اختصاصی تابناک؛

آنچه در تمرین تیم ملی کشتی آزاد زیر نظر کاوه و دبیر گذشت/ ۱۰۰ دقیقه با تیم ۵ ستاره پیش از اعزام به المپیک ۲۰۲۴ پاریس

تیم ملی ۵ ستاره کشتی آزاد، جزو امیدهای اصلی میلیون‌ها ایرانی برای درخشش و کسب مدال در المپیک ۲۰۲۴ پاریس است که شرایط‌شان زیر ذره‌بین قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۲۴۹۳۵۴
|
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۹ 22 July 2024
|
14114 بازدید
|
۳

آنچه در تمرین تیم ملی کشتی آزاد زیر نظر کاوه و دبیر گذشت/ ۱۰۰ دقیقه با تیم ۵ ستاره پیش از اعزام به المپیک ۲۰۲۴ پاریس

به گزارش تابناک ورزشی، شمارش معکوس آغاز شده؛ تنها چهار روز به افتتاح رسمی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین گردهمایی ورزشی جهان باقی مانده. پاریس میزبان المپیک تابستانی ۲۰۲۴ است و پایتخت کشور فرانسه سی‌وسومین دوره این رقابت‌ها را شاهد خواهد بود. جایی که نامداران و قهرمانان ورزشی جهان دور هم جمع می‌شوند تا برگزار کننده معتبرترین رویداد ورزشی دنیا باشند. در این میان گرچه ورزش ایران با ۴۰ ورزشکار از ۱۴ رشته ورزشی (کشتی فرنگی و آزاد دو رشته)، یکی از کوچک‌ترین کاروان‌های ادوار گذشته را راهی پاریس می‌کند، اما امید به درخشش ورزشکاران وجود دارد و در واقع کاروان ایران به اندازه کوچکی‌اش، کم امید نیست.

یکشنبه ۳۱ تیر امکانی فراهم شد تا در خانه کشتی شهید مصطفی صدرزاده از نزدیک شاهد تمرین اعضای تیم ملی کشتی آزاد باشیم؛ دو هفته پیش از ترک ایران توسط آخرین تیم اعزامی به پاریس. طبق برنامه اعلامی، آزادکاران ۱۵ مرداد راهی می‌شوند و در روزهای ۱۸ تا ۲۱ همین ماه برای کسب مدال مقابل حریفان روی تشک خواهند رفتند.

نگهبان در را باز کرد و وارد محوطه سرسبز کمپ تیم‌های ملی کشتی شدیم، همه چیز آرام بود و هیچ فرد دیگری در تیررس نگاه‌مان نبود. تنها کنار مقبره شهید گمنام که دقیقاً در میان دو سالن شهید صدرزاده و شهید ابراهیم هادی قرار دارد، دو باغبان در حال کوتاه کردن چمن‌ها بودند. البته حتی ماشین چمن‌زنی هم بی‌صدا بود! وارد سالن صدرزاده شدیم که اعضای تیم ملی کشتی آزاد قرار بود تمرینات خود را آنجا برگزار کنند. تیم ملی کشتی فرنگی با صلاحدید کادرفنی در استراحت دو روزه بود و بنابراین فقط موفق شدیم تمرینات آزادکاران را تماشا کنیم.

آنچه در تمرین تیم ملی کشتی آزاد زیر نظر کاوه و دبیر گذشت/ ۱۰۰ دقیقه با تیم ۵ ستاره پیش از اعزام به المپیک ۲۰۲۴ پاریس

هفتمین مرحله اردوی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان که از بیستم تیر آغاز شده بود، دو روز پایانی خود را سپری می‌کرد. در این اردو علاوه بر رحمان عموزاد، یونس امامی، حسن یزدانی، امیرعلی آذرپیرا و امیرحسین زارع که آزادکاران اعزامی به المپیک هستند، نفراتی چون علی قلی‌زادگان، فریبرز بابا، مهدی حاجیلوئیان، مصطفی طغانی و حمیدرضا علی‌بخشی نیز حضور داشتند. در این اردو کادرفنی برنامه بدنسازی و مرور فن را برای رساندن آزادکاران در دستور کار قرار داشت.

بسکتبالیست‌های روی تشک
هنوز چند دقیقه‌ای مانده که عقربه‌ها، ساعت ۱۰ را نشان دهند. دور تا دور سالن عکس‌هایی از مدال‌آوران کشتی ایران در ادوار المپیک خودنمایی می‌کند. روی تشک‌های سالن هم ۵ ستاره‌ای که میلیون‌ها ایرانی برای کسب خوشرنگ‌ترین مدال المپیک پاریس به آنها دل بسته‌اند، حضور دارند. هر چقدر در محوطه بیرونی سکوت بود، دقایق زیادی نگذشت که روی تشک‌های سالن، شاهد هیاهو و تلاش بودیم.

رحمان عموزاد، یونس امامی و امیرحسین زارع با توپ و حلقه بسکتبال سرگرم شدند. در این میان زارع مثل یک بسکتبالیست، بیشتر پرتاب‌های نزدیک به سبد را وارد حلقه کرد. در قسمت دیگری از سالن حسن یزدانی به تنهایی در حال نرم‌دوی بود و آذرپیرا هم حرکات کششی انجام می‌داد. ۵ آزادکار اعزامی به پاریس و البته تعدادی دیگر از کشتی‌گیران که به عنوان حریف تمرینی حضور داشتند، در حال گرم کردن بودند که علیرضا دبیر وارد سالن شد و بلافاصله رفت پیش محسن کاوه که در گوشه‌ای ایستاده بود. رئیس فدراسیون کشتی و سرمربی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان، جلسه‌ای سرپایی و چند دقیقه‌ای داشتند.

حدود ۲۰ دقیقه از نرم‌دوی و حرکات کششی آزادکاران گذشته بود که ۴ ستاره تیم ملی هر کدام با یک کشتی‌گیر دیگر مشغول زیرگیری شدند؛ البته در این مرحله زیرگیری و کار کردن روی سرو شانه هم چندان جدی نبود و بیشتر برای گرم کردن بود. در این بین حسن یزدانی همچنان کار با کش را در دستور کار داشت. محسن کاوه که گوشه‌ای از سالن نشسته و تنها نظاره‌گر فعالیت شاگردانش بود، ساعت ۱۰:۳۰ از کشتی‌گیران خواست دوبنده‌های خود را به تن کنند؛ آنها در این مدت تی‌شرت به تن داشتند.

آنچه در تمرین تیم ملی کشتی آزاد زیر نظر کاوه و دبیر گذشت/ ۱۰۰ دقیقه با تیم ۵ ستاره پیش از اعزام به المپیک ۲۰۲۴ پاریس

قرارمون یادت نره!
نوبت کشتی گرفتن و مرور فن رسید. ۵ ستاره تیم ملی کشتی آزاد باید مقابل حریفان خود قرار می‌گرفتند و نشان می‌دادند که توصیه های کادرفنی در روزهای گذشته را فراموش نکرده‌اند. هر کدام از مسابقه‌ها مثل کشتی رسمی در دو وقت ۳ دقیقه‌ای انجام شد و طرفین با تمام توان کشتی می‌گرفتند. علیرضا دبیر و محسن کاوه نقش پررنگ‌تری در توصیه به کشتی‌گیران داشتند و اشتباهات‌شان را به آنها گوشزد می‌کردند. زمانی که سه کشتی به صورت تقریباً همزمان روی سه تشک مختلف برگزار می‌شد، مربیان تیم ملی با در دست داشتن کورنومتر زمان را اعلام می‌کردند تا به اصطلاح کشتی‌گیر با برنامه‌ریزی ذهنی ضرب‌آهنگ کشتی‌اش را تمرین کند و اگر از حریف خود عقب است، تلاش بیشتری برای جبران داشته باشد.

یکی از نکات قابل توجه اینکه هر کدام از کشتی‌گیران دو مسابقه کشتی ۶ دقیقه‌ای با حریفان متفاوت داشتند و در میان دو مسابقه تنها چند دقیقه‌ای استراحت کردند. موقع کشتی‌ها، علیرضا دبیر نقش فعال و پررنگی داشت و علاوه بر محسن کاوه، بارها نکات و توصیه‌هایی به خصوص به ۵ آزادکار اعزامی به پاریس انجام داد. در یکی از کشتی‌ها، امیرحسین زارع از حریف خود زیر گرفت، اما رها کرد. رئیس فدراسیون کشتی با صدای بلند خطاب به او گفت: «قرارمون یادت نره. دنده یک که زدی، بعدش باید بری دنده دو و سه و چهار»

آذرپیرا در پایان کشتی اولش از عملکرد خود ناراضی و ناراحت بود و دبیر گفت: «حرص نخور. الان اگه حریفت آمریکایی بود موقعی که دستش رو در اختیار گرفتی، ولش نکرده بودی.» محسن کاوه هم سعی کرد به او روحیه دهد: «امیرعلی خیلی خوبه آفرین. ادامه بده. حتماً که نباید پا بگیری...» دبیر و کاوه به تمام کشتی‌گیرها در حال مسابقه سر می‌زدند و نکات را می‌گفتند. در کشتی دوم حسن یزدانی با حریفش، حسن در یورشی سریع و برق‌آسا به پاهای حریف رسید و او را خاک کرد. دبیر که در کنار تشک مسابقه عموزاد، چشمش به یزدانی بود، با صدای بلند گفت: «همینه! این یعنی حسن یزدانی؛ بیشتر از چشمات استفاده کن. دیدی چی گفتم سه دقیقه اول انداختیش حالا بگیرش. دیدی دیگه نا نداره...»

آنچه در تمرین تیم ملی کشتی آزاد زیر نظر کاوه و دبیر گذشت/ ۱۰۰ دقیقه با تیم ۵ ستاره پیش از اعزام به المپیک ۲۰۲۴ پاریس

از دیگر نکات حائز اهمیت اینکه احسان امینی یا اباذر اسلامی و مهدی تقوی بعد از هر کشتی، با قرار دادن انگشت خود روی بخشی از گردن کشتی‌گیر، بلافاصله نبض او را می‌گرفتند. بالاخره این جلسه تمرینی که بیشتر به مرور فن اختصاص داشت، بعد از حدود ۱۰۰ دقیقه با اعلام محسن کاوه به پایان رسید. در فاصله‌ای که طول کشید تا کشتی‌گیران سالن تمرین را ترک کنند، سه کیسه یخ بزرگ روی سه قسمت از کتف و بازوی دو دست حسن یزدانی که پیش از این جراحی شده، قرار گرفت.

گزارش: مهدی ملکی

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
به کشتی گیران تاکید کنید تا داور سوت پایان دا نزده از حریف غافل نشوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
خودتون باشید و بجنگید
دعای خیر مردم همراهتونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
ممنون علیرضا دبیر بابت اعتباری که به گشتی دادی
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
فکر می کنید دولت پزشکیان در آینده نزدیک بنزین را گران کند؟