. البته مهدی محسن‌نژاد قرعه سنگینی دارد، سعید اسماعیلی جوان است و تجربه المپیک و حتی مسابقات جهانی را در رده بزرگسالان ندارد، اما به قول کشتی‌گیرها حسابی سیر است و پهلوانانه کشتی می‌گیرد. امین کاویانی‌نژاد در رده‌های جوانان و امیدها عنوان‌دار است اما وزن ۷۷ کیلوگرم المپیک، وزن شلوغی است و او کار سختی دارد. علیرضا مهمدی که مدال نقره مسابقات جهانی در وزن ۸۲ کیلوگرم را دارد، در المپیک در وزن ۸۷ کیلوگرم روی تشک می‌رود و رقبای سرسختی دارد و کارش مشکل است. شرایط محمدهادی ساروی به گونه‌ای است که اگر اتفاق عجیب و غیرمنتظره‌ای نیفتند، پیش بینی می‌کنم به فینال برسد و احتمالاً برای طلا باید با آرتور الکسانیان کشتی بگیرد. در ۱۳۰ کیلوگرم هم امین میرزازاده را داریم که فکر می‌کنم حریف اصلی‌اش لوپز کوبایی است. گرچه کشتی گرفتن با لوپز عنوان‌دار سخت است، اما من به جوانی و جسارت امین برای پیروزی مقابل رقبایش از جمله لوپز، ایمان دارم.

تابناک: حسن رنگرز تاکنون کارنامه قابل دفاعی داشته و خیلی‌ها امیدوارند شاگردان او در پاریس بدرخشند.

باور کنید جانشینی محمد بنا کار بسیار سختی است. محمد بنا در سه المپیک حضور داشت و کشتی فرنگی ما در هر سه دوره مدال گرفت که اوج آن المپیک لندن بود. اینجا یکبار دیگر به او خسته نباشید می‌گویم و به نظرم محمد بنا جزو مفاخر کشتی ایران است و معتقدم حسن رنگرز جانشین بسیار خوبی برای او بود. خیلی مهم است که علاوه بر مسائل فنی، رنگرز از لحاظ اخلاقی هم مربی خوبی است و بچه‌ها قبولش دارند.

تابناک: با تحلیلی که از شش فرنگی کار کشورمان دارید، فکر می‌کنید شاگردان رنگرز موفق به کسب چند مدال خواهند شد؟

واقعا در میدان المپیک هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست. از طرفی نمی‌خواهم چیزی بگویم که در آستانه بازی‌ها، توقعات بالا برود. با این حال فکر می‌کنم بچه‌ها بتوانند ۲ مدال، شاید هم ۳ مدال بگیرند.

تابناک: تیم ملی کشتی آزاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؛ گرچه در وزن ۵۷ کیلوگرم موفق به کسب سهمیه نشدیم، اما به نظر می‌رسد مردم امید زیادی به ۵ آزادکار تیم ملی دارند و در انتظار مدال‌های شاگردان محسن کاوه هستند؟

در وزن ۶۵ کیلوگرم رحمان عموزاد را داریم که خیلی آماده و سرحال است و به نظرم همه جوره شانس مدال دارد. البته رقبای سخت و قدری دارد، اما رحمان کشتی‌گیر با روحیه، نترس و جسوری است. وزن یونس امامی خیلی شلوغ است، اما با تمریناتی که از او دیدم، امیدوارم موفق باشد و بدرخشد. در ۸۶ کیلوگرم به جز آرون بروکس که در المپیک شبیه هندوانه در بسته است، حسن یزدانی پیش از این بقیه رقبایش را راحت برده و فکر می‌کنم در پاریس هم همینطور شود. امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم کار سختی دارد، اما برای او شانس کسب مدال قائلم. گرچه آذرپیرا موفق شده کایل اسنایدر را ببرد اما خب اوضاع در المپیک با دیگر مسابقات، کاملاً فرق دارد. در سنگین وزن هم که به امیرحسین زارع خیلی امید داریم. احتمالاً زارع در نیمه نهایی باید مقابل طاها آکگل روی تشک برود. امیرحسین در این مدت خیلی تلاش کرده و امیدوارم موفق شود.

تابناک: پیش‌بینی شما از عملکرد تیم ملی کشتی آزاد و تعداد مدال‌هایی که کسب خواهند کرد، چیست؟

برای آزادکاران هم مثل فرنگی، پیش‌بینی ۲ یا ۳ مدال را دارم. با این تأکید که واقعا در المپیک هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست و قبلاً هم دیده‌ایم مثلاً کشتی‌گیری که چندان روی او برای مدال حساب نمی‌شد، اما موفق شد روی سکو برود. یکی از شاخصه‌های مهم تیم‌های آزاد و فرنگی این است که بچه‌ها با هم همدل هستند و خوشبختانه هیچگونه اختلافی بین کشتی‌گیران یا با اعضای کادرفنی وجود ندارد.

تابناک: در ارزیابی از اوزان مختلف کشتی آزاد، به آرون بروکس اشاره کردید و اینکه شبیه هندوانه در بسته است. بروکس موفق به شکست دیوید تیلور شد و قطعا کشتی گ‌گیر خوبی است. کادرفنی چقدر از این کشتی‌گیر آمریکایی شناخت دارد؟

فکر می‌کنم خیلی کامل. تا جایی که می‌دانم فیلم مسابقات آرون بروکس در رده‌های مختلف و کشتی‌های او با دیگر حریفانش از جمله تیلور، بارها توسط کادرفنی بازبینی و برای حسن یزدانی آنالیز شده است.

پیغام احساسی هادی عامل به کشتی‌گیران اعزامی به المپیک ۲۰۲۴ پاریس/ پیش‌بینی گزارشگر معروف از تعداد مدال کشتی آزاد و فرنگی

تابناک: یکی از اتفاقات قابل توجه روزهای گذشته، حضور رئیس جمهور منتخب در تمرینات تیم‌های ملی آزاد و فرنگی و دیدار و گفت‌وگو با کشتی‌گیران بود. این موضوع در فاصله چند روز تا اعزام به پاریس، چقدر می‌تواند از لحاظ روحی به اعضای تیم کمک کند؟

حضور آقای پزشکیان در تمرینات تیم‌های ملی کشتی واقعاً ارزشمند بود. او نخستین رئیس جمهوری است که در تمرینات تیم ملی آن هم پیش از المپیک، حاضر می‌شود. در ۴۰ سال گذشته سه رئیس جمهور برای تماشای فینال کشتی به سالن رفتند؛ آقایان خاتمی و رفسنجانی برای فینال مسابقات جهانی و آقای احمدی‌نژاد برای فینال جام جهانی کشتی؛ اما هیچکدام سر تمرین تیم ملی کشتی نرفته بودند و برای همین حضور آقای پزشکیان باعث شد بچه‌ها خیلی روحیه بگیرند. این را خودِ کشتی گیران گفتند و می‌دانم که خیلی روی روحیه و انگیزه‌شان تأثير داشته است.

تابناک: چه اتفاقی می‌تواند المپیک پاریس را برای کشتی ایران تبدیل به خاطره‌ای فراموش نشدنی و خاص کند؟

طبیعتاً هر کدام از بچه‌ها که مدال بگیرند مخصوصاً اگر طلا باشد، باعث می‌شود کشتی‌مان المپیکی به یادماندنی را پشت سر بگذارد، اما در این بین به نظرم اگر حسن یزدانی طلا بگیرد، اتفاق ویژه‌ای خواهد بود و تبدیل به پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران در المپیک می‌شود.

تابناک: چه پیغام یا توصیه‌ای به ۱۱ کشتی‌گیر ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس دارید؟

من کوچک‌تر از آن هستم که بخواهم توصیه‌ای به کشتی‌گیران داشته باشم. اما به عنوان یک ایرانی مثل میلیون‌ها هموطن دیگر، خیلی دوست‌شان دارم. کشتی‌گیران نسل قدیم مثل برادرانم بودند و کشتی گیران نسل جدید مثل فرزندانم هستند. من تاکنون ۷ المپیک رفته‌ام و فضای آن را تجربه کرده‌ام و می‌دانم که کسب مدال در آوردگاه المپیک به خصوص مدال طلاً چقدر سخت است، اما به همان اندازه هم ارزشمند و ماندگار خواهد بود. بعد از چند دهه هنوز وقتی صحبت از درخشش کشتی و کسب مدال می‌شود، خیلی ها یاد المپیک ۱۹۵۶ ملبورن و طلای آقا تختی و امامعلی حبیبی می‌افتند. دلم می‌خواهد به بچه‌ها بگویم در المپیک و در آن لحظه‌ای که ضربان قلب‌شان بالای ۲۰۰ می‌رود و عضلات‌شان خسته شده، با غیرت و تعصب ایرانی معجزه کنند. یادشان باشد که چشم میلیون‌ها ایرانی به آنهاست. کسب مدال المپیک به خصوص طلا، واقعاً سخت است، اما فراموش نکنند که چند برابر سختی‌اش، ارزشمند و به یادماندنی خواهد بود.

گفت‌وگو از: مهدی ملکی

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۷
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
امیدوارم همه ورزشکاران ما موفق باشند .

دلم برای یک شادیه به یادماندنی تنگ شده

شادی بیاورید برامون ، تا لااقل چند روزی مانند قدیما شاد باشیم !
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
کشتی همیشه جــورِ تمام ورزشای دیگه رو به دوش خودش کشیده! امیدوارم بچه ها مثل همیشه خوب بدرخشند ! فارغ از هر نتیجه ای؛ توی قلب ملت جا دارن کشتی گیران! درسته در المپیک واقعا کار دشواره! حتی یک دور پیروز شدن! ولی خب این هم تیم قدرتمند ایرانِ! و ما به همه بچه های کشتیگیر امید داریم! ایشالله که خوشحالمون میکنن توی میدان المپیک!
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
آقای دبیر برای اینکه فشار رو از تیم برداره گفت برای
مدال نمیریم این خبر نگار ها توجیح نیستند وهمیشه باید خرابکاری کنند
چیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
خدا شما را هم حفظ کنه آقا هادی جان، که با گزارش های زیبایت به کشتی گیرها روحیه میدی و برای مردم هم شادی و خاطره آفرینی میکنی، شیر مادر و نان پدر حلالت دلاور!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
اقای دکتر پزشکیان به هرکس که طلا اورد ماشین المانی مارک دار هدیه بدهید به خدا ملت اعتراض نمی کند و بهتر از ان است که دفعه بعد مهاجرت کنند و زیر پرچم کشوری دیگر مبارزه کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
خوب پس چرا به فوتبالیست ها ماشین حواله دادن مردم ناراحت شدن ؟ چرا
سعیدکرمانشاهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
خداپشت وپناهتون پهلوانان امیدوارم همتون طلایی بشیدکه ماندگارترین المپیک تاریخ به حساب بیادوشادشادمون کنید هادی جان باگزارشگری که ازکشتی می کنیدیه شوروشوق دیگه ایی میگه مسابقه کشتی ممنون ازتمام زحماتی که همیشه کشیدی نان پدروشیرمادرحلالت پهلوان
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
با تشکر از استادهادی عامل و نظرات کارشناسی خودشون واقعا که خیلی خاکی و دوست داشتنی هستن کسی که ۷المپیک رو از نزدیک درک کرده و کوله باری از تجربه به امید اینکه سالیان سال سایشون برای کشتی و خانواده حفظ بشه
حبیب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
فرانسه هیچگاه برای کشتی ما خوب نبود گروهک‌ها ضد نظام بچه ها را اذیت می کنند
پاسخ ها
مم جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
المپیک جای قدر های رشته های ورزشی است نه پول وپارتی دارها
منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
ایکاش از آقای عامل میپرسیدید :
اگه در المپیک آینده ؛ کشور اسرائیل تعدادی از کشتی گیران بنام روس یا کشورهای دیگر را بخدمت بگیرد و تابعیت بدهد ؛؛ واز آنطرف فیلا طوری برنامه ریزی کند که این کشتی گیران بنا باشه با بچه های ایران مبارزه کنن تکلیف تیم چه خواهد بود ؟؟ !!!!!
پاسخ ها
مم جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
آقای عامل میفرمایند هیچ از ارزش‌های آنها کم نمیشود شیر مادر ونان پدر حالشان باد
سعیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
عامل در کشتی مثل فردوسی پور در فوتبال جاودانه هستند
پاسخ ها
کریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
هادی عزیز رو با امثال فرررردوسی پور مقایسه نکن به هیچ وجه!!
عامل خاکی بود و خاکی موند!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
من فکر میکنم اگه بچه ها سر حال باشند تو آزاد رحمانو حسنو امیر حسین طلا رو بگیرند توی فرنگی هم اسماعیلی و میرزازاده و ساروی طلایی اند بقیه هم اگه خیلی خوب باشم نقره یا برنز
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...