اربعین ۱۴۰۳ چه روزی است؟

چهل روز پس از شهادت امام حسین علیه السلام و یاران با وفای ایشان، در تاریخ به «اربعین» حسینی مشهور است؛ اما اربعین امسال چند شنبه و چه تاریخی است؟
کد خبر: ۱۲۵۲۱۶۱
|
۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶ 06 August 2024
|
198448 بازدید

اربعین ۱۴۰۳ چه روزی است؟

به گزارش تابناک، «اربعین» چهلمین روز بعد از واقعه بزرگ عاشورا است که سالهاست از بزرگترین اجتماعات شیعیان و از جمله اجتماعات بزرگ انسانی در جهان است. رویدادی که از این رو اهمیت زیادی برای ایرانیان دارد و اطلاع از زمانش، مهم است.

اربعین در لغت به معنای چهلم است و بیستم ماه صفر در تقویم هجری قمری، چهلمین روز شهادت سومین امام شیعیان و به عبارت دیگر، اربعین حسینی نامیده می‌شود. روزی که به دلیل اختلاف با تقویم هجری خورشیدی (شمسی)، در سالهای مختلف، مصادف با روزهای مختلفی در فصل‌ها و ماه‌های تقویم رایج در ایران است.

بر اساس تقویم، اربعین امسال مصادف است با روز یکشنبه، چهارم شهریور ماه (۱۴۰۳/۰۶/۰۴) که معادل ۲۵ آگوست سال ۲۰۲۴ میلادی است.

اربعین ۱۴۰۳ چه روزی است؟

بر اساس قانون و مصوبات تقویم رسمی ایران، سالگرد چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایشان در کشورمان، تعطیلی رسمی است و در این روز در سراسر کشورمان مراسم باشکوه و بزرگ عزاداری اربعین حسینی برگزار می‌شود. مراسمی که بزرگترین و باشکوه‌ترینش در کربلا (کشور عراق) برگزار می‌شود و همراه با مناسک خاصی است که شاخص ترینش، راه‌پیمایی اربعین است.

پیاده‌روی یا راهپیمایی اربعین، از آئین‌های شیعی است که در روز‌های منتهی به ۲۰ صفر (اربعین حسینی) برگزار می‌شود. این پیاده‌روی از نقاط مختلف عراق به‌طرف کربلا و با هدف زیارت اربعین انجام می‌شود. بیشتر زائران، از مسیر نجف به کربلا می‌روند. در طول مسیر‌های راهپیمایی، جایگاه‌هایی برای پذیرایی از زائران وجود دارد که موکب خوانده می‌شود. در زمان حکومت حزب بعث عراق و صدام حسین، محدودیت‌هایی در اجرای این مراسم اعمال می‌شد اما با سقوط وی و حکومت بعثی‌ها، این مراسم احیا شد و هرساله علاوه بر شیعیان عراق، شیعیان کشور‌های دیگر به‌ویژه ایران نیز به راهپیمایی اربعین می‌پیوندند؛ خیزش بزرگی که علاوه بر شیعیان، گروه‌هایی از اهل‌سنت، مسیحیان، ایزدیان و دیگر مذاهب نیز در آن حضور می‌یابند.

شعار اربعین سال ۱۴۴۶ هجری قمری و ۱۴۰۳ هجری شمسی، «کربلا طریق‌الاقصی» انتخاب و نام‌گذاری شده است.

تاریخ اربعین حسینی امسال در عراق

بر اساس تقویم هجری قمری در کشور عراق، بیستم ماه صفر سال ۱۴۴۶هجری قمری مصادف است با روز شنبه، ۲۴ ماه أغسطس (آگوست =August) سال ۲۰۲۴ میلادی.

به عبارتی اربعین حسینی در کربلا یک روز زودتر از ایران برگزار می‌شود.

اربعین ۱۴۰۳ چه روزی است؟

در مورد اربعین بیشتر بخوانید

 

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...