علیرضا کاظمی، گزینه وزارت آموزش و پرورش در مجلس چه گفت ؟

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: با وجود تلاش های صورت گرفته از ابتدای انقلاب تاکنون چالش‌های مزمن در نظام آموزش و پرورش همچنان بر دوش ما سنگینی می‌کند که به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد و یک دغدغه ملی است.
کد خبر: ۱۲۵۴۲۷۱
|
۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۳ 17 August 2024
|
7105 بازدید
|
۳

 

به گزارش تابناک، علیرضا کاظمی در نوبت عصر جلسه علنی روز شنبه مجلس به دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت آموزش و پرورش پرداخت؛ کاظمی نخستین وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم بود که هیچ مخالفی در مجلس نداشت.

پیش از اظهارات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات گزارش تخصصی این کمیسیون را درباره صلاحیت و برنامه های کاظمی به نمایندگان مجلس ارایه و اعلام کرد اعضای این کمیسیون با اکثریت آرا وی را برای تصدی این مسئولیت مناسب می دانند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره برنامه‌های آتی خود برای تصدی این وزارتخانه اظهار کرد: به عنوان یک معلم از مدارس بایر در نقاط صفر مرزی مسیر حرفه‌ای خود را آغاز کردم و از معلمی تا سرپرستی آموزش و پرورش را به عهده دارم و با مشکلات این حوزه آشنا هستم.

وی افزود: وزرای آموزش و پرورش از ابتدای انقلاب تاکنون برای بهبود اوضاع آموزش و پرورش زحمت کشیده‌اند و به خوبی می‌دانم برای حل مشکلات آموزش و پرورش تلاش‌های بسیاری کرده‌اند اما چالش‌های مزمن در آموزش و پرورش همچنان بر دوش ما سنگینی می‌کند که به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد و یک دغدغه ملی است.

کاظمی ادامه داد: در تعالیم دینی تعلیم و تربیت ابزاری برای کمال انسان شناخته شده است، همچنین توسعه پایدار و امنیت پایدار این واقعیت روشن می‌کند که آموزش و پرورش تصویرساز افق‌های آینده است.

وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم تصریح کرد: با افتخار اعلام می‌کنم که مسیر حرفه‌ای هم به عنوان یک معلم را از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم و در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش با سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم.

وی با بیان اینکه امروز به عنوان یک معلم در محضر نمایندگان مجلس هستم تا برنامه‌های دولت چهاردهم در خصوص وزارت آموزش و پرورش را ارائه دهم و نقطه نظرات خود را به عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه بیان کنم، اظهار داشت:‌ در محضر نمایندگان مجلس با افتخار اعلام می‌کنم که مسیر حرفه‌ای را به عنوان یک معلم از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم و در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش با سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم. به مدد این تجربه طولانی مشکلات بزرگ و کوچک آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کرده‌ام.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید همواره بر صدر نشیند تا قطار پیشرفت کشور با شتاب به حرکت درآید، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش امروز تصویرگر افق‌های آینده کشور است، با وجود تلاش‌های بسیار معلمان و مدیران اما حقیقت تلخ این است که آموزش و پرورش به دلیل محدودیت منابع و ناپایداری سیاست‌ها و طولانی شدن فرآیندهای دستیابی به نتایج مطلوب از اولویت خارج شده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش یادآورشد: مقام معظم رهبری با تاکید مکرر بر اهمیت آموزش و پرورش تصریح کرده‌اند که پیشرفت علمی کشور باید با آموزش و پرورش مرتبط باشد و سیاست‌های کلان به گونه‌ای تدوین شود که قادر به رفع مشکلات آموزشی باشد.

کاظمی با بیان اینکه در جلسات کمیسیون‌ها به دغدغه‌های شما نمایندگان گوش دادم و معتقدم که این چالش‌ها بر سرنوشت کشور تاثیرگذار است، عنوان کرد: غفلت از مسائل آموزش و پرورش به عنوان امر ملی، غفلت از ظرفیت مشارکت مردم در نظام حکمرانی، تمرکزگرایی مثبت و خلاقیت ، کاهش جایگاه معلم، کمبود نیروی انسانی و نارسایی در توزیع متوازن نیروها، ناکافی بودن زیرساخت‌های آموزشی و ناترازی و کسری بودجه آموزش و پرورش و عدم تخصیص منابع مالی در بخش‌های مختلف از جمله مهم‌ترین چالش‌های فعلی آموزش و پرورش است.

وی افزود: پایین‌بودن سرانه پرورشی به نسبت استانداردهای جهانی، غفلت از تعلیم و تربیت تمام ساحتی، کم‌توجهی به آموزش‌های مهارتی و فنی‌و حرفه‌ای، توزیع نامتناسب رشته‌های تحصیلی متناسب با آمایش سرزمینی، غلبه نگاه مصرفی و کاهش شأن خدماتی به مدارس دولتی، عدم دسترسی دانش‌آموزان مناطق محروم و مرزی به آموزش با کیفیت و کاهش پوشش پیش‌دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه بخشی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های آموزش و پرورش است.

سیاست‌های ابلاغی رهبری و دیدگاه‌های رئیس جمهور تامین می‌شود

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه در مقابل چالش‌های معلمان و دانش‌آموزان مسئولیت داریم، اظهار کرد: باید با هم‌افزایی و همدلی دنبال راه‌حل نوآور باشیم تا آموزش و پرورش با نزدیک به ۱۶ میلیون دانش آموز و ۱۱۶ هزار مدرسه در کشور به عنوان بزرگترین نهاد بتواند از چالش‌ها عبور کند چراکه این وزارتخانه با حدود ۵۰ میلیون مخاطب ارتباط مستقیم دارد.

کاظمی با اشاره به اینکه با وجود تلاش‌های بسیار اما همچنان درگیر چالش‌های مزمن در این زمینه هستیم، تاکید کرد: برنامه‌های پیشنهادی در دو بخش تقدیم شده است که اقدامات فوری کوتاه مدت برای چالش های فوری و اقدامات بلند مدت برای چالش‌های مزمن در این برنامه درنظرگرفته شده است.

وی ادامه داد:در برنامه پیشنهادی سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بیانیه گام دوم انقلاب، برنامه پیشرفت و جامع کشور، اسناد بالادستی و دیدگاه‌های ریاست جمهوری با توجه به رویکرد اساسی آموزش و پرورش تامین می‌شود.

مهمترین برنامه‌ها برای سکانداری وزارت آموزش و پرورش

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره برنامه‌های خود برای سکانداری این وزارتخانه اظهار کرد: تلاش برای عدالت آموزشی و رفع تبعیض و شناخت سهم همه دانش آموزان برای بهره آموزشی برابر از پیش دبستانی تا دانشگاه، کاهش تنوع مدارس و بسط عدالت در تعلیم و تربیت با کیفیت بویژه در منازطق مرزی، ایجاد بسترهای آموزشی و کاهش شکاف دیجیتالی برای آموزش فناورانه بخشی از این برنامه‌هاست.

کاظمی افزود: حفظ و پاسداشت کودکان و کمک به شکوفایی استعدادهای آنان به عنوان آیندگان کشور، تعلیم و تربیت دانش‌آموزان مطابق با تعالیم و آموزه‌های دینی، تاکید بر حفظ و ارتقای معلمان به عنوان پیشگامان جامعه از طریق تدوین برنامه‌های حمایتی و تکریم بازنشستگان بخشی دیگر از برنامه‌های اعلامی برای وزارت آموزش و پرورش است.

وی تاکید کرد: اتخاذ رویکرد تمرکز زدایی و سپردن راه به مدرسه در جهت بالندگی مدارس به عنوان آموزش و پرورش کیفی و کانون پیشرفت محلی، شنیدن صدای دانش آموزان، تمرکز بر فعالیت خانواده‌ها به عنوان بازوان اصلی مدرسه در تحقق اهداف و تمرکز بر مدیران و معلمان به عنوان راهبران اصلی برنامه‌های اجرایی بخشی دیگر از برنامه‌های دولت چهاردهم برای آموزش و پرورش است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: توجه به آموزش و پرورش فردا و ظرفیت‌های نوین با بهره‌مندی از امکانات جدید مانند هوش مصنوعی، ارتقای کیفیت یادگیری با عبور از نظام آموزشی حافظه محور به سمت رویکردهای نوین در فرآیند یادگیری و مهارت‌آموزی، ضرورت به روز رسانی فعالیت‌های پرورشی و ملی، انسجام هویت‌بخشی دانش آموزان با رویکرد ایرانی و اسلامی از دیگر برنامه‌های پیشنهادی برای این وزارتخانه است.

کاظمی افزود: ایجاد محیطی امن در مدارس جهت کنش‌گری و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان با مفاهمه و گفت‌وگو و احترام به تفاوت‌ها و سبک زندگی و از سوی دیگر توجه به دوره ابتدایی و تعلیم و تربیت با نشاط مبتنی بر ارزش‌های اسلامی - ایرانی، ارتقای کیفیت آموزش پیش دبستانی با تاکید بر مناطق محروم و دوزبانه و توانبخشی و کیفیت بخشی برای شکوفایی و فعالیت دانش‌آموزان توانمند، بخشی دیگر از این برنامه‌هاست که در آینده مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تقویت و ترمیم حوزه تربیت بدنی و المپیک و کانون‌های درون و برون مدرسه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: ایجاد تحول در برنامه درسی، آموزشی و تحول در زیر ساخت‌های دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی به منظور تربیت معلمان کارآمد و توجه به اصل شایسته گزینی در انتخاب مدیران و پرهیز از سیاست گزینی از دیگر مواردی است که به طور جدی باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت نقش محوری معلم و لزوم رفع دغدغه‌های آنان و توجه به انتظارات دانش‌آموزان گفت: برای ایجاد هرتحول و ارتقای کیفیت در فرآیندهای آموزشی نقش بی‌بدیل معلم باید در کانون توجه قرار گیرد.

کاظمی با اشاره به سخنان رهبری اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب معلمان را افسر سپاه پیشرفت کشور دانسته‌اند و فرمودند که همه باید از معلمان شکرگزار باشند، هرکس در هر رتبه و شغلی باید از معلم تشکر کند. براساس این فرمایشات، تکریم زبانی از معلم کافی نیست، بیانگر دغدغه و عنایت ایشان به ضرورت تکریم و حمایت‌های واقعی و عملی از معلمان دلالت دارد و باید اعتراف کنم که پرداختی ها رفاهی و مزایای جنبی برای معلمان تا حد زیادی نادیده گرفته شده است.

وی یادآورشد: برای جبران منصفانه زحمات ارزنده این قشر و جذب نیروهای کارآمد در آموزش و پرورش آینده کشور به یک نظام پرداخت مستقل شایسته فراگیر و عادلانه و تاکید می‌کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: نظام پرداخت مستقل نیاز داریم که با جایگاه والا و ارزشمند معلمان تناسب داشته باشد معلمی که سنگ بنای آینده سازان این سرزمین را شکل می‌دهد شایسته دریافت مزایای والاتر و شرایط کاری مناسب‌تر است.

  وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ۵۹ ساله متولد شهر مشهد و تحصیلکرده حوزه و دانشگاه است که عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان بوده و یکی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی حوزه آموزش و پرورش به شمار می رود که بیشتر به دلیل فعالیت‌هایش در حوزه آموزش و پرورش شناخته می‌شود.

وی پیش از این قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بود. همچنین از شهریور تا آذر ۱۴۰۰ سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشت. همچنین او معاون پرورشی و فرهنگی و مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی بوده است.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
به عمل کار برآید به سخن گفتن نیست
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
یه مقایسه ساده بین سیستم آموزشی ایران با بقیه کشورها انجام بدین میفهمین مدرسه های ما چه فاجعه ای هست
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
متاسفم برای نمایندگانی که دنبال نون و نوا هستن ،چون در آموزش وپرورش این مملکت هیچی گیرشان نمیاد ،چون هیچی نیست که راضی نگهشون داره، فاتحه اموزش و پرورش را کاملا بخوانید ،خد رحنتشون کنه
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...