همه چیز درباره قله "خرسنگ" آبنیک

قله خرسنگ در منطقه رودبار قصران و مجاور جاده فشم به گرمابدر واقع شده است. این کوه دارای دو قله می‌باشد که قله شمالی با ارتفاع ۳۷۶۰ (در بعضی منابع ۳۸۵۰) متر و قله جنوبی (اصلی) با ارتفاع تقریبی ۳۹۵۰ متر را در بر می‌گیرد.
کد خبر: ۱۲۵۲۲۸۷
|
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵ 07 August 2024
|
1867 بازدید

واژه خرسنگ ترکیب دو کلمه خر به معنای بزرگ و سنگ است که نشان از فرم این قله دارد.

اب در منطقه وجود دارد و تلفن در مسیر صعود فقط همراه اول آنتن دهی دارد. 

همه چیز درباره قله

خرسنگ در شمال گرمابدر، آب نیک و در غرب دشت لار می باشد. قله خرسنگ را باید حد واصل خاتون بارگاه و برج دانست. امتداد جنوبی خط الراس خرسنگ پس از عبور از قله خاتون بارگاه به گردنه یونزار رسیده و با ارتفاع گیری مجدد به قله کاسونک متصل می شود. این کوه از شمال توسط گردنه ولاره به قله 3850 متری خرسنگ شمالی و سپس به قلل جانستون،گردنه ورزا، برج و خلنو ختم می گردد.

از نقاط دیدنی دامنه های خرسنگ می توان به وجود سرشمه خروشان در جناح غربی قله در دشت جانستون اشاره کرد.


راهنمای صعود به خرسنگ

برای صعود به قله خرسنگ باید ابتدا خودتان را به فشم رسانده و سپس از سمت راست دوراهی به سوی گرمابدر خارج شوید. در ادامه مسیر باید به روستای آبنیک برسید.

روستای آبنیک با باغهای زیبا و منطقه دوست داشتنی خود همواره به عنوان یکی از تفریح گاه ها و مناطق طبیعت گردی اطراف تهران شناخته شده است.

در داخل آبنیک باید از مسجد بگذرید و قدری بالاتر از یک پل عبور نمایید تا به جاده خاکی برسید. طول این جاده خاکی حدودا 3 کیلومتر است. در اینجا مسیر پیمایش آغاز می گردد.

پس از مدتی راهپیمایی در امتداد رودخانه آن و در سمت چپ به جایی می رسید که به دلیل وجود تنگه و دیواره ها در دو طرف به نظر می رسد مسیر بسته شده است. 

خرسنگ مجموعه قله هایی میباشد که در البرز مرکزی و در منطقه لواسانات تهران واقع است. در فرهنگ معین آورده شده که: خرسنگ یعنی جایی که در آن سنگ‌های بزرگ و نتراشیده و ناهموار قرار دارد. علت نامگذاری قله های خرسنگ به این نام نیز به علت وجود سنگهای بزرگ در ساختار این قله ها میباشد. دو قله اصلی و مهم خرسنگ شامل خرسنگ جنوبی (خرسنگ بزرگ) و خرسنگ شمالی میباشد.
بررسی توپوگرافی :

این قله در شمال روستای آبنیک – گرمابدر و در غرب دشت لار قرار دارد. از جنوب به قله خاتون بارگاه و گردنه یونزار و قله کاسونک منتهی می گردد و از شمال توسط گردنه ولاره به قله 3760 متری خرسنگ شمالی و قله جانستون و در ادامه  به خلنو ختم می شود.
ارتفاع قله:

برای قله های خرسنگ ارتفاع های متعدد و متناقضی را در نقشه ها و گزارشها ثبت کرده‌اند. ارتفاع بلند‌ترین قله یعنی خرسنگ جنوبی را 3800 تا 4100 متر و عموما 3950 متر ذکر کرده‌اند. این اختلاف غالبا بخاطر کالیبره نبودن GPSها و یا اختلاف در نقشه های مورد استفاده می‌باشد. با مراجعه به گوگل ارث هم نتیجه قابل استنادی بدست نمی‌آید چرا که ارتفاع قله خرسنگ جنوبی را حدود 3890 متر و 10 متر کمتر از قله فرعی (قله ما بین شمالی و جنوبی) نشان می‌دهد!

مسیرهای صعود:

مسیر تابستانی: از طریق روستای آبنیک و دشت جانستون
مسیر زمستانی: از طریق روستای گرمابدر و از کنار جاده گرمابدر–دشت لار
روستای آبنیک:

از میدان فشم به سمت راست که حرکت میکنید بعد از روستای زایگان و قبل از گرمابدر تابلوی روستای آبنیک را مشاهده میکنید که ورودی آن در سمت چپ جاده میباشد. ارتفاع این روستا از سطح دریا 2400 متر (Google Earth) میباشد. یک جاده که نیمی از آن ماشین رو میباشد آبنیک را به دشت جانستون با ارتفاع 2850 متر (Google Earth) میرساند. این مسیر زیبا روزهای تعطیل و آخر هفته ها پذیرای گردشگرانیست که برای گذران اوقات فراغت به همراه خانواده به این منطقه آمده اند. همچنین مبدا حرکت کوهنوردانی ست که قصد صعود به قله های جانستون و یا خرسنگ را دارند. اگر به این روستا رفتید از خرید لبنیات محلی خصوصا ماست گوسفندی آن غافل نشوید.

 

همه چیز درباره قله

 

چند تکته ضروری:

– سرویس بهداشتی در یکی از مسجدهای روستا که در سمت راست (روبروی مغازه ها) واقع شده همیشه در دسترس میباشد.
– در طول مسیر قبل از دشت جانستون تا دامنه های خرسنگ آنتن همراه اول گاهی بندرت برقرار بود و امکان تماس وجود داشت.
– به دلیل وجود گوسفند سراها و چرای گوسفندان در نواحی بالادست حتی الامکان از آب رودخانه و یا نهر های جاری برای آشامیدن استفاده نکنید.
– مکانهای مناسب برای کمپ و شب خوابی: بالای دشت جانستون و قبل از غار بیوک ، غار بیوک ، گوسفند سرای بعد از غار بیوک در مسیر خرسنگ شمالی
– به دلیل ترافیک همیشگی و آزار دهنده مسیر برگشت جاده فشم در فصول بهار و تابستان، سعی کنید که برنامه خود را حتی الامکان زودتر و قبل از غروب به پایان برسانید.

 

آدرس روستای آبنیک:

اتوبان شهید بابایی – جاده لشگرک (تابلوی لواسان) – میدان قائم – جاده فشم – میدان فشم – سمت راست (به سمت زایگان) – روستای آبنیک
* از ابتدای جاده فشم تا میدان فشم 15 کیلومتر و از میدان فشم تا روستای آبنیک 12 کیلومتر جاده آسفالت میباشد.

بهترین زمان صعود قلل خرسنگ چه زمانیست؟

فصل صعود این قله در اواخر بهار و اول تابستان می باشد. در وسط تابستان هوا ی منطقه قدری گرم می باشد.
صعود زمستانی خرسنگ چگونه است؟

برای صعود زمستانی قله خرسنگ نمی تواند از طریق روستای آبنیک به دلیل خطر زیاد بهمن عبور کنید. در این فصل بهتر است از طریق یال خاتون بارگاه اقدام به صعود نمایید.
لوازم مورد نیاز برای صعود خرسنگ چیست؟

شما برای صعود به قله خرسنگ در تابستان به کوله پشتی یک روزه، کاپشن سبک، چراغ پیشانی، کفش کوهنوردی سبک، جوراب کوهنوردی، کیت کمکهای اولیه، مواد غذایی و آب کافی و اضافه، کلاه و دستکش سبک، عینک کوهنوردی، کرم ضدآفتاب نیاز خواهید داشت.


درجه سختی قله خرسنگ چقدر است؟

صعود به قله خرسنگ مستلزم ارتفاع گیری حدودی 1500 متری و پیمایش مسافت 8 کیلومتری می باشد. از این لحاظ می توانید این قله را 15% سبکتر از توچال در نظر بگیرید.

منیع: سایت موج کوه

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...