امید محدث در گفتگو با تابناک/

جریان نوانقلابی مجلس بزودی منزوی خواهد شد

محدث با اشاره به اینکه بسیاری از عقلای جریان اصولگرایی خودشان به این جمع بندی رسیده‌اند جریانی که خود را مدعی دولت در سایه میدانست چقدر با شرایط واقعی مدیریت کشور فاصله دارد، گفت: این جریان به زودی منزوی خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۵۴۸۱۹
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴ 20 August 2024
|
5638 بازدید
|
۹

امید محدث کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با خبرنگار تابناک. تحولات و نشانه‌های جدید از جناح بندی‌های مجلس در جلسه رای اعتماد به وزیران را ارزیابی کرد و گفت: قبل از مجلس ما در انتخابات ریاست جمهوری به خصوص در دور دوم شاهد شکل‌گیری، تغییر جناح بندی سیاسی کشور بودیم، مولفه‌های دوگانه اصولگرا و اصلاح طلب یک مقدار در هم آمیخته شدند و فضای دوگانه جدیدی بوجود آمد که من پیش‌تر هم عرض کرده بودم این دوگانه جدید، دوگانه جریان خردورز و بی خرد است. دوگانه توسعه و تحول خواه و حافظ وضع موجود است و دیگر شاهد دوگانه اصلاح طلب و اصولگرا نبودیم.

وی افزود: این موضوع دوگانه باعث شد که فضا تغییر پیدا کند. ما در مجلس هم شاهد این مساله هستیم که بعضی از نمایندگان اصولگرا که در سنوات گذشته، ما آن‌ها را با جریانات تندرو می‌شناختیم امروز با جریان دولت دکترپزشکیان همراهی میکنند و از وزرای اصلاح طلب معرفی شده حمایت می‌کنند و بعضا انتقاداتی را نسبت به بعضی از قوانین و بعضی از موضع‌گیری‌ها بیان می‌کنند. این موضوع نشان دهنده این هست که این تغییر در جناح بندی و جریانات سیاسی در حال اتفاق افتادن است و آن مرز بندی‌هایی سنتی در حال کم رنگ شدن است. 

محدث ادامه داد: شما توجه کنید وقتی شمس الدین حسینی در حمایت از همتی به عنوان موافق صحبت میکند یا ذوالنور به عنوان موافق صحبت میکند و یا منوچهر متکی در حمایت از دکتر عراقچی نطق میکند، این‌ها نشان دهنده این است که حتی اصولگرایان نیز شرایط حساس کشور را به درستی درک کرده‌اند و به خوبی میدانند کشور دیگر توان هزینه دادن پای افرادی که با یک میلیون تومان به دنبال ایجاد شغل بودند را ندارد. خود اصولگرایان نتیجه مدیریت متوهمانه این جریان را دیده اند.

جریان نوانقلابی مجلس بزودی منزوی خواهد شد

محدث تصریح کرد: بسیاری از عقلای جریان اصولگرایی خودشان به این جمع بندی رسیده‌اند جریانی که خود را مدعی دولت در سایه میدانست چقدر با شرایط واقعی مدیریت کشور فاصله دارد و چقدر راه حل‌های آن‌ها برای اداره کشور فضایی و روی هوا بوده است. در واقع امروز بسیاری از بدنه جریان‌های سیاسی به این درک رسیده اند که برای حفظ منافع ملی و خیر عمومی باید از منافع جناحی و گروهی عبور کرد. 

وی بیان کرد: بنده این‌ها را نشانه تغیرات در دامنه جریانات سیاسی کشور میدانم. البته مشی خود پزشکیان در شکل‌گیری این جریان بسیار قابل توجه است. الگوی ترکیب کابینه و چیدمان آن به خوبی نگاه شخص رییس جمهور را بیان می‌کند. منصفانه اگر نگاه کنیم، خیلی از کسانی که در جریان مقابل، امروز دم از وفاق ملی میزنند اگر خود به قدرت می‌رسیدند، آنچنان که دکتر پزشکیان عمل کرد، عمل نمیکردند. 

محدث در ادامه گفت:، اما در نهایت به نظرم جریان‌های سیاسی همگرا با گذر از اختلافات در روش و شیوه و تمرکز بر مبنا و اصول می‌توانند دایره گسترده‌ای از اشتراکات را تعریف که بر اساس آن کشور را در این شرایط مشکلات عبور دهند.

محدث با اشاره به عملکرد کلیت مجلس در خصوص کابینه پیشنهادی پزشکیان، تصریح کرد: من فکر می‌کنم با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در حمایت و کمک به دولت آقای پزشکیان، آقایان در مجلس، نهایت همکاری و آن نگاه حداکثری را برای تایید وزرا خواهند داشت؛ حالا ممکن است یکی، ۲ تا وزیر را به جمع‌بندی نرسند، ولی کلیت رفتار مجلس هم سویی و همکاری با دولت دکتر پزشکیان خواهد بود.

محدث اظهار کرد: همسویی جریانات سیاسی حول محور عقلگرایی، منافع ملی، پرهیز از نگاه جریانی برای نجات کشور از این شرایط حساس، سبب خواهد شد که جریان سیاسی تندرویی که در قبل از انتخابات هم تلاش میکرد با رویافروشی و وعده‌های عجیب و غریب، تخریب رقیب بتواند به قدرت برسد را منزوی خواهد کرد.

 وی معتقد است: این همسویی، شکل گیری مرزبندی جدی با جریانات تندرو و رادیکال را در پی خواهد داشت و این مرزبندی‌ها در نهایت منجر به منزوی شدن این جریان خواهد شد، هر چند من حضور جریان پایداری و همفکرانش را در عرصه سیاسی لازم می‌دانم به دلیل اینکه امروز دیگر بخشی از این‌ها با موضع گیریهایشان و اعلام مواضعشان شاخص قرار می‌گیرند و میتوانند محل مقایسه باشند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
خوابشو ببینید جبهه خوبان تا انسان خوب باشه تا خدا باشه همیشه هست و خواهد بود
پاسخ ها
کسرروی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
جبهه خوبان!!!!! بابا بخیال
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
امیر حسین ثابتی دلسوز واقعی و باغیرت بچه انقلاب هست که آبروشو گذاشته وسط تا انقلاب امام خمینی به دست نامحرمان و منافقان نیافتاد
لطفا همه انقلابی ها از هجمه های تو خالی منافقان اصلاح طلب فضای مجازی نترسند و از این شیر بچه انقلاب دفاع کنن و پشتش را خالی نکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
احسنت. به والله که هستیم بر آن عهد که بستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
باید جوابگوی اعمالشون باشن. مثل مناظره ها که پزشکیان گفت اگه به رشد هشت درصد نرسیدید باید مجازات بشید
یوسف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
چرا هر وقت کم میارید از رهبری مایه میزارید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
ثابتی دیروز ثابت گرد که حتی برای مجری گری عادی سیمای،میلی هم مناسب نبوده است
و تا چه برسد به استادی دانشگاه شریف و نمایندگی مجلس و ایستادن در مقابل خواسته اکثریت قاطع مردم و بزرگان کشور !!؟؟
ناشناس
|
Turkey
|
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
شما خوبین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
از زمانی که جبهه پایداری در این کشور پا گرفت یک لیوان آب خوش از گلوی ایرانی ها پایین نرفت.
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...