وقتی قبوض برق از اجاره‌بها بیشتر می‌شود

قبوض برق در پاکستان برای برخی از افراد، از اجاره‌بها بیشتر شده که ناشی از افزایش تعرفه‌ها و اصلاحات دیگر برای عمل به شرایط وام صندوق بین‌المللی پول، بوده است.
کد خبر: ۱۲۵۳۵۱۱
|
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴ 13 August 2024
|
3191 بازدید
|
۳

 

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، این کشور جنوب آسیا که تقریبا نیمی از جمعیت آن، با کمتر از چهار دلار در روز زندگی می‌کنند، شاهد افزایش ۱۵۵ درصدی قیمت برق از سال ۲۰۲۱ بوده است. دولت پاکستان از سال ۲۰۲۱، افزایش تعرفه برق صنعتی و خرده فروشی را آغاز کرد تا شانس خود را برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول، تقویت کند.

بخش انرژی در شرایطی که پاکستان با بحران اقتصادی مزمن دست و پنجه نرم می‌کند، به یک موضوع حاد تبدیل شده است. تورم حدود ۱۲ درصدی پاکستان که بالاترین نرخ در آسیا است، قدرت خرید مردم را از بین برده و مصرف برق را به پایین‌ترین میزان در چهار سال اخیر رسانده است زیرا مردم و شرکت‌ها، به جای اتصال به شبکه ملی برق گازسوز، به نصب پنل‌های خورشیدی روی آورده‌اند.

میانگین قیمت برق به ازای هر واحد برای کاربران خانگی، در ژوئیه، ۱۸ درصد افزایش یافت. پاکستان همان ماه، یک وام جدید ۷ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول دریافت کرد. سمیع الله طارق، رئیس تحقیقات در شرکت «سرمایه‌گذاری پاکستان کویت»، گفت: بسیاری از مصرف‌کنندگان خانگی از آن زمان، مشاهده کرده‌اند که قبض برق از نرخ اجاره‌بها که معمولا بین ۱۰۰ تا ۷۰۰ دلار در ماه است، بیشتر شده است.

اعتراضات شهروندان، گروه‌های تجاری و احزاب سیاسی مخالف در سراسر کشور گسترش یافته و شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان را واداشته است ۵۰ میلیارد روپیه (۱۸۰ میلیون دلار) یارانه را برای سه ماه آینده اعلام کند تا فقیرترین مصرف‌کنندگان برق را از تاثیر افزایش قیمت‌ها در امان نگه دارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، پاکستان و صندوق بین‌المللی پول توافق کرده‌اند در راستای برنامه نجات مالی که شامل کاهش هزینه‌ها و خصوصی‌سازی شرکت‌های توزیع برق دولتی است، دوام بخش انرژی را احیا کنند. رگولاتور برق پاکستان اعلام کرده است حدود ۱۶ درصد از برق تولیدی، به دلیل سرقت و هدررفت در فرآیند انتقال و توزیع، از دست می‌رود.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
تو این جور موارد بلد هستید مقایسه کنید که آره مردم ایران وضعشون بهتره و خدا را شکر .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
متاسفانه بی برنامگی در توسعه تیروگاهی در وزارت نیرودر طی حداقل یک تا دو دهه گذشته، موجب ناترازی شدید بین تولید ومصرف انرژی در ماه های پیک مصرف گردیده است. وزارت نیرو به عنوان متولی آب و برق کشور، حداقل از سه دهه قبل در جریان روند افزایش دمای میانگین جهانی وتبعات تغییرات اقلیم ونیز نرخ رشد افزایش تقاضا ومصرف برق بوده ولذا باید طوری برنامه ریزی می نمود که همیشه کفه تولید بر کفه مصرف حتی در روزهای اوج مصرف با یک ضریب اطمینان مناسب می چربید. سیاست های غلط این وزارت در سرمایه گذاری های بموقع از اعتبارات عمرانی کشور و نیز جلب سرمایه گذار بخش خصوصی، منجر به ناترازی شدید تولید ومصرف انرژی در کشور شده است. اما در این بین باز خود وزارت نیروبا عاملیت شرکت های توزیع برق نیز با سوء استفاده از این بحران کمبود تولید برق، از آب گل آلود ماهیگیری نموده و بجای عذر خواهی از مردم، مردم و مصرف کنندگان صنعتی را با قبض های وحشتناک نقره داغ می کنند. معمولا وقتی هوا گرمتر می گردد عمدتا مردم مجبور به استفاده بیشتر از سیستم های خنک کننده می گردند و چنین شرایطی منجر به افزایش مصرف برق. اما شرکت برق اقدام به صدور آنچنان قبض های برقی می کند که سوختن دل ناشی از قبض های دریافتی، دست کمی از سوختن در این هوای گرم ندارد ومردم هر یک بالاجبار باید یکی از دونوع سوختن را تقبل نمایند که عامل اصلی آن سوء مدیریت وزارت نیرودر توسعه بوقع نیروگاهی بوبژه عدم توسعه یافتگی در انرژی های تجدید پذیر بوده است.
فرزند شهید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۵
ببینید با کجا مقایسه میکند این را هم بگویید ایران بالاترین میزان تولید نفت را هوزه خلیج فارس را دارد ولی مردمش در بدبختی زندگی میکنند ولی کشورهای تولید نفت مدارند ولی مسول باسواد وباشرافت درستکار دارند مردمش را رفاه وارامش هستند
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...