استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا در گفتگو با تابناک:

ایران به ترور هنیه واکنش نشان خواهد داد/پاسخ اسرائیل محدود خواهد بود

«رابرت شاپیرو» معتقد است که ایران در مقابل ترور اسماعیل هنیه واکنش نشان می دهد زیرا متحد تهران در خاک ایران هدف حمله قرار گرفته است اما پاسخ اسرائیل محدود خواهد بود.
کد خبر: ۱۲۵۲۸۷۱
|
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱ 10 August 2024
|
4990 بازدید

بین الملل تابناک: روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آقای دکتر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند.

پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران، طی چند پیام و بیانیه کلیت واکنش ایران مشخص شد. در پیام آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب، رژیم صهیونیستی مسئول این ترور شناخته شد. همچنین در این پیام تصریح شده بود که ترور در حریم ایران اتفاق افتاده و ایران خونخواهی خواهد کرد.

استفاده از واژه «خونخواهی» در پیام رهبر انقلاب این گمانه را مطرح کرد احتمالا بخشی از پاسخ ایران اقدام متقابل در حذف برخی مقامات صهیونیست باشد؛ یعنی تاکید بر اقدامی امنیتی و اطلاعاتی و متناسب با ترور صورت گرفته.

خبرنگار تابناک در گفت‌وگو با «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا به این موضوع پرداخته که در ادامه می آید. وی نویسنده کتاب‌های «پنجاه سال روند در اولویت‌های سیاست آمریکایی‌ها»، «سیاستمدارها نگران نیستند: دستکاری سیاسی و از دست دادن پاسخ‌دهی دموکراتیک»، «راهنمای افکار عمومی آمریکا و رسانه‌های آکسفورد» و «فروش ترس: ضد تروریسم، رسانه‌ها و افکار عمومی» است.

 *متعاقب ترور اسماعیل هنیه در ایران، آیت الله خامنه ای اعلام کرد که این ترور در حریم ایران انجام شده و ایران پاسخ خواهد داد. از سوی دیگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده که واکنش به این ترور از سوی جبهه مقاومت به شمول ایران خواهد بود. ارزیابی شما از نوع واکنش ایران چیست؟

ایران در مقابل ترور اسماعیل هنیه واکنش نشان می دهد زیرا متحد تهران در خاک ایران هدف حمله قرار گرفته است. اینکه تهران چگونه پاسخ می دهد در طی روزهای آینده مشخص خواهد شد.

*اسرائیل مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. به نظر می رسد با واکنش ایران، اسرائیل نیز واکنشی نشان دهد. چرا که مسئولیت اولین را بر عهده نگرفته و واکنش ایران را حمله به خود ارزیابی خواهد کرد. به نظر شما اسرائیل به واکنش احتمالی ایران واکنش نشان خواهد داد؟

اسرائیل نمی خواهد مسئولیت ترور هنیه را بپذیرد زیرا می داند که حمله ایران به اسرائیل از مشروعیت بین المللی برخوردار خواهد شد.

*برخی معتقد هستند ترور هنیه در خاک ایران نشان می دهد که نتانیاهو خواستار کشاندن ایران به جنگی منطقه ای است. ارزیابی شما چیست؟

اسرائیل می خواهد با گروههای نیابتی مورد حمایت ایران مبارزه کند نه خود ایران. جنگ با ایران برای هر دو طرف خسارات جبران ناپذیری داشته و طولانی خواهد شد. ایران کشوری بزرگ در منطقه خاورمیانه بوده که در صورت جنگ اسرائیل با آن، دیگر کشورهای منطقه نیز وارد درگیری خواهند شد. بنابراین آغاز این جنگ عاقلانه نیست.

*مساله مهم در حال حاضر این است که اگر ایران واکنش نشان دهد، اسرائیل نیز واکنشی احتمالا خواهد داشت. آیا این مارپیچ مانند حملات ماه آوریل در همین حد قطع خواهد شد یا تداوم خواهد داشت؟

در صورت حمله ایران، اسرائیل پاسخ محدودی خواهد داشت مانند آنچه در آوریل رخ داد.

*آمریکا اعلام کرده از این ترور بی اطلاع بوده است. اگر ایران و اسرائیل وارد جنگ شوند، آیا آمریکا از اسرائیل حمایت خواهد کرد؟

آمریکا با اسرائیل پیمان دفاعی دارد و در صورت حمله هر کشور یا گروهی با آن از اسرئیل حمایت خواهد کرد – هر چند محدود با ارسال اسلحه - حتی اگر مخالف موضع گیری مقامات اسرائیلی باشد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟