تحلیل تابناک/

اردن در مناقشه ایران و اسرائیل/بشکه باروت خاورمیانه زیر پای ملک عبدالله!

در آستانه رویارویی جدید و احتمالا شدیدتر جمهوری اسلامی ایران و رژیم اسرائیل، اردن نقش ویژه ای درمعادلات آتی خواهد داشت، مرز زمینی اردن با کرانه باختری درفلسطین اشغالی و هم مرز بودن با عراق و احتمال همکاری مستقیم تر اردن با رژیم صهیونیستی برای دفع حملات ایران، اردن را خواهی نخواهی از گوشه دنج خاورمیانه خارج خواهد کرد.
کد خبر: ۱۲۵۲۱۲۷
|
۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳ 06 August 2024
|
127148 بازدید
|

پس از ترور اسماعیل هنیه توسط اسرائیل در تهران که به عنوان مهمان در مراسم تحلیف ریاست جمهوری شرکت کرده بود، سطح تنش در منطقه وارد مرحله جدیدی شده است. ایران متعهد شده است که عملیات انتقام جویانه‌ای را همانند عملیات وعده صادق ترتیب خواهد داد.

اردن در مناقشه ایران و اسرائیل/بشکه باروت خاورمیانه زیر پای ملک عبدالله!

به گزارش تابناک، پس از آن رایزنی کشورهای مختلف با ایران به خصوص از سوی کشورهای عربی منطقه خاورمیانه صورت می‌گیرد. سفر ایمن صفدری، وزیر امور خارجه اردن به تهران که حامل پیامی از جانب عبدالله دوم، پادشاه اردن برای ریاست جمهوری جدید ایران نیز در راستای این گفتگوها ارزیابی می‌شود. اردن سه ماه و نیم پیش و در پی پرتاب صدها موشک و پهپاد از سوی ایران به خاک اسرائیل که به تلافی ترور فرماندهان نظامی در کنسولگری سوریه صورت گرفته بود، سیاست بی‌طرفی اتخاذ نکرد و به طور رسمی اعلام کرده بود که «اشیاء خارجی» در حریم هوایی خود را رهگیری کرده است؛ اقدامی مشابه با ایالات متحده و برخی دیگر از متحدان غربی اسرائیل که در پی حمایت از این دولت تروریستی انجام دادند. 


آن زمان، ایران به کشورهای دیگر هشدار داده بود که پای خود را به این معرکه باز نکنند. چهره نگران وزیر مور خارجه اردن در دیدار به همتای ایرانی خود در تهران، گویای اظطراب اردنی‌ها از هشدارهای ایران است. اما آیا اردن در عملیات انتقام‌جویانه احتمالی ایران به اسرائیل جانب احتیاط و بی‌طرفی پیش خواهد گرفت، موضوعی است که فعلا باید صبر کرد و نظاره کرد که اردن از کمک به سامانه‌های رهگیری و پدافندی اسرائیل چه منفعتی را دنبال میکند. 


موقعیت ژئوپلوتیک اردن


اردن در عملیات وعده صادق در مسیر عبور موشک‌ها و پهپاد‌های شلیک شده ایران به خاک اسرائیل قرار داشت. اردن از شمال با سوریه، از جنوب با عربستان سعودی و از سوی شرق با عراق و از غرب با اسرائیل و کرانه باختری رود اردن (مناطق فلسطینی نشین اسرائیل با حاکمیت جنبش فتح) همسایه است. نیمی از اردن در شرق این کشور را بیابان عربی پوشانده ولی بخش باختری کشور در کنار رود اردن واقع شده و دارای زمین‌های قابل کشت و همچنین جنگل است. بر این اساس، جمعیت و شهرهای اصلی این کشور از جمله امان پایتخت اردن نیز در غرب و شمال غرب آن واقع شده‌اند. 

اردن در مناقشه ایران و اسرائیل/بشکه باروت خاورمیانه زیر پای ملک عبدالله!


جمعیت این کشور حدود ۱1٫3 میلیون نفر است که از اوایل سال ۱۹۴۸ و اشغال فلسطین توسط اسرائیلی‌ها بیش از دو میلیون پناهنده فلسطینی را در خود جای داده است. با آغاز بحران داعش در عراق و سوریه نیز پناهندگان این دو کشور نیز به جمع آوارگان در این کشور افزوده شدند. 


سیاست پادشاهی در اردن


نوع حکومت اردن پادشاهی مشروطه و پادشاه کنونی آن ملک عبدالله دوم است. خاندان هاشمی تنها خانواده ای هستند که از زمان بنی امیه قدرت و نفوذ خود را حفظ کرده اند، آنها در دوران عثمانی پرده دار و مسئول تشریفات کعبه بودند و هم اکنون هم تولیت مسجد الاقصی در سرزمین های اشغالی با اردن هاشمی است.

در اردن هیئت وزیران به ریاست نخست‌وزیر، توسط شاه تعیین می‌شود، او همچنین می‌تواند بنا به درخواست نخست‌وزیر هر کدام از اعضای کابینه را اخراج کند. پادشاه می‌تواند با ارائه حکم کلیه قضات را نصب و خلع کند، اصلاحیه قانون اساسی را تصویب کند، اعلام جنگ نماید و به نیروهای مسلح فرمان بدهد.

اردن در مناقشه ایران و اسرائیل/بشکه باروت خاورمیانه زیر پای ملک عبدالله!

ملک حسین بن طلال پدر پادشاه کنونی اردن هاشمی


پس از استقلال اردن از بریتانیا، شاه عبدالله اول بر این کشور حکمرانی می‌کرد. پس از ترور شاه عبدالله اول در سال ۱۹۵۱ در اورشلیم پسرش طلال بن عبدالله پس از یک سال و به‌دلیل بیماری اسکیزوفرنی از سلطنت برکنار شد. پس از آن و در زمان سلطنت شاه حسین از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۹۹ وفاداری ارتش به شاه جلب شد و پادشاه به نماد وحدت و ثبات برای بادیه‌نشینان و جوامع فلسطینی اردن، تبدیل شد.

 

اردن در مناقشه ایران و اسرائیل/بشکه باروت خاورمیانه زیر پای ملک عبدالله!

خانواده سلطنتی اردن بر مزار ملک حسین بن طلال


روابط اردن با اسرائیل و آمریکا
اردن با اسرائیل رابطه نزدیک دارد، زیرا خاندان سلطنتی هاشمی در طول جنگ سرد روابط غیررسمی با اسرائیل داشتند تا اینکه ۱۹۹۴ روابط رسمی دو کشور را برقرار کردند. در ۲۶ اکتبر ۱۹۹۴ پیمان صلح اردن و اسرائیل بین ملک حسین پادشاه اردن و اسحاق رابین با حضور بیل کلینتون رئیس‌جمهور آمریکا و وارن کریستوفر وزیر امورخارجه دولت او منعقد شد. آمریکا در گفتگوهای توسعه و آبادانی سه جانبه اردن و اسرائیل همکاری داشت.

ملک عبدالله دوم پس از فوت پدرش در فوریه ۱۹۹۹ جانشین وی شد. عبدالله به سرعت به تأیید مجدد پیمان آشتی اردن-اسرائیل و تقویت روابط اردن با ایالات متحده آمریکا پرداخت. عبدالله در اولین سال حکومتش ایجاد اصلاحات اقتصادی را در دستور کار خود قرار داد. اردن سعی می‌کند با حفظ پیمان امنیتی با اسرائیل، روابط اقتصادی خود با آمریکا را گسترش دهد. از سال ۲۰۰۰ به این سو، صادرات محصولات تولیدی سبک، بیشتر دربرگیرنده منسوجات و پوشاک تولید شده در مناطق صنعتی استاندارد (QIZ) که بدون تعرفه و سهمیه وارد آمریکا می‌شود، نیروی پیش برنده رشد اقتصاد این کشور بوده‌است. قرارداد تجارت آزاد (FTA) بین اردن و آمریکا در دسامبر ۲۰۰۱ برای حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری دو جانبه منجر به گشترش تجرات اردن با آمریکا شده است. اردن از سال ۲۰۰۳ به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمد.

اردن در مناقشه ایران و اسرائیل/بشکه باروت خاورمیانه زیر پای ملک عبدالله!

ملک حسین در کنار فرزندش ملک عبدالله که از مادر انگلیسی متولد شده است


یکی از مهم‌ترین فاکتورها در ارتباط با تلاش دولت برای بهبود رفاه اجتماعی شهروندان، ثبات اقتصاد کلان این کشور است که از دهه ۹۰ به این سو و پس از انعقاد پیمان امنیتی با اسرائیل محقق و میسر شده‌است. میزان تورم قیمت‌ها پایین و گردش پول نیز در اردن با ثبات بوده و نرخ ارز آن از سال ۱۹۹۵ با دلار آمریکا تعیین می‌شده‌است.


سیاست بی‌طرفی و باثبات در اردن


اردن، تقریبا کشوری باثبات در منطقه خاورمیانه است و از عمده خشونت‌ها به خصوص بهار عربی در سال ۲۰۱۰ و حمله داعش در منطقه شامات و حتی درگیری‌ بین کشورهای منطقه از جمله ایران و اسرائیل جنگ اعراب و اسرائیل و جنگ خلیج فارس آسیبی ندیده‌است. اردن همواره سیاست خارجی هواداری از غرب را اتخاذ کرده و پیوند نزدیکی با آمریکا و بریتانیا داشته‌است. البته پایبندی به سیاست بی‌طرفی اردن مبتنی بر اجتناب از درگیری و برخورد و حفظ روابط با همسایگان بر این سیاست مقدم بوده و در خلال جنگ اول خلیج فارس به بی‌طرفی اردن منجر شد. چرا که اردن کشوری کوچک با منابع طبیعی محدود است که با همکاری‌ کشورهای همسایه سعی می‌کند منابع آب، گاز، نفت و دیگر محصولات مورد نیاز خود را تامین کند. 


مهاجرین فلسطینی در اردن


روابط خوب اردن با همسایگان در کنار ثبات آن، باعث شده‌است تا اردن گزینش مناسبی برای بسیاری از مردم مهاجر فلسطین، لبنان، عراق و سوریه در بحران داعش و مهاجران و پناهندگان خلیج فارس باشد. 


در اردن قانونی وضع شده ‌است که می‌گوید غیر از فلسطینی‌های یهودی دیگر فلسطینی‌ها می‌توانند به اردن کوچ کرده و شهروندی آن را به‌دست آورند. این قانون همیشه در مورد دادن اجازه ورود به فلسطینی‌ها اعمال نمی‌شود. در گذشته، اردن به بسیاری از پناهندگان فلسطینی تابعیت داده بود، اما اخیراً شهروندی اردن فقط در موارد نادری داده می‌شود. ۳۷۰٬۰۰۰ نفر از این فلسطینی‌ها در کمپ‌های آوارگان زندگی می‌کنند. همچنین، پس از تصرف کرانه باختری توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷، اردن تابعیت هزاران فلسطینی را لغو کرد، تا هرگونه تلاش برای اسکان دائم از کرانه باختری به اردن را خنثی کند. در مذاکرات پس از عملیات اسرائیل در غزه نیز یکی از خطوط قرمز اردن مخالفت با هرگونه مهاجرت جمعیت فلسطینینان به دیگرکشورها بوده است. 


از زمان شروع انتفاضه دوم اقصی در سپتامبر ۲۰۰۰، اردن با هدف میانه‌روی و اعتدال تلاش کرده‌است تا ارتباط بین اسرائیل و فلسطین را پا بر جا نگه دارد و هر دو طرف را به گفتگوهای معوقه موضوعات مرتبط با وضعیت نهایی منطقه بازگرداند. با وجود این، پس از وقوع انتفاضه اقصی، اردن به همراه مصر سفرای خود را از اسرائیل خارج کردند. پس از نشست شرم‌الشیخ که در ۸ فوریه ۲۰۰۵ در مصر برگزار شد، دو کشور برنامه‌هایی برای بازگرداندن سفرای خود به اسرائیل اعلام کردند.


روابط ایران و اردن


روابط یران و اردن پس از انقلاب اسلامی به چند دلیل روابطی غیردوستانه تلقی می‌شود:


1) وقوع انقلاب ایران بر علیه سلطنت پهلوی و متعاقب آن استقرار جمهوری اسلامی در ایران با شعارهای استقلال طلبانه و ضدیت با قدرت‌های غرب و شرق برای پادشاهان منطقه هشدار آمیز و خصمانه تلقی می‌شد.

اردن در مناقشه ایران و اسرائیل/بشکه باروت خاورمیانه زیر پای ملک عبدالله!

ملک حسین اردنی از دوستان نزدیک و صمیمی شاه ایران محسوب می شد و آنها معمولا تعطیلات را با هم می گذاردند؛ بعد از پیروزی انقلاب، اردن بلافاصله در جنگ ایران و عراق از صدام حسین حمایت کردو ایران روابط دیپلماتیک خود را با اردن قطع کرد. به دلیل حمایت اردن از عراق، حتی در طول جنگ خلیج فارس، یک دهه طول کشید تا ایران و اردن بتوانند روابط خود را عادی کنند.

حتی عکسی از شلیک توپ به سمت ایران توسط صدام حسین و ملک حسین در  شهریور 1359 در رسانه های جهان منتشر شد.

اردن در مناقشه ایران و اسرائیل/بشکه باروت خاورمیانه زیر پای ملک عبدالله!


2) ایران اتحاد اردن با غرب به ویژه آمریکا را تهدید می‌داند؛ و همکاری اقتصادی کمی بین دو کشور وجود دارد. اردن نیز اغلب ایران را به عنوان عامل بی‌ثباتی در سراسر خاورمیانه متهم می‌کند.


3) اردن در جنگ داخلی سوریه به‌طور غیررسمی علیه دولت بشار اسد در سوریه (متحد ایران) ظاهر شد و حضور طولانی مدت ایران در سوریه را تهدیدی برای امنیت خود می‌دانست.


4) اردن همچنین با اسرائیل رابطه نزدیک دارد و در سال ۱۹۹۴ روابط دو کشور به طور رسمی برقرار شده است. اما دولت ایران خواستار نابودی اسرائیل است و به پادشاهان عربی منطقه هشدار داده است که بر روی اسب بازنده اسرائیل شرط نبندند.

اردن در مناقشه ایران و اسرائیل/بشکه باروت خاورمیانه زیر پای ملک عبدالله!


5) دلیل اصلی دیگر تنش میان اردن با ایران ، روابط با عربستان سعودی است. اردن برای سالهای زیادی به کمک اقتصادی عربستان وابسته بود. اردن همچنین دارای ساختار سیاسی مشابهی با عربستان سعودی است، هر دو پادشاهی عرب که با غرب نزدیک هستند. نفوذ روزافزون ایران در منطقه ، اردن و عربستان سعودی را به هم نزدیک کرده است.


همچنین، در پی حمله ایران به اسرائیل در ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه در همان سال، اردن‌‌ از رهگیری پهپادهای شلیک شده به سمت اسرائیل از طرف ایران در این حمله خبر داد. نیروهای نظامی ایران به اردن نیز اعلام کردند که در صورت هرگونه همکاری اردن علیه ایران، این کشور هدف بعدی حملات، قرار خواهد گرفت. در پی این واکنش‌ها اردن سفیر ایران را احضار و مراتب نارضایتی خود را اعلام کرده بود.

اردن در مناقشه ایران و اسرائیل/بشکه باروت خاورمیانه زیر پای ملک عبدالله!

حالا در آستانه رویارویی جدید و احتمالا شدیدتر جمهوری اسلامی ایران و رژیم اسرائیل، اردن نقش ویژه ای درمعادلات آتی خواهد داشت، مرز زمینی اردن با کرانه باختری درفلسطین اشغالی و هم مرز بودن با عراق و احتمال همکاری مستقیم تر اردن با رژیم صهیونیستی برای دفع حملات ایران، اردن را خواهی نخواهی از گوشه دنج خاورمیانه خارج خواهد کرد.

ملک عبدالله اردنی باید سرنوشت دوست صمیمی پدرش، صدام حسین را مرور کند و بداند غرب در نهایت فقط برای نگهداری و حفاظت از  طفل نامشروع خود یعنی رژیم اسرائیل توان و انگیزه دارد و واقعیت های ژئوپلتیکی بالاخره خود را در منطقه نشان خواهد داد.
 
الهه رستم‌نیا

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
متاسفانه غربی ها تقابل اخیر بین ایران و اسرائیل را ذیل اتفاقات جنگ اوکراین نگاه می‌کنند یعنی اروپایی ها بدشان نمی آید در این ماجرا ، دوستان روسیه تضعیف شوند . مساله اوکراین آنقدر برای اروپا مهم است که همه چیز را با آن عینک می‌بینند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
جورج دبیلیو بوش در پیامد ماجرای 11 سپتامبر، طی نطقی اعلام کرد که کشورهای دنیا باید موضع حودشان را روشن کنند. یا با ما هستند یا با دشمن ما.
آیا این منطق درست است؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
بله درست است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
بستگی به قدرت و موقعیت کشورها دارد، آمریکا می‌تواند اینطور بگوید ولی ما نمی‌توانیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
ایران در حمله آمریکا به عراق تحت حاکمیت صدام حسین، موضع بی طرفانه گرفت. یعنی خودمان را درگیر جنگ نکزدیم که بسیار موضع درستی بود. اردن هم نمی خواهد خودش را درگیر جنگی کند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
اين بقول معروف يك قياس مع الفارق است. شما انتظار داشتيد ايران پس از ٨ سال جنگ با صدام در حمله امريكا از او دفاع بكند؟ اردن بعنوان يك كشور عربى بايد در مقابل ترور مدافعان و رهبران فلسطينى از ملت فلسطين دفاع بكند يا اشغالگران ادم كش؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
16:09
اگر به روزنامه های آن ایام مراجعه کنید، بعضی از افراد و گروهها خواستار شرکت ایران در جنگ با آمریکا دوشا دوش نیروهای عراقی بودند. اما مسئولان ارشد کشور ضمن رد این تقاضا، موضع بی طرفی اتخاذ کردند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
اردن با رهگیری موشکهای ایران خودش رو درگیر کرده عزیز جان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
توان تقابل هم ندارد اردن در سه جنگ علیه اسراییل جنگید و نتیجه نگرفت دلیلی ندارد وارد جنگی شود که نتیجه اش معلوم است .
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
چطور آمریکا و اسراعیل اجازه دارن از آسمان اردن استفاده کنن بعد ایران نباید استفاده کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
در عالم سیاست و وافعیت هر کشوری در دنیا آزاد است بر اساس منافع و مصالح خود موضع گیری کند.
ناشناس
|
Canada
|
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
ایران در یک بزنگاه مهم قرار گرفته است. شاید این بزنگاه را بتوان با آن ۱۰روزی مقایسه کرد که خرمشهر از ارتش عراق پس گرفته شده بود و در بیت آیت الله خمینی مهم ترین بحث این بود که ایران وارد خاک عراق شده و جنگ را ادامه بدهد یا خیر؟ که نظر موافقان ادامه جنگ بر مخالفان آن غلبه کرد و جنگی فرسایشی و ویرانگر را روی دست ایران گذاشت.
ما اکنون هم شاهد همین موقعیت هستیم. عده ای معتقدند پاسخ ترور هنیه در تهران را باید با موشک و حمله نظامی به اسرائیل داد و عده ای معتقدند عجله نباید کرد و با نگاه به اوضاع منطقه و جهان و موقعیت ضعیفی که اسرائیل و دولت جنگی آن در داخل و خارج پیدا کرده نباید به اسرائیل فرصت بقا زیر چتر جنگ با ایران را داد. آن دولت مثل سیب گندیده از درخت خواهد افتاد و نیاز به شلیک موشک به آن نیست. درعین حال که باید سوراخ های نفوذی و جاسوسی در داخل حکومت را بست...
ناشناس
|
Canada
|
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
شما اگر یک کشوری از کناره خلیج فارس بخواهد ارمنستان رو با موشک و پهپاد بزنه اجازه میدید هر موشکی از حریم هواییتون رد بشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
بسیار عالی
چه خوب براساس مناقع خود و مردمش عمل کرده است
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
هر جنگی به زیرساختهای طرفین درگیر در آن آسیب وارد می کند.
هزینه های باز سازی آثار باقی مانده از جنگ سر به فلک کشیده و سالهای سال طول می کشد. اخیراً سازمان ملل اعلام کرده که باز سازی غزه به حداقل 40 میلیارد دلار سرمایه و 80 سال زمان نیاز دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
در جنگ ایران وعراق هنوز شهر های سر مرزی کامل درست نشده وآثار جنگ هنوز باقیه
رفیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
اردن پایگاه اسرائیل شده دشمنبحساب میاد،اتفاقا خطر اردن و کشورهای کوچک امثال اردن نقش مهمی دارند باید جلوشون گرفته بشه ،اگه نه ضرر میکنییم ،اینها عربهای خودفروخته و بی غیرتی هستن ک برا پول هر کاری میکنن ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
شما نمی توانید از کشور دیگری انتظار داشته باشید که مانند شما فکر کرده و نسبت به هر ماجرایی مانند شما موضع گیری کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
هزینه با غیرتی شما را ما رعیت می پردازیم
موسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
اکراین به روسیه خیانت کرد که روسیه تلافی کرد
اردن هم به فلسطین خیانت کرد
باید حقشو بزارن کف دستش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
روسیه خودش خیانت کار هست با اکراین فرقی نداره
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...