یادداشت/وحید سلطانی پاجی

نگاهی به مسائل حقوقی حوادث در شهربازی‌ها

یک جرم شناس تاکید کرد در هفته های اخیر شاهد وقوع دو حادثه در شهربازی‌های دریاچه چیتگر تهران (محبوس شدن ۱۵ نفر در اسکیت یو) و پارک کاشانی شهرستان تربت حیدریه (سقوط چرخ و فلک و مصدومیت ۷ کودک) بوده‌ایم.
کد خبر: ۱۲۵۱۵۴۸
|
۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲ 03 August 2024
|
3457 بازدید

نگاهی به مسائل حقوقی حوادث در شهربازی‌ها

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی تابناک، وحید سلطانی پاجی جرم شناس در یادداشتی برای تابناک نوشت: در هفته های اخیر شاهد وقوع دو حادثه در شهربازی‌های دریاچه چیتگر تهران (محبوس شدن ۱۵ نفر در اسکیت یو) و پارک کاشانی شهرستان تربت حیدریه (سقوط چرخ و فلک و مصدومیت ۷ کودک) بوده‌ایم.

در سال‌های گذشته نیز حوادثی در سایر شهربازی‌ها و پارک‌های کشور واقع گردید و موجب بروز صدمات جسمانی و حتی فوت برخی استفاده کنندگان گردید.

در فصل تابستان به لحاظ استقبال خانواده‌ها از این فضا‌ها و پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان حضور بیشتری را شاهد هستیم.

 در این میان ایمنی وسایل و تجهیزات شهربازی‌ها و پارک‌ها بسیار حائز اهمیت است و حفظ سلامت جسمانی و روحی کودکان و نوجوانان در اولویت قرار دارد.

برای اعلام سازمان ملی استاندارد ایران، تجهیزات پارک‌ها و شهربازی‌ها مشمول فهرست کالا‌های دارای اهمیت از نظر ایمنی و بهداشت و سلامت (ریسک بالاتر) هستند و از این حیث اعمال نظارت سخت گیرانه و مستمر از سلامت و ایمنی وسایل شهربازی اصلی‌ترین راهکار پیشگیری از وقوع حوادث در این تاسیسات می‌باشد.

برابر ماده ۱۶ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب ۱۳۹۶ دستگاه‌های اجرایی مکلفند به هنگام صدور مجوز، متقاضیان را ملزم به رعایت استاندارد‌ها و مقررات فنی نمایند و حسب ماده ۴۰ همین قانون چنانچه خدماتی که مشمول مقررات استاندارد اجباری است بدون دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد ایران و یا تایید آن ارائه نمایند به حبس تعزیری درجه شش (بیش از شش ماه تا دو سال) یا جزای نقدی درجه سه (بیش از یک‌میلیارد ریال تا یک میلیارد و پانصد میلیون ریال) و یا هر دو مجازات محکوم می‌گردند؛ بنابراین اگر فرد یا افرادی که مسئولیت بهره‌برداری از تجهیزات شهربازی را دارند مرتکب این رفتار شوند (ارائه خدمات بدون اخذ استاندارد) به مجازات مقرره محکوم می‌گردند.

 چنانچه تجهیزات شهربازی استاندارد نداشته باشند و بر اثر استفاده از آن فرد یا افرادی آسیب روحی ببینند یا مصدوم و یا فوت نمایند مجازات‌هایی را قانونگذار در ماده ۴۴ این قانون به شرح ذیل در نظر گرفته است:


۱ـ در صورتی‌که مدت معالجه کمتر از دو ماه باشد مجازات مرتکب حبس تعزیری درجه شش (بیش از شش ماه تا دو سال) یا جزای نقدی درجه پنج (بیش از دویست و چهل میلیون ریال تا پانصد میلیون ریال)

۲ـ در صورتی که مدت معالجه بیش از دو ماه و کمتر از شش ماه باشد مجازات مرتکب با حداکثر مجازات بند (۱) این ماده

۳ـ در صورتی که مدت معالجه بیش از شش ماه باشد مجازات مرتکب حبس تعزیری درجه پنج (بیش از دو تا پنج سال) و یا جزای نقدی درجه سه (بیش از یک میلیارد ریال تا یک میلیارد و پانصد میلیون ریال)

تبصره ـ چنانچه عدم اجرای مقررات این قانون موجب نقص عضو و یا فوت کسی شود، به جرم مرتکب مطابق احکام قانون مجازات اسلامی رسیدگی می‌شود.

قانون گذار در ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی به این موضوع اشاره داشته است؛ در صورتی که قتل غیر عمد به واسطه بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا اقدام به امری که مرتکب در آن مهارت نداشته است یا به سبب عدم رعایت نظامات واقع شود، مسبب به حبس از یک تا سه سال و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم محکوم خواهد شد مگر اینکه خطای محض باشد.

به خوبی در قوانین کشور به مسئله قصور و تقصیری که منجر ایراد آسیب‌های روحی، صدمات جسمانی و از دست رفتن جان فرد یا افراد گردد اشاره شده است و مجازات‌های پرداخت دیه، حبس، جزای نقدی، پلمپ و تعطیلی را در نظر گرفته است که شهربازی‌ها نیز از آن مستثنی نیستند و اعطا کنندگان مجوز، بهره برداران، ناظران و متولیان اجرایی در این فضا‌ها می‌بایست نهایت دقت را داشته باشند تا ضمن حفظ سلامت روحی و جسمی استفاده کنندگان، زمینه‌های ارتقای اعتماد روزافزون هم وطنان را به تاسیسات تفریحی فراهم نمایند.

مردمانی که به دور از مشغله‌ها و گرفتاری‌های ذهنی شان حداقل برای ساعتی به همراه خانواده به شادی بپردازند که این از حقوق اولیه آنان در جامعه است و همه مسئولان استانی و ملی که بر اساس قوانین مختلف وظایف متعدد دارند باید برای فراهم نمودن بستر امن آن تلاش کنند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟