با تحولات منطقه و جهان

ردپای سیا در اغتشاشات ونزوئلا/ عقب‌نشینی از جنوب غزه/ آمریکا: دیپلماسی بهترین راه تعامل با ایران است

ردپای سیا در اغتشاشات پس از انتخابات ونزوئلا؛ تاکید آمریکا بر دیپلماسی با ایران و حمله جنگنده‌های صهیونیست به جنوب سوریه از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۲۵۰۷۷۹
|
۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴ 30 July 2024
|
3166 بازدید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بین الملل تابناک: ردپای سیا در اغتشاشات پس از انتخابات ونزوئلا؛ تاکید آمریکا بر دیپلماسی با ایران؛ شهادت شهروندان فلسطینی در پی بمباران مناطق مسکونی غزه و حمله جنگنده‌های صهیونیستی به جنوب سوریه از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

ونزوئلا دیپلمات‌هایش را از ۷ کشور فراخواند

وزارت خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کاراکاس تصمیم گرفته تا تمامی اعضای هیات‌های دیپلماتیکش در شیلی، آرژانتین، کاستاریکا، پرو، پاناما، جمهوری دومینیکن و اورگوئه را به دلیل رویه نادرست این کشورها در عدم به رسمیت شناختن پیروزی نیکولاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا فرا بخواند.»

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: «این دولت‌ها به حق حاکمیت ونزوئلا حمله کرده‌اند و ما از آنها می‌خواهیم تا سفرای خود را فرا بخوانند.»

این وزارتخانه اظهارات این کشورها در مورد انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا را به عنوان مداخله در امور داخلی این کشور محکوم کرد و افزود: «ونزوئلا این حق را برای خود محفوظ می دارد که اقدامات سیاسی و قانونی برای تضمین حمایت از حق تعیین سرنوشت خود را تضمین کند. ونزوئلا در برابر هر گونه فعالیتی که همزیستی مسالمت آمیز را تهدید کند، مقاومت خواهد کرد.»

آمریکا: دیپلماسی بهترین راه تعامل با ایران است

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه باتوجه به روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در ایران آیا واشنگتن انتظار تغییری دارد و آیا فضای بهبود روابط واشنگتن و تهران در رابطه با برجام و سایر موضوعات وجود دارد؟ گفت: ما هیچ انتظاری نداریم که انتخاب رئیس‌جمهور جدید، منجر به تغییری اساسی در مسیر ایران شود. ما قرار است مانند همیشه، مقامات ایران را با اعمالشان قضاوت کنیم، نه با گفتار یا حتی ادعای میانه‌روی یا ابراز تمایل به روابط بهتر.

وی ادامه داد: اثبات این تغییر در اقداماتی که آنها انجام می‌دهند، منعکس می‌شود.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا، پاتل همچنین اظهار داشت: در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران باید بگویم که رویکرد ما تغییری نداشته است. ما همواره گفته‌ابم که در نهایت دیپلماسی را بهترین راه برای دستیابی به یک راه‌حل موثر و پایدار در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران می‌دانیم. هیچ چیز در مورد این انتخابات، آن را تغییر نداده است.

او با تکرار ادعاهای بی‌اساس و نخ‌نما شده واشنگتن درباره سیاست‌های ایران و همچنین همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: با توجه به تشدید تنش‌های متعدد از سوی ایران در سراسر جهان، از جمله در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای و همچنین کوتاهی‌اش در همکاری با آژانس اتمی، در حال حاضر از چنین اتفاقی دور هستیم.

معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود بدون اشاره به همکاری داوطلبانه و کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: اگر ایران علاقه‌مند به همکاری است یا می خواهد یک رویکرد جدید اتخاذ کند، می‌تواند اقدامات فوری مانند همکاری کامل با آژانس اتمی انجام دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون دیپلماسی با ایران نتیجه‌ای داشته است؟ تصریح کرد: این، چیزی است که ما همچنان روی آن متمرکز هستیم. از نظر من، دیپلماسی به دنبال نتایجی است که مطمئناً ایالات متحده به آن علاقه‌مند است. اگر فقط پاییز گذشته یا اواخر تابستان گذشته را به خاطر بیاورید، از طریق تعامل ما دیدید که توانستیم با موفقیت شهروندان آمریکایی را که در ایران بازداشت شده بودند، آزاد کنیم.

پاتل تاکید کرد: بنابراین، به‌طور قطع شرایطی وجود دارد که در آن در نهایت دیپلماسی نتیجه مطلوبی برای ایالات متحده دارد.

ردپای سیا در اغتشاشات پس از انتخابات ونزوئلا

در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا در روز دوشنبه و پیروزی «نیکولاس مادورو» برای سومین مرتبه، حامیان مخالفان در مرکز کاراکاس، پایتخت این کشور ناآرامی‌هایی را ایجاد کردند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا هم در واکنش به شورش پس از برگزاری انتخابات، گفت مخالفان دولت قصد دارند بحران سیاسی در این کشور ایجاد کنند اما به هدف خود نخواهند رسید.

پایگاه خبری «ژئوپلیتیکال اکونومی» در گزارشی می‌نویسد: «نظرسنجی بعد از انتخابات ونزوئلا که ادعای پیروزی اپوزیسیون را دارد توسط موسسه‌ای طراحی شده که ارتباط نزدیکی با دولت ایالات متحده و سازمان سیا دارد و برای تبلیغات رسانه‌ای دولت این کشور فعالیت می‌کند.»

این گزارش درحالی منتشر شده که وزارت امور خارجه آمریکا که از تلاش‌های بسیاری برای کودتا در ونزوئلا حمایت کرده، پیروزی مادورو را به‌رسمیت نمی‌شناسد و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، نتایج این انتخابات را زیر سوال برده است.

این موسسه تحقیقاتی تحت عنوان «ادیسون ریسرچ» هم‌چنین با بی‌بی‌سی همکاری داشته است.

علاوه بر ونزوئلا، این موسسه قبلا نظرسنجی‌های مشکوکی را در اوکراین، گرجستان و عراق انجام داده؛ مناطقی از جهان که توسط وزارت خارجه آمریکا «بسیار استراتژیک» تلقی شده و مداخله بی‌امان واشنگتن را شامل شده است.

موسسه تحقیقاتی ادیسون توسط معاون اجرایی شرکت «راب فاربمن» مدیریت می‌شود. نام او هم‌چنین در بیانیه مطبوعاتی نظرسنجی پس از انتخابات ونزوئلا ذکر شده است.

وب‌سایت این موسسه آمریکایی خاطر نشان می‌کند: «فاربمن تحقیقات بین‌المللی ادیسون را با تخصص در خاورمیانه و آفریقا برای مشتریانی از جمله بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، شبکه‌های پخش خاورمیانه و رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی مدیریت می‌کند.»

روزنامه نیویورک تایمز در سال ۱۹۷۷ این رسانه‌ها را «رسانه پروپاگاندایی بین‌المللی که توسط سیا ساخته شده‌اند»، توصیف و هم‌چنین تاکید کرد که سرمایه‌گذاری و بودجه مربوط به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی توسط سیا تامین می‌شود.

شورای ملی انتخابات ونزوئلا دوشنبه پس از اینکه مادورو ۶۱ ساله با شمارش ۸۰ درصد آرا، ۵۱.۲ درصد آرا را به دست آورد، او را برنده رقابت‌های ریاست جمهوری اعلام کرد. نفر دوم انتخابات و رقیب اصلی مادورو، «ادموندو گونزالس بود» که ۴۴.۲ درصد رای گرفت.

مادورو سومین دوره ریاست جمهوری خود را در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد. با این حال «ماریا کورینا ماچادو» رئیس مخالفان ونزوئلا مدعی شد از نظر مخالفان دولت ونزوئلا، «گونزالس» پیروز انتخابات است.

گزارش‌ها از حمله جنگنده‌های صهیونیستی به جنوب سوریه

منابع محلی بامداد سه‌شنبه از شنیده‌شدن صدای انفجار در ریف استان «درعا» واقع در جنوب غرب سوریه خبر دادند.

طبق گزارش‌های غیررسمی، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به اهدافی در مناطق «تل جايبة» و «تل ام حوران» در غرب درعا حمله کردند.

خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز به نقل از منابع خود، شنیده‌شدن صدای انفجار در درعا را تایید کرد.

شهادت شهروندان فلسطینی در پی بمباران مناطق مسکونی غزه

خبرنگار شبکه المیادین گزارش داد که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی طی بامداد امروز خانه‌های مسکونی در منطقه حمد واقع در خان یونس را بمباران کردند که در پی آن چندین فلسطینی بی گناه به شهادت رسیده و زخمی شدند.

جنگنده‌های این رژیم ساعاتی قبل محله تل الهوا واقع در جنوب غربی شهر غزه را نیز بمباران کردند.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مناطق نزدیک به اردوگاه آوارگان فلسطینی در شرق منطقه حمد واقع در خان یونس را نیز بمباران کردند.

گزارش‌های رسانه‌ای همچنین از بمباران خانه‌های مسکونی در اطراف خیابان هشت واقع در جنوب شهر غزه خبر دادند. در جریان این حمله وحشیانه دست کم هشت فلسطینی به شهادت رسیدند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه طی روز گذشته در نتیجه حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه از هفتم اکتبر سال گذشته میلادی، ۳۹ هزار و ۳۶۳ نفر به شهادت رسیده‌اند.

همچنین این نهاد پزشکی فلسطینی بیان کرد که شمار کلی زخمی‌های حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه از آغاز جنگ در این باریکه به ۹۰ هزار و ۹۲۳ نفر رسیده است.

عقب‌نشینی نظامیان صهیونیست از بخش‌هایی از جنوب غزه

خبرنگار شبکه الجزیره گزارش داد که نظامیان صهیونیست از بخش‌های شرقی خان یونس واقع در جنوب نوار غزه عقب نشینی کردند.

بر اساس این گزارش، نظامیان اشغالگر صهیونیست از مناطق القراره و بنی سهیلا واقع در شرق خان یونس در جنوب نوار غزه عقب نشینی کردند.

این عقب نشینی نظامیان صهیونیست بعد از گذشت پنج روز از عملیات آنها در مناطق مذکور صورت می‌گیرد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟