۱۱ روز تا المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛

شانس‌های مدال کشتی آزاد ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس/ مسیر سخت عموزاد و امامی

اتحادیه جهانی کشتی سیدبندی اوزان ششگانه کشتی آزاد را اعلام کرد، پیش از آن هم مشخصا دو وزن ۶۵ و ۷۴ کیلوگرم سخت‌ترین و پرترافیک‌ترین اوزان المپیکی بودند اما همچنان باید شانس کسب مدال برای عموزاد و امامی را قائل بود.
کد خبر: ۱۲۴۸۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۷ 15 July 2024

شانس‌های مدال کشتی آزاد ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس/ مسیر سخت عموزاد و امامی

به گزارش تابناک ورزشی، تیم ملی کشتی آزاد ایران با ۵ سهمیه راهی المپیک خواهد شد. این تیم با میلاد والی‌زاده، احمد جوان و علیرضا سرلک؛ سه کشتی‌گیر ۵۷ کیلوگرمی که در سه مسابقه گزینشی بلگراد، بیشکک و استانبول به میدان فرستاد، نتوانست سهمیه وزن اول را بگیرد.

بنابراین رحمان عموزاد در ۶۵ کیلو، یونس امامی در ۷۴ کیلو، حسن یزدانی در ۸۶ کیلو، امیرعلی آذرپیرا در ۹۷ کیلو و امیرحسین زارع در ۱۲۵ کیلوگرم نمایندگان ایران در المپیک هستند که با اتفاقات اخیر و محرومیت و مصدومیت تعداد نسبتاً زیادی از مدعیان، شانس کسب مدال برای همه نمایندگان ایران بیش از پیش شده است.

با نگاهی به نیمه پر لیوان، همچنان شانس کسب دو نشان طلای کشتی آزاد برای ایران محفوظ است، در ۱۲۵ و ۸۶ کیلوگرم. در سه وزن دیگر نیز هرگز ملی‌پوشان ایران کم‌امید نیستند.

شانس‌های مدال کشتی آزاد ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس/ مسیر سخت عموزاد و امامی

در وزن ۱۲۵ کیلوگرم که به نوعی امیدوار کننده‌ترین وزن برای کشتی آزاد ایران و صید طلاست، امیرحسین زارع سال گذشته با شکست همه مدعیان وزنش قهرمان جهان شد. او قبلاً در رده سنی جوانان مغلوب میسون پاریس شده بود، هر چند زارع و پاریس بدون رویارویی با هم در رده سنی بزرگسالان، در بلگراد ۲۰۲۳ مدال‌های طلا و برنز سنگین‌وزن را به خود اختصاص دادند، اما پیروزی‌ای که امیررضا معصومی در تورنمنت بین‌المللی به راحتی مقابل پاریس به دست آورد و اینکه معصومی طی دو سالی که در رده سنی بزرگسالان مطرح شده، مغلوب تکراری زارع بوده است، می‌شود پیش‌بینی کرد که زارع مقابل نماینده آمریکا هم پیروز شود.

امیرحسین سال گذشته هم در نیمه نهایی مقابل طاها آکگول ترک قرار گرفت و او را مقتدرانه برد، این بار هم در المپیک احتمال رویارویی آنها در نیمه نهایی وجود دارد. گنوپتریاشویلی گرجستانی را هم زارع سال گذشته در فینالی یک طرفه با امتیاز عالی شکست داد. محتمل‌ترین طلای المپیک برای کشتی ایران، در همین وزن است.

شانس‌های مدال کشتی آزاد ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس/ مسیر سخت عموزاد و امامی

در ۸۶ کیلوگرم که با شکست دیوید تیلور در انتخابی آمریکا، اساساً کار بسیار راحت پیش خواهد رفت. تنها مسئله شاید رنک نداشتن آرون بروکس آمریکایی باشد که هر جای جدول ممکن است با حسن یزدانی رو در رو شود. برخی دورن کورگولیف، کشتی‌گیر روسی الاصل یونان را هم یکی از خوب‌های این وزن می‌دانند، اما نتایج کشتی‌های ۸۶ کیلوگرم در چند سال اخیر نشان داده که تنها مدعیان این وزن حسن یزدانی و دیوید تیلور بودند که با اختلاف زیاد نسبت به سایر حریفان، فینالیست شده‌اند.

با توجه به اینکه یزدانی در تورنمنت مجارستان نشان داد مشکلی از بابت کتفش ندارد و آماده است، بعید به نظر می‌رسد در غیاب تیلور، در حالیکه از نظر روانی هم به شدت بالاست و انگیزه زیادی برای کسب دومین طلای المپیکش دارد، مقابل این حریفان متزلزل نشان دهد.

شانس‌های مدال کشتی آزاد ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس/ مسیر سخت عموزاد و امامی

در ۹۷ کیلوگرم امیرعلی آذرپیرا هرچند با شکست کایل اسنایدر آمریکایی قهرمان اولین تورنمنت رنک‌دار اتحادیه جهانی در سال ۲۰۲۴ شد، اما رنک ندارد که مشخص باشد چه حریفانی پیش رویش قرار خواهند گرفت. اخمد تاج‌الدینوف کشتی‌گیر روسی‌الاصل بحرین و ماگومدخان ماگومدوف آذربایجانی مدعیان اصلی این وزن هستند که فینال سال گذشته را هم مقابل هم برگزار کردند.

در وزن ۶۵ کیلوگرم شامیل ممدوف برخلاف تصمیم روس‌ها برای تحریم المپیک، به کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرده بود که می‌خواهد از سهمیه خود بهره برده و در المپیک شرکت کند. هرچند فدراسیون روسیه اعلام کرد او مصدوم است و به المپیک نمی‌رسد که ابهامات را بیشتر کرد اما اگر ممدوف برخلاف نظر روس‌ها به المپیک برسد، ۶۵ کیلوگرم تنها وزنی است که کشتی‌گیر از روسیه در خود دارد. ممدوف سال گذشته رحمان عموزاد را برد و سوم جهان شد.

شانس‌های مدال کشتی آزاد ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس/ مسیر سخت عموزاد و امامی

رحمان عموزاد که سال ۲۰۲۲ قهرمان ۶۵ کیلوگرم جهان شده، او که سابقه شکست دادن اسماعیل موسکائف روسی‌الاصل تیم ملی مجارستان و حاجی علی‌یف آذربایجانی را دارد، تا پیش از فینال هر دو حریف را احتمالاً پیش‌رو خواهد داشت. عموزاد در سالی که قهرمان جهان شده، توانست همه مدعیان این وزن را شکست دهد، بنابراین اگر از اولین حریفش که وزن اوست، به خوبی بگذرد و خوب سر وزن برسد، باز هم توان شکست همه آنها را دارد.

در ۷۴ کیلوگرم هرچند خیلی از مدعیان المپیک را از دست دادند، اما باز هم کشتی‎‌گیر آمریکایی و روسی‌الاصل که برای تیم‌های دیگر کشتی می‌گیرند، می‌توانند برای یونس امامی دردسرساز شوند؛ یونسی که البته اگر به لحاظ ذهنی آماده باشد، قادر به شکست آنها خواهد بود. زائوربک سیداکوف روس و محمدحبیب گادژی ماگمادوف بلاروس فینالیست‌های المپیک قبلی و ختیگ تسابولوف روسی‌الاصل تیم ملی صربستان که در بلگراد مدال برنز گرفت، سه کشتی‌گیر شاخصی هستند که به دلیل محرومیت و مصدومیت به پاریس نمی‌آیند.

امامی احتمالاً در دور دوم المپیک باید از سد کایل دِیک آمریکایی بگذرد، او در مسابقات جهانی ۲۰۲۲، شکست ۲ - ۲ مقابل حریف آمریکایی را تجربه کرد. علی ارسلان دیگر ایرانی وزن ۷۴ کیلوگرم است که به جای تسابولوف و به اسم صربستان در رقابت‌ها شرکت می‌کند. او هم رنک ندارد و احتمال رویارویی‌اش با یونس امامی هر کجای جدول وجود دارد. ارسلان فرنگی‌کار است و دو نشان طلا و برنز جهان در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را از آن خود دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۸
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
ایران با دو طلا یک نقره و یک برنز به کار خود در المپیک پایان خواهد داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
بدلیل سیاسی کردن ورزش بدست مدیران دولتی
ایران در کلیه ی ورزشها بدون مدال المپیک را طی خواهد کرد
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
سلام انشالله با ۳ طلا و ۲ نقره از المپیک باز می‌گردند
پاسخ ها
امیر جلالی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
ایشالا داداش ایشالله یزدانی رحمان و زارع ببرهای بیشه زارهای مازندران طلا دارن اذرپیرا یوز مازنی نقره
پهلوان امامی برنز
ه
علی شاکرمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
بهترین نتیجه تاریخ ایران را در المپیک خواهیم دید نتیجه ای که سالیان سال این رکورد نخواهد شکست دو طلا دو نقره و یک برنز
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
انشاالله سه طلا میگیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
انشالله ۵ طلا
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
مدال طلا
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # اربعین # مسعود پزشکیان